ML Midge 0.8cc Diesel

Discussie in 'Motoren' gestart door Frans Bal, 12 dec 2022.

  1. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    van de Pirate heb ik nog een Ben Buckle doosje staan :rolleyes:
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.265
    Locatie:
    Gouda
    Met een 0.8 cc krijg je best heel wat omhoog.
    Mijn eerste motor model was de Mercury Magna.
    https://www.vintagemodelcompany.com/38-mercury-magna.html

    Later bouwde ik van een tekening uit de HB een vrije vlucht Piper cruiser met een spanwijdte van 1.3 m en die tufte ook heerlijk rond met de Piccolo.
    Die moest met een 8x4 wel bijna maximum vermogen worden afgesteld.
     
    Bruno van Hoek en Frans Bal vinden dit leuk.
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.601
    Locatie:
    Dordrecht
    Vind zelf deze wel erg leuk

    IMG_8732.JPG
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.309
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik geloof dat het prototype een 1 cc Allen Mercury had...
    PA-12 motorinbouw.jpg
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.265
    Locatie:
    Gouda
    Klopt helemaal. Ik moet die tekening nog in de 'echte' wereld hebben liggen. Die was trouwens schaal 1:2 als ik me niet vergis.
     
  6. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bantam, ook leuk. En is een kitje van...
    Maar moet je dan ook een hoed op....

    IMG_20220514_150350.jpg
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.601
    Locatie:
    Dordrecht
    Maakt niet uit welke keuze je maakt ,met of zonder hoed je bent dan altijd in de meerderheid.
     
  8. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ah, mooi de bestelling is de deur uit.
     
  9. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    O dat wordt leuk 3 Bantams in de lucht, en neem die gast met hoed niet al te serieus.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  10. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nummero drie ook gemonteerd.
    Nu de carburateurtjes compleet maken.

    IMG_20230319_215124.jpg
     
    janhein en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.601
    Locatie:
    Dordrecht
  12. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    Project loopt zo beetje op het eind. Motortjes zitten nu helemaal in elkaar. Rest on ze een keer langer te laten (in)lopen.

    IMG_20230323_175830.jpg
     
    beemstra, JaapDMC, SvdBrug en 10 anderen vinden dit leuk.
  13. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    Even wat pruttelen.
    Motortje nummer drie start redelijk makkelijk en loopt al best goed.
    Ook bij rustiger flippen start het motortje, dus dat maar doen.



     
    tjarko, Taylorcraft, jef en 7 anderen vinden dit leuk.
  14. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.613
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Leuk man,
    Moest je nog props hebben?
    8x4?
    Tornado?
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  15. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.613
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Zijn je handen door de peut zo groen en rimpelig geworden??
     
    janhein en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  16. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.613
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Heb het torretje heerlijk door het zwerk horen snorren....
    Geweldig!!!:banana:
     
    SvdBrug, Bruno van Hoek en janhein vinden dit leuk.
  17. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.992
    Locatie:
    Rottevalle
    ja mooi he :)
     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.601
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja zeker weten is prachtig en ook nog een leuke sound ook
     
    SvdBrug vindt dit leuk.
  19. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    Een van de drieling heeft al aardig wat vluchtjes achter de rug. Dit motortje loopt heel netjes en mooi door, maakt niet veel geluid en is zuinig met brandstof. Starten gaat redelijk makkelijk, dan moet er wel ruim voldoende brandstof in zitten.
    Peter merkte op dat er een beetje pinch miste in het bdp. De zuiger moet bovenin een beetje "vastlopen", dat doet dit motortje niet echt. Compressie is er wel. Wordt de motor warm zal de compressie wat terug lopen door uitzetting. Merkte dat starten van een warme motor minder vlot ging.

    Nu kan je een nieuwe grotere zuiger maken, echter dat is best wat werk. Alternatief is het verwarmen van de te kleine zuiger naar iets van 650 graden. Gietijzer heeft namelijk de eigenschap om bij verwarming blijvend uit te zetten. Geen millimeters maar een paar honderdsten moet zeker lukken.

    Dit trucje had ik al eerder op een zuiger van een ED Bee gedaan en dat werkte prima.
    Dus de Midge zuiger mocht ook een opwarmertje krijgen. Van de drie, de motor gekozen met de minste pinch.

    Met een gasbrander de zuiger naar iets lichter dan kersenrood verwarmd en rustig laten afkoelen. En ja de zuiger was groter en paste net niet in de cilinder. Op de buitenkant zit door het verwarmen met een vlam wat aanslag, oxide. De zuiger op een doorntje in de draaibank opgespannen en met olie en 2000 schuurpapier schoon gemaakt. Tussen door steeds passen in de cilinder. De zuiger paste net en de motor weer gemonteerd.

    Nu was duidelijk voelbaar dat de zuiger bovenin "vastliep". Voorzichtig doordraaien met de hand totdat alles wat soepeler ging.
    Motor op een bokje geschroefd en proefdraaien maar.

    In het begin was de motor wat stroef, maar na een paar kleine prutteltjes werd dit beter.
    Motortje eerst wat met lage compressie laten draaien. Dan wat meer compressie en de naald afgesteld. De pinch is nu duidelijk te voelen. Motortje start nu een stuk makkelijker.

    Operatie heatwave geslaagd. Oh ja nu nog twee .....
     
    SvdBrug, Bruno van Hoek, HansH en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    Tweede hittegolf.

    Nu het eerste motortje beter was geworden door de warmte behandeling van de zuiger moest nummer twee er ook aan geloven.

    Als eerste de zuiger opgemeten, 10.025 mm

    IMG_20230929_132157.jpg

    Na demonteren van de drijfstang de zuiger goed schoongemaakt. Alle vuil en vet eraf wat bij het verwarmen een koek zou kunnen vormen.

    Met de gasbrander langzaam warm maken en een paar minuten warm houden. Het materiaal moet even de tijd krijgen om te groeien.

    IMG_20230929_133346.jpg

    Na afkoelen een grijs zuigertje.

    IMG_20230929_133954.jpg

    En even meten, 10.04 mm. Ongeveer 0.015 mm groter. Lijkt weinig maar 0.01 mm is op de passing in de zuiger/cilinder al heel wat.
    Langer verwarmen zal waarschijnlijk nog wel 0.01mm extra geven.

    IMG_20230929_145306.jpg

    Die 0,015 mm was genoeg dat de zuiger niet meer in de cilinder paste.
    Doorntje gemaakt om het zuigertje op te spannen in de draaibank. Met polijstpapier de zuiger nu krap passend gemaakt.

    IMG_20230929_134541.jpg

    Motor weer gemonteerd. Nou dat loopt best krap. Voorzichtig doordraaien totdat het wat losser wil lopen.
    Motortje op het bokje gemonteerd en even laten lopen. Het echte krappe draaien is nu weg en loopt mooi soepel. Een echte pinch is er niet wel is de compressie prima.

    Motor drie gebruik ik nu op mijn Bantam en deze loopt eigenlijk prima, doe ik ff niets aan.
     
    HansH en Bruno van Hoek vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina