ML Midge 0.8cc Diesel

Flux verwijderen en een beetje opgeleukt.

IMG_20230114_152513.jpg


Onderdeeltjes voor de carburateur/tank.

IMG_20230114_153631.jpg



IMG_20230114_154045.jpg


Compleet, nou bijna, houder inzagen en de naald nog solderen.

IMG_20230114_154240.jpg
 
Naaah, toch maar het nationale en internationale advies opgevolgd en de naald houders van een zaagsleufje voorzien. Mooi een gelegenheid om de laatste aanwinst te proberen, een echte zaagfreeshouder. Ja best handig als je ook een houder hebt, zeker als je al zaagfreesjes hebt ;).

Aan de slag maar, eerst netjes in het midden van de houder zeten.

Zaagfreesje van 0.5mm dik.

IMG_20230115_141624.jpg


Laag toerental en zagen maar..

IMG_20230115_142357.jpg


Nou dat was zo gepiept.
Voor twee motortjes een slangnippeltje gedraaid.

IMG_20230115_143441.jpg
 
Wacht nog steeds op het aluminium dat ik heb besteld, vandaag een mailtje die kant op met de vraag wanneer er geleverd wordt....

Dan maar iets anders doen. Krukasje afmaken en de kruktapjes draaien.
Maar welke maat moeten die worden. Ik heb twee ruimertjes voor het maken van de drijfstangen gekocht, rond 2,5 en 3,2 mm.

Idee, maak eerst een test drijfstang. Niet echt een drijfstang, meer een plaatje met de geruimde gaatjes er in. Dan de gaatjes opmeten met een "kaliber".
Beide ruimers bleken te doen wat er op stond. Netjes rond 3.21 en 2.51 mm.
Van een uitwerppen een asje gemaakt van 3.2+ mm precies. Paste perfect in het 3.2 gaatje, net iets "krap".

IMG_20230117_204830.jpg


Krukastapje moet dus 3.22 mm worden. Net te krap, kan die nog pas gepolijst worden.

Door de onderbroken snede krijgt de beitel aardige tikken. Na de helft draaien was de scherpte wel weg, ff slijpen.
Best even werk, maar nummer 1 is klaar.

IMG_20230117_204746.jpg
 
De twee andere krukasjes zijn nu ook gereed.
Wacht nog op wat materiaal.

Contact gehad met de leverancier en hij had wat leverprobleempjes met de tussenmaten 22, 32 mm enzo. Bestelling nu herzien, hoor nog wat hij wel leverbaar heeft.

Voor het maken van de M2 draadgaatjes in de motorblokjes een boormal aan het maken. Alles bij elkaar was dit de beste oplossing .

Op het vlakke deel moet nog een klemplaatje komen, zorgt dan ook voor de uitlijning.

IMG_20230122_131431.jpg
 
Ja, van die kleine maatjes tappen is tricky. Maar met geduld en gevoel is het goed te doen.
Het gevaar bij tappen ligt niet zo zeer in het snijden maar in het lossen of terugdraaien van de tap. Bij het terug draaien worden de krullen losgebroken. Dit kost wat kracht en de losse krullen kunnen weer voor vastlopen zorgen.

Begin met de tap er een paar gangen in te draaien, hierbij goed kijken of het recht gaat. Tap eruit, schoonmaken, smeren en verder snijden. Ik houd met een hand, tussen duim en wijsvinger de schacht van de tap vast. Met de andere hand kort bij het center van het wringijzertje de tap ronddraaien. Hierbij voelen of de benodigde kracht niet oploopt. Loopt deze op, tap eruit schoonmaken en verder. Wel voorzichtig in het begin ivm breken van de krullen. Vaak voel je na twee omwentelingen al wat weerstand. Maakt niet uit tap stukje terugdraaien en voorzichtig weer verder. Loopt de kracht weer op tap eruit en schoonmaken.
Dit gaat niet snel, echter kans dat de tap breekt is minder. En ja, ook als je voorzichtig bent kan zomaar de tap breken.

Malletje klaar, boren maar.

IMG_20230122_202118.jpg


Was ff wat werk, maar 12x M2 draadgaatjes zijn klaar.

IMG_20230122_213717.jpg
 
Laatst bewerkt:
Tijd voor een klein klusje. Compressie schroefjes, als je dit zo mag noemen.
Gestart met een M4x30 cilinderkopschroef met binnenzeskant..... Euh, inbusboutje dus.

Eerst het kopje eraf en dan een deel taps draaien

IMG_20230123_195816.jpg


Eind rond maken met een vijl en netjes glad maken met schuurpapier.

Ik heb de boutjes waar de bocht moest komen verhit naar oranje en gebogen.
Voordeel na afkoelen een mooie verkleuring.

IMG_20230123_200858.jpg


Nu ff achter wat materiaal aan.
 
Materiaal, tja, had diverse diameters aluminium besteld. Helaas waren veel maten op het moment niet leverbaar en wanneer het weer geleverd werd..... Gelukkig heb ik nog genoeg voor de cilinderkopjes.
Materiaal voor de cilinders heb ik kunnen ritselen bij een toeleverancier van mijn werk. Aan het werk dan maar.

Cilinderkopje, steken van de koelribben.

IMG_20230125_203826.jpg


Kamer voor de cilinder gedraaid en het M4 draadgaatje voor de compressieschroef getapt.

IMG_20230128_170843.jpg


Aaargh, hoe span je nu in om de bovenkant te bewerken zonder de koelribben te beschadigen. Dacht eerst aan een soort klem ring, maar spandoorn is toch mooier.

Nog een hulpstuk maken. Kopje past krap op de doorn. Van een M6 boutje de kop taps gedraaid, 10 graden.

IMG_20230128_170926.jpg


Moertjes aandraaien om te klemmen.

IMG_20230128_170955.jpg


Doorn klemt perfect. Draaien maar.

IMG_20230128_171458.jpg


Beiteltje bij AliExpress besteld. Kost 8 euro. Wissel plaatje voor aluminium had ik. Whooo, dat draait als een dolle.

IMG_20230128_174222.jpg


Oh ja, nog twee....
Dan de bevestigings gaten frezen boren.

IMG_20230128_175106.jpg
 
Thanks,

Weer wat gedaan. Geen onderdelen, maar van die handige hulpmiddelen.

Een steun gemaakt voor opvangen onderdeel, bijvoorbeeld boren van zuigerpengat.

IMG_20230203_204038.jpg


Materiaal gezaagd voor de cilinder, zuiger en contra zuiger.

IMG_20230203_205913.jpg


De wand van de cilinder is best dun. Opspannen in de klauwplaat, denk dat de bus dan vervormd.
Klemring gemaakt voor opspannen van cilinder.

IMG_20230203_204204.jpg



IMG_20230203_204151.jpg



IMG_20230203_204341.jpg
 
Eerst maar eens een test cilindertje maken. Nou dat ging maar net goed. Bij passen in het motorblokje zat de cilinder opeens muurvast. Niet helemaal heb met moeite de cilinder eruit kunnen peuteren. Gelukkig niets beschadigd. Denk een verloren spaantje of braam die voor de klemming zorgde.
Cilinder iets kleiner gemaakt, oeps net te klein. Zit nu net te los. Ach daar is een test deeltje ook voor.

Dan de cilinderboring eens proberen. Eerst boor 3 dan 5 en 8 mm. Hierna met de boorbeitel. Met 8 past de beitel net.

IMG_20230204_114143.jpg


Voorzichtig naar net onder 10mm gedraaid. De beitel veert bij het snijden zodat deze bij terugdraaien ook nog wat wegneemt. De laatste gangen maar een klein beetje voorzetten, 0,1 mm.

De bus moet na het lappen iets taps zijn. Zo 0.01mm. wel handig als de boring ook in die richting zit.
Op het werk een binnenmicrometer geleend. Beetje gezocht naar een tweedehandsje, maar die zijn nog lelijk duur.

Aan de onderkant is de bus nu 9.915mm. bovenin is de bus 9.900mm. nou niet slecht, 0.015 taps, prima.

IMG_20230204_115508.jpg


Bus ziet er al aardig "glad" uit.

2023-02-04 12_23_44-Window.png
 
Cilinderbusjes zijn gedraaid, nu de poortjes frezen. Even wachten op de bestelde freesjes.
De cilindertjes moeten aan de binnenzijde worden gelapt. Dit moet je doen met een doorn en polijst/lap-pasta.

De doorn moet je zelf maken. Nog een hulpgereedschapje maken dus.


De doorn is nastelbaar via de schroef.

IMG_20230205_184300.jpg


IMG_20230205_184428.jpg
 
Freesjes waren binnen dus een start gemaakt met het maken van de poortjes in de cilinders. Eerst uitgevogeld hoe en welke volgorde. Hiervoor het test cilindertje gebruikt. Was wel even puzzelen.

Lastig is dat de boorkolom op de Unimat 3 geen positie aanduiding op de hoogte heeft.
Voor een meetklok een steuntje getekend en geprint.
IMG_20230208_201732.jpg


De eerste is klaar.

IMG_20230208_202303.jpg




IMG_20230208_202433.jpg
 
Nou, het moet nog gladder. Dus een poging om de cilinder te lappen. Eerst met kleppenpolijstpasta de draaigroeven verwijderen. En de basis vorm maken.
Onder 0.01 groter dan net boven de poortjes, dan recht. Draaiwerk was in de richting, maar moest toch best veel poetsen.

IMG_20230211_172000.jpg


Zeker het grof lappen neemt genoeg af, van de doorn dus. De sleufjes waren recht ...
Zelfs een grotere conische schroef gemaakt om verder te kunnen verstellen.

IMG_20230211_170958.jpg


Twee cilindertjes zijn al aardig op weg, nog wat fijn lappen. Bij eentje moet er nog wat grof gelapt te worden om de draai groeven weg te krijgen.
 
Bij een nadere inspectie bleek het lap resultaat toch niet helemaal netjes. Het lappen met de kleppolijstpasta was toch wat ruw. Nieuw gestart met 40u pasta. Dat ging een stuk beter. Netjes glad en goed de vorm te sturen. Hierna 20, 10, 5 en als laatste 0.5u.
Resultaat ziet er best netjes uit.
Maar hoe zit het met de maten. Beetje nadelig is dat de micrometer ook op duizendste meet.;) het is aardig gelukt om onderin het gat iets taps te maken tot zo rond de poortjes. Hierboven recht.

B=bottom, M=middle, T=top

IMG_20230212_124448.jpg


Nu de zuigertjes maken:confused:
 
Oh ja honen. Ooit twee maanden achter een Sunnen machine gestaan. Boring is 10 mm, kan niet herinneren of dat op die machine ging.
Kleppenpolijstpasta is te grof en de korrel is te onregelmatig van vorm. Wel leuk als je grof wil afnemen, dat wel.
Busjes zien er nu netjes uit en ben best tevreden met het resultaat.
 
Back
Top