ML Midge 0.8cc Diesel

Discussie in 'Motoren' gestart door Frans Bal, 12 dec 2022.

  1. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    Flux verwijderen en een beetje opgeleukt.

    IMG_20230114_152513.jpg

    Onderdeeltjes voor de carburateur/tank.

    IMG_20230114_153631.jpg


    IMG_20230114_154045.jpg

    Compleet, nou bijna, houder inzagen en de naald nog solderen.

    IMG_20230114_154240.jpg
     
    Bruno van Hoek, ramses, beemstra en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    291
    Respect
     
  3. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    Naaah, toch maar het nationale en internationale advies opgevolgd en de naald houders van een zaagsleufje voorzien. Mooi een gelegenheid om de laatste aanwinst te proberen, een echte zaagfreeshouder. Ja best handig als je ook een houder hebt, zeker als je al zaagfreesjes hebt ;).

    Aan de slag maar, eerst netjes in het midden van de houder zeten.

    Zaagfreesje van 0.5mm dik.

    IMG_20230115_141624.jpg

    Laag toerental en zagen maar..

    IMG_20230115_142357.jpg

    Nou dat was zo gepiept.
    Voor twee motortjes een slangnippeltje gedraaid.

    IMG_20230115_143441.jpg
     
    Bruno van Hoek en ramses vinden dit leuk.
  4. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    Een kwartje :confused:
    Henk, volgende keer wel je raam openzetten als je met Spons Bob aan het spelen bent. Die dampen kunnen rare dingen met je doen...
    , hihihihihi,
     
  5. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wacht nog steeds op het aluminium dat ik heb besteld, vandaag een mailtje die kant op met de vraag wanneer er geleverd wordt....

    Dan maar iets anders doen. Krukasje afmaken en de kruktapjes draaien.
    Maar welke maat moeten die worden. Ik heb twee ruimertjes voor het maken van de drijfstangen gekocht, rond 2,5 en 3,2 mm.

    Idee, maak eerst een test drijfstang. Niet echt een drijfstang, meer een plaatje met de geruimde gaatjes er in. Dan de gaatjes opmeten met een "kaliber".
    Beide ruimers bleken te doen wat er op stond. Netjes rond 3.21 en 2.51 mm.
    Van een uitwerppen een asje gemaakt van 3.2+ mm precies. Paste perfect in het 3.2 gaatje, net iets "krap".

    IMG_20230117_204830.jpg

    Krukastapje moet dus 3.22 mm worden. Net te krap, kan die nog pas gepolijst worden.

    Door de onderbroken snede krijgt de beitel aardige tikken. Na de helft draaien was de scherpte wel weg, ff slijpen.
    Best even werk, maar nummer 1 is klaar.

    IMG_20230117_204746.jpg
     
  6. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    De twee andere krukasjes zijn nu ook gereed.
    Wacht nog op wat materiaal.

    Contact gehad met de leverancier en hij had wat leverprobleempjes met de tussenmaten 22, 32 mm enzo. Bestelling nu herzien, hoor nog wat hij wel leverbaar heeft.

    Voor het maken van de M2 draadgaatjes in de motorblokjes een boormal aan het maken. Alles bij elkaar was dit de beste oplossing .

    Op het vlakke deel moet nog een klemplaatje komen, zorgt dan ook voor de uitlijning.

    IMG_20230122_131431.jpg
     
    Bruno van Hoek, jef en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  7. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja, van die kleine maatjes tappen is tricky. Maar met geduld en gevoel is het goed te doen.
    Het gevaar bij tappen ligt niet zo zeer in het snijden maar in het lossen of terugdraaien van de tap. Bij het terug draaien worden de krullen losgebroken. Dit kost wat kracht en de losse krullen kunnen weer voor vastlopen zorgen.

    Begin met de tap er een paar gangen in te draaien, hierbij goed kijken of het recht gaat. Tap eruit, schoonmaken, smeren en verder snijden. Ik houd met een hand, tussen duim en wijsvinger de schacht van de tap vast. Met de andere hand kort bij het center van het wringijzertje de tap ronddraaien. Hierbij voelen of de benodigde kracht niet oploopt. Loopt deze op, tap eruit schoonmaken en verder. Wel voorzichtig in het begin ivm breken van de krullen. Vaak voel je na twee omwentelingen al wat weerstand. Maakt niet uit tap stukje terugdraaien en voorzichtig weer verder. Loopt de kracht weer op tap eruit en schoonmaken.
    Dit gaat niet snel, echter kans dat de tap breekt is minder. En ja, ook als je voorzichtig bent kan zomaar de tap breken.

    Malletje klaar, boren maar.

    IMG_20230122_202118.jpg

    Was ff wat werk, maar 12x M2 draadgaatjes zijn klaar.

    IMG_20230122_213717.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2023
    HansH, jef, Theo P en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    Tijd voor een klein klusje. Compressie schroefjes, als je dit zo mag noemen.
    Gestart met een M4x30 cilinderkopschroef met binnenzeskant..... Euh, inbusboutje dus.

    Eerst het kopje eraf en dan een deel taps draaien

    IMG_20230123_195816.jpg

    Eind rond maken met een vijl en netjes glad maken met schuurpapier.

    Ik heb de boutjes waar de bocht moest komen verhit naar oranje en gebogen.
    Voordeel na afkoelen een mooie verkleuring.

    IMG_20230123_200858.jpg

    Nu ff achter wat materiaal aan.
     
    N.P.S., HansH, Bruno van Hoek en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.601
    Locatie:
    Dordrecht
    Man je bent toch ook een gigant wat is dit toch gaaf om te zien en alles even strak
     
    Frans Bal vindt dit leuk.
  10. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    Materiaal, tja, had diverse diameters aluminium besteld. Helaas waren veel maten op het moment niet leverbaar en wanneer het weer geleverd werd..... Gelukkig heb ik nog genoeg voor de cilinderkopjes.
    Materiaal voor de cilinders heb ik kunnen ritselen bij een toeleverancier van mijn werk. Aan het werk dan maar.

    Cilinderkopje, steken van de koelribben.

    IMG_20230125_203826.jpg

    Kamer voor de cilinder gedraaid en het M4 draadgaatje voor de compressieschroef getapt.

    IMG_20230128_170843.jpg

    Aaargh, hoe span je nu in om de bovenkant te bewerken zonder de koelribben te beschadigen. Dacht eerst aan een soort klem ring, maar spandoorn is toch mooier.

    Nog een hulpstuk maken. Kopje past krap op de doorn. Van een M6 boutje de kop taps gedraaid, 10 graden.

    IMG_20230128_170926.jpg

    Moertjes aandraaien om te klemmen.

    IMG_20230128_170955.jpg

    Doorn klemt perfect. Draaien maar.

    IMG_20230128_171458.jpg

    Beiteltje bij AliExpress besteld. Kost 8 euro. Wissel plaatje voor aluminium had ik. Whooo, dat draait als een dolle.

    IMG_20230128_174222.jpg

    Oh ja, nog twee....
    Dan de bevestigings gaten frezen boren.

    IMG_20230128_175106.jpg
     
    beemstra, jef, HansH en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    Eerste cilinderkopje is klaar.

    Na de verzinkingen voor de kop de gaatjes boren.

    IMG_20230130_214525.jpg

    IMG_20230130_215813.jpg

    Even passen, begint al ergens op te lijken.

    IMG_20230130_215553.jpg

    Nu nummer twee en drie....
     
    willum, beemstra, A B en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.601
    Locatie:
    Dordrecht
    O wow dat is wel heel gaaf :goal
     
    beemstra vindt dit leuk.
  13. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    Thanks,

    Weer wat gedaan. Geen onderdelen, maar van die handige hulpmiddelen.

    Een steun gemaakt voor opvangen onderdeel, bijvoorbeeld boren van zuigerpengat.

    IMG_20230203_204038.jpg

    Materiaal gezaagd voor de cilinder, zuiger en contra zuiger.

    IMG_20230203_205913.jpg

    De wand van de cilinder is best dun. Opspannen in de klauwplaat, denk dat de bus dan vervormd.
    Klemring gemaakt voor opspannen van cilinder.

    IMG_20230203_204204.jpg


    IMG_20230203_204151.jpg


    IMG_20230203_204341.jpg
     
  14. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    Eerst maar eens een test cilindertje maken. Nou dat ging maar net goed. Bij passen in het motorblokje zat de cilinder opeens muurvast. Niet helemaal heb met moeite de cilinder eruit kunnen peuteren. Gelukkig niets beschadigd. Denk een verloren spaantje of braam die voor de klemming zorgde.
    Cilinder iets kleiner gemaakt, oeps net te klein. Zit nu net te los. Ach daar is een test deeltje ook voor.

    Dan de cilinderboring eens proberen. Eerst boor 3 dan 5 en 8 mm. Hierna met de boorbeitel. Met 8 past de beitel net.

    IMG_20230204_114143.jpg

    Voorzichtig naar net onder 10mm gedraaid. De beitel veert bij het snijden zodat deze bij terugdraaien ook nog wat wegneemt. De laatste gangen maar een klein beetje voorzetten, 0,1 mm.

    De bus moet na het lappen iets taps zijn. Zo 0.01mm. wel handig als de boring ook in die richting zit.
    Op het werk een binnenmicrometer geleend. Beetje gezocht naar een tweedehandsje, maar die zijn nog lelijk duur.

    Aan de onderkant is de bus nu 9.915mm. bovenin is de bus 9.900mm. nou niet slecht, 0.015 taps, prima.

    IMG_20230204_115508.jpg

    Bus ziet er al aardig "glad" uit.

    2023-02-04 12_23_44-Window.png
     
    tjarko, beemstra, M.l.v.Doesburg en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    Cilinderbusjes zijn gedraaid, nu de poortjes frezen. Even wachten op de bestelde freesjes.
    De cilindertjes moeten aan de binnenzijde worden gelapt. Dit moet je doen met een doorn en polijst/lap-pasta.

    De doorn moet je zelf maken. Nog een hulpgereedschapje maken dus.


    De doorn is nastelbaar via de schroef.

    IMG_20230205_184300.jpg

    IMG_20230205_184428.jpg
     
    Bruno van Hoek, tjarko, janhein en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    Freesjes waren binnen dus een start gemaakt met het maken van de poortjes in de cilinders. Eerst uitgevogeld hoe en welke volgorde. Hiervoor het test cilindertje gebruikt. Was wel even puzzelen.

    Lastig is dat de boorkolom op de Unimat 3 geen positie aanduiding op de hoogte heeft.
    Voor een meetklok een steuntje getekend en geprint.
    IMG_20230208_201732.jpg

    De eerste is klaar.

    IMG_20230208_202303.jpg



    IMG_20230208_202433.jpg
     
    Bruno van Hoek, jef en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.601
    Locatie:
    Dordrecht
    wow mooi strak cilindertje daarin gaat het zuigertje zit wel heel plezierig voelen.
     
    tjarko en beemstra vinden dit leuk.
  18. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nou, het moet nog gladder. Dus een poging om de cilinder te lappen. Eerst met kleppenpolijstpasta de draaigroeven verwijderen. En de basis vorm maken.
    Onder 0.01 groter dan net boven de poortjes, dan recht. Draaiwerk was in de richting, maar moest toch best veel poetsen.

    IMG_20230211_172000.jpg

    Zeker het grof lappen neemt genoeg af, van de doorn dus. De sleufjes waren recht ...
    Zelfs een grotere conische schroef gemaakt om verder te kunnen verstellen.

    IMG_20230211_170958.jpg

    Twee cilindertjes zijn al aardig op weg, nog wat fijn lappen. Bij eentje moet er nog wat grof gelapt te worden om de draai groeven weg te krijgen.
     
    Bruno van Hoek, jef en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  19. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bij een nadere inspectie bleek het lap resultaat toch niet helemaal netjes. Het lappen met de kleppolijstpasta was toch wat ruw. Nieuw gestart met 40u pasta. Dat ging een stuk beter. Netjes glad en goed de vorm te sturen. Hierna 20, 10, 5 en als laatste 0.5u.
    Resultaat ziet er best netjes uit.
    Maar hoe zit het met de maten. Beetje nadelig is dat de micrometer ook op duizendste meet.;) het is aardig gelukt om onderin het gat iets taps te maken tot zo rond de poortjes. Hierboven recht.

    B=bottom, M=middle, T=top

    IMG_20230212_124448.jpg

    Nu de zuigertjes maken:confused:
     
    Bruno van Hoek en jef vinden dit leuk.
  20. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.893
    Locatie:
    Vlaardingen
    Oh ja honen. Ooit twee maanden achter een Sunnen machine gestaan. Boring is 10 mm, kan niet herinneren of dat op die machine ging.
    Kleppenpolijstpasta is te grof en de korrel is te onregelmatig van vorm. Wel leuk als je grof wil afnemen, dat wel.
    Busjes zien er nu netjes uit en ben best tevreden met het resultaat.
     
    jef en beemstra vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina