Over laatste loodjes.
Verder met het drijstangetje. Om de ronde einden te maken een, je raad het al, hulpstukje gemaakt.
Een blokje met twee pennetjes. Een 2.5 en een 3.2 mm diameter.
Drijfstangetje wordt geleid door de pennetjes. Met de hand draai je het dan langs de frees. Wel in de gaten houden dat je tegenlopend freest, anders happen.
Krukas asje moest nog even pas gepoetst worden.
Dan de zuigerpen maken. Nou dat liep even anders. Het gat voor de pen bleek scheef te zitten in de zuiger. Oeps. Vanaf de bovenzijde lag een gat 0.1 mm lager. Nieuwe maken of eerst een poging om het op te knappen. Toch eerst maar de opknap poging. Het te lage gat eerst met een diamantvijltje naar de bovenkant gevijld. Nu heb je een min of meer ovaal gat. Het gat weer rond gepolijst met een pennetje van 2.5-2.55 en 40um polijstpasta. Ander gat natuurlijk ook. Na een tijdje pielen beide gaatjes op rond 2.6 mm gekregen en de gaten zitten nu recht. Nu moet het gat in de drijfstang ook naar 2.6 mm, nog meer poetsen.
Hoe kan het nu dat de gaten scheef zitten ik had de kolom toch uitgelijnd.....
Ja dat klopt, en daarna een keertje los gehad om iets schuin te frezen, ach @$##$^%$.
De kolom stond dus scheef, en niet zo beetje ook, lekker slim....
Had ergens gelezen dat je goed zelf ruimers kan maken. Gewoon proberen. Eerst een stukje redelijk staal taps gedraaid van rond 2.4 naar 2.6. Dan een zijde wegvijlen tot aan de centerlijn.
Met de ruimer het gat van de drijfstang naar rond 2.6 gebracht. na wat poetsen paste een 2.6 (-0.03) asje door alle gaten.
Uit een stukje 1.4057 (800N/mm2) een zuigerpen gemaakt. Pennetje past netjes door de drijfstang en een van de gaten in de zuiger. Één uiteinde van het pennetje is een paar honderdste groter. Hiermee zit de pen vast in de zuiger.
Alles een eerste keer gemonteerd. De drijfstang raakt bij draaien links en rechts het huis. Zoiets had ik al gelezen op een ander forum, foutje in het ontwerp.
Met een vijltje aan de binnenkant van het huis wat materiaal weggehaald zodat de drijfstang erlangs kan. Eindelijk in elkaar en de motor is rond te draaien. Denk dat ik de passing van de zuiger in de cilinder te krap heb gelaten. Het beweegt wel maar te moeizaam. De cilinder nog een heel klein beetje groter lappen. Dat voor de volgende keer.