ML Midge 0.8cc Diesel

Eerste zuigertje gemaakt. Zo dat is best een klusje. Vooral het op maat lappen ben je even mee bezig.

Zuigertjes op maat draaien en lappen.

IMG_20230217_201128.jpg


Tussendoor telkens passen. Zuigertje moet strak zitten beginnend rond de poortjes.

IMG_20230217_201146.jpg


Klaar past perfect. Nu het compressie zuigertje.

IMG_20230217_204632.jpg


Top uitleg van Peter:wave


 
Laatst bewerkt:
Een start met de drijfstang gemaakt. Eerst twee asjes gedraaid. Een recht rond 2.5 mm en een met een midden van rond 3.2 mm. Met deze Asjes wordt de drijfstang in de klem gezet.

Op breedte frezen.

IMG_20230218_205605.jpg


Buitenmaten gedaan. Volgende de breedte en de ronde uiteinden.

IMG_20230218_212816.jpg
 
Over laatste loodjes.

Verder met het drijstangetje. Om de ronde einden te maken een, je raad het al, hulpstukje gemaakt.
Een blokje met twee pennetjes. Een 2.5 en een 3.2 mm diameter.

IMG_20230219_170816.jpg


Drijfstangetje wordt geleid door de pennetjes. Met de hand draai je het dan langs de frees. Wel in de gaten houden dat je tegenlopend freest, anders happen.

IMG_20230219_170653.jpg




IMG_20230219_165226.jpg


Krukas asje moest nog even pas gepoetst worden.

IMG_20230219_165255.jpg


Dan de zuigerpen maken. Nou dat liep even anders. Het gat voor de pen bleek scheef te zitten in de zuiger. Oeps. Vanaf de bovenzijde lag een gat 0.1 mm lager. Nieuwe maken of eerst een poging om het op te knappen. Toch eerst maar de opknap poging. Het te lage gat eerst met een diamantvijltje naar de bovenkant gevijld. Nu heb je een min of meer ovaal gat. Het gat weer rond gepolijst met een pennetje van 2.5-2.55 en 40um polijstpasta. Ander gat natuurlijk ook. Na een tijdje pielen beide gaatjes op rond 2.6 mm gekregen en de gaten zitten nu recht. Nu moet het gat in de drijfstang ook naar 2.6 mm, nog meer poetsen.

Hoe kan het nu dat de gaten scheef zitten ik had de kolom toch uitgelijnd.....
Ja dat klopt, en daarna een keertje los gehad om iets schuin te frezen, ach @$##$^%$.
De kolom stond dus scheef, en niet zo beetje ook, lekker slim....

Had ergens gelezen dat je goed zelf ruimers kan maken. Gewoon proberen. Eerst een stukje redelijk staal taps gedraaid van rond 2.4 naar 2.6. Dan een zijde wegvijlen tot aan de centerlijn.

IMG_20230219_183754.jpg


Met de ruimer het gat van de drijfstang naar rond 2.6 gebracht. na wat poetsen paste een 2.6 (-0.03) asje door alle gaten.

IMG_20230219_183813.jpg


Uit een stukje 1.4057 (800N/mm2) een zuigerpen gemaakt. Pennetje past netjes door de drijfstang en een van de gaten in de zuiger. Één uiteinde van het pennetje is een paar honderdste groter. Hiermee zit de pen vast in de zuiger.
Alles een eerste keer gemonteerd. De drijfstang raakt bij draaien links en rechts het huis. Zoiets had ik al gelezen op een ander forum, foutje in het ontwerp.
Met een vijltje aan de binnenkant van het huis wat materiaal weggehaald zodat de drijfstang erlangs kan. Eindelijk in elkaar en de motor is rond te draaien. Denk dat ik de passing van de zuiger in de cilinder te krap heb gelaten. Het beweegt wel maar te moeizaam. De cilinder nog een heel klein beetje groter lappen. Dat voor de volgende keer.
 
Eindelijk in elkaar en de motor is rond te draaien. Denk dat ik de passing van de zuiger in de cilinder te krap heb gelaten. Het beweegt wel maar te moeizaam. De cilinder nog een heel klein beetje groter lappen. Dat voor de volgende keer.

Wel opletten Frans dat de zuiger niet te los gaat , zeker bovenin de cilinders mag hij zeker vast gaan , volgens David Owen (was één van de motorboy's RIP) , heb je zijn instructie al gelezen voor de bouw van de Owen Mate , daar is veel informatie te vinden , voor de belangstellenden ; http://modelenginenews.org/mate/p0.html

Groeten Jef
 
Nee nog niet gezien, duidelijke beschrijving. Bedankt.
Ga proberen het tapse deel wat langer en naar boven te verleggen. Nu stopt deze te laag in de cilinder waardoor de zuiger over een te lang stuk "vast" zit. Hiermee moet de zuiger bovenin nogsteeds "vast" zitten en hieronder steeds "losser". Doel is om alleen bovenin duidelijk weerstand te voelen bij ronddraaien.
 
Leer momentje.
Gedurende het bouw traject niet echt "problemen" gehad. Tot nu toe bij voor geen van de motortjes een onderdeel opnieuw moeten maken. Tot nu dus.

Na het iets groter lappen van de cilinder bus alles weer gemonteerd en tot verbazing liep het nog steeds niet soepel. Wel als de boutjes van de kop los waren gedraaid. Mmm, alles weer uit elkaar en weer gemonteerd met de zuiger+drijfstang 180 graden gedraaid. Ok, nu loopt het veel beter. Er moet iets scheef zijn.

Ja, weet je nog, het scheve gat in de zuiger. Met deze afstelling had ik ook de gaten in de drijfstang geboord. Gaten ook scheef dus, yippie. Verklaart gelijkt waarom na draaien van de zuiger/drijfstang het beter liep.

Toch maar het vlak waar de drijfstang tegenaan loopt nagemeten. Zit die wel zo dat de drijfstang in het midden staat. Niet helemaal 0.3 mm uit het midden. Krukas wang iets dunner maken.

Maar ondanks een mooie passing weinig compressie. Je hoort ergens de lucht ontsnappen. Het zuigertje is mooi 10.01 mm rond, alleen niet boven en onder het zuigerpen gat. Daar meet de zuiger 9.97 mm???

Daar ook het lek boven. Ik had de zuiger op 10.2 voor gedraaid, dan het gat voor de zuiger pen boren en naar maat schuren/lappen. Fout, te veel weg moeten halen om op maat te komen. Schuren gaat makkelijker met minder materiaal. Dus in de zone van het gat ging het sneller.

Hoewel op mijn werk gelijk een "counter measure" moet worden geschreven houd ik het nu lekker bij een kort lijstje.

-lapdoorn bereik aanpassen. Nieuwe grotere bout.
-Cilinder nameten en waarschijnlijk het tapse deel iets naar boven verleggen.
-Nieuwe zuiger maken. Eerst dichter of zelfs op de maat maken dan het gat voor de zuigerpen.
-Nieuwe drijfstang, deze net zoals bij de zuiger nu met recht geboorde gaten.
-Positie krukas pen nazien en eventueel aanpassen.



Ja maar nu moet je nieuwe dingen maken. Ach dat heurt er bij. Belangrijker is te weten wat er niet goed is gegaan. Rest is een beetje ijzer en wat hobbytijd.
 
Mooi de eerste twee puntjes kunnen van de lijst worden geschrapt.
Het bereik van de lapdoorn is aangepast en het cilindertje ook.

De cilinder loopt nu geleidelijker taps. Begint nu onderin "0" en stopt net iets onder de bovenzijde van de zuiger in het BDP "-0.01".
De rest is recht voor het compressie zuigertje. Man, 0.01 mm is echt niet veel.
Mooie bijkomstigheid, loopvlak in de cilinder ziet er nog beter uit.
 
Volgende puntje kan van de lijst. Het maken van een nieuwe zuiger.

Uiteraard eerst de frees kolom gecontroleerd of deze wel goed recht staat. Moest nog een klein beetje bijstellen.

Eerst de zuiger voordraaien naar een buitendiameter net een paar honderdsten groter dan de cilinder (10.05). Dan de binnenkant gedraaid en de hoogte een beetje ingestoken op 10.2. inspannen onder de kolom en "nullen". Het gat voor de zuigerpen heb ik in twee stappen geboord. Eerst een zijde, dan 180 graden draaien en de andere zijde boren. Boortje liep nu mooi door beide gaten heen, mooi in lijn. Gat in een keer op 2.5 geruimd. In de draaibank verder met lappen. Na veel passen en kleine beetjes lappen past de zuiger goed. Onderin schuifbaar met de hand. Zuiger gaat steeds krapper lopen totdat deze stopt net voordat de inlaat poort vrij komt. Dan is de zuiger nog een stukje te schuiven met de hand tot zo half de inlaat poort. De zuiger is op dit punt bijna in het BDP en sluit mooi af. Denk dat het zo wel aardig klopt.


IMG_20230225_172055.jpg


Volgende puntje de drijfstang
 
We zijn er bijna, denk ik.

Drijfstang en de zuigerpen kunnen ook van de lijst af. Er moest toch iets af van de voorzijde van de krukas om de drijfstang in het midden te krijgen. Niet veel 0.3 mm maar, de aanpassing was duidelijk merkbaar. Motortje draaide nog een beetje stroef rond. Zuiger met drijfstang 180 gedraaid en toen liep het weer beter. Met de hand voorzichtig aan de krukas draaien, na een tijdje liep het allemaal heel behoorlijk. Motortje moet duidelijk inlopen.

Propje gemonteerd en de motor op een steuntje vastgezet. De carburateur zit er nog niet op dus wat peut in de cilinder gespoten en na twee, drie start pogingen, Brrrrrrrt. Hij loopt. Ja kort dat wel. Een aantal keer dit herhaald, beetje peut, even flippen en brrrrrrt.

IMG_20230227_173910.jpg


De laatste dingetjes aan de carburateur doen en dan eens voor het echt laten draaien. Ben benieuwd.
Oh ja, dan nog twee afmaken.
 
Beetje stil maar er wordt "hard" gewerkt.
Ben nu bezig aan het laatste motortje. Alleen nog een drijstang en een zuigerpen maken dan kan deze ook gemonteerd worden.
Rest dan nog de carburateurtjes. Nog de naald in de houder en slangnippetjes aan de spraybar solderen.

Ja, maar wat moet je nu met een motortje, in de kast zetten en naar kijken.:confused:
Nee natuurlijk niet, een modelletje er achter plakken en ermee vliegen.:yes:
Maar wat, keuze genoeg op Outerzone, eens een avondje neuzen......
Iets van Keil Kraft......Mmmmm.
 
Back
Top