Ook vaak bij vliegshows geweest in Duitsland. Heel andere mentaliteit.
Tijdens de vliegshows nooit midair's gezien. Altijd netjes en beheerst vliegen met respect voor elkaar.
Grt,
Arnoud.
Mijn ervaring is dat als er Duitsers bij komen het vaak een zooitje wordt.
Op de Maasvlakte heb ik zooo vaak gezien dat een Oosterbuur zijn kist zonder enig overleg tussen de anderen heen en weer knuppelt. Of precies als ik op ooghoogte voorbij kom de motor aan gaat en het ding voor je langs omhoog jaagt.
Maar ook op vakantie in Oostenrijk waar wij er maar voor kozen aan de andere kant van de berg te gaan staan omdat zij zonder enig overleg of rekening met anderen te houden hun spullen in de landingszone neerleggen en gaan combatten tussen de RESjes.
Hoe dikker de boekwerken met regels en afspraken, hoe groter de kans dat deze niet helemaal perfect opgevolgd worden.
Een beetje logisch verstand is dan ineens ver te zoeken en dan wijzen we graag naar die regeltjes maar als er meerderen vliegen moet iedereen rekening met elkaar houden.
Dat betekend dan maar af en toe wat minder vliegen, of helemaal niet.
En als je zelf moeite hebt met anderen in de gaten houden moet je misschien niet vliegen als het druk is in de lucht.
Of als je geen rekening met anderen kán houden, zoals gj onderschrijft met de focus die je voor f5b nodig hebt, dan ga je niet vliegen als er dlgtjes, trainertjes en ander saai spul rond drijft.
Even overleggen, ook die langzame jongens vliegen wel eens niet, en iedereen zijn vliegmoment gunnen. ...dat is niet moeilijk
Ik ben wel eens op een club geweest waar de heli's een heel eigen hoekje hebben gekregen waar ze niet uit mogen en waar de anderen niet komen met hun vleugelmodellen. Daar spreken ze ook wel eens af dat alle vleugelmodellen even 2 uurtjes aan de grond blijven zodat de heli mannen ook eens wat ruimer rond kunnen vliegen en het hele clubluchtruim kunnen gebruiken. Wordt spontaan ter plaatse afgesproken en geen onvertogen woord...van niemand! Dat kán écht!
Ik ben geen heel ervaren sleper dus als ik met mijn maatjes ga slepen gaan we zo vroeg mogelijk, als er nog niemand anders is. Zo hebben wij alle ruimte en pakken we in als de andere clubgenoten aan komen.
Als het mij te druk is stop ik gewoon lekker met vliegen.