De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Op een van de diverse clubs waar ik lid van was hadden ze de volgende truuk ivm mid-air:
Degene met de duurste kist claimde formeel de schade bij de andere partij. (document met foto's en prijsindicatie etc)
WA verzekering vergoed de schade, uitgekeerde geld eerlijk verdelen over 2 partijen.
Dit alles natuurlijk in vriendschap en vrijwillige samenwerking uitgevoerd.
Kist blijft kapot, maar de financiële schade is verminderd.
Just sayin'

Kijk, dat zal een duitser niet doen, verzekering oplichten.
Daarom werkt het bij de DMFV ook nog steeds goed, als je schade vliegt dan word dat vergoed en niemand haalt het in zijn hoofd de verzekering op te lichten.

Mijn ervaring is dat als er Duitsers bij komen het vaak een zooitje wordt.
Op de Maasvlakte heb ik zooo vaak gezien dat een Oosterbuur zijn kist zonder enig overleg tussen de anderen heen en weer knuppelt. Of precies als ik op ooghoogte voorbij kom de motor aan gaat en het ding voor je langs omhoog jaagt.

Maar ook op vakantie in Oostenrijk waar wij er maar voor kozen aan de andere kant van de berg te gaan staan omdat zij zonder enig overleg of rekening met anderen te houden hun spullen in de landingszone neerleggen en gaan combatten tussen de RESjes.

Hoe dikker de boekwerken met regels en afspraken, hoe groter de kans dat deze niet helemaal perfect opgevolgd worden.

Een beetje logisch verstand is dan ineens ver te zoeken en dan wijzen we graag naar die regeltjes maar als er meerderen vliegen moet iedereen rekening met elkaar houden.
Dat betekend dan maar af en toe wat minder vliegen, of helemaal niet.

En als je zelf moeite hebt met anderen in de gaten houden moet je misschien niet vliegen als het druk is in de lucht.

Of als je geen rekening met anderen kán houden, zoals gj onderschrijft met de focus die je voor f5b nodig hebt, dan ga je niet vliegen als er dlgtjes, trainertjes en ander saai spul rond drijft.

Even overleggen, ook die langzame jongens vliegen wel eens niet, en iedereen zijn vliegmoment gunnen. ...dat is niet moeilijk

Ik ben wel eens op een club geweest waar de heli's een heel eigen hoekje hebben gekregen waar ze niet uit mogen en waar de anderen niet komen met hun vleugelmodellen. Daar spreken ze ook wel eens af dat alle vleugelmodellen even 2 uurtjes aan de grond blijven zodat de heli mannen ook eens wat ruimer rond kunnen vliegen en het hele clubluchtruim kunnen gebruiken. Wordt spontaan ter plaatse afgesproken en geen onvertogen woord...van niemand! Dat kán écht!

Ik ben geen heel ervaren sleper dus als ik met mijn maatjes ga slepen gaan we zo vroeg mogelijk, als er nog niemand anders is. Zo hebben wij alle ruimte en pakken we in als de andere clubgenoten aan komen.

Als het mij te druk is stop ik gewoon lekker met vliegen.

Dan tref je de verkeerde duitsers.
Ik heb heel veel in Duitsland gevlogen, wedstrijden, demo's, shows.
Alles is strak geregeld en men vliegt netjes.
Ook aan de helling heb ik nooit problemen, ja.. 1 keer maar degene die het lastigst deed was een Nederlander die toevallig bij dat groepje hoorde.
En dat was niet eens het vliegen, dat was meer het claimen van de helling, die hebben WIJ gepacht..

Ik heb in Nederland diverse sleepmeetingen georganiseerd en ben ook gast geweest.
Daar gebeurt eigenlijk ook niets, terwijl er dan tientallen modellen tegelijk in de lucht hangen met enorme snelheidsverschillen.
Je hebt de sleepkisten die alles omhoog slepen en dan ook regelmatig moeten landen.
En als zwevers echt van alles, van volglasbakken die met 200+ laag over het veld komen tot klassieke zwevers die net aan bestuurbaar zijn.
En dat leeft allemaal prima samen.
Als het met 50 man tegelijk goed gaat, waarom klappen er dan 2 piloten op een club op elkaar?
Dan is er geen afspraak gemaakt waar iemand vliegt.
De kans om elkaar te raken is echt heel klein.
Gerben en ik hebben ooit eens met 2 hotliners volgas op elkaar ingevlogen en dan echt proberen elkaar te raken.
Pas na een keer of 4 lukte dat en de schade was een afgebroken rolroerhevel, beide modellen konden gewoon landen.

GJ

Ik vind het altijd n beetje onderdrukkend (of intimiderend) vooral als der Flugleiter aan de kant staat.

Op de clubs waar ik geweest ben en kom staat er nooit een Flugleiter.
Wil kan dat bevestigen, het is altijd een vriendelijke bende.
Bij demo's en shows is er wel een leider en een schema wie er op welk moment vliegt maar dat moet omdat de commentator dan ook wat over het model kan vertellen.

GJ

Op de clubs waar ik geweest ben en kom staat er nooit een Flugleiter.
Wil kan dat bevestigen, het is altijd een vriendelijke bende.
Bij demo's en shows is er wel een leider en een schema wie er op welk moment vliegt maar dat moet omdat de commentator dan ook wat over het model kan vertellen.

GJ

Bij de clubs bij jou in de buurt worden we altijd hartelijk ontvangen.
Evenals bij de buren in je hele straat.

Kijk, dat zal een duitser niet doen, verzekering oplichten.
Daarom werkt het bij de DMFV ook nog steeds goed, als je schade vliegt dan word dat vergoed en niemand haalt het in zijn hoofd de verzekering op te lichten.

GJ

Hier heb ik een beetje een issue mee. Oplichten? Er is schade, hooguit de kwestie van de schuldvraag. De situatie wordt transparant voorgelegd aan de verzekering.
Misschien wat terughoudendheid alvorens iemand oplichter te noemen?

Op evenementen en shows staat er altijd iemand of organisatie die eea regelt.
Bij club(s) is dat niet zo, daar moeten leden dat met elkaar regelen en dan komt die communiwattes weer om de hoek kijken.

waarom klappen er dan 2 piloten op een club op elkaar?

Omdat ze niet uit hun doppen kijken [emoji38]

Ik ben het wel eens dat diegene die hard voorbij raast wel even rondkijkt of het kan, vooral als een zwever aangeeft dat ie gaat landen.

• Like
Reactions: Cnn

.

Ik zou bijna denken dat er dan bij 1 of 2 iemanden iets fout ging. Dat lijkt mij duidelijk.

Dat kán gebeuren he......waar gehakt wordt vallen spaanders en niets menselijks is ons vreemd.

Omdat ze niet uit hun doppen kijken [emoji38]
Ik ben het wel eens dat diegene die hard voorbij raast wel even rondkijkt of het kan, vooral als een zwever aangeeft dat ie gaat landen.

Aha, Ik heb hem al door! Maar die zwever zat nog wel behoorlijk hoog. Om dan al te gaan landen, al of niet aangegeven.
Ik vind het niet zo prettig, om nu een soort van schuld in mijn schoenen geschoven te krijgen.
Zullen we dan nu er ook maar even bij vertellen, dat de zwever 45 jaar ervaring heeft en instructeur en examinator is!
En dat de beste man weet, dat ik nog niet zo heel veel ervaring met dit soort kisten heb.
Dat lijkt me dan wel zo fair voor de vaste volgers hier.
En dat moet dan kennelijk hier op het forum "uitgevochten" worden :(. Een bespreking onder vier of zes ogen, was dan beter op zijn plaats geweest.
Goed om te nu te weten hoe de vlag er bij hangt. Dan kan ik daar bij een volgende gelegenheid rekening mee houden.

Meestal ontwijkt het meest beweegelijke toestel, die kan tenslotte beter uitwijken dan een zwever. Als ik tussen de zwervers door vlieg met mijn motorkist bij ons dan probeer ik nooit te kruisen in het blikveld. Eigenlijk staan we altijd bij elkaar te vliegen. Goed overleg is het halve werk.....

Och schuld.....en wat dan nog? Ieder die gaat vliegen kent het risico.

Flugleiter houdt het overzicht. Net als op de sleep en zweef treffens. Niks intimiderends aan.

Helemaal eens, sommige modelvliegclubs in nl hebben ook een aparte vliegleider, vaak zelfs meerdere.
Als je gevaarlijk vliegt of buiten het afgesproken vlieggebied vliegt krijg je een vliegverbod.
Goede zaak !

Grt,

Arnoud.

Hier heb ik een beetje een issue mee. Oplichten? Er is schade, hooguit de kwestie van de schuldvraag. De situatie wordt transparant voorgelegd aan de verzekering.
Misschien wat terughoudendheid alvorens iemand oplichter te noemen?

Nou... als je dit zo aan de verzekeringsagent zou vertellen dan kom je op de zwarte lijst.
Je claimt de hoogste schade, dus zal je links of rechtsom de verzekering kunnen benadelen.
Verzekeringen zijn niet zo heel makkelijk en als ze ook maar een vermoeden hebben dat er niet de volledige waarheid gesproken is dan ben je voor je leven getekend als oplichter en kan je helemaal niets meer verzekeren.
Dat kan een verzekeringsagent die vast ook wel met dit draadje meeleest kunnen beamen.

Helemaal eens, sommige modelvliegclubs in nl hebben ook een aparte vliegleider, vaak zelfs meerdere.
Als je gevaarlijk vliegt of buiten het afgesproken vlieggebied vliegt krijg je een vliegverbod.
Goede zaak !

Grt,

Arnoud.

Ik was lid van een club en de persoon die het eerst op het veld was die regelde de vliegerbox en de vliegrichting.
Iedereen moest zich daar aan houden.
Het kon in de loop van de dag veranderen als de wind zou draaien.
Maar ook het stilhangen van zwevers boven het veld werd je op aangesproken.
Nou was dat een club waar niet zo heel veel zwevers waren en er meer met motorkisten en turbines gevlogen werd.
Dat zijn mensen die wat snelheid gewend zijn.
Maar als iedereen 1 richting op vliegt dan kan je nooit een model dwars raken en vallen de snelheidsverschillen vaak nog wel mee.

De enige plek waar ik echt een Flugleiter Oberstürmbahnfuhrer gezien heb was de Wasserkuppe.
Maar daar wil je helemaal niet vliegen, veel te massaal, te commercieel.

GJ

Aha, Ik heb hem al door! Maar die zwever zat nog wel behoorlijk hoog. Om dan al te gaan landen, al of niet aangegeven.
Ik vind het niet zo prettig, om nu een soort van schuld in mijn schoenen geschoven te krijgen.
Zullen we dan nu er ook maar even bij vertellen, dat de zwever 45 jaar ervaring heeft en instructeur en examinator is!
En dat de beste man weet, dat ik nog niet zo heel veel ervaring met dit soort kisten heb.
Dat lijkt me dan wel zo fair voor de vaste volgers hier.
En dat moet dan kennelijk hier op het forum "uitgevochten" worden :(. Een bespreking onder vier of zes ogen, was dan beter op zijn plaats geweest.
Goed om te nu te weten hoe de vlag er bij hangt. Dan kan ik daar bij een volgende gelegenheid rekening mee houden.

Dat hoort inderdaad niet op het forum thuis. Schuld of niet, dat bespreek je beter onderling.
Dus toch een communicatie storing, net wat ik al dacht.
Inderdaad, als je weet dat iemand minder vliegervaring heeft hoor je daar rekening mee te houden.

Bij mij op de club heb ik wel eens gehad dat ik "landing" riep en dat er iemand paniekerig riep graag eerst te willen landen. Geen probleem natuurlijk, dan blijf ik wel even boven. (Ook al wist ik dat mijn tank bijna leeg was)
Beetje rekening houden met elkaar lost een hoop problemen op.

Grt,

Arnoud.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back