Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Nou, als er geen afspraken gemaakt zijn voor het vliegen dan is er geen structuur op die club.
Zwevers horen gewoon niet in het vluchtpad van een motorkist te hangen.
Normaal gesproken hangen zwevers hoog en ergens aan de zijkanten van het veld.
Dit is al Wil zijn 2e aanvaring met een zwever of lierlijn.
Dan klopt er toch iets niet in de organisatie lijkt mij.
Als ik met die F5B dingen aan de gang ging dan ging iedereen van het veld.
Of ik wachtte zelf met vliegen tot er niks meer in de weg hing.
En als er dan wel iemand tegelijk ging vliegen maakten we de afspraak, ik blijf daar en jij blijft daar.
Zo krijg je nooit een aanvaring.
GJ
Na 3 of 4 vluchten heb ik het wel weer gehad... mooi weer iets meer.
Moet geen dwangneurose zijn.
Calmato Sport – Hobby-In (hobbyin.nl)
nu ff er om rijden, alle spullen heb je uit de curare/X-tra, morgen samenstellen en maandag vliegen.....
Hij kan er hier eentje komen ophalen (gelijk formaat pylon racer). Hij ziet daar vanaf en begrijp hem goed... een toestel lenen zou ik zelf ook niet graag doen, het is zo lullig als je een toestel van een ander verneukt..... (ondanks dat degene zegt dat het niet uitmaakt)Calmato Sport – Hobby-In (hobbyin.nl)
nu ff er om rijden, alle spullen heb je uit de curare/X-tra, morgen samenstellen en maandag vliegen.....
Zit wat in..... met een kalmato of kutmaalto 12 vluchten en je gaat voldaan naar huis.Herkenbaar, 3-4 vluchten is genoeg. Als ik 2 modellen mee heb zijn het er misschien iets meer.
Ooit een interview gezien met CPLR (WC F3A), hij zei hetzelfde. Concentratie neemt daarna af. (Ligt er ook wel aan hoe en wat je vliegt)
Grt,
Arnoud.
Bij ons is het eigenlijk heel simpel de f3j zwevers staan naast hetveld in dd hei.
De zwevers behoren dan veld afhandig cirquit te draaien. En de motor vliegers een tegengesteld cirquit.
Nu is het helaas zo dat deze f3j vliegers nogal eigenwijs zijn en regelmatig op de kopse kanten in het motorvlieg cirquit hangen. Zeer hinderlijk en irritant.
Heb ik na diverse malen er wat van gezegd te hebben (lees 10 tallen malen, ook door bestuur) heel simpel opgelost. Ik heb mijn toestel gestart (de nieuport) en ben op 6 meter boven hun hoofd in hun start positie een tijdje blijven rondcirkelen. Toen pas kwam de boodschap aan. Althans voor die dag.
Communicatie is 1 ding, maar ook handelen naar veilig inzicht is 2.
Ik ben niet trots op mijn aktie, maar op dat moment moest het gewoon omdat ze weer niet aan de afgesproken regels hielden.
Hiermee zeggende zwevers met lijnstart en motor vliegers kunnen niet samen in 1 cirquit. Vooral niet als zwevers thermiek draaien in het cirquit.
Dat siert je. Naar elkaar wijzen doen ze maar in de politiek.....[emoji106]Ik geef niet graag anderen ergens `de schuld` van, omdat ik zelf ook wel eens een fout maak.
Naar verhouding zijn er bij ons veel zwevers. Sommigen hebben een elastiek, anderen een lier, of een sleper, of slingeren hem omhoog.
Ik denk dat je beste, de diverse diciplines na elkaar kunt vliegen.
De eerder genoemde WdeW1 zal op 4 cellen niet harder dan 150km gaan. Maar zelfs daarmee ga ik al niet meer tussen de zwevers door.
Dat heb ik dan weer met de crash geleerd.
Het is vrij simpel, de vliegers staan altijd bij elkaar in de vliegersbox.
Je spreekt vantevoren af waar je gaat vliegen.
Motorkisten blijven over het algemeen redelijk dichtbij en vliegen rondjes.
Zwevers zijn afhankelijk van (electro)thermiek en moeten zoeken maar meestal zit thermiek niet boven het veld maar boven stukken donkere grond of bomen.
En die zwevers zitten dan ook hoger.
Bij meetings en demo's waar meerdere modellen tegelijk vliegen zijn er ook zelden midairs, omdat iedereen de discipline heeft om op een bepaalde manier te vliegen.
Op sommige clubs doen mensen maar wat, beetje hangen met een zwevertje in het landingscircuit.
En tja, dan vraag je erom om doormidden gevlogen te worden.
Als dat hier gebeurt is het makkelijk, als beide personen lid zijn van de DMFV dan is het een verzekeringskwestie en krijgen de piloten hun toestel vergoed.
In Nederland doet de KNVvL dat niet.
Dus dan kost het geld.
Maar ach, het zwevertje was een schuimpie, wel met glasweefsel en carbon verstevigd, ik zie het niet daar niet van maar OK.
Helaas was de Xtra niet sterk genoeg, of Wil vloog niet hard genoeg.
Met een beetje model moet je toch door een schuimpie heen kunnen vliegen?
GJ