De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar ik ben het met je eens, ook in de communicatie is hier iets niet goed gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Heren,
Er zijn al weer nieuwe posts, die ik nog niet gelezen heb, maar eerst even het volgende;
Alle adviezen van jullie, gisteren, hebben de hele nacht met elkaar gecommuniceerd en daar kwam al een voorlopige conclusie uit.
Dat ik niet meer stop met vliegen, wisten jullie natuurlijk al. Bij de commando's :D hebben wij geleerd met tegenslagen om te gaan.
(thuis afreageren op je vrouw).
GJ is ook weer in het land der levenden.
Nu iets kopen komt financieel even niet zo goed uit. Hoe goed het idee van het hebben van een goedkoop allround kistje ook is.
Alles overwegende wil ik de komende week beginnen met de speeder van GJ. Deze komt volgens hem nu als eerste in aanmerking.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Nou, als er geen afspraken gemaakt zijn voor het vliegen dan is er geen structuur op die club.
Zwevers horen gewoon niet in het vluchtpad van een motorkist te hangen.
Normaal gesproken hangen zwevers hoog en ergens aan de zijkanten van het veld.
Dit is al Wil zijn 2e aanvaring met een zwever of lierlijn.
Dan klopt er toch iets niet in de organisatie lijkt mij.
Als ik met die F5B dingen aan de gang ging dan ging iedereen van het veld.
Of ik wachtte zelf met vliegen tot er niks meer in de weg hing.
En als er dan wel iemand tegelijk ging vliegen maakten we de afspraak, ik blijf daar en jij blijft daar.
Zo krijg je nooit een aanvaring.

GJ

Dat was bij een andere club GJ. Daar ging de communicatie even mis. Men heeft zich toen verontschuldigd en geholpen met repareren.
Ik ben daar trouwens een keer midair tegen iemand anders aangevlogen.
Daar was ook de buizerd die tegen mijn FunCub aanvloog.
Misschien heb ik wel een negatief aura :D.
 
  • Like
Reactions: Cnn
En inmiddels contact gehad met JVE. Hij gaat mij komende week begeleiden met het vliegen van de WdeW1.
Deze wil niet makkelijk landen, daar gaan we dan speciaal op oefenen.
 
Negatief aura is thans positief...
start en landing moet je omroepen. Als het druk is, kijkt men naar vliegrichting.

De geostationaire cluster zie ik naar door de weekse dagen verschuiven. Corona spreiding, kleinere groepen, die met elkaar afspreken op schuim of zwever. En op de club kan en mag altijd elektro worden gevlogen.

Op zondag of vrijdag meestal motorgeraas of de wat vlottere elektro.

Hmmm 1x omhoog knallen... in schoolslag... relatief... met een F5B... en iedere stilstaande sateliet land. Onzin...

Beste is afstemmen en even kijken wat of wie er vliegt... even wachten en heb je even vrij baan...

Na 3 of 4 vluchten heb ik het wel weer gehad... mooi weer iets meer.
Moet geen dwangneurose zijn.


Midairs... meestal 2 of 3 jets, en dan fox-hunt of gelijk op vliegen... dan valt er soms wat naar benee.
Maarja... dat is het gevaar opzoeken... loopt men achteraf wat knorrig de giechelen...
No risk, no glory. Week later is het weer fix en gaan.

Kost een Calmato Sport? Twee tassen boodschappen? Benzine kost duur...
 
Bij ons is het eigenlijk heel simpel de f3j zwevers staan naast hetveld in dd hei.
De zwevers behoren dan veld afhandig cirquit te draaien. En de motor vliegers een tegengesteld cirquit.
Nu is het helaas zo dat deze f3j vliegers nogal eigenwijs zijn en regelmatig op de kopse kanten in het motorvlieg cirquit hangen. Zeer hinderlijk en irritant.
Heb ik na diverse malen er wat van gezegd te hebben (lees 10 tallen malen, ook door bestuur) heel simpel opgelost. Ik heb mijn toestel gestart (de nieuport) en ben op 6 meter boven hun hoofd in hun start positie een tijdje blijven rondcirkelen. Toen pas kwam de boodschap aan. Althans voor die dag.
Communicatie is 1 ding, maar ook handelen naar veilig inzicht is 2.
Ik ben niet trots op mijn aktie, maar op dat moment moest het gewoon omdat ze weer niet aan de afgesproken regels hielden.

Hiermee zeggende zwevers met lijnstart en motor vliegers kunnen niet samen in 1 cirquit. Vooral niet als zwevers thermiek draaien in het cirquit.
 
Het is vrij simpel, de vliegers staan altijd bij elkaar in de vliegersbox.
Je spreekt vantevoren af waar je gaat vliegen.
Motorkisten blijven over het algemeen redelijk dichtbij en vliegen rondjes.
Zwevers zijn afhankelijk van (electro)thermiek en moeten zoeken maar meestal zit thermiek niet boven het veld maar boven stukken donkere grond of bomen.
En die zwevers zitten dan ook hoger.
Bij meetings en demo's waar meerdere modellen tegelijk vliegen zijn er ook zelden midairs, omdat iedereen de discipline heeft om op een bepaalde manier te vliegen.
Op sommige clubs doen mensen maar wat, beetje hangen met een zwevertje in het landingscircuit.
En tja, dan vraag je erom om doormidden gevlogen te worden.
Als dat hier gebeurt is het makkelijk, als beide personen lid zijn van de DMFV dan is het een verzekeringskwestie en krijgen de piloten hun toestel vergoed.
In Nederland doet de KNVvL dat niet.
Dus dan kost het geld.
Maar ach, het zwevertje was een schuimpie, wel met glasweefsel en carbon verstevigd, ik zie het niet daar niet van maar OK.
Helaas was de Xtra niet sterk genoeg, of Wil vloog niet hard genoeg.
Met een beetje model moet je toch door een schuimpie heen kunnen vliegen?

GJ
 
Tja het kan gebeuren.

Heb laatst een toestel overgenomen die door een helikopter was aangevallen.

Helikopter piloot had het toestel vergoed. Vergoede toestel vervolgens overgenomen incl het gehavende toestel

Meestal als ik een zwever zie vliegen blijf ik er ver boven of ver onder. Ik vind het niet relaxed vliegen als er anderen in de buurt vliegen,

Leven en laten leven. Vliegt er iemand dan pak even een bak koffie oid als je alleen wilt vliegen. Wat ook helpt is een tijd prikken wanneer de meesten aan het werk zijn.


Wil er zijn genoeg plug and play calmato achtige dingen tussen de 100 en 150.

Die dazzler kan je ook zo krijgen. Oogt geschikt voor een 4s setup. Gewoon even een makkelijke kist nemen. Hoe saai het ook mag klinken. Ga oefenen dat je gaat landen op de meter nauwkeurig oid. Vlieguren maken. Of haal je een umx timber. Kan je het op een grasveld in de buurt doen. Heb Bas er laatst ook mee laten vliegen en hij was onder de indruk van de goede vliegeigenschappen.
 
Laatst bewerkt:
Calmato Sport – Hobby-In (hobbyin.nl)
nu ff er om rijden, alle spullen heb je uit de curare/X-tra, morgen samenstellen en maandag vliegen.....
Hij kan er hier eentje komen ophalen (gelijk formaat pylon racer). Hij ziet daar vanaf en begrijp hem goed... een toestel lenen zou ik zelf ook niet graag doen, het is zo lullig als je een toestel van een ander verneukt..... (ondanks dat degene zegt dat het niet uitmaakt)

Verder gaan met een nog sneller ding als de speeder zou ikzelf niet doen..... ik zelf zou eerst weer even mn zelfvertrouwen opkrikken door een iets simpeler kissie pakken en weer even vliegen tot je er mee kan lezen en schrijven en dan weer verder met de snelle jelle speeder
Maar goed wie ben ik.... Wil word gecoached door GJ en die zal vast goed weten wat het beste voor Wil is
 
Herkenbaar, 3-4 vluchten is genoeg. Als ik 2 modellen mee heb zijn het er misschien iets meer.
Ooit een interview gezien met CPLR (WC F3A), hij zei hetzelfde. Concentratie neemt daarna af. (Ligt er ook wel aan hoe en wat je vliegt)

Grt,

Arnoud.
Zit wat in..... met een kalmato of kutmaalto 12 vluchten en je gaat voldaan naar huis.
Met een spannend ding die concentratie vraagt laat je na de 3e vlucht hem staan en pak je weer een andere
 
Zo is het maar net.
Ik wil hier niet lezen dat de speeder met 3 vluchten in fertilizer is omgezet.
Duhhhh... njaw... maar aanzien dan...

Als de Ion Pro niet lekkert... verpatsen en iets vliegen wat je heel kan houden.
In 16 jaar 2 kisten verschroot, en dusdanig dat ze nog wel op te lappen zijn, maar het niet wil.
Tenzij aangepakt op punten.
1x een Ugly Stik op een gebroken antenne, en 1x een Hype Extra 330SC die niet wilde sporen. Hij wilde niet sporen bij geen enkel clublid,
en ook een zelfde schuimafgietsel onder andere valse naam op RC-Groups, bij een hele schare.
Ding was gewoon corrupt. Niet alles was slecht. Servo's prima en de motor een zeer goed presterende.
Wat haakte er? Speedstal in ietwat turbulente omgeving. Struikelde over zich zelf.
Losse windstoeptegel in de lucht + windbanaan, recept voor disaster.
Paar maal gered, en een 1x niet. Nou! Dan niet.
Ik wilde geen abo op Motip lak voor deze kist... de lak is me te edel...
En de schuurlat zei tegen mij... 'geen schuim aan de korrel'!

Probeer eens een Calmato 1 jaar heel te houden. (of een Tiger II)
Die goed onder de knie. Nee, ik ben geen vliegwonder. CNN vliegt al beter, hij heeft de constante. Ik moet eerst Amsterdams Koffiepeil meten met een stripje.

Maar Immelmannen, rollen, loops, vrilles, rugvluchten, roller-coaster wing overs, morerockanrolls, flegmatische tompouce MkII.
Kan allemaal met zo een ding. Strijkijzerlanden evenzo.
Ook de 16 jaar doorvliegen... echwel.
Saai? Wat is saai? Tuurlijk niet! Saaiheid tref je in de folder. 'Die laat je je aanpraten'... als het ware...
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Bij ons is het eigenlijk heel simpel de f3j zwevers staan naast hetveld in dd hei.
De zwevers behoren dan veld afhandig cirquit te draaien. En de motor vliegers een tegengesteld cirquit.
Nu is het helaas zo dat deze f3j vliegers nogal eigenwijs zijn en regelmatig op de kopse kanten in het motorvlieg cirquit hangen. Zeer hinderlijk en irritant.
Heb ik na diverse malen er wat van gezegd te hebben (lees 10 tallen malen, ook door bestuur) heel simpel opgelost. Ik heb mijn toestel gestart (de nieuport) en ben op 6 meter boven hun hoofd in hun start positie een tijdje blijven rondcirkelen. Toen pas kwam de boodschap aan. Althans voor die dag.
Communicatie is 1 ding, maar ook handelen naar veilig inzicht is 2.
Ik ben niet trots op mijn aktie, maar op dat moment moest het gewoon omdat ze weer niet aan de afgesproken regels hielden.

Hiermee zeggende zwevers met lijnstart en motor vliegers kunnen niet samen in 1 cirquit. Vooral niet als zwevers thermiek draaien in het cirquit.

Ik geef niet graag anderen ergens `de schuld` van, omdat ik zelf ook wel eens een fout maak.
Naar verhouding zijn er bij ons veel zwevers. Sommigen hebben een elastiek, anderen een lier, of een sleper, of slingeren hem omhoog.
Ik denk dat je beste, de diverse diciplines na elkaar kunt vliegen.
De eerder genoemde WdeW1 zal op 4 cellen niet harder dan 150km gaan. Maar zelfs daarmee ga ik al niet meer tussen de zwevers door.
Dat heb ik dan weer met de crash geleerd.
 
Ik geef niet graag anderen ergens `de schuld` van, omdat ik zelf ook wel eens een fout maak.
Naar verhouding zijn er bij ons veel zwevers. Sommigen hebben een elastiek, anderen een lier, of een sleper, of slingeren hem omhoog.
Ik denk dat je beste, de diverse diciplines na elkaar kunt vliegen.
De eerder genoemde WdeW1 zal op 4 cellen niet harder dan 150km gaan. Maar zelfs daarmee ga ik al niet meer tussen de zwevers door.
Dat heb ik dan weer met de crash geleerd.
Dat siert je. Naar elkaar wijzen doen ze maar in de politiek.....[emoji106]
 
Het beste leer je door een goede stabiele kist eens een jaar lang goed te vliegen
zonder schade, behalve bedrijfsmatige slijtage.
Ik had altijd 1 kist mee naar het veld.
Veel later soms twee. Een om de akkoorden te testen, de tweede voor de dubbele fuga's.
Morgen als de wind niet te krachtig is voor mijn gestel...
Een kist. Die moet getest worden. Handen vol aan en is genoeg.
Kudde kisten mee is leuk. Maar het mag, het hoeft niet.
 
Laatst bewerkt:
Het is vrij simpel, de vliegers staan altijd bij elkaar in de vliegersbox.
Je spreekt vantevoren af waar je gaat vliegen.
Motorkisten blijven over het algemeen redelijk dichtbij en vliegen rondjes.
Zwevers zijn afhankelijk van (electro)thermiek en moeten zoeken maar meestal zit thermiek niet boven het veld maar boven stukken donkere grond of bomen.
En die zwevers zitten dan ook hoger.
Bij meetings en demo's waar meerdere modellen tegelijk vliegen zijn er ook zelden midairs, omdat iedereen de discipline heeft om op een bepaalde manier te vliegen.
Op sommige clubs doen mensen maar wat, beetje hangen met een zwevertje in het landingscircuit.
En tja, dan vraag je erom om doormidden gevlogen te worden.
Als dat hier gebeurt is het makkelijk, als beide personen lid zijn van de DMFV dan is het een verzekeringskwestie en krijgen de piloten hun toestel vergoed.
In Nederland doet de KNVvL dat niet.
Dus dan kost het geld.
Maar ach, het zwevertje was een schuimpie, wel met glasweefsel en carbon verstevigd, ik zie het niet daar niet van maar OK.
Helaas was de Xtra niet sterk genoeg, of Wil vloog niet hard genoeg.
Met een beetje model moet je toch door een schuimpie heen kunnen vliegen?

GJ

De praktijk is anders. De mensen met de lier staan zelden in de vliegersbox. De lui met DLG´s ook niet, want die moeten hem met de hand omhoog slingeren.

Hoe moet het dan? Ik weet het niet meteen. Binnenkort (en nu al een beetje) ben ik de enige speedvlieger, waar moet ik dan gaan staan?
Wat ik wel weet, is dat ik voor circa 400 euro in de kliko kan gooien en dat dit voor mij een heleboel geld is.
Dan vergeet ik nog bijna de aanwezigheid van heli's en drones.

Ik ben toch wel heel erg benieuwd hoe dat bij alle clubs, waar jullie lid van zijn, is geregeld?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top