De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat siert je. Naar elkaar wijzen doen ze maar in de politiek.....[emoji106]

Ik ben meer van de oplossingen en denken in mogelijkheden. Als iedereen zich daarbij ruimdenkend opstelt zet je alle deuren open.
Maar, in zijn algemeenheid voelen mensen zich vaak al snel persoonlijk aangevallen.
 
Bij mij ook de club (180 leden) gaat vliegen altijd in overleg. Als iemand of een aantal piloten aan het vliegen is wordt er altijd gevraagd, mag ik er ook bij komen vliegen?
Een turbine jet vliegt altijd alleen i.v.m. geluid en veiligheid.
Gaat altijd goed en is erg plezierig vliegen. Beetje respect voor elkaar lost alle problemen op.

Soms op een mooie dag sta je inderdaad wel eens even te wachten voordat je kunt vliegen. Is helemaal niet erg, vaak wordt er dan gevraagd ; kun je mijn model even gooien ?

Een club waar het chaotisch is heb ik ook wel meegemaakt. Figuren met een grote waffel en groot ego moesten altijd als eerste vliegen. Ben nog steeds blij dat ik er weg ben.

Grt,

Arnoud.
 
Tja.. bij ons vliegen ze op bepaalde momenten ook gewoon door elkaar heen.. niet ideaal..

al verschillende mid airs gezien en vroeger zelf ook meegemaakt.

Nu als ik vlieg kijk ik niet meer enkel naar mijn vliegtuig maar ook naar de andere.
Ik maak een virtuele bubbel rond mijn model waar ik de rest ook in volg of ik "onthoud" ongeveer waar de andere zijn.

Of ik maak een afspraak, jij vliegt linkse kant en ik rechtse... Of ik vlieg onderaan, jij bovenaan.
Maar dat gaat niet met alle piloten. Sommige vliegen gewoon overal..

Die truck hoog/laag werkt nochtans meestal wel want de meeste piloten vliegen wel boven de 40 meter.

Die bubbel en dat in het oog houden van andere modellen lijkt misschien raar maar heb het mezelf aangeleerd, tegen mij moeten ze niet zeggen dat je veel moeite moet doen voor een mid air, heb er al genoeg gezien.

En met mijn Explorer f5j neem ik weinig of geen risico , vind ik iets te duur daarvoor, blijf op ruime afstand van de rest dan.
 
Bij mij ook de club (180 leden) gaat vliegen altijd in overleg. Als iemand of een aantal piloten aan het vliegen is wordt er altijd gevraagd, mag ik er ook bij komen vliegen?
Een turbine jet vliegt altijd alleen i.v.m. geluid en veiligheid.
Gaat altijd goed en is erg plezierig vliegen. Beetje respect voor elkaar lost alle problemen op.

Soms op een mooie dag sta je inderdaad wel eens even te wachten voordat je kunt vliegen. Is helemaal niet erg, vaak wordt er dan gevraagd ; kun je mijn model even gooien ?

Een club waar het chaotisch is heb ik ook wel meegemaakt. Figuren met een grote waffel en groot ego moesten altijd als eerste vliegen. Ben nog steeds blij dat ik er weg ben.

Grt,

Arnoud.
Huh? Werd ik geroepen?[emoji13]

Clubje van 25 man gaat altijd goed. Weinig helivliegers, soms een drone.....meeste zwervers, rustig clubje, altijd goed[emoji2]
 
De praktijk is anders. De mensen met de lier staan zelden in de vliegersbox. De lui met DLG´s ook niet, want die moeten hem met de hand omhoog slingeren.

Hoe moet het dan? Ik weet het niet meteen. Binnenkort (en nu al een beetje) ben ik de enige speedvlieger, waar moet ik dan gaan staan?
Wat ik wel weet, is dat ik voor circa 400 euro in de kliko kan gooien en dat dit voor mij een heleboel geld is.
Dan vergeet ik nog bijna de aanwezigheid van heli's en drones.

Ik ben toch wel heel erg benieuwd hoe dat bij alle clubs, waar jullie lid van zijn, is geregeld?
Wil, je kunt ook wacht tot de ander is geland. Daarbij kun met andere vliegers afspreken dat je even alleen wil vliegen, helemaal geen probleem, je moet het wel even melden. Communiwattes!!
 
Elke normale club heeft bepaalde regels.
Vliegers staan in de vliegerbox, klaar!
Men vliegt in 1 richting.
Men roept start, landing, man op het veld!
En je let op elkaars modellen, je ziet in je ooghoeken wel iets hangen.
Bij de ACK hingen 5 modellen tegelijk in de lucht, nooit een midair meegemaakt.
En daar vloog ook alles door elkaar, snelle modellen, ouwe mannen met trage zwevers.
Maar we stonden altijd bij elkaar en praatten met elkaar tijdens het vliegen.
Geen egoisten die zichzelf iets toe eigenen.
Als iemand wilde lieren dan werd dat overlegt, dan bleef de rest bij de lijnen weg.
Ook als ienand iets spannends wilde vliegen dan ging de rest op.het terrasje een colaatje drinken.
Nadeel van een club met veel van die trage zwevers is dat alles wat harder dan 40km/u gaat vinden ze snel.
En ze houden geen rekening met modellen die van A naar B kunnen vliegen, zwevers vliegen vaak een beetje achter het model aan.
Echt actief vliegen doen ze zelden, je laat je met de thermiek en wind meevoeren.
Dus kan je een tijd op een plek hangen waar je motorkisten in de weg zit.
Voordeel als je echt hard gaat is dat mensen niet eens het veld op durven als je vliegt.
Bij de gooi en eemlandse zeiden mensen al als ik het veld op kwam, wacht, ik land wel even.
En dan kon ik rustig mijn 3 minuten heen en weer knallen.
Ik had ze ook afgericht dat ze altijd achter mij bleven staan, dan wist ik dat het voor me altijd veilig was.
Gewoon overleg en praten.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Vaak lijkt het erop dat bij onze club iedereen met elkaar staat te ouwehoeren, uhh, sorry, kletsen, en dan ineens, het oh ja effect, met z'n allen moeten vliegen. Waarom ga je niet vliegen als iedereen staat te kletsen?
 
Als dat hier gebeurt is het makkelijk, als beide personen lid zijn van de DMFV dan is het een verzekeringskwestie en krijgen de piloten hun toestel vergoed.
In Nederland doet de KNVvL dat niet
GJ

In Nederland heeft er begin jaren 90 een modelverzekering van de KNVvL bestaan.
Die had echter geen lang leven, alleen al bij mij op de toenmalige club was er een heli vlieger die 2 complete heli's per maand declareerde en dat ook nog vergoed kreeg. Diverse modellen werden verder zomaar gedeclareerd en vergoed.
Het systeem was dat er op de club een aantal piloten aanwezig waren die ,uit naam van de KNVvL, mochten beoordelen of een model wel / niet vergoed zou worden. Je begrijpt wel, dat nodigd uit. De KNVvL heeft toen gevraagd of ik dat ook wilde zijn, dat heb ik altijd geweigerd. (Je maakt geen vrienden als je eerlijk bent)
Van een relatief lage premie gaat dat natuurlijk niet lang goed, dat kun je van tevoren wel bedenken.

De enorme drang om te moeten vliegen veroorzaakt vaak incidenten. Met rust en kalmte gaat het veelal goed, als tenminste de club zich ook daaraan committeerd.

Je moet er goed op letten als je lid wordt van een modelvliegclub. Kijk goed hoe er gevlogen wordt en hoe de leden met elkaar omgaan.
Er zijn clubs waar je beter geen lid van kunt zijn. (Ik spreek uit ervaring)

Grt,

Arnoud.
 
  • Like
Reactions: Cnn
In Nederland heeft er begin jaren 90 een modelverzekering van de KNVvL bestaan.
Die had echter geen lang leven, alleen al bij mij op de toenmalige club was er een heli vlieger die 2 complete heli's per maand declareerde en dat ook nog vergoed kreeg. Diverse modellen werden verder zomaar gedeclareerd en vergoed.
Het systeem was dat er op de club een aantal piloten aanwezig waren die ,uit naam van de KNVvL, mochten beoordelen of een model wel / niet vergoed zou worden. Je begrijpt wel, dat nodigd uit. De KNVvL heeft toen gevraagd of ik dat ook wilde zijn, dat heb ik altijd geweigerd. (Je maakt geen vrienden als je eerlijk bent)
Van een relatief lage premie gaat dat natuurlijk niet lang goed, dat kun je van tevoren wel bedenken.

De enorme drang om te moeten vliegen veroorzaakt vaak incidenten. Met rust en kalmte gaat het veelal goed, als tenminste de club zich ook daaraan committeerd.

Je moet er goed op letten als je lid wordt van een modelvliegclub. Kijk goed hoe er gevlogen wordt en hoe de leden met elkaar omgaan.
Er zijn clubs waar je beter geen lid van kunt zijn. (Ik spreek uit ervaring)

Grt,

Arnoud.

De mentaliteit van duitsers is anders.

GJ
 
De mentaliteit van duitsers is anders.

GJ

Weet ik, voor de Corona kwam ik er regelmatig.

Ook vaak bij vliegshows geweest in Duitsland. Heel andere mentaliteit.
Tijdens de vliegshows nooit midair's gezien. Altijd netjes en beheerst vliegen met respect voor elkaar.

Grt,

Arnoud.
 
Ik merk dat het bij onze club in het algemeen goed gaat met de afspraken.
Wanneer iemand wil slingeren dan wordt dat gemeld, deze gaat dan in de hoek staan waardoor de rest kan opstijgen/landen.
Zo ook met lieren, we proberen de lijn strategisch weg te leggen en er wordt rekening gehouden met elkaar.
Verder wordt er altijd aangegeven als je erbij wil. Als iemand dan vraagt om te wachten heb ik nooit gemerkt dat hier niet aan wordt voldaan. Men moet wel duidelijk zijn.
Zo ook voor diegene die start, als ook diegene die vliegt of landt, even de ruimte te geven als daarom gevraagd wordt. Ook hier heb ik nooit wrevel ontdekt.
Ook ik wacht wel eens even als er bepaalde piloten aan het vliegen zijn, ja dat heeft met hun vlieggedrag te maken. Of als het druk is in het luchtruim. Dat is dan mijn beoordeling en dan wacht ik liever even.
 
Ik snap het probleem niet zo goed. Wil je geen drukte. Dan kom niet op een zaterdag of zondag. Kom tegen de avond. Kom heel vroeg. Kom op dagen dat men normaliter werkt. Vliegt er een helikopter blijf ik aan de grond. Vliegen er snelle kisten dan wacht ik, is er iemand 3d aan het vliegen wacht ik ook. Is er iemand aan het leren dan let ik extra op.

Wil ik mijn zoontje laten vliegen dan ga ik op dagen dat er niemand is. Veel start en landingen maken idem. Beste heen gaan als er niemand is.

Men moet inderdaad op een vast punt staan. Is ook gevaarlijk als men luk raak op het veld staat.

Tuurlijk is het frustrerend dat je kist stuk is. Maar haal anders eens een leuk kistje wat makkelijk vliegt. Eer je speeder in een V1 veranderend haha
 
Ook vaak bij vliegshows geweest in Duitsland. Heel andere mentaliteit.
Tijdens de vliegshows nooit midair's gezien. Altijd netjes en beheerst vliegen met respect voor elkaar.

Grt,

Arnoud.

Mijn ervaring is dat als er Duitsers bij komen het vaak een zooitje wordt.
Op de Maasvlakte heb ik zooo vaak gezien dat een Oosterbuur zijn kist zonder enig overleg tussen de anderen heen en weer knuppelt. Of precies als ik op ooghoogte voorbij kom de motor aan gaat en het ding voor je langs omhoog jaagt.

Maar ook op vakantie in Oostenrijk waar wij er maar voor kozen aan de andere kant van de berg te gaan staan omdat zij zonder enig overleg of rekening met anderen te houden hun spullen in de landingszone neerleggen en gaan combatten tussen de RESjes.

Hoe dikker de boekwerken met regels en afspraken, hoe groter de kans dat deze niet helemaal perfect opgevolgd worden.

Een beetje logisch verstand is dan ineens ver te zoeken en dan wijzen we graag naar die regeltjes maar als er meerderen vliegen moet iedereen rekening met elkaar houden.
Dat betekend dan maar af en toe wat minder vliegen, of helemaal niet.

En als je zelf moeite hebt met anderen in de gaten houden moet je misschien niet vliegen als het druk is in de lucht.

Of als je geen rekening met anderen kán houden, zoals gj onderschrijft met de focus die je voor f5b nodig hebt, dan ga je niet vliegen als er dlgtjes, trainertjes en ander saai spul rond drijft.

Even overleggen, ook die langzame jongens vliegen wel eens niet, en iedereen zijn vliegmoment gunnen. ...dat is niet moeilijk

Ik ben wel eens op een club geweest waar de heli's een heel eigen hoekje hebben gekregen waar ze niet uit mogen en waar de anderen niet komen met hun vleugelmodellen. Daar spreken ze ook wel eens af dat alle vleugelmodellen even 2 uurtjes aan de grond blijven zodat de heli mannen ook eens wat ruimer rond kunnen vliegen en het hele clubluchtruim kunnen gebruiken. Wordt spontaan ter plaatse afgesproken en geen onvertogen woord...van niemand! Dat kán écht!

Ik ben geen heel ervaren sleper dus als ik met mijn maatjes ga slepen gaan we zo vroeg mogelijk, als er nog niemand anders is. Zo hebben wij alle ruimte en pakken we in als de andere clubgenoten aan komen.

Als het mij te druk is stop ik gewoon lekker met vliegen.
 
Ik gaf het ook al een beetje aan hoe het bij de OLC werkt.
Maar de ene club is wat fanatieker en drukker dan de ander. Bij ons kan gespreid worden over de week. Eigenlijk zie ik zelden complicaties.

Men vliegt met meerdere als de toestelen min of meer gelijkwaardig aandoen.
Zwevers gaan wat hoger, en de geostatio's roep je even aan met dat je gaat landen, baan vrij of circuit vrij moet zijn kan dan de conclusie zijn... het komt altijd goed. Vice versa.

Gaat een beetje met de flow. Soms doe ik de net gestarte motor weer uit, trek de accu weer los.
Staat er +2 meter klaar met brullende power... krijgt hij het gehele luchtruim.
Zitten er thermiekers... die zitten toch altijd hoog en lang... er is nimmer strijd.

Nummertje trekken om te vliegen... als het ware... dan is er een Fly-In... dan is het echt druk.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Op een van de diverse clubs waar ik lid van was hadden ze de volgende truuk ivm mid-air:
Degene met de duurste kist claimde formeel de schade bij de andere partij. (document met foto's en prijsindicatie etc)
WA verzekering vergoed de schade, uitgekeerde geld eerlijk verdelen over 2 partijen.
Dit alles natuurlijk in vriendschap en vrijwillige samenwerking uitgevoerd.
Kist blijft kapot, maar de financiële schade is verminderd.
Just sayin'
 
  • Like
Reactions: Cnn
Wil, je kunt ook wacht tot de ander is geland. Daarbij kun met andere vliegers afspreken dat je even alleen wil vliegen, helemaal geen probleem, je moet het wel even melden. Communiwattes!!

Daar verwacht ik dan ook geen enkel probleem mee. Ik zoek naar een oplossing, voor het grote snelheidsverschil.
Jij hebt Arendsogen, met jou durf ik wel in de lucht te zijn.

Groeten, Witte Veder
(voor degenen die het duo nog kennen)
(Witte Veder reed zadel zonder paard. Is dat echt waar joh? Jaha :D)
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Vaak lijkt het erop dat bij onze club iedereen met elkaar staat te ouwehoeren, uhh, sorry, kletsen, en dan ineens, het oh ja effect, met z'n allen moeten vliegen. Waarom ga je niet vliegen als iedereen staat te kletsen?

Dat komt omdat het bij ons zo gezellig is, dat de meesten niet steeds in de gaten hebben, dat ze bij een vliegclub staan.
Gaat er vervolgens iemand vliegen, dan denken de anderen o,ja, verrek da's waar ook, ik ben bij de vliegclub.

Ik stel een o - ha verbod voor. Moet ik mij daar dan ook aan houden? Nee toch zeker?

Vul zelf de lachebekkies maar in :D.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top