bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

Piet,
Een paar posten terug gaf je aan liever bij de bezaanmast te beginnen dan de fokkemast. Omdat bij naar voren werken de dingen makkelijker bereikbaar zijn. Maar hier begin te toch weer vooraan. Zit daar een diepere achtergrond achter?
Geen diepere achtergrond Jan, maar in dit geval maakt het niet veel uit omdat dit model maar 2 masten heeft, dus geen bezaan- of kruismast. Ook bestaat het fokke- en grootwant uit slechts 3 hoofdtouwen waardoor er meer ruimte is om te werken.
Ik weet niet precies over welke post je het hebt, maar dat zal geen betrekking hebben gehad op dit model.

Laatst bewerkt:
Het staand want van de fokkemast is zover gereed op de weeflijnen na, ik krijg het echter niet goed voor elkaar om alles mooi in beeld te krijgen met de telefoon. Daar ik mijn camera nog even moet missen, heb ik ook geen alternatief.

Vandaag het bramwant gezet, de loze voorstengenstag, de voortopstag en de fokke- of voorbrampardoen, de pardoen is in tegenstelling tot voorstengenpardoen <welke een staande pardoen is>, een slingerpardoen die stijf word gezet met takels;

De topstag lijkt op de foto de dikste stag, terwijl dit dus de dunste is, de stagen worden naar boven toe telkens een maatje dunner, hetgeen dus niet vast te leggen is met mijn telefoon, het zelfde geld voor de touwen van de wanten.
20220106_214834_bewerkt-1.jpg

Detail opname van de talies van de brampardoen(s), die net als de staande pardoen aan dek is stijf gezet en de halende parten van de talies zijn belegd op de nagelbank,
20220106_214006_bewerkt-1.jpg

het bramwant met juffers van 3 mm (de juffers van het voorstengenwant zijn 4 mm en van het fokkewant van 5 mm)
20220106_214110_bewerkt-1.jpg

De takels van de pardoens gezien vanaf de buitenkant,
20220106_224049_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Alhoewel ik het model bouw zonder zeilen heb ik de leiders en vallen voor de stagzeilen wel gezet, de Amphion voert 3 stagzeilen, de buitenkluiver, kluiver en de stagfok.

De vallen van de beide kluivers lopen via een geleide blok onder de bramzaling door het marsgat (soldatengat) naar de nagelbank aan de voet van de fokke mast waar ze zijn belegd.
De val van de stagfok loopt via een geleide blok onder de mars naar het belegpunt. De leiders lopen via geleide blokken op de boegspriet naar de belegpunten.
20220107_123240_bewerkt-1.jpg

Piet, zeer mooi en strak, Je zegt dit vandaag te hebben gedaan dat red ik niet na een uurtje wordt ik al kippig en moet even stoppen.

amaai schitterend. De zwichting aan de spreeworst staan er ook al op, zie ik.
Mooi werk en verzorgd touw afwerking rond de takels en lussen.
grt
Ward

Met de laatste weeflijnen aan het hoofdwant van de fokke mast is het staand want van de mast compleet,
20220111_180100_bewerkt-1.jpg

Als laatste heb ik de buikgordings voor de blinde gezet, waarmee het lopend want van de boegspriet ook gereed is.

De gordings zijn vast gezet op de ra (bij de gele pijltjes) omdat er geen zeil word gezet, (normaal zitten ze vast aan het onderlijk van het zeil) en lopen in dit geval via het geleide blok voor de gording aan de ra naar één van de bolders,
20220111_175429_bewerkt-1.jpg

Geitouwen en gordings liepen ook vaak door een blok aan een 'duizendpoot' aan de woeling van de boegspriet en werden dan belegd op de reling van de bak, te zien op onderstaande tekening,
20220111_175518_bewerkt-1.jpg

Natuurlijk zijn er ook nog andere mogelijkheden, bepalend is vaak de tijd wanneer het schip werd gebouwd en ook het scheepstype en land van herkomst speelt een rol in het zetten van de tuigage.

Inmiddels begonnen aan de grote mast, die in grote lijnen zei het iets groter op de zelfde manier gebouwd word,
20220111_154352_bewerkt-1.jpg

De mast is 305 mm lang en evenals de fokkemast van 8 mm dik rondhout. De top is reeds in vorm gemaakt en de hele mast is tot aan de oren afgeschuind naar 6,5 mm dik., ook het ezelshoofd van een stukje noten heeft al de ruwe vorm en word nog netjes afgewerkt. Het plaatje voor de mars uit de kit heb ik behoorlijk goed in vorm gekregen en ga ik waarschijnlijk gewoon gebruiken.

De onderkant van de mast was beschadigd door een onvoorzien ongelukje en daar ik geen geschikt rondhout meer had met de juiste lengte heb ik het onderste stukje precies bij de onderste woeling afgezaagd en er een nieuw stukje aan gezet. Beide delen zijn haaks geschuurd met de schotelschuurmachine en in het midden is een messing pin gezet voor extra stevigheid. De breuk is bijna niet meer te zien, alleen in close-up, dus reparatie is goed geslaagd :). De woeling dekt straks de breuk volledig af.
20220111_190843_bewerkt-2.jpg

Back