bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

De 3 stengen voor de grote mast; op de foto van boven naar onder, de vlaggensteng van 2 mm dik en 65 mm lang (inclusief het mastklootje), de bramsteng van 3 mm dik en 130 mm lang en de grootsteng van 4 mm dik en 190 mm lang. Groot- en bramsteng zijn al voorzien van de slotgaten aan de onderkant;
20220118_140416_bewerkt-1.jpg

De stengen toppen in model gemaakt op het draaibankje en de vlaggensteng voorzien van een mastklootje,
20220118_171503_bewerkt-1.jpg



Dan even een klusje tussendoor, het vast zetten van de sloep omdat dat straks na het plaatsen van de mast e.d. niet meer zo lekker zal gaan.
Aan dek zijn 4 ringen gezet waar de sjorrings aan vast komen en aan de zichtkant zijn 2 kleine talies gemaakt met blokjes van 2 mm (Kolderstok),
20220118_135251_bewerkt-1.jpg


20220118_135535_bewerkt-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
2mm blokjes, phoe, dat is klein. Over miniatuur gesproken.. :hammer:Ook een mooie foto zo van bovenaf alsof je op een van de marsen staat en naar beneden kijkt. :)
 
2mm blokjes, phoe, dat is klein. Over miniatuur gesproken.. :hammer:Ook een mooie foto zo van bovenaf alsof je op een van de marsen staat en naar beneden kijkt. :)
De blokjes zijn inderdaad klein, maar in verhouding met de sloep toch net even beter dan de 3 mm die ik eerst voor ogen had. Voor het hele lopend want gebruik ik bijna uitsluitend 3 mm blokjes op een paar uitzonderingen na, die zijn dan 4 mm. In samenwerking met de belijning van 0,2 mm dik geeft dat een vrij realistisch beeld :)
 
De blokjes zijn inderdaad klein, maar in verhouding met de sloep toch net even beter dan de 3 mm die ik eerst voor ogen had. Voor het hele lopend want gebruik ik bijna uitsluitend 3 mm blokjes op een paar uitzonderingen na, die zijn dan 4 mm. In samenwerking met de belijning van 0,2 mm dik geeft dat een vrij realistisch beeld :)

Het zijn in mijn ogen altijd "de" add-on's die je als modelbouwer in je model stopt en in mijn ogen ook het model verrijkt! Daar slaag jij met vlag en wimpel in. :thumbsup:
 
Vandaag de bramzaling gemaakt, deze zaling verbind samen met een ezelshoofd de top van de grootsteng met de hiel van de bramsteng. De zaling is gemaakt van 2 x 3 mm noten, waarbij de langszaling(en) 15 mm lang zijn en de dwarszaling(en) 30 mm.
20220119_111122_bewerkt-1.jpg

na het meten van de juiste openingen, worden in alle latjes twee vierkante gleufjes gevijld,
20220119_111317_bewerkt-1.jpg

Daarna worden de zalingen verlijmd en verder afgewerkt; De dwarszaling krijgt aan de uiteinden een gaatje voor het latere bramwant en een extra latje zorgt ervoor dat de bramsteng een beetje stabiel word opgesloten in de zaling, tevens word alles een beetje in model geschuurd,
20220119_123919_bewerkt-1.jpg

20220119_124048_bewerkt-1.jpg


ff kijken of alles past en de zaling is zover gereed:)
20220119_124151_bewerkt-1.jpg
 
De oren voor de grootsteng gemaakt van 2x 5 mm beuk, de zijkantjes van de steng onder de top haaks geschuurd en oren en zaling vast gelijmd,
20220119_164621_bewerkt-1.jpg


De grootsteng is nu gereed op het ezelshoofd na en natuurlijk de nodige blokken en ringen. Dry-fit geplaatst ziet het er allemaal goed uit,
20220119_164432_bewerkt-1.jpg


20220119_165052_bewerkt-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ha - ik kan Piet ook wat leren! :)
De "oren" onder de zalings heten hommers, en in het Engels "bibbs".
Wel Hans, het woord 'bibbs' is inderdaad nieuw voor mij, dus wat dat betreft heb je me weer iets bij geleerd. Maar een hommer is echter heel wat anders, dat is een ronde of achthoekige verdikking net onder de mast- of stengentop waar de langszaling op rust. De oren(overigens een goed Nederlands woord voor deze delen) worden ook wel nommerstukken genoemd en juist om de verwarring tussen 'hommer' en 'nommer' te vermijden noem ik ze over het algemeen gewoon 'oren' :).

Als kanttekening, De oren of nommerstukken worden normaal gezien toegepast onder de marszaling en de bramzalings rusten meestal op een hommer, dus het is best wel uitzonderlijk zoals het op dit model gedaan word, omdat hier alle zalings op de oren rusten.
 
Schitterend, dat wordt een heel mooi schip! Je vakmanschap is goed te zien en dit verslag staat boordevol educatieve info en zal vele anderen (en mij hopelijk) helpen met hun scheepsbouw.
Ik zal het later nog eens heel erg op mijn gemak gaan doornemen en zeker gebruiken voor als ik weer verder ga met mijn schuitje.
:wave
 
Back
Top