bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

Piet is weer erg mooi geworden.
Ik zie op de foto wat pluisjes op je touwwerk zitten. Later zal dit stof vergaren.
Wat ik zelf altijd doe even heel kort met de vlam van de aansteker langs het touw en dan zet het er weer glad uit.
groetjes cees
 
Piet is weer erg mooi geworden.
Ik zie op de foto wat pluisjes op je touwwerk zitten. Later zal dit stof vergaren.
Wat ik zelf altijd doe even heel kort met de vlam van de aansteker langs het touw en dan zet het er weer glad uit.
groetjes cees
Het zijn close-up opnames Cees, dus sterk vergroot en alhoewel ik mijn touwwerk altijd behandeld met een blokje harde wax, zal een enkel pluisje altijd wel zichtbaar blijven. Dat van de aansteker is mij overigens bekend, maar best wel een tikkie link bij draadjes van 0,2 mm dik, ff te lang en je kan opnieuw beginnen :rolleyes:. Maar evengoed bedankt voor de tip :thumbsup:
 
De mast is in de romp gelijmd en vandaag het fokke want gezet, 2 vaste pardoens en de fokke stag, lijkt heel wat, maar het want heeft op dit model maar 3 hoofdtouwen aan beide kanten...

Enkele plaatjes van de werkzaamheden;
20220102_171330_bewerkt-1.jpg


detail van de juffers met de spreilat, de lat is op de plaats(en) van de hoofdtouwen in gevijld zodat de touwen in een gleufje van de lat vallen waardoor opschuiven niet mogelijk is,
Buitenkant met rechts de pardoen die met juffers is stijf gezet aan dek,
20220102_171951_bewerkt-1.jpg


en de binnenkant met goed zicht op de bevestiging van de pardoen,
20220102_171524_bewerkt-1.jpg


de hoofdtouwen en stag om de masttop,
20220102_171612_bewerkt-1.jpg


Onderkant van de mars en zaling en zicht op de bevestiging van de hoofdtouwen met een klein bindsel,
20220102_171819_bewerkt-1.jpg


de fokke stag met muis en strop om de masttop en stijf gezet met juffers op de boegspriet,
20220102_172110_bewerkt-1.jpg
 
Dag Piet,
terug van weggeweest, en het is ergens jammer dat ik uw begin heb gemist. Toch op het moment zelf.
Daarom wil ik, nu, je enkele vragen van vroeger, uitklaren voor je.

Uit mijn opzoekingen heb ik het volgende gevonden: Zie bijlage in mijn post.
Op scheepsmuseum Stockholm, saling warship en wikipedia zal je zeker meer informatie vinden.
Enkele onderdelen van de Amphion staan in het museum te stockholm.
De "Amphion" van Gustaaf III, +/_ 1790, was een Zweedse koninklijke Yacht, gebouwd in de "Turuma-klas" qua scheepstype, en Tumura werden ook met roeiriemen gevaren.
Het is een heel andere scheeps model dan die van Corel.
Maar ja dat was voor mij in die tijd niet zo belangrijk, het is en blijft een schitterend model.
De "Amphion" van Corel, heb ik vroeger ook gemaakt en heb er werkelijk veel plezier aan gehad.

Ik heb de indruk dat corel een visueel aanpassing heeft gemaakt voor het oog van de scheepsmodelbouwer. ;)
Er staat wel een grote scheepsbouw fout in het model.

Nu ben ik ook een koninklijke Zweedse Yacht "1790" , niet de "Amphion" ,begonnen en zal weldra het ook posten hier op het forum.

Allezinds , Piet , het is een meesterwerkje wat jij heb verwezenlijkt

grt
Ward
 

Bijlagen

  • kgIMG_6678.jpg
    kgIMG_6678.jpg
    39,5 KB · Weergaven: 136
  • kgIMG_6684.jpg
    kgIMG_6684.jpg
    33,7 KB · Weergaven: 130
  • kgIMG_6687.jpg
    kgIMG_6687.jpg
    47,1 KB · Weergaven: 132
  • kIMG_6675.jpg
    kIMG_6675.jpg
    40,2 KB · Weergaven: 136
  • kIMG_6679.jpg
    kIMG_6679.jpg
    24,1 KB · Weergaven: 134
Vanmiddag het puttingwantje aan BB gezet, ik heb voor de spreeworst een stukje notenhout van 1 x 1 mm gebruikt, dat staat wel aardig met de spreilat onder aan het want. Is uiteraard niet helemaal historisch correct, maar dat heb ik wel met meer dingen....:rolleyes:. De foto's spreken voor zich;
20220103_172602_bewerkt-1.jpg


20220103_173737_bewerkt-1.jpg


20220103_174034_bewerkt-1.jpg


20220103_173326_bewerkt-1.jpg
 
Omdat de spreeworst van 1 x 1 mm noten weer iets is wat ik nog niet eerder heb toegepast, laat ik even zien hoe ik te werk ben gegaan.

het noten latje word opmaat gesneden, waarna ik op de plaats waar de hoofdtouwen komen het latje voor de helft in vijl met een juweliers vijltje, zodat de hoofdtouwen precies in de gleufjes vallen,
20220104_094434_bewerkt-1.jpg


daarna bepaal ik de juiste positie voor het latje, die gelijk moet zijn met het latje aan BB en zet een smalle lat vast met 2 klemmetjes, te zien op onderstaande foto,
20220104_095140_bewerkt-1.jpg


met het puntje van een tandenstoker doe ik nu een minuscuul drupje slowzap in ieder gleufje en lijm het latje vast aan de hoofdtouwen,
20220104_095205_bewerkt-1.jpg


er zijn nu geen extra knoopjes nodig om het latje aan de hoofdtouwen te bevestigen en word hierna gewoon vast gezet met de halve steek die het puttingwant verbind met hoofdtouw en spreeworst,
JPG_8929_4641_bewerkt-1.jpg
 
Er valt veel te zien Piet, maar iets dat bij mij meteen in het oog springt is hoe mooi de juffer blokken op een lijn zitten. Mooi werk wat bij jou z'n beetje de standaard is geworden. :)
 
Piet,
Een paar posten terug gaf je aan liever bij de bezaanmast te beginnen dan de fokkemast. Omdat bij naar voren werken de dingen makkelijker bereikbaar zijn. Maar hier begin te toch weer vooraan. Zit daar een diepere achtergrond achter?
 
Back
Top