bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

De mast is bijna klaar, op wat kleinigheidjes na, zoals; enkele blokken en een kleine klamp aan de masttop net boven de mars en ringen voor de nodige blokken aan het ezelshoofd.

Vandaag de 'oren' die in de kit zaten in model geschuurd waar de mars op rust, het ezelshoofd gemaakt van een stukje notenhout, de masttop smaller gemaakt en de nodige woelingen gelegd en op de zaling de kalven aangebracht en een extra lat van 2 x 3 mm om de steng op te sluiten,
Bekijk bijlage 472754

Alles vast gelijmd en 2 woelingen gelegd om de masttop, (woelingen om de mast zijn van bruin garen van 0,5 mm dik en om de masttop eveneens bruin garen van 0,25 mm dik)
Bekijk bijlage 472762

De mast dry-fit in het model,
Bekijk bijlage 472764

En met de nog onbewerkte steng,
Bekijk bijlage 472826
:thumbsup::worship::yes:

Ziet er piekfijn uit Piet. Je hebt een fijne werkplek ook lijkt me zo! :)
Dank je wel Peter,

Ik heb van de eethoek een hobbyhoek gemaakt omdat ik maar een 2-kamer appartement heb, dat is geen probleem omdat ik maar alleen woon. Ik heb echter geen ruimte voor allerlei machines, ook dat is geen probleem omdat ik nagenoeg alles lekker ouderwets met de hand doe. Ik heb evengoed wel een kleine draaibank voor hout, een schotel schuurmachientje en een kleine boorkolom met een Proxxon boormachientje :)

De complete 'hobbyhoek'
20211229_201413_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Bezig met de marssteng van de voormast,

De onderdelen; a = de steng die bestaat uit een rondhout van 4 mm dik en 170 mm lang> b = de stengentop van 3 mm dik, (de beschrijving schuurt de zijkanten vlak, maar ik heb het dus evenals de masttop rond gehouden)> c = het gedeelte aan beide kanten wat vlak is geschuurd voor de oren> en d = dunner gemaakt voor het bevestigen van het ezelshoofd.
f = een stukje noten van 12 x 6 x 6 mm waar het ezelshoofd uit word gemaakt> g zijn de beide oren en h = de zaling gemaakt van 2 x 3 mm noten.
20211230_084038_bewerkt-1.jpg

Detail foto van de zaling met aan de uiteinden van de dwarszalingen gaatjes geboord voor de touwen van het bramwant,
20211230_110321_bewerkt-1.jpg

Het mooi haaks verlijmen van de oren en zaling is uiteraard belangrijk, ik controleer dat op de snijmat, (de steng is nog niet vast gelijmd aan de masttop omdat er aan de onderkant nog een gaatje geboord moet worden voor het slothout)
20211230_110059_bewerkt-1.jpg

Vanmiddag het ezelshoofd(je) gemaakt, een gaatje geboord in de voet van de marssteng en het slothout van 1 x 1 mm noten iets smaller geschuurd en alles inclusief de bramsteng van 3 mm rondhout en 118 mm lang dry-fit op de mast gezet.

Ezelshoofd, (zaling en oren zijn al verlijmd)
20211230_162041_bewerkt-1.jpg

slothout, misschien een tikkie simpel zonder de slotplaatjes, maar alles is zo klein dat dat volgens mij geen meerwaarde gaat geven, omdat het nauwelijks te zien zal zijn na het optuigen.
20211230_162123_bewerkt-1.jpg

En de mast in het model, er komt nog een top- of vlaggensteng op de bramsteng en natuurlijk wat ringen en blokken, (omdat ik met de telefoon niet kan scherpstellen op de mast afzonderlijk lijkt het of de bramsteng even dik is als de marssteng, maar dat is in werkelijkheid dus niet zo, die is 1 mm smaller,
20211230_163137_bewerkt-1.jpg

Prachtig werk Piet. Jouw nette werkplek is een afspiegeling van je model. Men hoeft geen dure machines te hebben voor deze hobby. Een paar dingen die je hebt maken het wel een stuk makkelijker. :worship:

Vanmiddag de marssteng definitief aan/in de mast gelijmd, 4 blokken aan de top van de marssteng gezet, 2 aan weerszijde onder de voorste dwarszaling en twee aan de stengentop aan de achterkant en 2 blokken met ringen aan het ezelshoofd op de top van de mast (betekenis blokken komen aanbod tijdens het optuigen). Verder een wel zeer kleine zaling gemaakt voor de top van de bramsteng, (langszalingen 2 x 2 noten en dwarszalingen 1 x 1 noten, ook de vlaggensteng gemaakt van rondhout van 2 mm dik en 60 mm lang, een beetje afgeschuind naar de top en voorzien van een mastklootje wat gemaakt is van een rondhout van 3 mm dik;

Op de foto; v, de vlaggen- of topsteng> b, de bramsteng> z, de zaling en e is een blokje noten van 10 x 4 x 4 mm voor het ezelshoofd,
20211231_165239_bewerkt-1.jpg

Dit was de laatste up-date van 2021, dus de mast word in het nieuwe jaar pas afgemaakt :D

Laatst bewerkt:
Mooie vorderingen van de afgelopen dagen, Piet. Mooi dat je nu de hoogte in gaat. Het ziet er weer strak en verzorgd uit.
Op naar een mooi en gezond 2022!
Gr. Peter

De fokke mast is gereed en volledig in elkaar gezet en verlijmd :) (en omdat ik regelmatig lees dat ik erg snel ga, ik heb er 9 dagen iedere dag een aantal uren aan gewerkt, er zitten geen voor- gelazerde onderdelen bij met als uitzondering de kromme mars die dus niet te gebruiken was. En in feite maakt het eigenlijk ook niet uit hoe snel je iets maakt, zolang je maar het resultaat boekt wat je voor ogen hebt ;))

De mast met de 4 stengen en 21 blokken voor de tuigage,
20220101_165425_bewerkt-1.jpg

De hele mast is in de Deense olie gezet, helaas is dit moeilijk vast te leggen met de camera van de telefoon,

de verbinding tussen bram- en vlaggensteng,
20220101_173402_bewerkt-1.jpg

tussen mars- en bramsteng,
20220101_173446_bewerkt-1.jpg

en de mars met de zaling tussen de mast en de marssteng,
20220101_173548_bewerkt-1.jpg

Dit hele verhaal word nog een keer herhaald met de constructie van de grote mast die ongeveer het zelfde is, maar ik ga eerst de fokke mast in het model lijmen en wat staand want aanbrengen met als motto; 'verschil van spijs doet eten'.

Back