Statenjacht uit 1678

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 7 feb 2019.

Tags:
  1. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De buitenkant van de romp is nu gereed, zoals ik al liet weten komt er geen wit onderwater schip, dat dit wel zo hoort ben ik me terdege van bewust maar ik vind dat op een model wat minder mooi. Is natuurlijk heel persoonlijk, ik hou van hout tinten en als het kan niet al teveel kleurtjes ook al is dit vaak origineel wel zo. Daar ik met zekerheid dit scheepje zelf ga houden maak ik haar dus zoals ik het mooi vind. Hier onder nog twee plaatjes van de romp met de aangebrachte berghouten, er komt waarschijnlijk nog wel een zijdeglans laklaag over later want dat heb ik momenteel niet in huis. (de beits en Danish (wonder) Oil van kolderstok zijn een absolute aanrader, oordeel zelf.... De kleuren op de foto's hieronder zijn zoals ze hier thuis te zien is, ik heb de witbalans van de camera handmatig afgesteld voor een zo realistisch mogelijk beeld en ik ben er zeer tevreden over. De beits toont het hout zoals het er uit moet zien:thumbsup:
    JPG_6400_3433_bewerkt-1.jpg
    JPG_6398_3431_bewerkt-1.jpg
    Nu komt het echt leuke werk, het model voorzien van de opbouw met alle fraaie details:)

Laatst bewerkt: 31 mrt 2019
    SjorsZ, a3seidel, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Absoluut waar Hans, ik ben soms stiekem jaloers hoe sommige mensen, waarvan jij er zeker één bent, de modellen eruit laten zien of ze werkelijk uit de 17e eeuw komen:thumbsup:

Hans Groenenberg en *Hans* vinden dit leuk.
  3. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Als je Bovenaan iedere pagina (links) bij het item 'leden' op het kleine pijltje drukt krijg je een lijstje met verschillende soorten leden. Bij opmerkelijke leden sta ik helemaal bovenaan met de meeste likes van het hele modelbouwforum. Dit heb ik uiteraard te danken aan al de mensen die mij volgen en mijn werk dus op die manier waarderen. Graag wil ik iedereen eens Hartelijk Bedanken, dat zijn zo van die dingen die het leven zinvol maken:wave

p.s. Als je nagaat dat dit forum 25230 leden heeft en er maar liefst 6 van de 1e 20 uit onze topic; bouwverslagen historische schepen komen, met de meeste likes, dan zijn we hier goed bezig zo met z'n allen.:)

Pingu57, Hoosterw en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Dat zijn prachtige foto's om te zien. In combinatie met de donkere berghouten en de gebruikte kleur echt een plaatje. Ik had die knop ook al eens ontdekt en dat is een leuk gegeven. Ik heb het idee om dit statenjacht ook te gaan maken nadat de 7p af is. Ik dacht dat Kolderstok ook er over nadacht deze in een andere schaal te gaan aanbieden wat me ook wel zou aanstaan. Eerst maar mijn schip afbouwen. Hoe dan ook Piet gezien je aanwezigheid en je verslagen op dit forum een terechte nummer 1

Ps. Zonder iedereen hierin te kort te doen. Het is elke keer genieten wat we van elkaar leren. In 2014 kwam ik op dit forum en geniet van alle modellen die er gebouwd worden!

pietsan vindt dit leuk.
  5. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Dat zit wel ergens ooit in de pijplijn, dat wordt dan in schaal 1 op 72, zoals de Batavia en de Zeven Provinciën. Maar het ontbreekt me aan de tijd....

(Het model wordt dan kleiner dan de huidige.)

6. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vandaag de blanke lak aangeschaft o.a. voor de romp. Voor de zekerheid de standaard gebeitst en in de zijdeglans lak gezet zodat ik kan zien hoe dat opdroogt voor ik het op de romp ga zetten, want het mag zeker niet gaan glanzen. Is lak op basis van oplos middelen, dus ik kan morgen pas zien hoe het resultaat is daar dit langzamer droogt dan lak op water basis.
    Verder zijn er geen spectaculaire dingen gebeurd aan het model alleen de galjoenscheg aan de voorsteven gelijmd ter voorbereiding van het galjoen met toebehoren. De bolders geplaatst en een luikje gemaakt, daar heb ik een foto van omdat ik twijfel om het beslag in messing te houden of zwart??
    JPG_6415_3436_bewerkt-1.jpg
    Het messing misstaat niet gezien het vele goud wat er op het model komt, maar zwart kan dus ook. Het luikje is 21 x 23 mm in omtrek incl. de omlijsting.

SjorsZ, a3seidel, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Netjes Piet:thumbsup::thumbsup: enne het messing is zo wel aardig, als ik het mag zeggen zou ik het zo laten en als het straks met de overige “gouden” onderdelen allemaal te bling bling word kun je het altijd nog zwarten mbv patina.
    Maar ja er is maar een kapitein...........
    Succes verder

8. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Goed plan Koos, bedankt voor je respons.

Jaques vindt dit leuk.
  9. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    ik vind het messing mooier, zoals het nu is

pietsan vindt dit leuk.
  10. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vandaag een heel ander klusje gedaan, namelijk de standaard gebeitst en gelakt en nieuwe steuntjes gemaakt. De steuntjes zijn gemaakt van twee oude schaakstukken waar ik de bovenkant vanaf heb gezaagd , gleufjes in gevijld waar de kiel precies in past. Daarna gaatjes geboord door de steuntjes en de kiel zodat het scheepje 'zeevast' op de standaard komt te rusten. Onderstaand wat plaatjes die meer zeggen dan hetgeen ik opschrijf,
    JPG_6422_3439_bewerkt-1.jpg
    JPG_6416_3437_bewerkt-1.jpg
    JPG_6418_3438_bewerkt-1.jpg
    (is uiteraard dry-fit, ik schroef het model pas vast als het is afgebouwd)

Laatst bewerkt: 2 apr 2019
    a3seidel, SjorsZ en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  11. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Mooi zo Piet, goed idee van die schaakstukken:thumbsup::thumbsup:
    Maarruh, hoe moet dat nu met dat schaaktoernooi in Hulst?????

12. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dat komt wel goed Koos, ik heb hier altijd op de schaakclub gespeeld en heb nog een set liggen van mijn opa, is 140 jaar oud, originele Stanton stukken, dus die worden hier niet voor gebruikt.

Jaques vindt dit leuk.
  13. Fred Wormsbecher

Fred Wormsbecher

Lid geworden:
    15 dec 2016
    Je levert erg mooi en strak werk Piet!
    Ik ben nog steeds zwevend met de Batavia, misschien toch iets te hoog gegrepen voor het eerste model.
    Maar ach, ik probeer er het beste van te maken.

14. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Piet,

Misschien een kleinigheidje, maar als ik kijk naar de hoogte van de rwee steuntjes zijn ze even hoog. Je schip ligt nu niet op haar stuurlast in de standaard. Dit is bij het Statenjacht niet zo veel, maar de voorkant hoort toch wel iets hoger te liggen dan de achterkant.

15. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik weet het Hans omdat de steuntjes die je bij het model levert daar wel rekening mee houden. Maar omdat er op mijn model geen waterlijn komt vond ik dit minder belangrijk. De waterlijn zou op deze manier iets scheef lopen waar nu dus geen sprake van is.
    Op de kleine standaard om haar op te bouwen is hier ook rekening mee gehouden en ik kreeg dan ook gelijk de opmerking hier thuis dat het model scheef naar achteren stond (al is het maar een klein beetje). Daarom heb ik het maar gewoon recht gezet, voor de 'leken' ziet dit er beter uit;) en ook wel een beetje logisch, want zonder waterlijn lijkt het inderdaad alsof ze iets scheef staat als je rekening houdt met de stuurlast.

Scheveninger, a3seidel en *Hans* vinden dit leuk.
  16. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dank je wel Fred, soms is het zelfs een tikkie te strak zoals ik al liet weten. Ik zie wel steeds vaker dat mensen direct aan een 3- of 4 sterren model beginnen, waardoor er jammer genoeg ook veel modellen in de kliko belanden, of je ziet ze nooit meer terug na een paar pagina's bouwen. Ik hoop dat jij de juiste hoeveelheid doorzetting vermogen hebt en het geduld om er iets moois van te maken, dan komt het wel goed.

In ieder geval wens ik je succes! Er ligt hier een mooi verslag van dit model van Danny Mulders en ook Koos (@Jaques) is er mee bezig, dus genoeg voorbeelden en materiaal om er wat van te maken!

Laatst bewerkt: 2 apr 2019
    Hansa vindt dit leuk.
  17. Fred Wormsbecher

Fred Wormsbecher

Lid geworden:
    15 dec 2016
    Nou Piet daar hoef je niet bang voor te zijn hoor.
    Hij gaat gewoon netjes afgebouwd worden en zeker niet alleen maar op de helling.
    Oefening baart kunst en alles moet je leren zo werkt het ook in het normale leven.
    Maar ik wordt soms wel eens een beetje jaloers op de mooie rompen die ik voorbij zie komen....

pietsan vindt dit leuk.
  18. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    ben ik je prachtige verslag nog eens bij aan het lezen , merk ik dat ik buiten de "leuk" knop hier nog geen zinnig woord heb neergepend.
    Niet dat buiten wauw en oh veel te zeggen heb maar weet uit eigen ervaring dat enkel woorden als reactie toch steeds weer leuk zijn voor de bouwer.
    Bij deze , doe rustig verder Piet ik geniet steeds met volle teugen van je verslag.

*Hans*, Pingu57, Ruud Pont en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Naamplaatje voor de standaard gemaakt en (misschien niet echt goed te zien) de goud gekleurde sier touwen op het dakje van het zeskantige dek huisje een maatje groter gemaakt, De onderste tussen de raampjes zijn het zelfde gebleven. Het verschil is wel te zien,
    JPG_6453_3444_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt: 3 apr 2019
  20. Prutsertje

Prutsertje

Lid geworden:
    2 apr 2019
    Als onervaren newbie kijk ik mijn ogen uit en heb alles tot zover gelezen en gezien. Prachtig om te zien en voor mij ook leerzaam ondanks ik nog lang niet alle benamingen ken van de onderdelen. Ik volg dit verslag met plezier!

pietsan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina