Statenjacht uit 1678

Vandaag niet veel gedaan aan het model, bezoek gehad en naar de tandarts geweest (niet leuk). Ik heb zojuist de romp behandeld met antiek wax (witte bijenwas van Wiertz op cremebasis) dat geeft een subtiele glans. Eigenlijk was ik van plan om de zijdeglans lak te gebruiken die ik ook op de standaard heb gezet, maar die glanst weer net even teveel en dat is voor de standaard oké, maar haalt een beetje de 'oude look' uit het model en die wil ik toch wel zo houden.
Morgen ga ik de braadspil en de kraanbalken (proberen) te maken, hetgeen ook weer een interessant klusje dreigt te worden....:rolleyes:

De kraanbalken zijn een stuk notenhout uit één stuk, waarbij het middendeel teruggebracht moet worden tot een dikte van minder dan de helft van het hout. Er is hier een (groot) risico dat het notenhout ergens breekt.
Ik overweeg dan ook om voor toekomstige Statenjacht dozen de kraanbalken op te splitsen in de twee armen waar dan een notenhouten latje van 1,5 x 4 of 1,5 x 6 mm tussen gezet moet worden om de twee te verbinden.

Dus Piet - als het onverhoopt niet helemaal gaat zoals het moet kun je het als alternatief op deze wijze doen.

De kraanbalken zijn een stuk notenhout uit één stuk, waarbij het middendeel teruggebracht moet worden tot een dikte van minder dan de helft van het hout. Er is hier een (groot) risico dat het notenhout ergens breekt.
Ik overweeg dan ook om voor toekomstige Statenjacht dozen de kraanbalken op te splitsen in de twee armen waar dan een notenhouten latje van 1,5 x 4 of 1,5 x 6 mm tussen gezet moet worden om de twee te verbinden.

Dus Piet - als het onverhoopt niet helemaal gaat zoals het moet kun je het als alternatief op deze wijze doen.
Hans, je bent net te laat met je reactie, want ik heb gisteren avond de onderdeeltjes al voor bereid en inderdaad brak het middendeel van 2 mm. Ik heb dit weer netjes kunnen lijmen, maar het blijft zoals je schrijft wel een risico. Ik denk wel dat het goed gaat komen, zie de post hieronder.

Wel een goed idee om het onderdeel op te splitsen!

Kraanbalken annex Braadspil,
JPG_6457_3446_bewerkt-1.jpg

Alle onderdeeltjes zijn op maat gemaakt, Drie knechten van 35 mm hoog gemaakt uit 4x4 noten, de knecht genummerd met 1 komt tussen de betingbalk (3) en de spil (6) hiervoor moet er nog een inkeping worden gemaakt zo halverwege de knecht welke dan in de betingbalk (3) valt. Tevens word ook nog een palletje op gelijmd wat dan in de palrand (7) komt (word later duidelijk).
De twee knechten (2) komen straks tegen de buitenkant van de opsluitklampen (5). En tenslotte komen de kraanbalken (4) in een (nog te maken) inkeping van de verschansing bij/op de boeg. Na constructie word dit verhaal helemaal duidelijk. Hieronder nog een plaatje van de toekomstige opstelling (dry-fit).
JPG_6458_3447_bewerkt-1.jpg

Bij de pijltjes word het potdek en een stukje van de verschansing in gevijld, waar de kraanbalken dan in komen te liggen en de letters x geven de posities van de knechten weer.

De hele kraanbalk met betingbalk bestaat dus uit één geheel van notenhout van 8 mm dik, deze 8 mm blijft alleen bestaan bij de beide 'klauwen' van de kraanbalk, het stuk (bocht) daar achter word teruggebracht tot 4 mm dikte en het middenstuk tot 'slechts' 2mm. Zoals Hans hierboven al laat weten, is dit best wel kwetsbaar en dus gevoelig voor breuk, hetgeen ik dan ook aan den lijve heb ondervonden:(. Het is een secuur werkje waarbij geduld en veel meten een must is! De spil zelf word in de bouwbeschrijving 8-kantig gevijld, maar ik vind rond mooier.

Ik heb voor de aardigheid de tijd bijgehouden die ik hier aan besteed heb en dat was op 10 minuten na 4 uur, geen simpel klusje, maar ik zeg altijd.... zie de spreuk onder mijn handtekening onder ieder bericht:)

Laatst bewerkt:
Ik zat mezelf net af te vragen of dat dunne middendeel nog steun zou krijgen van de knecht, :D , maar de vraag hoeft niet meer gesteld te worden, want daar is het antwoord ook al.
Ziet er mooi uit Piet:rofl:
En nu ziet ik het antwoord ook al in de tekst staan. oeps:rolleyes:

Ik heb boven en onder op de breuk nog een latje gelijmd van 3 mm omdat het toch een uiterst zwakke plek bleef, nu is alles weer heel stevig. Om de symmetrie te bewaren zijn aan bakboord ook de zelfde latjes gelijmd. Daardoor word het midden stuk wel ietsje korter, maar dat maakt zoals te zien op de foto niet zo heel veel uit, korvijnnagels en knecht passen er mooi tussen met nog wat ruimte over. Soms moet je wat sjoemelen om de boel weer in orde te krijgen;)

Volgende stap zijn de vier rijk versierde poorten aan weerszijde van de bolders (die ik overigens wat korter en smaller heb gemaakt omdat ze vrij robuust waren, wat waarschijnlijk wel zo hoort, maar dit ziet er wat subtieler uit (vind ik).

Ik zat mezelf net af te vragen of dat dunne middendeel nog steun zou krijgen van de knecht, :D , maar de vraag hoeft niet meer gesteld te worden, want daar is het antwoord ook al.
Ziet er mooi uit Piet:rofl:
En nu ziet ik het antwoord ook al in de tekst staan. oeps:rolleyes:
Ja Peter, ook af en toe lezen wat er bij de foto's staat geeft vaak al antwoord op de meeste vragen;) Zo vergeet ik zelf vaak de bouwbeschrijvingen te lezen en kijk alleen naar de tekeningen, waardoor ik ook wel eens iets mis.

constructie geschutpoorten,
Vandaag bezig met de constructie van de vier poorten (twee aan bak- en twee aan stuurboord)
JPG_6465_3450kopie.jpg

Eerst heb ik twee stukjes uit het berghout gesneden (je kan de resin deeltjes ook zo aanbrengen, maar dan heb je wat plamuur nodig om het één en ander op te vullen, wat nu dus niet nodig is)
Daarna heb ik met één van de resin deeltjes de maat afgetekend voor het te boren/vijlen gat. Hiervoor heb ik een messing ring op de plek waar het gat is afgetekend geplakt met een stukkie tape wat op een fractie van een mm de juiste maat is. Daarna het gat geboord en tenslotte op maat gevijld.(de ring had ik nog liggen)
JPG_6466_3451kopie.jpg

De resin deeltjes vrij gemaakt van overtollig materiaal.
JPG_6468_3452kopie.jpg

resultaat na het boren en vijlen van de gaten.
JPG_6469_3453kopie.jpg

De sierlijke deeltjes passen perfect als je alles goed hebt gedaan;)
JPG_6470_3454kopie.jpg

De binnenkant.

Nu eerst de andere kant voor ik de boel ga schilderen en afwerken. Aan de binnenzijde komt een stukje touw gedrenkt in lijm waardoor het hard word waarna het in de vorm van de poort word gemaakt (rond dus) ik gebruik hiervoor de gele Zap-A-Gap maar gewone seconde lijm is natuurlijk ook geschikt. Buiten en binnenkant worden geschilderd met goudverf.

Dat zijn mooie details om te maken Piet. Ik zie dat je potdek wel geheel is onderbroken door de kraanbalken waardoor er voor de toekomstige bouwer ook direct met kortere stukken voor het potdek kan worden gewerkt eventueel. Ik hoop dat je het touw mooi rond om de opening gaat krijgen. Maar met jouw specialiteiten gaat dat goed komen. Je zou ook nog kunnen kiezen voor in elkaar gedraaid messing en daarna rond buigen. Je zou het dan ook de achterzijde wat plat kunnen vijlen bijvoorbeeld zodat het vlakker tegen de verschansing ligt.

Laatst bewerkt:
Dat zijn mooie details om te maken Piet. Ik zie dat je potdek wel geheel is onderbroken door de kraanbalken waardoor er voor de toekomstige bouwer ook direct met kortere stukken voor het potdek kan worden gewerkt eventueel. Ik hoop dat je het touw mooi rond om de opening gaat krijgen. Maar met jouw specialiteiten gaat dat goed komen. Je zou ook nog kunnen kiezen voor in elkaar gedraaid messing en daarna rond buigen. Je zou het dan ook de achterzijde wat plat kunnen vijlen bijvoorbeeld zodat het vlakker tegen de verschansing ligt.
Je zou inderdaad het potdek van te voren open kunnen laten en met korte stukjes werken, maar dan moet je wel eerst de onderdelen van kraanbalk en braadspil maken, voor je het potdek maakt, omdat dit behoorlijk nauwkeurig in elkaar steekt. Is als het ware één geheel dat ook nog eens precies centraal op het voorschip moet staan. Dus de openingen kunnen alleen precies worden gemaakt als de rest allemaal gemaakt is, dit tenminste als je netjes en precies wil werken. Maar het is dus wel mogelijk. Ik heb hier een beetje de beschrijving gevolgd die dus eerst het potdek maakt.
Wat de poorten aan de binnenkant betreft, heb ik al besloten om touw te gebruiken daar dat ook hier en daar elders op het model word gebruikt, maar messing zou ook goed kunnen. Of dit makkelijker is betwijfel ik een beetje, omdat dat dan ook perfect rond moet zijn. (bedankt voor je respons, altijd weer leuk).

Om een stukje touw perfect rond te krijgen, om rond de poorten te leggen, kun je er een zogenaamde grommer van maken, zie onderstaand plaatje. Grommers werden meestal gebruikt voor gestropte blokken maar hier kun je ze natuurlijk ook handig toepassen. Een grommer maak je door één streng uit een stuk touw te halen waarna je de streng ineen draait tot een grommer hetgeen dan een perfect rond stukje touwwerk creëert. Voor mij is dit vrij eenvoudig omdat ik zoals de meeste wel weten jaren gevaren heb bij de Koopvaardij waar je dagelijks te maken had met iedere vorm van touw en staaldraad. Tevens heb ik nog een jaar les gegeven in het splitsten en knopen van touwwerk op een zeilvereniging. Met een beetje oefenen is dit voor iedereen wel te doen denk ik. De enige moeilijkheid zit in het feit dat het grommertje erg klein moet zijn zoals uiteraard alles in de modelbouw.
JPG_6471_3455_bewerkt-1.jpg

Vandaag een paar kleine dingetjes gedaan, een messing pin in de gaten van de bolders gelijmd, gaatjes geboord in de 'klauwen' (ik weet niet of dit de goede naam is) van de kraanbalken en ook voorzien van een messing pin en de ruimte alhoewel zeer klein, tussen potdek en armen van de kraanbalken opgevuld met wat fijne plamuur zodat het netjes afgewerkt is. Als laatste heb ik in de beide armen van de kraanbalken een nagel gezet zodat ze stevig vast zitten en het ziet er wel aardig uit,
JPG_6478_3456_bewerkt-1.jpg

Morgen de boel een beetje bij schuren en schilderen. De pinnen in de bolders worden zwart en de nagels in de kraanbalken net als de rest groen. Daarna zijn de gaten aan stuurboord aan de beurt voor de twee overige poorten die ik dan verder ga afwerken.

Toen ik bezig was met het maken van de grommertjes kreeg ik ineens een idee:). In de vroege zeiltijd werden er ook grommers gebruikt om de rifgaten in de rifbanden te versterken alwaar men dan de rifzeizings aan bevestigde. Dit zijn echter geen geslagen grommers zoals ik liet zien in post 272 hierboven, maar genaaide grommers, (tegenwoordig zijn dit metalen ringen). Deze grommers zijn eigenlijk door de manier hoe ze zijn gemaakt al perfect rond en naar mijn bescheiden mening bij uitstek geschikt om te gebruiken voor de poorten op het Statenjacht. Oordeel zelf;
JPG_6480_3457_bewerkt-1.jpg

Op het model komt het er dan zo uit te zien,
JPG_6482_3458_bewerkt-1.jpg

Is nog dry-fit, maar ik vind het wel wat hebben, dus dit gaat het zeer waarschijnlijk wel worden.

Laatst bewerkt:
Toen ik bezig was met het maken van de grommertjes kreeg ik ineens een idee:). In de vroege zeiltijd werden er ook grommers gebruikt om de rifgaten in de rifbanden te versterken alwaar men dan de rifzeizings aan bevestigden. Dit zijn echter geen gelslagen grommers zoals ik liet zien in post 272 hierboven, maar genaaide grommers, (tegenwoordig zijn dit metalen ringen). Deze grommers zijn eigenlijk door de manier hoe ze zijn gemaakt al perfect rond en naar mijn bescheiden mening bij uitstek geschikt om te gebruiken voor de poorten op het Statenjacht. Oordeel zelf;
Bekijk bijlage 316761
Op het model komt het er dan zo uit te zien,
Bekijk bijlage 316762
Is nog dry-fit, maar ik vind het wel wat hebben, dus dit gaat het zeer waarschijnlijk wel worden.
Dat is toch wel erg mooi zeg:rofl:

Dit is zeker mooi! Dan is de fabrikant van deze doos maar een gewoon bouwertje....:rolleyes:
Nou nou Hans, daar ben ik het niet mee eens hoor, dat je het wat anders doet als ik OK, maar zoals ik al eens eerder liet weten, ben ik stiekem jaloers zoals je het model een echt oud uiterlijk kan geven en daar ben ik dan weer niet zo goed in. En spelen met tuigage en touwwerk dat is helemaal mijn ding zoals de meeste inmiddels wel weten, dit heb ik allemaal geleerd toen ik nog maar 14 jaar oud was op het opleiding schip voor matroos bij de Koopvaardij in Rotterdam, zo heeft ieder zijn of haar eigen talenten. Je mag best trots zijn op je eigen modellen als ik hier eens op het forum neus zijn ze erg in trek bij veel bouwers:wave

Nou nou Hans, daar ben ik het niet mee eens hoor, dat je het wat anders doet als ik OK, maar zoals ik al eens eerder liet weten, ben ik stiekem jaloers zoals je het model een echt oud uiterlijk kan geven en daar ben ik dan weer niet zo goed in. En spelen met tuigage en touwwerk dat is helemaal mijn ding zoals de meeste inmiddels wel weten, dit heb ik allemaal geleerd toen ik nog maar 14 jaar oud was op het opleiding schip voor matroos bij de Koopvaardij in Rotterdam, zo heeft ieder zijn of haar eigen talenten. Je mag best trots zijn op je eigen modellen als ik hier eens op het forum neus zijn ze erg in trek bij veel bouwers:wave
En zo is het maar net..

Back