Zoals beloofd hier middels een aantal plaatjes de constructie van de grommer. Let wel dat deze grommer(s) specifiek voor de geschutpoorten van het model van het Statenjacht van Kolderstok zijn. Je kan ze nl. op verschillende manieren maken. Hier maak ik ze van een ringetje en touw, maar het kan ook volledig van touw. (uitleg van de foto's onder ieder plaatje), Het is niet eenvoudig om dit middels foto's te laten zien, maar ik doe mijn best. Indien je iets niet helemaal begrijpt, dan kun je dat uiteraard altijd alhier vragen en zal ik proberen het uit te leggen.
Op foto 1 de benodigde materialen (zonder het touw) voor het maken van de grommer. Het Statenjacht heeft 4 poorten, dus is het van belang dat alle grommertjes exact even groot/klein worden gemaakt. Daarom heb ik voor de maat rubberen afdichting ringen gebruikt die nagenoeg in iedere bouwmarkt te koop zijn bij de loodgieters afdeling, voor een paar dubbeltjes. Het ringetje moet net iets groter zijn als het gat van de ornamentjes, dit gat is 9 mm in doorsnee en de ringen worden dan 3 mm groter dus 12 mm te zien op plaatje 2.
Op foto 3 steek je het lange eind van het touw, ong. 50 cm lang (in dit geval blank takelgaren van Amati van 0,5 mm dik) van binnen naar buiten door het ringetje. Waarna je een halve steek maakt en aan trekt (plaatje 4). Daarna steek je het lange eind van buiten naar binnen foto 5 en leg je weer een halve steek precies andersom, dus één steek links en één steek rechts.
Foto 6 laat zien wat ik bedoel met een halve steek links en één rechts, waarna je op foto 7 kunt zien dat de beide steken zijn aangetrokken. Vervolgens (plaatje 8) leg je de volgende halve steek weer van binnen naar buiten en trek je die weer aan. Dan weer één van buiten naar binnen te zien op foto 9 en 10 en weer aantrekken. Hier ga je net zo lang mee door tot de hele ring vol is met halve steken om en om. Dus U ziet wel dat het in feite vrij simpel is om zo'n grommertje te maken (kind kan de was doen

)
Als het ringetje vol is met halve steken dan krijg je het resultaat zoals te zien op foto 11 (rechts). Nu de eindjes fixeren met sec.lijm (12) waarna je de eindjes weg snijd als de lijm hard is (13) en je grommertje is een feit !! Op plaatje 14 laat ik zien dat het grommertje de zelfde maat heeft als het ornamentje wat aan de buitenkant van de verschansing komt (x ). En foto 15 toont het uiteindelijke resultaat. Het grommertje insmeren of verzadigen met sec. lijm waardoor het hard word, daarna schilderen en op zijn plek lijmen.
Zo zie je maar dat iets wat er best wel ingewikkeld uitziet eigenlijk eenvoudig is om te maken, misschien even oefenen als je dit voor het eerst doet, maar ik geloof dat dit voor ieder modelbouwer easy te doen is