Nu een analyse van de de eerste vlucht van de Pilatus.
Er zijn toch een aantal punten die wat zorg baren.
Ten eerste de start. Diegene die het filmpje hebben gezien zullen het opgemerkt hebben. Dat ging maar net goed. Ons veld meet zeker 80 meter glad geschoren gras. Je zag dat de het model op de startwagen halverwege het veld nauwelijks meer versnelde. Op het laatste moment, net voor de sloot aan het einde van de baan, kon ik de kist van de wagen trekken. Op dat zelfde moment deed ik het gas dicht want ik dacht even..dit gaat fout...maar hij kwam toch los en ik heb het gas er weer op gegooid. Of het gas terug nemen heeft geholpen of niet..daar ben ik nog niet achter. Op de film is het moeilijk te zien / horen.
Vervolgens was de stijgvlucht volgens verwachting. Ik heb de telemetrie nog niet uitgelezen maar ik schat zeker 4 tot 5 meter per seconden. Prima dus.
Dus ontstaat de vraag....heb ik meer vermogen nodig..? Hoe krijg ik de kist eerder in de lucht.
Een paar feiten:
- Tijdens de start was er geen wind..Een beetje tegenwind helpt natuurlijk.
- De motor heeft zeker 12 graden downthrust. En de neus van de Pilatus is lang. Tijdens de vlucht geeft dit een zeer neutraal gedrag. Gas geven geeft geen pitch up. Maar misschien heeft het stabilo niet voldoende druk om de kist omhoog te trekken.
- De vleugel heeft een instelhoek van 4 graden op de wagen. Maar alleen als het model helemaal tegen de aanslag licht. Als de kist naar achteren schuift..door hobbels in het veld, kan de instelhoek kleiner worden.
Vervolgens...ongeveer 5 minuten na de landing voelde ik aan de neus van het model. Die was warm! Vervolgens snel de kap verwijderd (heb je een tang voor nodig) en bleek de motor loei heet te zijn...en de prop was nauwelijks rond te bewegen...!

..een typisch geval van een vastloper.
ook hier weer een paar feiten:
- Motor stroom tijdens de start: 80 ampere (22 volt)..tijdens de vlucht wordt dit minder en loopt terug naar 70 Amp. Dus tijdens de start 1760 Watt elektrisch vermogen! Dat is ruim 170 Watt per kilo!!
- Motor: Turnigy SK3-5065-320 , maximaal toelaatbare stroom; 70 amp (2220 Watt), prop 18,5 x 12 aeronaut.
- De motor krijgt nul koeling in het model..!
- Geschatte motorlooptijd: 70 - 80 seconden..(ik ben steeds tot ongeveer 250 meter gestegen)
- Na een half uur was de motor weer helemaal "los" en draaide hij weer normaal. Ook de stroomopname was normaal. Echter..na 20 seconden vol vermogen begon de as weer vast te lopen.
Al met al niet zo vreemd dat de motor warm wordt..maar dit had ik niet verwacht...(zie eerdere discussies in dit forum..)
Anyway..de conclusie:
- Koeling is een must..er moeten een paar gaten in de neus van de Pilatus..

Of ik haal de motor uit het model en laat hem gewoon slepen. Een clublid heeft een Wilga besteld!
- Ik ga een temperatuursensor inbouwen..dan weet ik in ieder geval als het mis gaat. Ik denk dat ik geluk heb gehad..een vastloper zou wellicht een uitgebrande regelaar tot gevolg hebben gehad.
- De vraag is nu echter...meer vermogen? en een andere motor?
- De gebruikte motor heeft een ringlager op de achterkant van de klok. Dit leek mij technisch een mooie oplossing omdat de motor op het achterschot wordt gemonteerd. Een driepuntslagering van de schroefas kan echter sneller verklemmen en het ringlager kan relatief snel vast lopen vanwege de grote diameter.
- Ik verwacht nu opmerkingen over china kwaliteit maar er zijn ook niet veel "duitse" motoren die 80 ampere aan kunnen..(althans niet in deze afmeting (maximaal 50 mm rond)...Kijk maar op sites van lehner, Plettenberg en Hacker...
Dus graag jullie gedachten over deze verschijnselen..dat zou mij weer geweldig helpen.