Pilatus B4 460 cm van Rippin

Zo he die ius mooi geworden.
Je krijgt deze van mij.

10-toppertje.gif

En oja nog wat geleerd hier ook.

Gr Han.

Applaus:worship::worship:

Prachtig resultaat, zeer serieuze zwever als ik hem zo in je handen zie.

Goed doordacht deze kist, ik heb met veel interesse meegElezen.

Succes met de Maiden (Wanneer?)

Terence

Allen bedankt voor de complimenten.
Er zijn echter nog een paar kleine klussen te doen.
Zo heb ik vandaag toch maar een cover op het landingsgestel gezet.
Op een nat en pas gemaaid veld krijg je enorm veel zooi binnen.
Dit moet dan afdoende zijn..

Hij is mooi geworden Ger. Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat. Nu de maiden nog en dan samen een keer vliegen met de Salto.

Kijk, dat doe je goed! :D

Ervaringsdeskundige? ;)

Is het een vacuümgevormd kapje?

Bij mijn B4 heb ik verzuimt een cover op het landingsgestel te zetten. :(
Dus ga ik dat alsnog in orde maken. :D

Johannes
Hallo Johannes,
Het vacuumkapje was meegeleverd met het landingsgestel (Graupner)..dus in dit geval een eenvoudige oplossing…

De cockpitvergrendeling

De cockpitvergrendeling had ik ook nog op de "to-do" lijst staan en lang voor me uitgeschoven omdat ik geen goede oplossing had. Het probleem is dat ik de cockpit met 4 pennetjes fixeer in de romp zodat hij exact past..Het frame was namelijk een beetje scheef. Als gevolg van de deze pennen kan de cockpit alleen verticaal op de romp worden geplaatst. Dus een scharnier aan voor of zijkant was hiermee geen optie meer. Ook wil ik de vergrendeling zoveel mogelijk uit het zicht hebben. Uiteindelijk heb ik een constructie toegepast waarbij twee pennen de cockpit aan weerszijde vergrendelen. De pennen komen onder de vleugel naar buiten. De pennen lopen onder de cockpit rand van de romp. Aan de cockpit zitten twee buisjes gelijmd waar de pennen door heen schuiven. Een ingewikkeld verhaal..Misschien dat de foto's enige verduidelijking geven.

Een piloot voor de B4

De Pilatus had nog een piloot nodig..en dat is altijd een lastige zaak. Laat je je verleiden door de prachtige pilootfiguren van de firma Axel...(> 200 euro) of iets goedkoper..(nog steeds meer dan 100 euro) of een alternatieve oplossing.
Ik had het geld er niet voor over en ben dus aan het "hobbyen" geslagen. Hieronder een fotoverslag;
Om te beginnen een losse kop gekocht (schaal 1/3,5)

Vervolgens een lijf van ijzerdraad:

En daarna een nieuw aspect van onze hobby verkend: Het naaien van een vliegoveral:

Vervolgens het grootste probleem..de handen..Ik heb van ijzerdraad een frame gemaakt en vervolgens daar met papier-maché wat vorm aan gegeven. Zodoende zijn ze later nog buigzaam..Het zijn nu nog een soort van Draculahanden maar dat komt goed..(wordt vervolgd..)

Ik begrijp nu waarom die poppen zo duur zijn....

Verder met de Cockpit

Natuurlijk moet onze piloot ook een fatsoenlijk onderkomen krijgen dus verder met een cockpit..Zo moet 'ie er uit komen te zien. Een mooi rood stofje langs de zijwanden en een flinke batterij klokken in het dashboard.

Ten eerste een stoel...

Em de zijwanden met een stofje bekleed..
..
Het dashboard volgt...

Natuurlijk moet onze piloot ook een fatsoenlijk onderkomen krijgen dus verder met een cockpit..Zo moet 'ie er uit komen te zien. Een mooi rood stofje langs de zijwanden en een flinke batterij klokken in het dashboard. Ten eerste een stoel... Em de zijwanden met een stofje bekleed..
..
Het dashboard volgt...

Mooi gedaan!!!

:thumbsup:

Programmeren van remkleppen

Ik ben de Pilatus nu aan het programmeren maar heb een vraag mbt het aansturen van de remkleppen.
Er zijn een aantal alternatieven:
- remkleppen op schakelaar (evt 3 standen) en motor op knuppel.
- rem op knuppel (proportioneel) en gas op schakelaar (evt 3 standen)
- gecombineerd op gas knuppel. Ik heb een MX-20 waar de knuppel omgeschakeld kan worden van gasfunctie naar remfunctie. Dit lijkt voordelig maar heeft een nadeel. Je moet namelijk veilig kunnen overschakelen. Dat betekend voor mij: knuppel naar voren = volgas. Knuppel naar achteren is gas dicht. Dan moet je omschakelen naar rem en geld ook weer..: knuppel naar achteren; rem in. (zweefstand). Knuppel naar voren is rem uit. Ik ben echter gewend om de rem volledig uit (maximaal remmen) te programmeren met knuppel naar achteren.
Hier is denk ik wel aan te wennen maar een ander probleem is dat bij een landing waar een overshoot dreigt..ondanks vol remmen, moet je eerst remmen in doen, dan schakelaar om en dan motor aan..Ik weet niet of dit in de praktijk gaat werken..
Hebben jullie advies?
Hoe belangrijk is het om remmen proportioneel aan te sturen? Ik ben bang dat ze weinig doen..dus dan is vol uit standaard..

Ik heb alle varianten geprobeerd en mee gevlogen. Uiteindelijk werkt voor mij het best om de gasstick gewoon alleen voor de remkleppen te gebruiken (waarbij "vol gas" dus is: kleppen dicht, trekken om ze te openen). De motor op een schakelaar. Of dat 2 of 3 standen is maakt niet zoveel uit.

Mijn ervaring is dat als je met een schakelaar gaat "switchen" tussen functies je vroeg of laat een keer de fout in gaat.
Remkleppen proportioneel vindt ik persoonlijk véél fijner dan op een schakelaar. Ook als ze weinig doen is het prettig ze een klein stukje te kunnen openen of ze snel in- en uit te kunnen doen.

Je kan ze voor de eerste test vluchten op een 3 standen schakelaar zetten en hoog in de lucht de effectiviteit van de kleppen testen.

Aan de hand van die resultaten verder beslissen.

Zolang je de kist en z'n glijgetal nog niet goed kent ( gevaar van overshoot) zou ik de throttle functie op de stick direct beschikbaar houden....

Laatst bewerkt door een moderator:
Back