Pilatus B4 460 cm van Rippin

Het is raar dat de motor zo heet wordt na 80 seconden.
Vraag is alleen of de as vast gaat lopen omdat de motor heet wordt of wordt de motor heet omdat de as vast gaat lopen.

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat de assen bij de SK3-5065 een probleem gaven, dus ik denk dat de motor gewoon te heet wordt.
En als de motor echt zo heet geworden is dat je hem niet meer vast kon houden dan zou hij nu best wel eens stuk kunnen zijn, gedemagnetiseerd.
Dan kom je in een vicieuze cirkel.
Omdat de magneten niet meer goed zijn neemt je stroom toe en wordt je motor warmer, waardoor je magneten verder demagnetiseerd worden, waardoor je stroom weer toeneemt, etc...

Maar laten we er vanuit gaan dat alles nog alles nog OK is..
Staat je timing niet te hoog, dan stijgt je motortemperatuur ook.
En hoe heb je je stroom gemeten?
Is die echt 70A want niet elke stroomsensor is betrouwbaar.

Als je koeling wilt is een turbospinner inderdaad de beste oplossing.
Je moet dan wel aanzuigopeningen in je romp maken.
Een turbospinner zuigt lucht uit de romp, dus de luchtstroom is tegen de vliegrichting in.
Je moet dan ook je spant aanpassen zodat de lucht goed door kan stromen.

Maar bij 70A, 80 seconden motorloop en dan een paar minuten rust zou de motor niet zo heet mogen worden.
Koeling is dan enigszins overbodig.

Ik vind trouwens 13,5 kilo en dan zo'n 1800 watt minimaal.
Ik ben nu met een Mistral bezig, die gaat met elektroaandrijving ongeveer 8 kilo wegen en daar gaat al ruim 2000 watt in.
Dan gaat ie onder een hoek van ongeveer 30 graden omhoog.

GJ

Het is raar dat de motor zo heet wordt na 80 seconden.
Vraag is alleen of de as vast gaat lopen omdat de motor heet wordt of wordt de motor heet omdat de as vast gaat lopen.
Heb je wel eens gevoeld hoeveel warmte een 100 W gloeilamp afgeeft?
Dit is 2 1/2 keer zoveel!
En zonder koeling!

Ik vind trouwens 13,5 kilo en dan zo'n 1800 watt minimaal.
Ik ben nu met een Mistral bezig, die gaat met elektroaandrijving ongeveer 8 kilo wegen en daar gaat al ruim 2000 watt in.
13,5 kg en 1800 Watt is mééér dan voldoende.
Dit is 10 kg en 950 Watt: http://vdp63.free.fr/videos/film DG.avi

Er is gewoon geen optimale combinatie (prop/motor.aantal lipo's) gekozen.
En anders is er iets mis met de motor.
Maar zoals gezegd: waarschijnlijk de koeling.

Ja Dirk, ik zit al jaren met meerdere kilowatten in vliegtuigen te spelen en ik weet wat er dan opgewarmd kan worden.
Maar de motor die aangegeven wordt mag nooit zo heet worden in zo'n korte tijd.
Het rendement van zo'n motor ligt echt wel op 85% of hoger.
Plettenberg haalt zelfs 92%.

En dat filmpje wat je postte, een DG is wel een kompleet andere kist dan een B4.
Een B4 moet sneller gevlogen worden en dat kost vermogen.

Zelf zou ik in die B4 een grote binnenloper met vertraging stoppen.
Een Hacker B50 XL of zo met 6,7:1 vertraging.
En dan een flinke prop erop, een 20x13 of zo.
Voordeel is dat je dan flink wat trekkracht en spoed hebt en als gevolg daarvan je de motor minder lang kan laten draaien.
Je zal dan aan zo'n 2,5 KW zitten maar dat gaat makkelijk 60 seconden.

GJ

Hmm, 170W/kg en dan 80 seconden volgas moeten houden. Lijkt erop dat de aandrijving niet echt efficient draait, dat zou vlotter moeten stijgen. Wat voor prop (merk en afmetingen op hoeveel mm middenstuk) heb je erop zitten?
De aanduidingen qua maxima van de motor zijn voor kortstondige belastingen. Hierdraai je met dat piekvermogen 80 seconden lang volgas (datt is best lang), en dan ook nog eens geen koeling, geen wonder dat het motortje warm wordt.

Probeer eens wat koelgaten in het motorspant (gewoon 4 extra gaten boren tussen de boutjes waarmee de motor vast hangt). Een turbospinner hoeft niet noodzakelijk, de lucht ontsnapt wel achter je spinner langs. Wel ergens in de romp een inlaat maken voor de koellucht.

Groetjes,
Gerben

Gerben, hij heeft er een AE 18,5 x 12 op staan.
Stroom in de lucht is volgens Dopieman 70A.
Dat is best wel te doen voor die motor.
Dus zit het warmteprobleem dan in het asje wat niet lekker loopt?

Maar je weet zelf dat een aerobatic zwever veel meer vermogen nodig heeft om boven te komen dan een DG (dat merk je ook met slepen).
Dus ik vind 170W/kg dan een beetje weinig.
Omdat er zo "weinig" vermogen inzit moet de motor langer draaien om een hoogte te bereiken.

En... kloppen de metingen wel, trekt hij om een of andere reden misschien wel veel meer stroom dan de sensor aangeeft?

GJ

Ten eerste gefeliciteerd.!!!!

Maar net de zelfde motor op de test gehad op 6 s lipo. Voor 70 % geladen.
Met een 19 x 10 prop menz haal ik hooguit 45 ampere.!!!!!
Met een 22 x 8 60 ampere.!!!!
Doe er je voordeel mee.

Gr Han.

De timing van de regelaar is de grootste boosdoener, daar loopt een motor bloedheet van als die timing niet goed staat. De koeling is ook van belang, maar de timing nekt even de motor... ;-)

Ja, ik schreef al dat de timing misschien niet OK was.
Hoewel je wel heel veel moeite moet doen om die bij een buitenloper verkeerd te hebben.
Een graad of 15 moet op zich wel OK zijn.

Maar ik zou eerst eens willen weten hoe alles gemeten wordt.

GJ

Allen heel erg bedankt voor jullie reactie.
Even een aantal punten op een rij..
Het was mij wel duidelijk dat er een stevig risico was voor oververhitting bij totale afwezigheid van koeling..maar ik wou het gewoon proberen. Het is toch zonde om een paar gaten in de neus te boren van de Pilatus. Als dat niet nodig is moet je het vooral niet doen..Ik heb een Thunderbolt van FMS (1700 mm). Die vliegt ook op 6 cellen en neemt ook ongeveer 70 ampere. De motor krijgt ook geen koeling maar dat gaat gewoon goed..en dat bij vluchten van 8 minuten (natuurlijk niet constant volgas.
Ik heb ecalc gebruikt voor de bepaling van de prop. Zie:

De stroom klopt goed..bij de start is de spanning van de accu hoger dan de 20,2 volt zoals hier berekend. Vandaar de 80 amp bij de start.
Het berekende toerental is 5990 rpm. Dat heb ik nog niet gemeten..maar ga ik zeker doen..even een rpm meter lenen. Ook de stuwkracht heb ik niet gemeten maar ik heb de indruk dat in werkelijkheid de stuwkracht een stuk lager is als hier berekend (7680 gr). Dus dat ga ik ook meten.
Wat ik erg vreemd vond is dat de motor na een lange afkoelperiode gelijk weer vastliep na ongeveer 20 seconden volgas. Het lijkt er dus op dat er iets kapot is. Maar ik ben van plan om de motor op een bok te monteren en wat testen te doen met een kleinere prop. Kijken wat hij dan doet.
Ik heb de stroom gemeten met een stroomtang en met een Graupner electric air module. De waarden kwamen goed overeen dus de meting zal wel redelijk kloppen.
Een turbospinner is geen optie. De motor heeft overigens wel een interne fan. Ik wil de neus van de Pilatus niet afzagen. Een paar gaten aan de onderkant is het beste wat ik kan doen..en dan ook meer gaten in het motor spant en achter in de romp.
Maar dan moet eerst blijken dat de motor buiten het model met voldoende koeling wel op een normale temperatuur blijft bij vollast.
De keuze prop, motor cellen is als volgt tot stand gekomen; Ik had de voorkeur voor 6 cellen. Die pakketten heb ik liggen. 8 cellen zou natuurlijk veel beter zijn. Mijn streven was om 150 W/kilo te bereiken. Dat is goed gelukt en ik ben zeer tevreden met de stijgsnelheid als het model eenmaal in de lucht is.
Het probleem is dus de start. Het lijkt net of de prop niet goed trekt. Mogelijk zou hier juist een kleinere spoed verbetering brengen (18,5 x 10)...Misschien is de prop nu overtrokken tijdens de start. (Zal blijken uit de stuwkrachtmeting) vervolgens heb ik het vermoeden dat de downthrust te groot is waardoor de neus te veel naar beneden wordt getrokken. Ik heb de film een aantal keer bekeken en ik heb de indruk dat het model pas los kwam nadat ik het gas terug nam. Misschien wordt dit verholpen door een grotere instelhoek van het model op de startwagen. De downthrust is niet eenvoudig aan te passen. De pilatus heeft een neus die nogal "afhangt". Als je de motor neutraal in de romp plaatst heb je al 10 graden downthrust te pakken.
Een grotere prop wordt lastig want dan raakt hij de grond. Maar daar is natuurlijk wel weer een oplossing voor.
De timing van de regelaar staat op automatisch. Ik weet dus niet of daar een probleem zit..Maar hoe kom je daar achter?
Dus...ik ga eerst de motor buiten het model testen. Ik ga stuwkracht en toerental meten en dan maar kijken of er iets veranderd moet worden.
En dan nog even tot slot; het gewicht van het model is foutief in het filmpje. Het model weegt 10,5 kg.
Wordt vervolgd..

Laatst bewerkt:
De motor moet gewoon zonder koeling kunnen draaien, dat zie je dus ook in je Thunderbolt.
Wat betreft theorie en praktijk, berekende waardes hoeven niet altijd te kloppen, er zijn te veel variabelen.
De downthrust zal iets trekkracht schelen, misschien dat je kan spelen met ringetjes en dan langzaam de downthrust verminderen.

Dat de start lastig gaat zal aan het gewicht liggen, er moet een karretje van zo'n 13 kilo weggetrokken worden, door gras.
Duw maar eens met de hand, dan zie je hoeveel kracht dat kost.
Als de stroom bij een stilstaand model hoger is dan bij een vliegend model dan is je prop niet overtrokken, bij een overtrokken prop zou de stroom lager liggen.

Auto Timing NOOIT gebruiken.
Zet de timing gewoon op 15-18 graden, dat is wel OK.

Je toerental zal bij normale lipo's zo rond de 5500 rpm liggen, bij opgewarmde lipo's iets hoger.

Trek je motor eerst even uit elkaar, schoonmaken, kijken of alle magneten nog verlijmd zitten, asje en lagers controleren en even ruiken aan de windingen.
Het zou best eens kunnen dat die ook al versmeuld zijn.

Als alles OK is dan zou je hem op een proefbankje kunnen testen.
Als hij statisch 60 seconden op de proefbank niet te heet wordt (50-55 graden) dan kan ie gewoon in de Pilatus gebouwd worden.
En dan wel wat gaatjes in het motorspant maken zodat er iets van lucht kan stromen.

Succes!

GJ

En dan wel wat gaatjes in het motorspant maken zodat er iets van lucht kan stromen.
GJ
Ik snap niet dat er gesproken wordt over een turbospinner en gaten in het motorspant. Hebben jullie wel helder hoe de opbouw is? Met een klein gaatje in de neus waar de as uit komt, het middenstuk zit daar zonder spinner op.
Ik kan me wel voorstellen dat een motor die 80 seconden staat te draaien in een vrijwel luchtdichte ruimte warm wordt.

DSC06535_zpsfb87ecf6.jpg

Ik snap niet dat er gesproken wordt over een turbospinner en gaten in het motorspant. Hebben jullie wel helder hoe de opbouw is? Met een klein gaatje in de neus waar de as uit komt, het middenstuk zit daar zonder spinner op.
Ik kan me wel voorstellen dat een motor die 80 seconden staat te draaien in een vrijwel luchtdichte ruimte warm wordt.

Het was mij niet helemaal duidelijk hoe het zat, wat betreft turbospinner reageerde ik op Dirk.
Maar ik heb nu wat pagina's zitten lezen en ik die nu inderdaad hoe het zit.
Nog steeds zijn gaatjes in het motorspant mogelijk, en gewenst.
Aan de voorkant van de romp zou je rond het asje gaatjes kunnen maken zodat de lucht toch afgezogen wordt.

En warm worden zal de motor zeker doen maar er is een groot verschil tussen warm en heet worden.
Een graad of 50 aan de buitenkant vind de motor niet erg, 80 graden of meer kan fataal zijn.
Nadeel van een buitenloper is dat hij moeilijker afkoelt dus je moet zeker wel tussenpauzen houden maar als je de zwever op hoogte brengt dan heb je zeker 5 minuten om alles af te laten koelen.

GJ

Ik denk dat ik de oorzaak van het vastlopen heb gevonden.
Ik heb de motor uit het model gehaald voor een inspectie.
Nu bleek het volgende;

De ring op de as heeft zich in het lagerschild van de motor gewerkt! Er hebben zich behoorlijke krachten voor gedaan want de groef is zeker een halve millimeter diep! Waarschijnlijk zet het huis uit waardoor de ring gaat aanlopen.
Ik heb het platte vlak op de as iets verlengd en de ring met een ruime speling weer gemonteerd.
Verder gaten en sleuven in het motorspant aangebracht.

Nu nog een paar gaatjes in de romp....:(

Ger gefeliciteerd met de maiden.
lees het nu pas.
Goed om te lezen dat er een simpele verklaring was voor het warmlopen.
Zo zie je maar weer dat er soms te moeilijk wordt gedacht....
En een betere oplossing dan een vertraagde binnenloper. Zou ik voor deze kist nooit doen.
Lekker blijven vliegen met deze motor zou ik zeggen.

En mee naar Biggs en lekker slepen dat natuurlijk nog beter!!:D

Groeten, Maarten

Kijk...

Daarom schreef ik al in mijn eerste reactie..
Die motor zou in 80 seconden nooit zo heet kunnen worden, ook al zit ie opgesloten in een romp.

Verander alsjeblieft nog wel de timing in 15 of 18 graden, autotiming is niet aan te raden.
En hou even je temperatuur en stroom in de gaten de eerste paar vluchten, het kan zijn dat de magneten de geest gegeven hebben.

En Maarten... een vertraagde binnenloper is een stuk efficienter dan een onvertraagde buitenloper.
Nadeel is het geluid van een koffiemolen.

Zondag weer een nieuwe maiden of laat je hem eerst op een bok draaien?

GJ

Zondag weer een nieuwe maiden of laat je hem eerst op een bok draaien?

GJ

Ik heb nog een aantal andere actiepunten :
- de startwagen aanpassen zodat de vleugels een iets grotere instelhoek krijgen. Het model moet zonder hulp van het hoogteroer van de wagen los kunnen komen. Ook moet er een voorziening komen die er voor zorgt dat het model niet naar achteren schuift op de wagen waardoor de instelhoek weer kleiner wordt.
- een wielrem. De voorziening is al getroffen. Er moet alleen een servo bij.
- het wiel blijft haken achter de deuren bij het intrekken. Moet iets voor gevonden worden..ik weet nog niet wat.
- een temperatuur sensor voor de motor
- koelgaten voor en achter in de romp.
Dus nog een paar leuke klusjes...
En aankomende week herftsvakantie...:p
En de ptt gaat mij in de komende dagen iets nieuws brengen...daarover meer in een nieuw draadje!:D

Motormeting

Vandaag even een meeting gedaan aan de motor van de Pilatus.
Meting met 6 cellen 5000 mAh lipo 25C, 18.5 x 12 AE prop
Het toerental gemeten: 5700 rpm.
Toerental berekend: 5955 rpm.
Temperatuur stator windingen na 1 minuut volgas (bij 75 Amp) : 50 graden. Omgevingstemperatuur 17 graden. (2 November...17.00h.!!)
Dus alles lijkt mij in orde..Als de motor in het model is gemonteerd zal ik nogmaals de temperatuur meten. Ook probeer ik dan nog een stuwkrachtmeting te doen.

Propellerkeuze

Nog even een vraag:
Heeft iemand in het forum ervaring met Freudenthaler CFK bladen?
Zouden deze propellerbladen de extra investering waard zijn en meer stuwkracht leveren als een Aeronaut blad? (om exact te zijn...Newton stuwkracht / Watt ingangsvermogen)

Timing regelaar

En... dan nog een vraag mbt de regelaar instelling.
Mijn regelaar (Turnigy DLUX) heeft de volgende settings:
Timing: af fabriek: automatisch; opties: 7 en 30 graden
Frequency: af fabriek: 8 kHz; optie: 16 kHz.
Wat is nu de beste instelling?
N.b. de regelaar wordt onder vollast niet warm..

Back