Pilatus B4 460 cm van Rippin

Hmmm.. voor beide gedachten is wat te zeggen..
Landing is kritisch..als ik met de kleppen goed kan doseren heeft dat een voordeel. Even een schakelaar (gas naar 50 %) overhalen als ik denk dat ik ga "overshooten" is waarschijnlijk wel te doen.
Waar ik met gas op schakelaar wat zorgen over heb is de start op de startkar. Plotseling volgas is waarschijnlijk niet handig. Eerst 50% om wat druk op de roeren te krijgen en vervolgens met een vertraging naar 100% is misschien een goede optie.

Inmiddels ook de cockpit verder aan het afbouwen..
Heb nu een dashboard met een veelheid aan meters....(hoogte, daalsnelheid, hoek..etc...:)
Nu nog een knuppel en een paar handen voor de piloot.

Maarten,
Ik heb nog steeds een to-do lijstje liggen voor de Pilatus:
- cockpit raam
- balanceren
- programmeren afmaken
- 2e ontvanger accu plaatsen
- handen piloot en stuurknuppel
- testen
Kost allemaal niet veel tijd maar ik wil niet haasten en dan een domme fout maken.
Nu besteed ik mijn vrije tijd aan de Amigo en er moet natuurlijk nu ook gevlogen worden..
Maar in mei gaan we weer vol aan de slag met de Pilatus..

Montage van cockpit schuifraam

Na het afronden van het Amigo-project heb ik de Pilatus weer op de bouwplank staan. Er zijn nog een paar kleine klusjes te doen voordat de Pilatus zijn maiden kan krijgen.
Nu heb ik een aantal vragen met betrekking tot de montage van een schuifraam voor de cockpit. Ik heb dit schuifraam gekocht bij Lindinger. Er worden 6 kleine boutjes meegeleverd (m1). Maar in de langsgeleiders zijn geen gaatjes geboord. Is dit een productiefout of moeten die gaatjes handmatig aangebracht worden?
Is een 1 mm boor hiervoor te gebruiken of worden de gaten dan te ruim?
Verder; heeft iemand advies hoe ik een vierkant gat in de cockpit kan maken?

Zie:

HIER staat een mooie beschrijving (je begint bij stap 1, de volgende foto's in het album geven de volgende stappen). Ik heb het zelf een paar keer zo gedaan, gaat prima.
Al je vragen worden hier ook beantwoord.

HIER staat een mooie beschrijving (je begint bij stap 1, de volgende foto's in het album geven de volgende stappen). Ik heb het zelf een paar keer zo gedaan, gaat prima.
Al je vragen worden hier ook beantwoord.
Helemaal duidelijk (alhoewel er bij een aantal foto's een stukje tekst ontbreekt)
Arjen, weer bedankt voor de snelle reactie!
Ik ga het proberen.

Vandaag 2 klusjes: balanceren en opnieuw programmeren.
Nu bleek dat de het zwaartepunt te veel voor ligt. Ik moet beide ontvangeraccu's verplaatsen tot achter het zwaartepunt. :confused:.jammer..weer een nieuw klusje!!...Ik heb ook nog even het gewicht bepaald...dat was ook even schrikken..; 10,3 kilo! :schrik:
Maar ik neem aan dat dat geen probleem is voor dit model.

Vervolgens heb ik de programmering veranderd. Ik had de motor in eerste instantie op een schakelaar. Nu heb ik de motor op de gasknuppel. Met een schakelaar kan de functie van de gasknuppel gewisseld worden tussen motor en remkleppen. Dit werkt op de Amigo ook prima en ik heb besloten om dit tot mijn standaardprogrammering te promoveren.

Laatst bewerkt:
Vandaag 2 klusjes: balanceren en opnieuw programmeren.
Nu bleek dat de het zwaartepunt te veel voor ligt. Ik moet beide ontvangeraccu's verplaatsen tot achter het zwaartepunt. :confused:.jammer..weer een nieuw klusje!!...Ik heb ook nog even het gewicht bepaald...dat was ook even schrikken..; 10,3 kilo! :schrik:

Nu heb ik de motor op de gasknuppel. Met een schakelaar kan de functie van de gasknuppel gewisseld worden tussen motor en remkleppen. Dit werkt op de Amigo ook prima en ik heb besloten om dit tot mijn standaardprogrammering te promoveren.

Maak je geen zorgen 10 kg is denk ik de ondergrens voor deze kist.
Met 13-14 kg zal het ook prima gaan.

Succes met de maiden !

Maak je geen zorgen 10 kg is denk ik de ondergrens voor deze kist.
Met 13-14 kg zal het ook prima gaan.

Succes met de maiden !

Bedankt!
Helaas kan ik de Pilatus nog niet meenemen naar het Vintagetreffen op de Ginkelse heide. Ik moet nog een paar kleine klusjes doen en heb weinig tijd...en natuurlijk is het nu veel te mooi weer om op zolder te zitten.

Vandaag de Pilatus meegenomen naar het veld voor de finale test sessie.
Alles is nu in orde voor de eerste vlucht.
Helaas had ik vandaag te weinig tijd voor een maiden. Maar de Pilatus is er klaar voor!

Eindelijk was het zover..de Pilatus heeft zijn maiden gekregen!
En om maar gelijk met het belangrijkste te beginnen; hij vliegt!
Om te beginnen een paar foto's van de eerste vlucht..

Vanochtend om 10 uur afgesproken met de "coaches" Henk en Evert op het veld. Helaas hadden we een zicht van hooguit 20 meter dus eerst maar koffie drinken..
Vervolgens de Pilatus in elkaar gezet en begonnen aan een kritische controle..Hiervoor heb ik een uitgebreide checklist gemaakt..(hierover later meer)

Rond een uur of 11 was de mist opgetrokken. Dus de Pilatus op de startbaan geplaatst..(de foto's hieronder zijn overigens screenshots van een film. Die komt later)

Een maiden is altijd spannend..want er is altijd wel iets mis..en een beetje geluk is ook altijd welkom. Ook deze keer ging de start maar net goed.
Halverwege het veld leek het model niet meer verder te accelereren. De snelheid leek nog erg laag. Dus werd er al geadviseerd om de start af te breken. Maar ik ben toch maar gewoon door gegaan. Op het laatste moment, vlak voor het einde van het veld en vlak voor de sloot... kon ik hem toch nog van de kar trekken.

De stijgvlucht ging verder prima. Het model zat in no time op 200 meter hoogte waarna ik het model ben gaan trimmen. Een paar tikjes en de Pilatus vloog!

Het model lijkt prima te "lopen". Er zit voldoende vaart in en hij reageert goed op de rolroeren.
Vervolgens heb ik een duikvlucht gemaakt om het zwaartepunt te controleren. Het model richt zich vrij snel weer op wat duidt op een te voorlijk zwaartepunt..
Daarna een overtrek test gedaan. Ook die ging prima. Bij vol up laat het model de neus gewoon zakken of valt een paar meter af over een vleugel maar alles prima controleerbaar en alleen bij extreem lage snelheden.
Tot slot de remmen getest. Ook die doen het redelijk goed. Het model verliest gelijk zichtbaar hoogte en begint iets te duiken.
Uiteindelijk heb ik een paar circuits gevlogen om de de landing voor te bereiden.

Uiteindelijk werd het tijd om te landen..Samen met de coaches hebben we het circuit bepaald. Het model kwam uiteindelijk prima voor de baan en met remmen vol uit is hij keurig op het begin van het veld terecht gekomen. Het was nog even schrikken om te zien hoelang het model uitrolt. Misschien is een wielrem toch nog wel een bruikbare optie.

Vervolgens bleek dat de startkar de sloot in was gedoken. Maar die is ook gered!!

En dan tot slot een zeer tevreden piloot!! Bij dezen nog een dank aan de coaches..Dat heeft enorm geholpen..!

Houd dit draadje in de gaten want er komt nog een filmpje van de vlucht!

zeker een mooi bouwverslag, en prachtig dat je het voor jouw juiste tijdstip heb afgewacht.
Hopelijk heb je veel plezier en jaren lang geluk met de Pilatus.

groet

Terence

Nu een analyse van de de eerste vlucht van de Pilatus.
Er zijn toch een aantal punten die wat zorg baren.
Ten eerste de start. Diegene die het filmpje hebben gezien zullen het opgemerkt hebben. Dat ging maar net goed. Ons veld meet zeker 80 meter glad geschoren gras. Je zag dat de het model op de startwagen halverwege het veld nauwelijks meer versnelde. Op het laatste moment, net voor de sloot aan het einde van de baan, kon ik de kist van de wagen trekken. Op dat zelfde moment deed ik het gas dicht want ik dacht even..dit gaat fout...maar hij kwam toch los en ik heb het gas er weer op gegooid. Of het gas terug nemen heeft geholpen of niet..daar ben ik nog niet achter. Op de film is het moeilijk te zien / horen.
Vervolgens was de stijgvlucht volgens verwachting. Ik heb de telemetrie nog niet uitgelezen maar ik schat zeker 4 tot 5 meter per seconden. Prima dus.
Dus ontstaat de vraag....heb ik meer vermogen nodig..? Hoe krijg ik de kist eerder in de lucht.
Een paar feiten:
- Tijdens de start was er geen wind..Een beetje tegenwind helpt natuurlijk.
- De motor heeft zeker 12 graden downthrust. En de neus van de Pilatus is lang. Tijdens de vlucht geeft dit een zeer neutraal gedrag. Gas geven geeft geen pitch up. Maar misschien heeft het stabilo niet voldoende druk om de kist omhoog te trekken.
- De vleugel heeft een instelhoek van 4 graden op de wagen. Maar alleen als het model helemaal tegen de aanslag licht. Als de kist naar achteren schuift..door hobbels in het veld, kan de instelhoek kleiner worden.

Vervolgens...ongeveer 5 minuten na de landing voelde ik aan de neus van het model. Die was warm! Vervolgens snel de kap verwijderd (heb je een tang voor nodig) en bleek de motor loei heet te zijn...en de prop was nauwelijks rond te bewegen...!:(..een typisch geval van een vastloper.
ook hier weer een paar feiten:
- Motor stroom tijdens de start: 80 ampere (22 volt)..tijdens de vlucht wordt dit minder en loopt terug naar 70 Amp. Dus tijdens de start 1760 Watt elektrisch vermogen! Dat is ruim 170 Watt per kilo!!
- Motor: Turnigy SK3-5065-320 , maximaal toelaatbare stroom; 70 amp (2220 Watt), prop 18,5 x 12 aeronaut.
- De motor krijgt nul koeling in het model..!
- Geschatte motorlooptijd: 70 - 80 seconden..(ik ben steeds tot ongeveer 250 meter gestegen)
- Na een half uur was de motor weer helemaal "los" en draaide hij weer normaal. Ook de stroomopname was normaal. Echter..na 20 seconden vol vermogen begon de as weer vast te lopen.
Al met al niet zo vreemd dat de motor warm wordt..maar dit had ik niet verwacht...(zie eerdere discussies in dit forum..)
Anyway..de conclusie:
- Koeling is een must..er moeten een paar gaten in de neus van de Pilatus..:( Of ik haal de motor uit het model en laat hem gewoon slepen. Een clublid heeft een Wilga besteld!
- Ik ga een temperatuursensor inbouwen..dan weet ik in ieder geval als het mis gaat. Ik denk dat ik geluk heb gehad..een vastloper zou wellicht een uitgebrande regelaar tot gevolg hebben gehad.
- De vraag is nu echter...meer vermogen? en een andere motor?
- De gebruikte motor heeft een ringlager op de achterkant van de klok. Dit leek mij technisch een mooie oplossing omdat de motor op het achterschot wordt gemonteerd. Een driepuntslagering van de schroefas kan echter sneller verklemmen en het ringlager kan relatief snel vast lopen vanwege de grote diameter.
- Ik verwacht nu opmerkingen over china kwaliteit maar er zijn ook niet veel "duitse" motoren die 80 ampere aan kunnen..(althans niet in deze afmeting (maximaal 50 mm rond)...Kijk maar op sites van lehner, Plettenberg en Hacker...
Dus graag jullie gedachten over deze verschijnselen..dat zou mij weer geweldig helpen.

Ik snap niet dat je geen koelgaten en/of turbo-spinner hebt gemaakt ...
Een simpele rekensom: 80A x 22V = 1760 Watt
Zelfs als die onvertraagde buitenloper een onwaarschijnlijke 85% rendement haalt moet er nog 264 Watt aan warmte weggewerkt worden.
Dah gaot nie goe in een geslotuh doos ....

Vervolgens zorgen dat die invalshoek tijdens de rit op de startwagen niet meer kleiner kan worden.

Als dat niet werkt een prop met een iets grotere spoed? Heb je het toerental al eens gemeten?

Dirk

Back