Nine Eagles Solo Pro

• Topicstarter Topicstarter Leeuwarden
  • Startdatum Startdatum
Tot nu toe geen verder antwoord van NE gehad. Was het toch toeval blijkbaar, dat ze mail beantwoorden...

Afgelopen dagen lekker gevlogen. En gelijk maar eens alle accu's getest. 2 blijken er toch het loodje te hebben gelegd. Laden prima op, spanning netjes rond de 4.2 V maar bij de ene begint de heli na een minuut al snel te zakken, en de andere zelfs na een seconde of 30. Spanning na afkoppelen ligt nog boven de 4 V, dus ze zijn niet leeg, maar blijkbaar is de C-rating dramatisch lager geworden, waardoor ze onder de belasting van de Solo Pro motoren snel inzakken. Ze staan niet bol, altijd netjes laten afkoelen na een vlucht, maar toch gaar. Gelukkig komen (hopelijk) binnenkort de 160 mAh lipo's van de HobbyKing, want ik heb nu nog 5 goede accu's en eentje die ruim 3 minuten haalt.

Even de slechte accu's getest in mijn Solo coax, die ongeveer de helft minder mAh trekt. De ene batterij houdt het daarin ook nog geen minuut uit, dus die is echt gaar. Ik heb het connector-deel eraf gehaald, misschien kan ik daar zo'n nieuwe 160 mAh in steken, zodat die zonder aanpassing (extra kabel) past in de Solo Pro. De andere accu haalde net een minuut in de Solo Pro, maar ruim 5 minuten in de coax. Je merkt wel dat je minder "punch" hebt, maar aangezien de Solo coax zo tegen het plafond zit met een beetje gas, is het wel prettig als ie iets minder onrustig op het gas reageert. Dus de 110 mAh accu die bij de coax zat, en in de Solo Pro ook nog ruim 5 minuten geeft, heb ik omgeruild met die slechte Pro accu. De keren dat ik nog met de Solo Coax vlieg is het niet erg dat ik maar rond de 5 minuten haal, ipv de ruim 10 minuten met een goede accu.

Laatst bewerkt:
Tipje voor SP bezitters, HobbyKing heeft weer parts op voorraad. Ontvanger bijv. kost daar 23 dollar + 5 dollar verzenden (tot 100 gram)...

Erg stil hier ineens :)
Ik heb de laatste dagen wat minder gevlogen, weinig tijd.

Wel gaat het al aardig lekker met de HB, de Solo Pro is daardoor echt wel een stukje makkelijker geworden. Heb alleen meer ruimte nodig.

Het beestje vliegt toch het lekkerst op de "advanced" mode, maar de woonkamer is dan al snel te klein met de snelheden die die haalt.
Buiten staat er toch bijna altijd wel te veel wind helaas, maar binnenkort toch maar eens proberen.

Misschien haal ik die stelringetjes wel, vind de flybar toch wel vervelend met al dat getik en soms de onbalans na een heftige tik.

Ben erg benieuwd naar je accu's van hobbyking!

Erg stil hier ineens :)
Ik heb de laatste dagen wat minder gevlogen, weinig tijd.

Misschien haal ik die stelringetjes wel, vind de flybar toch wel vervelend met al dat getik en soms de onbalans na een heftige tik.

Ben erg benieuwd naar je accu's van hobbyking!

Ik heb ook wat minder gevlogen, maar de accu's zijn volgens de tracking info inmiddels in Europa geland. Dus nog maar heel even wachten hoop ik.

Ik heb ook een extra flybar besteld om binnenkort eens met die stelringen te gaan stoeien. Op zich kan ik nu bijna 100% flybar strikes voorkomen, maar het zou fijner zijn als je er niet meer op hoeft te letten. Soms duurt het inderdaad wel een aantal seconden voordat de flybar de rotor weer onder controle heeft, en maakt je heli dan net een snelle bocht, dan zit je snel in de problemen.

Het zou mooi zijn als Nine Eagles zelf met een betere flybar zou komen, bij een volgende update van deze heli. Verder valt er weinig aan te verbeteren zonder hem veel zwaarder te maken, waardoor de levendigheid verloren gaat. Hooguit een leuke schaalbody, zoals de Bravo 3, maar dan een stuk lichter. Of een sterkere motor die toch niet meer verbruikt...

Vandaag toch nog even geprobeerd te vliegen. Eerst was het perfect windstil, dus nog even geoefend op snelle linkerbochten. Ging prima. Linksom gaat zelfs nog iets mooier dan rechtsom. Rechtsom gaat de SP wel sneller, maar hij lijkt een beetje door de bocht te driften, als een rally auto waarvan de achterkant een fractie gecontroleerd uitbreekt. Linksom maakt hij een mooiere cirkel, zo lijkt het. Daarna kwamen er wat windvlagen, en was het alle hands aan dek om de heli stabiel te houden. Is wel een goede oefening. Nadat ik hem veilig aan de grond had gezet, ben ik een paar keer weer opgestegen, omdat het best wel uitdagend was. De windvlagen waren niet te hard zodat de heli er helemaal niet meer tegen in kon komen, maar het vergt wel veel concentratie om de heli op zijn plek te houden. Na een paar landingen vond ik het wel weer genoeg, en besloot ik te stoppen nu alles nog heel was.

Laatst bewerkt:
Turnigy 160 mAh batterijen zijn binnen! Nine Eagles lader aangepast zodat ik ze ook op kan laden. Nog niet gevlogen dus, maar de accu's passen makkelijk in de houder van de Solo Pro, zelfs iets te makkelijk. Ik zou bijna gaan hopen dat de lipo's ietsjes bol zouden staan, dan klemden ze beter in de houder... :rolleyes:

Tipje trouwens, geldt voor alle goedkope lipo's, test de polariteit voordat je ermee gaat werken. Ik las laatst een ervaring van een heli vlieger die zijn 5 in 1 in rook op zag gaan omdat iemand binnen de batterij de polen had verwisseld bij het aanzetten van de stekker. En dan baal je goed, denk ik...

Gisteren nog een extra draadje aan de contacten op de skids gesoldeerd, zodat ik beide accu's kan blijven gebruiken. Eerste testvluchten binnen was wel te merken dat het zwaartepunt wat naar achteren komt met deze accu's. Maar goed, dat is met een paar klikjes trim wel op te lossen.

Ik heb ook 1 van de Turnigy accu's voorzien van een Nine Eagles connector, die ik van een overleden 120 mah accu had afgesloopt. Was wel een beetje gepriegel om de draden van de lipo naar die metalen stripjes te krijgen, en vast te solderen, maar dat is gelukt. Accu past prima in de heli en in de lader.

Heb inmiddels wel meer respect gekregen voor het ontwerp van de accu's en houder van de Solo Pro. Met 1 beweging maak je zowel de accu vast en sluit je hem aan, terwijl bij het e-flite systeem daarvoor 2 handelingen nodig hebt. En ik vraag me af hoe lang die mini stekkertjes mee gaan, bij veelvuldig gebruik. De grote metalen strips op de Nine Eagles accu's lijken me duurzamer.

Als trouwens iemand nog overleden Nine Eagles lipo's heeft, dus die van de Solo of Solo Pro, en er niets meer mee doet, houd ik me aanbevolen. Misschien dat ik dan nog meer Turnigy's 160 kan ombouwen naar Nine Eagles connector.

Ik begin even met een oproep uit mijn vorige post, die nog steeds geldig is:

Als trouwens iemand nog overleden Nine Eagles lipo's heeft, dus die van de Solo of Solo Pro, en er niets meer mee doet, houd ik me aanbevolen. Misschien dat ik dan nog meer Turnigy's 160 kan ombouwen naar Nine Eagles connector.

Inmiddels heb ik de meeste Turnigy accu's een beetje ingevlogen, dwz indoor een minuutje of 3 maximaal vliegen, en dan laten rusten en weer opladen. Het schijnt dat je accu's beter presteren als je ze niet meteen vol belast, en hoewel ze erg goedkoop zijn, leek het me geen slecht idee om ze zo te behandelen.

De meeste accu's lijken goed te presteren. Ik heb de heli zo getrimd dat hij met de standaard accu stil blijft hangen. Met de Turnigy accu's wil hij iets naar achteren, maar met 2 tot max 3 klikjes trim is dat weer opgelost. De staart hoef ik niet bij te trimmen, teken dat de accu's onder belasting een goede spanning leveren, gelijk aan de standaard accu's. 1 van de 8 die ik nu zo getest heb valt wat tegen, daarbij moet ik wel een stuk rudder rechts trimmen om de staart stil te zetten. Of deze accu moet nog op gang komen, of hij is gewoon wat minder. Mocht dat zo blijven, dan wordt dat gewoon een test accu, of ik gebruik hem voor mijn Solo coax. Die heeft toch minder power nodig.

Op basis van de performance tot nu toe bij het binnen hoveren en rondjes vliegen merk ik geen verschil in prestatie tussen de standaard accu's en deze die ongeveer 1/10 van de prijs van de officiële accu's kosten, verzendkosten niet meegerekend. Ook bij korte stootjes full throttle blijft de staart goed strak, en zwiept net als bij de originele accu's hooguit een paar graden naar rechts.

Enige wat dus nog roet in het eten zou kunnen strooien zijn de buitenprestaties, en de levensduur van deze accu's. Wordt vervolgd...

Alle Pro vliegers op vakantie? :confused:

Vandaag iets doms meegemaakt. Ik had een ontvanger met stangen overgezet van de ene Pro naar de andere. Bij de ene bleef de servo soms hangen, maar verder vloog hij beter dan de andere. Dus ontvanger overgezet, inclusief pushrods op de servo's. Daarna afstellen, heli drifte naar rechts. Ik stel zoveel mogelijk mechanisch af, zodat de trims neutraal kunnen blijven, dus link van de swash af proberen te trekken. Zat erg vast, vaster dan ik ooit heb meegemaakt. Meestal hoef je de link naar een beetje te kantelen en hij floept zo los. Nu niet, dus iets meer kracht, knap!, kogeltje van de swash eraf... 8O

Blijkbaar zijn de gaten in de linkjes bij de ene heli wat strakker dan de andere, was me al opgevallen dat ik meer kracht moest zetten om ze na het ombouwen vast te klikken, maar verder geen aandacht aan besteed. Het kan dus zijn dat je linkjes strakker zitten dan gemiddeld, en hoewel dat leuk is ivm met minder speling, is het extra goed opletten met loshalen.

Weet iemand trouwens of de onderkant van de swashplate, dus het deel met de armen waar die linkjes naar de servo's op klikken, gelijk is aan dat van de Solo coax? Ik heb daar nog eentje van liggen die puur voor onderdelen is (flybar kapot, canopy gescheurd, skids afgebroken, tailfin niet in orde) en ik zou swashplate daarvan kunnen gebruiken. Alleen moet ik dan wel het bovenste deel vervangen, want bij de coax zitten daar geen lange armen op, alleen 4 korte, waardoor je te weinig uitslag hebt op de bladen. Als het goed is zijn de 2 helften van de swash gewoon in elkaar geklikt, dus moet het ook weer uit elkaar kunnen.

Vraag inmiddels zelf beantwoord. De onderkant van de swash zijn bij de Solo coax en de Solo Pro inderdaad gelijk. Alleen het stukje met de 4 kogels, waar het kogellager opgedrukt zit, is anders. Bij de SP zijn 2 kogels langer, voor meer "cyclic" en bij de coax zijn ze alle 4 net zo lang. Door van onderen tegen het lager te drukken kun je de swashplate zo in 2 helften scheiden. Onderste deel met de kapotte armen vervangen, vastgedrukt, en deze Solo Pro vliegt weer.

Laatst bewerkt:
hehe, eindelijk weer gevlogen. moest lang wachten op de ontvanger en swashplate die ik ook gemold heb. (kogeltje afgebroken).
nieuw type receiver gekregen met de potmeters. moest dus de kabeltjes solderen want aan een oud type landingsgestel zit geen stekker:(
vanavond buiten gevlogen en gtrimd. hij is nog een beetje schokkerig af en toe maar joepie het voelt weer erg goed.

Blij dat je weer in de lucht bent. Ik heb wel gemerkt dat soepel vliegen sterk afhangt van hoe goed je heli getrimd is. Je hebt buiten getrimd, las ik? Aan te raden om ook binnen, dus in een echt perfect windstille ruimte, nog even de trims na te lopen. Trim je de staart met de subtrim methode, of gewoon in de normale bedrijfsstand?

Het schokkerige kan ook liggen aan een tijdje niet gevlogen hebben. Heb ik zelf ook wel, dan moet je er weer even in komen. Als het echter zo blijft, kan het zijn dat je een wat mindere gyro op je ontvanger hebt. Ik heb 1 heli die ook wat minder smooth bochten maakt, staart gaat dan een beetje pendelen. Ligt niet aan de staartmotor, en het probleem verhuist mee met de ontvanger. Maar laten we daar maar niet vanuit gaan, ik had hetzelfde met een andere heli, en nu hij echt goed getrimd is vliegt hij bijna als op rails. :D

Wordt er niet meer gevlogen met de Pro met het mooie weer van de afgelopen tijd? Het is hier zo rustig :confused:

Ik wil trouwens nog even terug komen op dat schokkerige, waar boppie69 het over had. Ik had laatst dat er een linkje in de rotorkop (die tussen swash en bladen) in de vlucht los kwam. Heli begon wild te schudden, maar ik kon hem nog redelijk zacht aan de grond zetten. Uitgesleten gat in het linkje gefixt met een beetje secondenlijm. Tijdje laten drogen, linkje terug erop, bleef prima zitten, en alles scharnierde nog soepel. Paar dagen later binnen even getest, maar vooral bij linkerbochten schudde de heli flink. Ander, nieuw, linkje geprobeerd ipv het gerepareerde exemplaar, geen effect. Soms had ik het ook in hover, of bij het naar voren duwen van de elevator stick.

Eerder had ik een soortgelijk schudden, hoewel het toen veel minder was, op kunnen lossen door andere bladen te plaatsen. Maar nu zagen de bladen er nog prima uit, en op mijn micro weegschaal waren ze ook nog eens exact even zwaar. Op een ander forum werd bij de MSR schudden (wobble) meestal geweten aan de "feathering shaft" oftewel de pinnen waar de bladen op scharnieren. Teveel speling daarop kan schudden geven bij sturen op de tuimelschijf. Nu heeft de kop van de Solo Pro standaard al vrij veel speling (forgiving design noemen ze dat met een mooi woord, maw, dat geeft niets) en deze leek niet meer te hebben dan normaal. Toch maar geprobeerd daar wat aan te doen, door met een mini schroevendraaier een dun laagje CA-lijm op die pinnen te doen. Goed laten drogen, en daarna heb ik de bladen weer gemonteerd. Speling was nu helemaal weg, terwijl de bladen toch soepel bleven bewegen. Daarna een testvlucht, en strakke linkerbochten waren weer mogelijk. Blijkbaar kan de kop veel speling hebben, maar iets meer dan de standaard speling en de heli kan gaan schudden. Nieuwe bladen helpen dan ook waarschijnlijk wel, omdat die iets strakker op de pinnen zitten, maar het kan dus ook goedkoper worden opgelost.

Na een aantal testvluchten kan ik melden dat er geen echt merkbaar verschil zit tussen vliegen met de standaard accu's, en de spotgoedkope Turnigy 160 mAh van HobbyKing. Vliegtijden zijn vergelijkbaar en liggen boven de 5 minuten, net als met de standaard accu's. Ook levensduur lijkt hetzelfde te zijn. Na een aantal keren zakt de maximale spanning na opladen. Eentje is inmiddels te zwak om nog te kunnen vliegen, maar deze heeft ook een keer sluiting gehad, en is toen erg warm geworden, wat de kortere levensduur kan verklaren. In ieder geval is deze aanpassing de moeite waard, zeker als je daarna accu's kan gebruiken waar je er 10 van kan kopen voor de prijs van 1 officiële. :rolleyes:

Vandaag ook een paar keer gevlogen. Midden op de dag, met achteraf gezien teveel wind, althans tijdens vlagen. Leverde een paar flybar strikes op, en zelfs 2 crashes als gevolg. Gelukkig geen schade, doordat ik vlak voor impact het gas los had gelaten.

Een half uur geleden waren de omstandigheden beter. Het grote veld naast de plek waar ik vanmiddag het had geprobeerd was nu ook windvrij, dus ik had lekker de ruimte. Wat lange circuits op volle snelheid, tail in circles en een paar strakke landingen, alles lekker smooth en zonder flybar strikes of andere ongein. Misschien wel de fijnste vlucht ooit. :D

iemand zin om zijn solo pro te ruilen voor een gewone coax solo met twee batterijen?

Je kan je coax ook houden voor reserve onderdelen. De akku's passen, de swashplate is indentiek, de links tussen swashplate en bladen zijn hetzelfde, en je schijnt de motoren ook te kunnen gebruiken als staartmotor voor de Pro. Of je houdt hem als heli voor binnen. Ik vind de Pro net iets te wild voor de huiskamer, de coax vliegt dan meer relaxt met meubels en een plafondventilator, zoals bij ons thuis...

Gevonden op RC-groups, info over verborgen instelmogelijkheden van de Solo Pro zender. Nine Eagles Solo Pro Single Rotor submicro heli - Page 187 - RC Groups (en dan wat naar onderen scrollen)

Je kan naast de bekende subtrims ook de eindpunten van de servo's instellen, dus heb je een bord waar een servo in de uiterste stand vastloopt, dan is dat nu simpel op te lossen zonder flink 1 kant op te hoeven trimmen, waardoor je servo's niet meer symmetrisch bewegen. Ook een mooie oplossing voor degene die merkten meer slag achteruit te hebben dan vooruit bijvoorbeeld. Verder kan je zelfs de gyro (ik vermoed dan de gain) instellen op dit kleine wondertje!

De endpoint adjust werkt prima. Ik had na opnieuw trimmen van mijn heli dat de elevator servo soms vast liep. Nu kun je dan ook wel de trim aanpassen en de lengte van de link ter compensatie, maar aangezien er altijd een risico is dat je de kogels van de swash eraf trekt bij het loshalen van de links, besloot ik het nu electronisch op te lossen. Dus het eindpunt van de servo bijgesteld, en prima. Geen kans meer op vastlopende servo's, en de trim kon hetzelfde blijven.

zender nine eagles problemen

Laten we het er maar op houden dat ik tijdens mijn eerste buiten vluchten nog wel eens een boom, of hoge brandnetels, op mijn pad ben tegen gekomen... ;-)

Walkera's schijnen wat kwetsbaarder te zijn, door hun wat hogere gewicht, en daardoor wat minder wendbaar dan de SP, maar de CB100 is wel een vrij stabiele heli, en met je Solo Pro ervaring erbij moet je een eind komen. Hier is een filmpje van een outdoor vlucht met de CB100: kUUHPB39ros[/media] - Walkera CB100 1st outdoor flight

Ik heb trouwens een oplossing gevonden voor het zender probleem dat ik een aantal berichten geleden had gemeld. Dat de throttle op 100% bleef staan. Vandaag schoot me ineens te binnen dat ik een keer ergens wat had gelezen over een vastgelopen zender van de Solo Pro. Na wat zoeken vond ik die tip weer terug op Youtube: [URL="
- sbloccaggio radio nine eagles[/URL]

Sommige SP-vliegers hadden ineens dat hun zender alleen maar 3 streepjes op het display gaf en niet meer wilde "binden". Oplossing is dan beide sticks in te drukken en rond te bewegen. Dit schijnt een soort calibratie van de zender te zijn of zoiets. Degene die deze tip heeft geschreven is Italiaan of zo, dus zijn uitleg was niet goed te volgen. Hoewel ik nog wel een normaal display kreeg, en alleen throttle niet reageerde, heb ik dit toch als laatste redmiddel geprobeerd, en het bleek prima te werken. Eerst ging de zender in de "3 streepjes stand" en na nog een keer de procedure te hebben uitgevoerd werkte de throttle stick ineens weer normaal.

Ik had inmiddels de zender van mijn coaxje aan de Pro "gebonden" maar gelukkig is de zender van de Pro nu dus weer helemaal bruikbaar. :D

Het schijnt trouwens ook dat je het bijmixen van links aileron bij volgas vooruit, wat sommige revisies van de ontvangerprint hebben (gelukkig de meest recente niet meer) ook kan uitschakelen. Ik ga dat binnenkort eens testen want ik heb zo'n versie ontvanger, en door die mix is hij voor outdoor zo goed als onbruikbaar...
Na veel problemen met de zender nine eagles Drie streepjes jou filmpjes gezien probleem opgelost [media=youtube]dK-ivU7BmzM[/media]
Ik dacht eerst dat de zender kapot was in de programmering
Bedank voor je tip super
Wat je al niet kunt vinden op het internet

Laatst bewerkt door een moderator:
Na veel problemen met de zender nine eagles Drie streepjes jou filmpjes gezien probleem opgelost dK-ivU7BmzM[/media] - sbloccaggio radio nine eagles
Ik dacht eerst dat de zender kapot was in de programmering
Bedank voor je tip super
Wat je al niet kunt vinden op het internet

Mooi dat het heeft geholpen. Filmpje was alleen niet van mij, ik heb het alleen gevonden op een ander, engelstalig, forum.

Die zender blijkt meer verborgen mogelijkheden te hebben. Op de vorige van dit topic heb ik wat geschreven over de procedure om de eindpunten van de servo's aan te kunnen passen. (ook gevonden op het forum waar die tip over de 3 streepjes op de zender stond) Een aantal SP vliegers heeft last van vastlopende servo's of dat de uitslag naar de ene kant veel groter is dan naar de andere, waardoor je bijv. langzamer vooruit dan achteruit kan vliegen. Is allemaal bij te stellen en daarmee op te lossen. :D

Laatst bewerkt door een moderator:
servo vast

Hallo,

Ik heb sinds vorige week een free spirit en een solo pro. nou had ik al heel snel problemen de pro had een schakeltje kapot dus die eerst weer bestellen. dus dat werd al niet vliegen met de pro. daarvoor ook vliegen met de free spirit, knapt hier de balans as van ggggrrrrr ah fijn die van mijn broer geleend zodat ik alsnog kan vliegen.

Vandaag slaat mijn servo in uiterste stand ik heb al gelezen over hoe of wat maar word er niet echt wijzer van kan iemand mij hiermee helpen??? mijn dank zal zeer groot zijn.

Greetz kevin

Back