Ik heb vandaag deze modificatie geprobeerd:
Ik had alleen geen 0.3 mm aluminium, wat degene die deze mod heeft gedaan had gebruikt. Ik had wel aluminium tape, wat iets te dun was, maar na een paar keer dubbelvouwen had ik een dikte waarbij de flybar net niet de canopy of de staartboom kan raken.
Testvlucht gemaakt op een vrijwel windstille plek. Op het eerste gezicht leek de Pro niet anders te vliegen, dus operatie geslaagd. Toen ging ik wat wilder vliegen, te beginnen met een stukje FFF. Dat ging prima, alleen toen de heli dicht bij de grond kwam, liet ik elevator een tikje terug komen. Normaal moet je dan niet teveel de stick terug laten komen, anders schiet de heli omhoog, maar nu bleef hij schuin naar beneden gaan! Dan maar meer gas erbij en elevator nog meer terug. Geen effect! De heli scheerde met het landingsgestel over de grond, en toen besloot ik throttle los te laten, aangezien met volgas over de grond schuiven me geen goed idee leek. Heli geinspecteerd, ik verwachte minimaal een gescheurd landingsgestel, maar geen schade kunnen vaststellen, op een licht verbogen flybar na, die zo weer terug te buigen was. De canopy had al 2 scheuren (is de canopy van mijn eerste Pro, die een aantal crashes heeft meegemaakt) maar daar was nu niets bij gekomen.
Nog een keer gevlogen, nu getest met een snelle linker bocht. Met alleen rudder red je het dan niet, dus flink wat roll links meegestuurd op hoge snelheid, en dan rudder links, dat is meestal een prima recept voor gegarandeerde flybar strikes. Geen strike, maar ook nu totaal geen controle meer behalve over throttle. De heli bleef in een zeer snelle linkerbocht hangen, en ging zo op volle snelheid tegen de grond. Nu moest er wel wat stuk zijn, maar toch ook deze keer geen schade.
Daarna maar direct het stripje aluminium tape er tussen uit gehaald, en verder zonder gevlogen. Het werkt wel zeer goed tegen flybar strikes, maar als je dan een beetje wild gaat vliegen omdat je geen strikes meer kan hebben gaat de heli er vandoor. Als je dan toch moet opletten, kun je net zo goed oefenen om zo rustig met de sticks te doen dat flybar strikes worden voorkomen. En ik ben er nu achter dat je voor een snelle linkerbocht maar een heel klein beetje roll links nodig hebt, waarbij je ook zonder deze modificatie geen flybar strikes krijgt, en wel de volledige controle over de heli houdt. Hij gaat nog steeds niet zo mooi door de bocht als naar rechts, maar daar valt toch al weinig aan te doen, en het is wel een stuk beter dan dat het was met alleen rudder, of teveel roll links sturen.
Weer wat geleerd dus, flybar met rust laten of in ieder geval niet de hoek beperken die hij kan maken, want die heeft hij echt nodig. Misschien dat het inkorten van de flybar, en de gewichten vervangen voor iets zwaardere, zoals iemand op Youtube heeft gedaan, betere resultaten geeft. Dan beperk je niet de hoek die de flybar kan maken en zou er geen verschil mogen zijn in het onder controle kunnen houden van de heli.