Nine Eagles Solo Pro

  • Topicstarter Topicstarter Leeuwarden
  • Startdatum Startdatum
Hoi,

Ik heb van die banaan vormige linkjes, of de staartboom hoog of laag zit weet ik niet want ik ken het verschil niet.
 
Hier een plaatje waar je een Pro met hoge staartboom (achterste heli) en eentje met lage staartboom (voorste heli) ziet:

solopro1vg2.jpg
 
Even een inventariserend vraagje aan alle Pro bezitters. Hoe gaat jullie Pro over in FFF (Fast Forward Flight)? Ik heb 1 Pro die het neusje naar beneden dipt zodra ik de stick vol naar voren druk, en dan dus in FFF gaat, en als je geen gas bijgeeft snel op de grond is natuurlijk. Maar de andere gaat bij stick vol naar voren alleen wat sneller naar voren, maar de neus blijft vrijwel recht. Pas als ik een tikje meer gas bij geef, gaat de neus wel naar beneden, en gaat hij over naar FFF, waarbij door het extra gas geven de heli vanzelf al aardig op hoogte blijft.

Ik ben benieuwd welke variant "normaal" is. :rolling:
 
Ik heb een Nine Eagles Solo Pro V opgehaald vandaag maar blijkt niet goed te functioneren. Na enig vliegwerk doch weinig crashen lijkt mijn tail niet goed te werken. Ene keer tolt hij als een gek waarna hij vervolgens zowaar stil staat.

Morgen maar even terug naar Quartel om te kijken of ze er wat aan kunnen doen en evt. omruilen :) Hopen op goede service ! Gelijk dan maar even een onderstel meenemen als ze niet te duur zijn. Ben bang dat die nog wel een keertje stuk gaat na een harde val.

Mensen die ervaring hebben met een (kapotte/niet functioneerende) tail ?
 
Draait je staartmotor nog wel soepel? Met licht blazen tegen de rotor moet deze al gaan draaien. En zit het stekkertje waarmee de motor op de print zit wel goed aangedrukt? Zeker weten dat er geen haar om de as van de staartrotor zit?

Wat betreft het landingsgestel, als je een rode hebt kan dat best meevallen. Het zwarte kunststof is vrij sterk, sterker dan het glow in the dark witte spul. Mijne heeft een crash op volle snelheid overleeft, alsook een vrije val van een meter of 15 hoogte.

Als je de set met koffer hebt heb je al een set rotorbladen, dus die heb je niet meer nodig. Verder kun je een staartsetje overwegen, die motor moet het hardste werken, en gaat vaak eerder kapot dan de hoofdmotor. Een extra canopy kan handig zijn, en eventueel een "linkage set" dus alle stangetjes. Let wel op dat je de goede versie krijgt, een Pro V heeft dubbele linkjes tussen rotor en swash, en de linkjes van de Pro I passen niet 100%.
 
Draait je staartmotor nog wel soepel? Met licht blazen tegen de rotor moet deze al gaan draaien. En zit het stekkertje waarmee de motor op de print zit wel goed aangedrukt? Zeker weten dat er geen haar om de as van de staartrotor zit?

Wat betreft het landingsgestel, als je een rode hebt kan dat best meevallen. Het zwarte kunststof is vrij sterk, sterker dan het glow in the dark witte spul. Mijne heeft een crash op volle snelheid overleeft, alsook een vrije val van een meter of 15 hoogte.

Als je de set met koffer hebt heb je al een set rotorbladen, dus die heb je niet meer nodig. Verder kun je een staartsetje overwegen, die motor moet het hardste werken, en gaat vaak eerder kapot dan de hoofdmotor. Een extra canopy kan handig zijn, en eventueel een "linkage set" dus alle stangetjes. Let wel op dat je de goede versie krijgt, een Pro V heeft dubbele linkjes tussen rotor en swash, en de linkjes van de Pro I passen niet 100%.

Dank voor je reactie :). Ik heb alles eens nagekeken en ben naar de winkel geweest. Het enige wat hij daar heeft gedaan was opnieuw afstellen (in de winkel deed hij natuurlijk wel normaal) nu doet hij weer gek. [URL="
dit filmpje[/URL] kan je zien hoe de printplaat reageert op het moment dat ik naar voor of achter ga. het blauwe LED'je brand normaliter niet op onze helicopter, maar op het moment dat ik met een tandenstoker op de verbinding van het stuur motortje op de printplaat iets beweeg dan gaat dat LED'je branden. Dit LED'je gaat uit op het moment dat ik wil sturen. Iemand een idee hoe dit komt ? Of dit normaal is ? Kan iemand dit voor mij nakijken ? :) Wat voor functie hebben de 2 LED's op de printplaat ?

Alvast bedankt :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[URL="
een nieuw filmpje[/URL]

Als je vanaf 1:02 kijkt kun je goed zien wat het probleem is. Ook zie je dat hier de LED niet brand. Deze gaat ook niet branden, maar als ik aan de aansluiting van het motortje zit (welke dus niet goed functioneerd) gaat de LED respectievelijk branden. Heel vreemd. Iemand ervaring hiermee ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De functie van de leds lijkt me eenvoudig. De blauwe geeft aan of de heli gebonden is of niet. Schuif maar eens een batterij erin zonder dat de zender aan is (wel heli vasthouden just in case, hij zou niet mogen wegvliegen, maar liever safe then sorry, nietwaar?) Dan blijft het blauwe ledje knipperen. De groene gaat pas aan als de motoren draaien, dus blijkbaar is dat een indicatie dat de ESC werkt. Draait de motor niet met groene led wel aan, dan zal er iets met de motor(en) zijn.

Wel jammer dat ze je in de winkel niet serieus namen. Alhoewel, ik wacht al dagen op antwoord op een mailtje over een probleem met een ontvanger met een in de eindstand vastlopende servo, en een gyro die overcompenseert, zodat de heli in bochtjes met de staart gaat "kwispelen". Probleem verhuist mee met de ontvanger als die in een ander frame wordt gezet, dus duidelijk lijkt me. Maar tot op heden geen reactie, dus jouw verhaal verbaast me helaas niet echt.

Wat betreft jouw probleem, lijkt me duidelijk dat de servo niet in orde is, of er een breukje in de print zit op de plek waar je met die tandenstoker drukt. Lijkt trouwens verdacht veel op een probleem met een andere Pro die ik heb, die soms zijn eigen gang gaat voor een aantal seconden. De importeur wil er niets mee doen omdat het probleem zich slechts af en toe voor doet. 8O

Ik denk dat ze nog niet op de hoogte zijn dat bij spul uit China er soms grote kwaliteitsverschillen kunnen zijn bij hetzelfde product. En een beetje meer klantenservice zou niet verkeerd zijn. Er zijn winkels die het een stuk beter doen op dit gebied.
 
De functie van de leds lijkt me eenvoudig. De blauwe geeft aan of de heli gebonden is of niet. Schuif maar eens een batterij erin zonder dat de zender aan is (wel heli vasthouden just in case, hij zou niet mogen wegvliegen, maar liever safe then sorry, nietwaar?) Dan blijft het blauwe ledje knipperen. De groene gaat pas aan als de motoren draaien, dus blijkbaar is dat een indicatie dat de ESC werkt. Draait de motor niet met groene led wel aan, dan zal er iets met de motor(en) zijn.

Wel jammer dat ze je in de winkel niet serieus namen. Alhoewel, ik wacht al dagen op antwoord op een mailtje over een probleem met een ontvanger met een in de eindstand vastlopende servo, en een gyro die overcompenseert, zodat de heli in bochtjes met de staart gaat "kwispelen". Probleem verhuist mee met de ontvanger als die in een ander frame wordt gezet, dus duidelijk lijkt me. Maar tot op heden geen reactie, dus jouw verhaal verbaast me helaas niet echt.

Wat betreft jouw probleem, lijkt me duidelijk dat de servo niet in orde is, of er een breukje in de print zit op de plek waar je met die tandenstoker drukt. Lijkt trouwens verdacht veel op een probleem met een andere Pro die ik heb, die soms zijn eigen gang gaat voor een aantal seconden. De importeur wil er niets mee doen omdat het probleem zich slechts af en toe voor doet. 8O

Ik denk dat ze nog niet op de hoogte zijn dat bij spul uit China er soms grote kwaliteitsverschillen kunnen zijn bij hetzelfde product. En een beetje meer klantenservice zou niet verkeerd zijn. Er zijn winkels die het een stuk beter doen op dit gebied.

Hmm oke dankjewel :) !! Het gekke is, de groene LED gaat helemaal niet branden maar de motoroen doen het wel ( op het voor/achteruit sturen na). De blauwe LED echter gaat alleen aan wanneer ik de printplaat iets naar achteren druk. De groene LED brand bij mij dus helemaal niet :O Hoe kan dat ?
 
Het kan zijn dat die led alleen ter indicatie is, en niet direct in het motor circuit. Als die led dan stuk is, of geen contact maakt met de printbanen, dan brandt hij niet, maar werkt de ESC wel. Zie het meer als een controle lampje op je dashboard. Als het lampje van je handrem stuk is zal hij niet meer branden, maar je kan je auto nog wel op de handrem zetten...
 
Het kan zijn dat die led alleen ter indicatie is, en niet direct in het motor circuit. Als die led dan stuk is, of geen contact maakt met de printbanen, dan brandt hij niet, maar werkt de ESC wel. Zie het meer als een controle lampje op je dashboard. Als het lampje van je handrem stuk is zal hij niet meer branden, maar je kan je auto nog wel op de handrem zetten...

Ja inderdaad dat zal natuurlijk ook heel goed kunnen :) Maar dit geeft wel aan dat er dus inderdaad een kans is dat de Printplaat gewoon niet goed is ! Morgen maar weer even langs om nu te overtuigen dat die print niet goed is. Dan maar omruilen/nieuwe printplaat monteren !
 
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een aantal 160 mAh accu's besteld bij HobbyKing. 1,69 dollar per stuk, en ze zouden bij een aantal testen bij ontladen met 20C nog steeds 150 mAh werkelijke capaciteit geven, dus dat klinkt goed. Ze zouden in de houder van de Solo Pro moeten passen, en aansluiten doe ik met een verlengsnoertje voor MSR accu's. Die schijnt volgens een Duits forum direct op de stekker van de ontvanger van de Solo Pro te passen, dus geen solderen nodig. Order betaald, nu maar afwachten dus...
 
Dat zou heel mooi zijn zeg, ben benieuwd naar je ervaringen.
Is dat verlengsnoertje voor MSR accus ook te koop bij Hobbyking?

Erg goedkoop 1.69 dollar, en ook de capaciteit spreekt me wel aan, we wachten in spanning af! :)

Ik ben nu met de Pro nose in aan het oefenen, toch wel lastig!
Rustig aan gaat prima, maar met snelheid of redden uit een "gevaarlijke situatie" is toch nog erg wennen.

Ondertussen ook buiten regelmatig aan het vliegen met de HBFP, wat een verschil zeg met de Pro! en heel fijn, kan een stuk beter tegen een briesje wind! Nog geen enkele keer gecrashed, oefenen met de pro werpt wel zijn vruchten af!
 
Dat snoertje komt juist bij HobbyKing weg, net als de accu's. Snoertjes gaan alleen per 5, maar dat is geen probleem. Eentje heb je nodig om je Pro aan te passen, en 2 andere om je lader te modificeren. Vandaag een mailtje gekregen dat de order klaar staat voor verzenden. Ik wacht af...

Een Honey Bee zal inderdaad meer wind kunnen hebben. Wat weegt die precies? Vast een stuk meer dan 27 gram. :rolleyes:


P.S. nog een tip als je bij HobbyKing gaat shoppen, leg niet direct iets wat je wilt hebben in je wagentje. Na een paar minuten krijg je een pop up dat ze merken dat je al een tijdje naar dit item zit te kijken, en bieden ze je ineens een flinke korting aan, eenmalig. Zo kan een complete Solo Pro met zender (niet de koffer versie) ipv 90 dollar ineens voor 55 dollar weg. Ik kwam daar pas achter na het kopen van de accu's maar de volgende keer doe ik dat dus anders, dan is het nog goedkoper. :-)
 
Laatst bewerkt:
Dat is grappig! Dat ga ik dan misschien maar eens proberen met een solotje en dan de bind versie. Heb de zender van de Nano al dus moet lukken.

Welk kabeltje is dat die je kan gebruiken voor de accus?

De Honey Bee weeg zeker net even wat meer dan de 27 gram :p
Rond de 304 gram met accu, ruim 11 keer meer dus.
Echter een stevig windje kan die ook niet hebben lees ik zo, zeker ik nog niet. Eerst nog flink oefenen!

Ben benieuwd of het werkt als je het binnen hebt, dan ga ik dat ook bestellen!
 
Dit is het kabeltje (of liever het setje van 5 kabeltjes):
#MINIJST-EXT5/9727 Mini Plug Extention for Micro Battery 10cm (5pcs/bag) variations = $1.99

De BnF versie wordt niet zo heel veel goedkoper, van 49.99 naar 44 dollar of zo. Voor 10 dollar meer heb je een accu, extra zender en 4 penlites als je het aanbod van 55 dollar te zien krijgt. Ze hebben trouwens alleen de gele Solo Pro op het moment.
 
Ik heb vandaag deze modificatie geprobeerd:

attachment.php


Ik had alleen geen 0.3 mm aluminium, wat degene die deze mod heeft gedaan had gebruikt. Ik had wel aluminium tape, wat iets te dun was, maar na een paar keer dubbelvouwen had ik een dikte waarbij de flybar net niet de canopy of de staartboom kan raken.

Testvlucht gemaakt op een vrijwel windstille plek. Op het eerste gezicht leek de Pro niet anders te vliegen, dus operatie geslaagd. Toen ging ik wat wilder vliegen, te beginnen met een stukje FFF. Dat ging prima, alleen toen de heli dicht bij de grond kwam, liet ik elevator een tikje terug komen. Normaal moet je dan niet teveel de stick terug laten komen, anders schiet de heli omhoog, maar nu bleef hij schuin naar beneden gaan! Dan maar meer gas erbij en elevator nog meer terug. Geen effect! De heli scheerde met het landingsgestel over de grond, en toen besloot ik throttle los te laten, aangezien met volgas over de grond schuiven me geen goed idee leek. Heli geinspecteerd, ik verwachte minimaal een gescheurd landingsgestel, maar geen schade kunnen vaststellen, op een licht verbogen flybar na, die zo weer terug te buigen was. De canopy had al 2 scheuren (is de canopy van mijn eerste Pro, die een aantal crashes heeft meegemaakt) maar daar was nu niets bij gekomen.

Nog een keer gevlogen, nu getest met een snelle linker bocht. Met alleen rudder red je het dan niet, dus flink wat roll links meegestuurd op hoge snelheid, en dan rudder links, dat is meestal een prima recept voor gegarandeerde flybar strikes. Geen strike, maar ook nu totaal geen controle meer behalve over throttle. De heli bleef in een zeer snelle linkerbocht hangen, en ging zo op volle snelheid tegen de grond. Nu moest er wel wat stuk zijn, maar toch ook deze keer geen schade.

Daarna maar direct het stripje aluminium tape er tussen uit gehaald, en verder zonder gevlogen. Het werkt wel zeer goed tegen flybar strikes, maar als je dan een beetje wild gaat vliegen omdat je geen strikes meer kan hebben gaat de heli er vandoor. Als je dan toch moet opletten, kun je net zo goed oefenen om zo rustig met de sticks te doen dat flybar strikes worden voorkomen. En ik ben er nu achter dat je voor een snelle linkerbocht maar een heel klein beetje roll links nodig hebt, waarbij je ook zonder deze modificatie geen flybar strikes krijgt, en wel de volledige controle over de heli houdt. Hij gaat nog steeds niet zo mooi door de bocht als naar rechts, maar daar valt toch al weinig aan te doen, en het is wel een stuk beter dan dat het was met alleen rudder, of teveel roll links sturen.

Weer wat geleerd dus, flybar met rust laten of in ieder geval niet de hoek beperken die hij kan maken, want die heeft hij echt nodig. Misschien dat het inkorten van de flybar, en de gewichten vervangen voor iets zwaardere, zoals iemand op Youtube heeft gedaan, betere resultaten geeft. Dan beperk je niet de hoek die de flybar kan maken en zou er geen verschil mogen zijn in het onder controle kunnen houden van de heli.
 
Vandaag voor het eerst een onderdeel moeten vervangen. Na een paar goede vluchten, merkte ik halverwege de 3e accu dat de staart weg begon te draaien. Trimmen hielp ook niet echt meer, dus met flink wat rudder tegensturen geland. Staartrotor geïnspecteerd, niets om de as gewikkeld. Nu heeft deze staart al een paar crashes meegemaakt (is van mijn eerste Pro) waarvan 1 keer vol naar achteren in een hek, een keer met de staart vol in de grond na een mislukte achterwaartse spiraalvlucht, en laatst nog een keer tijdens het mislukte "anti flybar strikes" experiment. Voor die laatste crash merkte ik al dat de motor zwaarder liep, en bij met de hand rond draaien hoorde je een soort klikjes uit de motor komen. Ook wilde hij soms niet starten als je gas gaf, en moest je hem met de hand iets verdraaien, soms zelfs een paar keer voordat hij wilde gaan draaien. Dus het zat eraan te komen.

Maar voordat ik dat ging fiksen, nog een afsluitende vlucht met mijn "zondagse" Pro (nog nooit mee gecrasht, en vliegt ook net iets rustiger/smoother dan de andere) gemaakt. Opvangen van het typische FP gedrag (neus omhoog bij overgang van snel naar langzaam vliegen) gaat steeds beter en een beetje roll links meesturen in linker bochten begint automatisme te worden. En ter afsluiting nog een bijna perfecte landing, zonder hupje, maar gewoon skids strak aan de grond en dan pas gas echt los. Geeft elke keer weer een voldoening als dat je buiten, met een vleugje wind hier en daar, toch lukt.

Daarna nieuwe staart gekocht, en die op de andere Pro gezet. Duidelijk veel beter. Ik moest gelijk de trim voor rudder resetten. Doordat de vorige motor langzaam was afgetakeld, had ik steeds de neutraal stand van rudder wat opgeschoven, waardoor nu zelfs met trim vol naar links de heli nog met de klok mee bleef draaien. Na wat bijstellen van de neutraalstand, bleef de staart mooi "staan", ook bij stootjes volgas. Klaar voor de volgende vlucht!

Toch weer een aardig verhaal geworden, al wilde ik het dit keer korter houden. Maar de Solo Pro is ook een erg leuke heli. Wat gevoelig op de controls, maar dat is op zich niet verkeerd. Je kan beter oefenen met een heli waarbij je je moet beheersen en kleine stickbewegingen moet maken, dan op eentje waarbij pas wat gebeurt bij volle uitslagen. Stap je dan eventueel later over op een grotere heli, dan heb je minder kans alles stuk te vliegen omdat je aan grote stickbewegingen bent gewend. Ik denk dat het een uitstekende trainer is, iedereen kan ermee hoveren door zijn auto stabilisatie, maar echt goed ermee vliegen, zonder vele hoogtewisselingen kost wel oefening, dus blijft hij uitdagend genoeg. Dat gekoppeld aan de hoge crashbestendigheid (tenminste bij de zwart rode versie, het witte kunststof schijnt breekbaarder te zijn) en de "value for money" zeker bij de kofferuitvoering die voor rond de 100 te vinden is (zeer aan te raden, je neemt je heli zo overal met je mee naar toe) maken het mijn beste hobby aankoop sinds jaren.
 
Laatst bewerkt:
Het is een wonder, maar ik heb antwoord op een mail naar Nine Eagles ontvangen! Misschien dat ik binnenkort weet hoe het bijsturen van links roll bij vol elevator naar voren, wat sommige versies van de ontvanger (van voor de Solo Pro V-serie) ingebouwd hebben, kan uitschakelen. Ik heb ze ook meteen maar eens gevraagd wanneer ze met een betere flybar komen, eentje die niet eerst moet worden aangepast om strikes met de canopy of staart te voorkomen. En nu maar afwachten...
 
Back
Top