Nine Eagles Solo Pro

• Topicstarter Topicstarter Leeuwarden
  • Startdatum Startdatum
als ik het zo bekijk en goed zie lijkt het alsof de linkjes van je swashplate naar je rotorhead niet goed zitten, ze lijken in vergelijking met mijn nano erg schuin te staan.

Je swashplate zit wat te ver gedraaid denk ik, probeer hem zo te draaien dat het linkje rechter naar beneden gaat staan.

als je me volgt? ik kan anders ook een foto maken van de rotorhead van mijn heli als dat duidelijker is?

...probeer maar eens een snelle bocht naar links met een beetje roll links bijsturen, zodat de heli mooi schuin komt te hangen. Dus wat hij in een bocht naar rechts al uit zichzelf doet. Dan krijg je tik na tik.

Ik zal het eens proberen, valt me zowiezo op dat een bocht naar links lastiger goed te maken is, komt natuurlijk ook omdat de heli dan wat naar achteren wilt.

Ik ga nu eerst eens buiten vliegen met de Honey bee! :)

@boppie69: Beweegt je flybar nog wel soepel? Je moet hem zonder inspanning naar beneden kunnen blazen. Of als je de ene kant naar beneden tikt, moet hij als een wip-wap een keer of twee op en neer klappen.

Wat je ook moet controleren is of die zwarte ring onder de swashplate niet omhoog geschoven is. Je kan dat merken aan veel meer speling op de main shaft, als je het witte tandwiel op en neer beweegt. Dan verandert de instelling van je swash ook tijdens het vliegen, zonder dat je aan de sticks zit.

Andere test is van de zijkant naar de rotorkop kijken bij draaiende motor, op bijv 25%. Slingert de kop misschien? Je kan het van boven soms nog beter zien. Als het goed is ziet je bijna geen verschil tussen als de rotor stil staat of draait, maar als hij slingert, zal de kop bij draaien een beetje "blurry" worden.

En wat me nu te binnen schiet, je mist toch geen gewicht uit je flybar toevallig? Die kunnen bij een crash soms losbreken.

En het kan ook nog steeds je swashplate zijn. Als die uit elkaar komt, moet het wel een aardige klap zijn geweest. Draait hij wel soepel als je hem met de hand beweegt?

Dat hij vanzelf naar achteren wil kan misschien komen doordat de kop op de as tussen swash en elevator servo wat los is gekomen, misschien een tandje schroefdraad versprongen. Dan staat de swash in neutraalstand nu wat meer achterover gekanteld dan voor die tijd, en wil de heli naar achteren.

@Sjoerd79: Let wel op, soms zijn er nog wat vlagen hier en daar. Ik heb net gevlogen met de Pro, en dacht eerst een mooi plekje achter een schoolgebouw te hebben gevonden, maar bij een windvlaag kwam de wind ineens toch om de hoek zetten. Was echt even tricky, heli schudde om balans te houden, en meer gas geven om automatisch meer balans te krijgen was geen optie, want hoe hoger je komt, hoe meer wind immers... Uiteindelijk met een bochtje naar rechts weer wat snelheid en controle terug gekregen, en daarna snel geland om naar een betere plek te gaan.

Ook daar zo nu en dan wel een beetje wind, bij sticks neutraal dreef de heli schuin weg, terwijl hij binnen op zijn plek blijft, dus goed getrimd is. Maar eenmaal op snelheid weinig last ervan, snelle bochten rechtsom, paar achter elkaar wat ruimer en netjes op hoogte gebleven. Bochten naar links gingen ook met redelijke snelheid. Ook wat langzaam, meer "schaal" gevlogen, wat best ging. En toch maar weer een keer die tail in funnels geprobeerd, waarbij het laatst met de staart hard in de grond afliep. :-(

Ging nu erg goed. De staart ging nog niet zover naar beneden als ik wel eens op Youtube heb gezien, maar hij ging wel snel rond, en bleef goed op zijn plaats, ipv in een wilde spiraal steeds verder uit te waaieren. Ook op landen geoefend, maar daarbij was de wind weer beter te merken. Meeste landingen waren dus een beetje "springerig" maar de allerlaatste was er eentje uit het boekje, netjes de skids aan de grond en strak zo blijven staan totdat de rotor uitgedraaid was. En maar 1 keer een flybar strike gehad. Deze flybar is nog wat stugger, en het lukte blijkbaar goed om abrupte bewegingen te vermijden, en toch vlot te vliegen.

Laatst bewerkt:
@ sjoerd, ik kan je volgen hoor maar de bovenkant (waar de linkjes aan vast zitten draait los over de onderkant. mischien is dat het probleem.

ik kan de linkjes wel rechter onder de kop zetten maar het verraaid zo weer.

@indoorvlieger:

de flybar beweegt soepel maar dan moet ik de linkjes zo zetten dat alles netjes recht staat. lijkt er meer speling in zit tussen linkjes en swashplate.

de ring zit vast aan de mainshaft.

bij het testen op de slinger in de kop valt mij op dat de swashplate niet lekker beweegt. hij lijkt stroef te gaan en valt ook op de ring waar de mainshaft mee vast zit. zoveel speling heeft ie volgens mij nog niet gehad.

ik mis geen gewicht uit de flybar.

hij draait wel soepel.

dat laatste zou ook kunnen maar ik heb nu toch wel het zware vermoeden dat de swash kapot is.

Heb je misschien speling op een van je servo's zitten? Dat wil zeggen dat de uitslag niet optimaal meer is omdat de servo zelf scheef zit?

Met wat opvul materiaal achter zo'n losgekomen servo deel valt gewoon weer goed te vliegen.

In de meeste andere gevallen zijn het de plastiken push rods die in een verkeerde hoek staan. Ze moeten onder je flybar een hoek naar rechts maken, niet naar links... dan zijn ze door een crash doorgedrukt naar de andere kant toe. In de meeste gevallen heb je hierbij echter last van een heli die alleen maar naar 1 kant kan schuiven en veel minder voorwaartse of achterwaatse problematiek.

De servo's zitten toch vast op de printplaat en bij bepaalde versies van de print zit de weestandbaan, waarmee de servo zijn positie bepaalt. Bij een scheve servo zal die niet meer werken. Of bedoel je wat anders?

De servo's zitten toch vast op de printplaat en bij bepaalde versies van de print zit de weestandbaan, waarmee de servo zijn positie bepaalt. Bij een scheve servo zal die niet meer werken. Of bedoel je wat anders?

Nee, die weerstandbaan waar jij het over hebt kan half losraken van de printplaat (gezien vanaf de zijkant van de printplaat).

Vervolgens ontstaat er natuurlijk een speling, en zal bij het uitslaan van de servo de maximale uitslag nooit meer gehaald kunnen worden.

Meestal heeft dat tot gevolg dat die ene servo alleen in 1 richting nog goed werkt.

Een oplossing is dan om achter de servo wat materiaal te stoppen zodat die speling geneutraliseerd wordt. (Anders is de enige oplossing een nieuwe printplaat met alle electronica erop.)

Ok, dus zo bedoelde je dat. Maar goed dat ze bij de nieuwste Pro's ronde potmeters gebruiken. Dan kan dat ook niet meer gebeuren, en ze zijn beter beschermd tegen vervuiling.

Mijn servo's zijn oke maar heb een nieuwe swashplate besteld want het topje waar de linkjes aan vast zitten komt telkens los en daardoor op de een of ander manier laten de linkjes ook ALLEMAAL los.:(

even afwachten maar heb goede hoop dat dat het probleem is.:)

bedankt allemaal

Zou goed kunnen. Het is "press-fit" zoals de engelsen zeggen, en als het een keer uit elkaar is geweest. klemt het misschien niet goed genoeg meer. Je zou, aangezien je hem anders toch moet vervangen, kunnen proberen met een paar drupjes secondelijm de swashplate weer stabiel te krijgen. Wel oppassen dat je geen dingen aan elkaar plakt die beweeglijk moeten blijven natuurlijk. ;)

Vandaag was een pechdag.

Ten eerste heeft mijn best vliegende Pro ineens tot 2 keer toe de neiging gehad om een ongecontroleerde linkerbocht te vliegen, waar je hem bijna niet meer uit krijgt. De bocht ziet er net zo uit als zo'n snelle schuine bocht die je met alleen rechts rudder sturen automatisch inzet, alleen nu linksom, wat erg vreemd is gezien de voorkeur voor rechtse bochten van deze heli. Snelle bochten linksom zijn mij tot op heden nog niet gelukt, zodra je een beetje links aileron meestuurt gaat de flybar iets aantikken. Maar nu deed de Pro helemaal vanzelf zo'n snelle schuine linkerbocht, zonder dat ik wat deed. :confused:

De 2e keer was op een andere plek, dus storing is wel uit te sluiten, maar wat is het dan?

Tweede probleem, ik ging iets te hoog, en een windvlaag kreeg vat op de heli. Ik probeerde terug te sturen, maar dat leverde alleen wat flybar strikes op. Ik liet wat gas los om lager te komen en hopelijk uit de wind, maar bij daarna gasgeven kwam de rotor niet op toeren, ik hoorde alleen het piepend geluid als je de motor blokkeert, dus weer gas los, weer proberen, weer hetzelfde. Toen maar gewoon gas los gelaten, om schade aan de 5 in 1 te voorkomen, en de heli verdween achter de lage rij bosjes links van de vliegplek. 8O

Gelopen naar de plek waar hij moest zijn neergekomen, en kijken wat er nog van over was... Viel mee, de flybar was verbogen, maar dat kan ook al in de lucht zijn ontstaan, want het was echt tik na tik. Alles deed het verder nog, en zelfs de canopy lijkt onbeschadigd. Dus crashbestendigheid krijgt voorlopig een dikke voldoende. Hij vloog na terug buigen van de flybar schijnbaar nog hetzelfde, maar bij wat lage rondjes werd ik weer verrast door zo'n door de heli zelf ingezette snelle linkerbocht.

Iemand ook dit fenomeem meegemaakt? Zou er iets zijn dat op de warmte buiten reageert? Ik heb dit nog niet eerder gezien.

Edit: Nu ik nadenk, ik heb eerder met ik dacht dezelfde heli gehad dat hij direct na opstarten een grote zwaai maakte, en een paar seconden niet op de sticks leek te reageren. Zou de ontvanger kuren hebben, of de zender?

Laatst bewerkt:
Vandaag hier een enorme pechdag,

onderdelen binnen gekregen en meteen met goeie moed begonnen aan de repapratie. swashplate vervangen en alles weer in elkaar geprutst. kom ik er achter :confused: dat de mainshaft kapo is . dat ik dat gewoon niet eerder heb gezien. daar waar de rotorbladen aan vastzitten is afgenapt aan beide kanten.8O nou gelukkig had ik die ook besteld dus geen probleem, alles weer uit elkaar en na wat pruts en vloekwerk alles weer voor elkaar gemaakt. alles getrimd en hij vloog weer aardig:).

toen dacht ik als ik toch bezig ben kan ik de staart ook wel even vervangen, zo gezegd zo gedaan. even testen of hij het doet........

wat denk je..... stop ik de accu met mijn domme kop aan de vekeerde kant in de heli. :(

wat een superlul ben ik, even snel dacht ik nog nou dat heb ik geweten...

Ai... dus je ontvanger is nu naar de eeuwige helivelden? Je hebt dus nog de oude batterijen en houder die je verkeerd kan plaatsen?

Aan de ene kant wel raar dat Nine Eagles geen ompoolbeveiliging ingebouwd heeft, of zou dat een te groot spanningsverlies betekenen, als er een diode tussen accu en ontvanger zou zitten?

Vandaag heb ik de heli's eens getrimd, nadat ik gisteren wat had omgebouwd. Een nieuwere Pro, die erg goed vliegt, heeft een ontvanger die ik verdenk van het soms hebben van een eigen willetje. Aangezien dat al 2 keer een bijna crash heeft opgeleverd (heli ging spontaan snelle linkerbochten maken), en 1 keer mogelijk bijgedragen heeft aan een echte crash van lantaarnpaal-hoogte, had ik besloten om de ontvanger van mijn 1e Pro erin te zetten, om het nieuwe frame verder te sparen. De verdachte ontvanger kwam dan in het oudere frame, waarvan de staartmotor al een bijgeluid maakt bij ronddraaien van de rotor, en de canopy al een scheur en een deukje heeft. Verder heeft dit frame in snelle bochten de neiging een beetje golvend door de lucht te gaan, ipv strak op hoogte te blijven. Dus bij een eventuele crash, als de ontvanger weer raar gaat doen, blijft de schade beperkt. En als dat gebeurt, ga ik toch eens aankloppen bij de verkoper, want die ontvanger had tot voor het moment dat hij raar ging doen nooit een crash meegemaakt.

Binnenkort maar eens testen hoe ze nu vliegen na deze transplantatie. Als het goed is heeft het best vliegende frame dan een gegarandeerd goed werkende ontvanger.

Ja, mijn ontvanger is afgebrand en de accu weet ik niet of die nog bruikbaar is??

het is allemaal wat met die ontvangers. jij bent ook nog steeds aan het experimenteren begrijp ik. maar jij kunt vliegen, ik sta nog steeds stil door mijn eigen schuld.

Het is inderdaad wel erg zuur als je zelf een probleem hebt veroorzaakt. Ik voelde me al rot toen ik de schroef in die kunststof ring net onder de swash, die de mainshaft op zijn plek houdt, net een fractie te strak had aangedraaid, en de ring meteen inscheurde. Fijne kwaliteit plastic is die ring trouwens. De rest van de heli overleeft een val van tientallen meters, maar een fractie teveel kracht en die ring scheurt in... Verschil is wel dat die ring ook vast te zetten is met een beetje secondelijm, maar een 5 in 1 is lastiger te fiksen... :rolleyes:

Accu kun je min of meer testen door de spanning te meten. 3.7 volt of hoger is hoopgevend. Dan kun je kijken of hij nog wil opladen. Lagere spanning kan betekenen dat hij er is geweest.

Ik ben vooral aan het experimenteren met ontvangers doordat ik merkte dat mijn nieuwste Pro beter vloog dan de oudere, en toen de ontvanger van de nieuwe kuren kreeg, was het idee om wat te wisselen snel geboren.

Verder heb ik een Pro uit de eerste serie, maar die is niet geschikt voor buiten op het moment, vanwege een ontvanger die bij vol vooruit links aileron mee stuurt, om te helpen bochten linksom te maken. Leuk bedacht door Nine Eagles (en gelukkig is die mix in de nieuwe borden die in de V1 en V2 zitten niet meer aanwezig), maar als je gewoon snel recht vooruit wilt, en de stick naar voren doet, gaat de heli als gevolg daarvan met een schok gelijk naar links schuiven... 8O

Dus eigenlijk heb ik maar 1 mogelijk rotte ontvanger, en de andere doet precies wat hij moet doen volgens de fabriek, alleen is die ingebouwde mix niet handig.

Ik probeer wel ten alle tijde minstens 1 en liever 2 luchtwaardig te hebben. Kost wel wat meer, maar niets zo frusterend als moeten wachten op onderdelen terwijl het buiten net lekker windstil vliegweer is, nietwaar?

Welke versie ontvanger was het trouwens? Ik weet niet zeker of de allernieuwste samenwerkt met een ouder frame.

Laatst bewerkt:
Het is echt zuur ja, zeker nu het eindelijk buiten vlieg weer is.
nou ja we houden de moed erin en als het goed is heb ik het pakketje woensdag binnen. ik weet niet welke versie ontvanger ik heb er staat aan de ene kant waar de servo motortjes zitten pc5 ne260A rx-04 2000-10-20

en aan de andere kant2009-10-31 ne260A rx-04:confused:

accuspanning zal ik meten maar hij was wel behoorlijk warm na die sluiting.

heb nu denk ik een halve pro al aan onderdelen gekocht dus had mischien beter nog een set kunnen kopen inderdaad.
zit ook te denken aan een iets grotere voor buiten omdat die meer wind kunnen hebben maar eerst de pro maar eens opknappen.

tis allemaal wat maar ja je moet wat over hebben voor een hobby:rolleyes:

RX-04 is niet de allernieuwste revisie. Je hebt waarschijnlijk dan geen ronde potmeters bij de servo's zitten.

En inderdaad, aan onderdelen ben je al snel een 2e heli kwijt qua bedrag, dus ik heb dat maar gelijk gedaan, toen ik die prijzen zag.

Iets groters lijkt me aan de ene kant ook wel wat, maar aan de andere kant ben je dan wel het gemak kwijt van alles in een klein handzaam pakketje kunnen meenemen, met het koffertje wat bij de complete set zit. En ik denk dat mijn vrouw dan gaat denken dat ik dezelfde kant op ga als die ene figuur in "Help, mijn man heeft een hobby" waar iemand zo enthousiast was dat hij vlak boven het hoofd van vrouw en kinderen ging hoveren, en verder totaal geen aandacht meer voor zijn gezin had.

Haha :)

Nou zo ver komt het hier niet want ik heb al lang in de gaten dat je dan heel veel opzij moet zetten en niet alleen vrouw en kinderen maar vooral je euries. en ook al is dit erg leuk er zijn nog veel meer leuke dingen in het leven. :rolleyes:

maar inderdaad geen potmeters op de print dus als ik het goed begrijp is het nieuwere type niet te matchen met een ouder frame??

ik hoop de nieuwe geen vreemde ingebouwde mixen bevat zoals jij beschreef.

Welk frame heb je? Lage of hoge staartboom? En welke rotorkop ook alweer? Met dubbele linkjes tussen rotor en swash of met de enkele, min of meer "banaan-vormige"?

In theorie zou het niet mogen uitmaken welke ontvanger je in welke versie Pro zet, hoofdmotor en staartrotor zijn immers hetzelfde, maar misschien is de gyro bij de versie met lage staartboom iets schuiner op de print gemonteerd dan die van de ontvanger die op het nieuwere frame zit. Ik zal daar straks eens in detail naar kijken.

Ik had willen testen met een nieuwe ontvanger in een frame met lage staartboom, om zo een versie te hebben zonder kans op flybar strikes met de staart, en de betere servo's, maar omdat de ontvanger uit de Pro met lage staartboom die mix tussen elevator en roll heeft, kan hij niet worden gebruikt in mijn andere Pro (dan gaat de heli niet alleen schuin naar voren bij stick vol naar voren, maar roll links bij snelle voorwaartsvlucht is bijna gegarandeerd flybar strikes), en dan zou ik, als het experiment niet slaagt, weer een direct luchtwaardige Pro minder hebben, tenzij ik alles eerst weer terug zou bouwen. En ik zit niet op extra werk te wachten, ik mag graag knutselen, maar ik vlieg toch liever dan dat ik sleutel.

Maar zodra ik een ontvanger over heb, gaat die zeker in de Pro met lage frame. Ik ben nog steeds benieuwd hoe dat vliegt, met de oude rotorkop, en misschien ga ik nog wel proberen met de nieuwe kop, die toch wat meer controle schijnt te geven door die dubbele linkjes.

Back