Vandaag was een pechdag.
Ten eerste heeft mijn best vliegende Pro ineens tot 2 keer toe de neiging gehad om een ongecontroleerde linkerbocht te vliegen, waar je hem bijna niet meer uit krijgt. De bocht ziet er net zo uit als zo'n snelle schuine bocht die je met alleen rechts rudder sturen automatisch inzet, alleen nu linksom, wat erg vreemd is gezien de voorkeur voor rechtse bochten van deze heli. Snelle bochten linksom zijn mij tot op heden nog niet gelukt, zodra je een beetje links aileron meestuurt gaat de flybar iets aantikken. Maar nu deed de Pro helemaal vanzelf zo'n snelle schuine linkerbocht, zonder dat ik wat deed.
De 2e keer was op een andere plek, dus storing is wel uit te sluiten, maar wat is het dan?
Tweede probleem, ik ging iets te hoog, en een windvlaag kreeg vat op de heli. Ik probeerde terug te sturen, maar dat leverde alleen wat flybar strikes op. Ik liet wat gas los om lager te komen en hopelijk uit de wind, maar bij daarna gasgeven kwam de rotor niet op toeren, ik hoorde alleen het piepend geluid als je de motor blokkeert, dus weer gas los, weer proberen, weer hetzelfde. Toen maar gewoon gas los gelaten, om schade aan de 5 in 1 te voorkomen, en de heli verdween achter de lage rij bosjes links van de vliegplek. 8O
Gelopen naar de plek waar hij moest zijn neergekomen, en kijken wat er nog van over was... Viel mee, de flybar was verbogen, maar dat kan ook al in de lucht zijn ontstaan, want het was echt tik na tik. Alles deed het verder nog, en zelfs de canopy lijkt onbeschadigd. Dus crashbestendigheid krijgt voorlopig een dikke voldoende. Hij vloog na terug buigen van de flybar schijnbaar nog hetzelfde, maar bij wat lage rondjes werd ik weer verrast door zo'n door de heli zelf ingezette snelle linkerbocht.
Iemand ook dit fenomeem meegemaakt? Zou er iets zijn dat op de warmte buiten reageert? Ik heb dit nog niet eerder gezien.
Edit: Nu ik nadenk, ik heb eerder met ik dacht dezelfde heli gehad dat hij direct na opstarten een grote zwaai maakte, en een paar seconden niet op de sticks leek te reageren. Zou de ontvanger kuren hebben, of de zender?