Nine Eagles Solo Pro

• Topicstarter Topicstarter Leeuwarden
  • Startdatum Startdatum
ik denk dat de beste oplossing voor mij is dat ik mijn heli laat trimmen door iemand die met de solo pro (nano arrow) kan vliegen en met de (sub)trims weet te spelen.

ook de servo die vastloopt baart me zorgen, hopelijk kan dit ook nog verholpen worden..

een paar uur geleden kon ik em toch al eventjes in de lucht houden en vloog de heli duidelijk naar 1 kant op als ik niet tegenstuurde, maar de batterij was bijna plat en kon niet meer testen als het beetje trimmen wat ik had gedaan heeft geholpen.

zo meteen nog eens een beetje proberen.

hallo iedereen,

ik heb vandaag de robbe nano arrow gehaald en dat is blijkbaar dezelfde als de solo pro.

maar als ik over de grond wil schuiven dan glijdt die altijd naar links-achter.
is dit normaal met het grond effect? of moet ik dit wegwerken met subtrim ofzo. (met dank aan indoorvlieger). of moet ik dit echt eerst uitproberen op ooghoogte? zou wel balen zijn aangezien ik niet eens kan hoveren.

ook blijft de linker servo (aileron?) soms vasthangen, dan moet ik die losmaken door aan het kleine tandwieletje te draaien (zeker met end point adjust oplossen?)

grts

Deze heli's zijn zo licht dat ze veel last hebben van grondeffect. Dus echt trimmen kun je beter op ooghoogte doen.

En een FP zal altijd naar links willen schuiven bij starten. Je zal ook merken dat als je de motor start, de ontvanger automatisch wat met de servo's doet. Dit is een soort starthulp, om je zo recht mogelijk te laten opstijgen.

Je kan een handstart proberen, dan houd je de heli in je rechterhand, aan het stukje tussen staartboom en frame. Houd de zender met je linkerhand vast, en geef ongeveer 50% gas. Je voelt dan dat de heli zichzelf begint te dragen, dus laat los, en pak de zender goed vast. Nu kun je trimmen. Begin daarbij altijd eerst met de staart, dat die redelijk stil blijft.

Wat betreft die servo, dat is prima op te lossen met het de End Point Adjust. Ik had het na trimmen met beide servo's en na aanpassen is het nu perfect.

het in de lucht blijven lukt steeds beter nu ik hem heb kunnen trimmen op ooghoogte.

ik heb een beetje gepruld met end point adjust en de servo staat nooit helemaal naar onder zelfs als ik de stick helemaal naar het einde beweeg, maar soms zelfs in het midden van het hoveren dat de heli ineens naar links duikt, tot nu toe altijd resulterende in een crash omdat de servo ineens vasthangt.

het is de servo die het naar links en rechts vliegen bestuurd en die hangt dan aan de onderkant vast.

het in de lucht blijven lukt steeds beter nu ik hem heb kunnen trimmen op ooghoogte.

ik heb een beetje gepruld met end point adjust en de servo staat nooit helemaal naar onder zelfs als ik de stick helemaal naar het einde beweeg, maar soms zelfs in het midden van het hoveren dat de heli ineens naar links duikt, tot nu toe altijd resulterende in een crash omdat de servo ineens vasthangt.

het is de servo die het naar links en rechts vliegen bestuurd en die hangt dan aan de onderkant vast.

Mooi dat je vooruitgang boekt met trimmen en in de lucht blijven.

Als een servo bij uiterste stick beweging nog steeds een mm van het einde staat, is het goed. Maar ik begrijp dat je aileron servo soms spontaan naar links stuurt, en dan wel vastloopt? Dat probleem hoor ik de laatste tijd vaker voorbij komen. Het komt er waarschijnlijk op neer dat de potmeter van de servo een verkeerde waarde doorgeeft, waardoor de ontvanger denkt dat deze niet in het midden staat, en de servomotor laat draaien totdat hij signaal krijgt dat het midden wel is bereikt. Maar dat signaal komt niet, en de servo loopt dan vast. Je zou kunnen kijken of de potmeter goed op de print zit gesoldeerd. Dat moet je kunnen zien door alleen de canopy te verwijderen. En anders aankloppen bij de verkoper. Dit hoort niet te gebeuren.

jah bij uiterste stickuitslag heb ik nog zo'n 3 mm plaats op het einde, dus daaraan zal het niet liggen.

zaterdag dan eens bij de verkoper langsgaan.

bedankt voor de hulp.

update: ik heb deze morgen een mail gestuurd naar de winkel waar ik mijn helitje heb gekocht en zodra ik kan mocht ik een nieuwe helikopter gaan halen. top service van RS modelstore in houthalen! (http://www.rs-modelstore.be). dus hopelijk heb ik zaterdag een heli die vlekkeloos vliegt en dan kan ik verder doen aan het oefenen van mijn side-in hooveren en hele trage cirkeltjes

Laatst bewerkt:
jah bij uiterste stickuitslag heb ik nog zo'n 3 mm plaats op het einde, dus daaraan zal het niet liggen.

zaterdag dan eens bij de verkoper langsgaan.

bedankt voor de hulp.

update: ik heb deze morgen een mail gestuurd naar de winkel waar ik mijn helitje heb gekocht en zodra ik kan mocht ik een nieuwe helikopter gaan halen. top service van RS modelstore in houthalen! (R&S Modelstore). dus hopelijk heb ik zaterdag een heli die vlekkeloos vliegt en dan kan ik verder doen aan het oefenen van mijn side-in hooveren en hele trage cirkeltjes

Dat klinkt goed. Gelukkig bied deze verkoper goede service, en doet het niet af met een "je zult wel gecrasht zijn..." opmerking.

Iets anders, een erg sfeervol filmpje van een Solo Pro op Youtube:

Me3ylhzLpDE[/media] - Nine eagle solo pro.mp4

Laatst bewerkt door een moderator:
Idd Ik heb hem toen bij Quartel gehaald en ja ook servo vast en wat denk je. je zal wel gecrast zijn kunnen ze niet tegen, ja hallo heb hem net een week.

Dus ja schiet je dan ook niks mee op.

Greetz kevin

Hallo,
Sinds vorige week heb ik een robbe nano arrow, na een week vliegen (met enorme crashes) is de canopy en de pootjes (landingsgestel) stuk, zijn de onderdelen van de nine eagle uit te wisselen met de robbe nano arrow? Ik wil ze gaan vervangen wanneer ik wat minder crash.

Hallo,
Sinds vorige week heb ik een robbe nano arrow, na een week vliegen (met enorme crashes) is de canopy en de pootjes (landingsgestel) stuk, zijn de onderdelen van de nine eagle uit te wisselen met de robbe nano arrow? Ik wil ze gaan vervangen wanneer ik wat minder crash.

Het is gewoon een Solo Pro met andere canopy en staartvin, dus alles is uitwisselbaar. Enige waar je op moet letten is of de Nano Arrow een Solo Pro uit de V-serie is, dus o.a. met een stekkertje tussen landingsgestel en ontvanger. Verder zijn de linkjes tussen swashplate en rotorkop en de rotorkop zelf bij de V-serie iets anders dan bij de allereerste Solo Pro versie. Dus even opletten of je het juiste versie spare part bestelt.

Zijn de helicopters ook los te koop? zonder zender? Ben namelijk even buiten wezen vliegen en toen kwam er een windvlaag welke mijn nano arrow meenam en ergens in een van de tuinen van de buren is terecht gekomen. Heb wel een uur lopen zoeken maar geen heli meer kunnen vinden.

Zijn de helicopters ook los te koop? zonder zender? Ben namelijk even buiten wezen vliegen en toen kwam er een windvlaag welke mijn nano arrow meenam en ergens in een van de tuinen van de buren is terecht gekomen. Heb wel een uur lopen zoeken maar geen heli meer kunnen vinden.

Jazeker. Geen idee of Robbe losse verkoopt, maar je kan zonder problemen een Solo Pro V1 (dus de gele) of V2 (de rode) kopen en aan je zender "binden". Ik heb er een tijdje terug een paar bij Buzzflyer gekocht, een webshop uit Engeland. Niet super goedkoop, maar Hobby King heeft ze niet in voorraad, en bovendien kun je er wel een paar weken op wachten als ze wel in voorraad zijn.

Ik heb vandaag mijn solo Pro binnen gekregen. Echter valt er bij het uit de koffer nemen al een gewichtje uit de flybar... Als ik het terugstop blijft het zitten (hangen) maar bij de een flinke beweging valt het er uit. Is dit normaal of heb ik de pech een slechte flybar te hebben getroffen?

Bedankt,

Jim

Ik heb vandaag mijn solo Pro binnen gekregen. Echter valt er bij het uit de koffer nemen al een gewichtje uit de flybar... Als ik het terugstop blijft het zitten (hangen) maar bij de een flinke beweging valt het er uit. Is dit normaal of heb ik de pech een slechte flybar te hebben getroffen?

Bedankt,

Jim

Pech. Ik heb er vaker over gehoord, gelukkig zelf nooit meegemaakt. Zitten er ook scheurtjes in de houder van het gewicht? Je kan het met wat lijm vastzetten, of beter, een stukje krimpkous erover, dan kunnen ze nergens meer heen. Wel aan beide kanten natuurlijk, anders creëer je onbalans.

Pech. Ik heb er vaker over gehoord, gelukkig zelf nooit meegemaakt. Zitten er ook scheurtjes in de houder van het gewicht? Je kan het met wat lijm vastzetten, of beter, een stukje krimpkous erover, dan kunnen ze nergens meer heen. Wel aan beide kanten natuurlijk, anders creëer je onbalans.

Er zit inderdaad een haarscheurtje in de houder. Ik heb het zojuist nog even geprobeerd en ben nu het gewichtje kwijt :rolleyes:. Het vloog eruit en nergens meer te vinden.. Goed idee om het vast te zetten met krimpkous. Zijn de gewichtjes los te koop? Ik zie ook op youtube wat mensen die een flybar wijzigen of zelf verwisselen met een ander type. Wat is hier het doel van?

als je fel met de sticks zit te spelen bvb van FF direct naar achter kan de flybar tegen de tailboom of tegen de canopy botsen (ook al meegemaakt), vaak maken ze de flybar dan ietsje korter en zorgen ze er ook voor dat de gewichtjes er niet meer kunnen uitvallen.

Er zit inderdaad een haarscheurtje in de houder. Ik heb het zojuist nog even geprobeerd en ben nu het gewichtje kwijt :rolleyes:. Het vloog eruit en nergens meer te vinden.. Goed idee om het vast te zetten met krimpkous. Zijn de gewichtjes los te koop? Ik zie ook op youtube wat mensen die een flybar wijzigen of zelf verwisselen met een ander type. Wat is hier het doel van?

Je kan alleen een losse flybar bestellen. Dus of het is dat, of je haalt het andere gewichtje er ook uit en kijkt hoe zwaar die is, en zoekt dan 2 vervangende gewichten die dicht in de buurt komen en even zwaar zijn. Of je kort de flybar in en zet er van die ringen met inbus op, zogenaamde collars.

ik heb een solo pro tot mijn beschikking over ±een week :D kan iemand mij vertellen wat ik kan verwachten na ervaringen met de volgende helicopters: meerdere silverlit picooz, een of andere nikko co-ax. en deze zomer een "yiboo" co-ax 3 kanaals aangeschaft wel met gyro en een metalen frame. lijkt op deze: X2 Metal 3.5 Channel Gyro - Vliegen was nooit eerder zo makkelijk! - Mega Gadgets .nl, De grootste Gadget en kado winkel voor Gadgets. maar dan de flybar bovenop en een paar andere details. met die laatste heli kan ik ontzettend goed overweg alleen is het een beetje saai aan't worden. hoe vliegt een solo pro t.o.v zo'n 3 kanaals co-ax? is het echt helemaal opnieuw beginnen of valt dat nog mee?

mvg Sander

Welkom!

De grootste verschillen zullen zijn:

Wennen aan 4 kanaals besturing, waarbij richtingsroer (draaien om je verticale as) links zit. Bij 3 kanaals coax helis zit dat altijd rechts, samen met vooruit achteruit.

Verder is een Fixed Pitch heli als de Solo Pro een stuk sneller, terwijl een 3 kanaals meestal niet vooruit te branden is. Dus oppassen dat je niet even de stick vol naar voren duwt enz. maar voorzichtiger stuurt, dus meer doseren.

Een enkel rotor heli hangt altijd een beetje scheef in de lucht, en bij een erg lichte als de Solo Pro is dat goed te merken. Daardoor zal de heli dicht bij de grond naar rechts willen glijden, terwijl een coax vaak zonder bijsturen op zijn plek blijft.

Door dat scheef hangen en de zijwaartse druk van de staartrotor zal de heli bij het sturen naar rechts met de staart ook vanzelf naar voren gaan en snelheid oppikken. Bij sturen naar links gaat de heli vanzelf achteruit. Is de aard van het beestje, enige manier om dat op te lossen is zelf tegen te sturen, dus een tikje naar voren als je linksom draait, en iets naar achteren als je rechtsom draait.

oké :) ontzettend bedankt... ik weet al wat meer over de heli nu. hoe zou ik eigenlijk best beginnen met alles? (alu box edition) eerst accu's laden of eerst vliegen? hele of halve maantje? eerst hoveren of zou ik al capable genoeg zijn om 8jes te gaan vliegen? en kan iemand misschien uitleggen hoe die besturing precies werkt? er is dus beschikking over hoger/lager, om zn as draaien, vooruit/achteruit en links/rechts "sliden" de eerste twee zitten links (in mode 1) en de andere zitten rechts. klopt dit? kan ik ook een tussenweg vinden tussen vooruit vliegen en opzij sliden? dat zou er wel gaaf uit zien lijkt me :)

alvast heel erg bedankt en vlieg ze zal ik maar zeggen :cool:

Sander

oké :) ontzettend bedankt... ik weet al wat meer over de heli nu. hoe zou ik eigenlijk best beginnen met alles? (alu box edition) eerst accu's laden of eerst vliegen? hele of halve maantje? eerst hoveren of zou ik al capable genoeg zijn om 8jes te gaan vliegen? en kan iemand misschien uitleggen hoe die besturing precies werkt? er is dus beschikking over hoger/lager, om zn as draaien, vooruit/achteruit en links/rechts "sliden" de eerste twee zitten links (in mode 1) en de andere zitten rechts. klopt dit? kan ik ook een tussenweg vinden tussen vooruit vliegen en opzij sliden? dat zou er wel gaaf uit zien lijkt me :)

alvast heel erg bedankt en vlieg ze zal ik maar zeggen :cool:

Sander

Eerst laden, accu's zijn zelden helemaal vol als je ze krijgt.

Halve maan betekent minder stuuruitslagen, dus een minder nerveuze heli. Gezien je vragen zou ik het rustig aan doen, dus halve maan, en eerst hoveren en leren aanvoelen hoe de heli reageert op het gas.

Besturing kun je aanpassen aan je voorkeur. Je kan deze zender omschakelen tussen mode 1 en mode 2. Bij mode 2 zitten gas en draaien om de as links, vooruit/achteruit en zijwaarts rechts.

En je kan inderdaad stuurcommando's mengen, dus iets vooruit en tegelijk zijwaarts. Dat is het leuke aan een heli, je kan alle kanten op.

Back