hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Dag Piet en anderen,

Ik ben niet iemand die veel reacties plaatst, echter ik wil wel even hier reageren over de rolpaarden, guns, enz.
Omdat mijn Vic 1:72 af was, ben ik begonnen om kanonnen te bouwen in een schaal 1:48
Deze komen rond mijn model in de vitrine te staan.

Ik heb flink wat onderzoek gedaan naar de Engelse kanonnen en rolpaarden, waarbij er ook regelmatig extra afstemming is geweest met John Mc Kay, enz.

Ik weet niet of de Hollanders en andere landen het ook zo deden, maar de Engelsen hadden een beperkt aantal uitvoeringen in hun kanonnen.
Dit waren: 9 pounds long, 12 pounds short, middle en long, en verder de 18, 24 en 32 pounds long.
Daarnaast hebben we nog wat Carronades, maar die neem ik hier even niet in mee.

Nu hadden de Engelsen voor al deze typen kanonnen maar 3 soorten rolpaarden en deze waren als volgt verdeeld.
  • De rolpaarden van de 18, 24 en 32 pound long guns, deze zijn gelijk qua maten en uitvoering.
  • De rolpaarden van de 9, 12 pound long en middle guns, deze zijn dus ook gelijk.
  • Er is dus nog een apart kleiner rolpaard voor de 12 pound short gun.
De rolpaarden en kanonnen werden destijds gezamenlijk opgeslagen in een arsenaal en werden verstrekt op bestelling. De typen kanonnen en daarbij horende rolpaarden waren dus uitwisselbaar en werden ingezet op alle Engelse schepen. Feitelijk hadden zij dus een breed uitwisselsysteem.

Zo was er ook een systeem met de takels. Het komt er op neer dat alle geschut vanaf 24 ponder en hoger dubbele blokken aan de takels hadden, en de takels van het lichter beschut, dus 18 ponder en lager hadden een dubbel en een enkel blok.

De bevestiging van de broekriem aan de loop en rolpaarden werd bij alle drie de soorten op dezelfde wijze uitgevoerd en liepen aan de zijkant van de rolpaard door een ring. Zodra bij het afschieten van het kanon deze naar achteren schoot, werd de broekriem daardoor bewust naar beneden strak getrokken. Hierdoor werd voorkomen dat de loop aan de achterzijde omhoog sloeg.

De bevestigingspunten van de broekriemen aan het wand zaten bij de rolpaarden van de 18/24 en 32 pounds gun verder uit elkaar dan bij de andere 2 rolpaarden. Dit komt omdat dit type rolpaard breder was dan de anderen. Het klopt dus wel dat bij deze laatste 2 rolpaarden de bevestigingspunten in de lijn van de takels zitten.

Als we het dan ook nog willen hebben over extra ogen, dan heb ik er nog één. Aan de bovenzijde van het geschutspoort zijn 2 ogen geplaatst en zo ook aan de zijnkanten/bovenzijde geschutspoort één. Deze 4 ogen werden gebruikt om de loop van het kanon vast te zetten, zodra deze niet gebruikt werd.

Ik hoop dat ik wat heb kunnen betekenen en als er nog vragen zijn, dan hoor ik dat wel. Ik ben altijd bereid e.e.a. toe te lichten.

Veel plezier met het bouwen. Je model ziet er trouwens weer goed uit. Mijn complimenten.

Laatst bewerkt:
Constructie grotemarsra,

De nok(ken) krijgen een zachtmetalen kop voor de lijzeilspierbeugels,

De metalen kop word in vorm geschuurd gelijk met de nok,

De ringen die de fabriekant levert voor de spierbeugels op de ra zijn veel te dik, dus die heb ik vervangen voor een ring gemaakt van een stukje plat messing van 2 mm breed en 0,2 mm dik,

word vervolgt,
Piet, hoe heb je die metalen eindstukken aangebracht? Ik bedoel ze zijn één met het houten deel van de ra

De uitleg van Henk verklaard alles.
Maar omdat de discussie over mijn opmerking betreffende de takels een vervolg heeft wil ik dit nog even vermelden.
Als er een ring boven de druif zat, was er ook een ring aan de zijkant van het rolpaard om de krachten naar beneden te bewerkstelligen.
Sorry, maar blijkbaar ben je ook de ring aan het rolpaard vergeten.
Die zaten er altijd als het broektouw door een ring aan de druif liep, dus de opmerking dat een broeking en een takel elkaar kruisten klopt niet want het laagste punt van de broeking zat lager dan de takel.
Dit is een foto van een HMS Diana op MSW, uit hetzelfde verslag als de foto betreffende de "binnacle".
Hoewel de bouwer van dit model óók een fout maakt, de broektouwen moeten LINKS geslagen zijn......
Gaan we het in Duizel nog eens over hebben......
De rest..... ziet er netjes uit hoor!
Overigens mag je natuurlijk bouwen zoals je zelf goed dunkt en mij op de negeerlijst zetten, ik geef slechts mogelijke verbeter opties.

Laatst bewerkt:
Piet, hoe heb je die metalen eindstukken aangebracht? Ik bedoel ze zijn één met het houten deel van de ra
De zacht metalen kop is hol van binnen en word met secondelijm aan de nok gelijmt. Daarna schuur cq vijl ik de kop gelijk met de nok. Vervolgens word er een gaatje in de kop geboort waar een messing pin in komt waaraan de beugel komt voor de lijzeilspier.
(zie pagina 48 van dit verslag post 944, constructie grotera)

Laatst bewerkt:
Henk, je verhaal over de rolpaarden is mij bekent, maar de rolpaarden op de Diana zijn amper 2,5 cm groot en dan is de detailering toch wat minder. En als er eens een touwtje niet helemaal volgens het boekje loopt, dan is dat uiteraard niet goed, maar stoort mij niet echt. Als je naar het hele plaatje kijkt, dan vallen mijns inziens deze kleine details weg!
Ik ben net als iedereen gewoon een mens met fouten.

Terwijl er één en ander moet drogen aan de grotemarsra, een begin gemaakt met de ankers van de Diana.
Er komen vier ankers op het schip, ze zijn ong. 7 cm groot. Normaal gezien (historisch correct) krijgen de ankerstokken metalen kuipbanden, maar woelings van touwwerk vind ik persoonlijk mooier, dus heb ik voor het laatste gekozen.

Dat is het voordeel als je de bouwer bent, dan kun je nog wat aanpassen :thumbsup: wat jezelf leuk vind
Het word erg mooi
gr Ton

Het anker begint al vorm te krijgen.
De ring is gemaakt van 1 mm rond messing en word bekleed met garen.( de ankerring werd vroeger bekleed met teerband, touw en schiemansgaren)

Inmiddels is de grotemarsra ook gereed, de lijzeilspieren moeten nog slechts gemonteerd worden. In tegenstelling tot de grotera waar de spieren 3 mm dik zijn, zijn ze aan de marsra 2 mm dik.

Laatst bewerkt:
Heb jij gelijk in, echt elk onderdeel kan benoemd worden, en dan ook nog eens zo mooi maken en op de foto zetten.
Heel bijzonder.

Grotemarsra gereed om te worden afgehangen,

voorkant ra

achterkant ra,

detailfoto lijzeilspier,

betekenis blokken, nagenoeg hetzelfde als de kruismarsra, word straks nog duidelijk tijdens (na) het optuigen.

De grotemarsra hangt op z,n plek, Hier hangt ze slechts in de draaireep en een rak van touwwerk, wat ik later ga vervangen door een rak van sleden en klootjes. De klootjes (kraaltjes) van de fabrikant zijn iets te grof uitgevoerd, dus die moet ik eerst vervangen.

A = vast part draaireep marsra, B = val (halende part) draaireep, C = geleidingsblokken val draaireep,
D = blokken voor halende parten toppenanten

Door de blokken A en A1 word de schoot (schoten van de zeilen zijn meegenomen in de tuigage) van het grootmarszeil gevoerd. B is een geleidingsblok voor de de gei van het grootzeil. (A = tevens een samengesteldblok, waarvan het bovenste blok voor de toppenanten is.)

Laatst bewerkt:
Ik heb daarvoor 3 mm zwarte kraaltjes liggen die in de Batavia dozen gaan. Welk formaat zit er bij de Diana?

Ik heb daarvoor 3 mm zwarte kraaltjes liggen die in de Batavia dozen gaan. Welk formaat zit er bij de Diana?[/QUOTE
De kraaltjes in de kit zijn ook 3 mm, maar ze zijn onregelmatig van vorm, ik vind ze er niet zo goed uitzien. Maar ze zijn hier in de buurt te koop hoor, op de markt waar ze zelfs maar 2,5 mm zijn. Moet er alleen ff om. Evengoed bedankt Hans voor je reaktie.

Tuigage grootmarsra is zover afgerond, voor de rest moet eerst de bramra hangen. Ook de brassen komen pas later aan bod,

Er hangen hier en daar nog losse eindjes deze worden later verwijderd als alles naar wens is, nu kan ik eventueel nog wat bijstellen. Op het moment dat de knoopjes geborgt zijn met lijm dan is dit niet meer mogelijk!

Dag Piet,
Ik ben even benieuwd hoe jou ervaring is met het gebruik van (harde) "WAS" om het pluizen van het
tuigage touw tegen te gaan.
Als ik vooral de laatste 3 foto's bekijk dan ziet het er goed pluisvrij uit. ;-))
gr. A3

Back