hms Diana, Engels Fregat uit 1794


Kardeel van de grotera, meestal bestond het kardeel uit een knecht aan dek met een aantal schijven, en een 3-schijfs kardeelblok. Hier zijn 2 kardeelblokken gebruikt, onder 2-schijfs en boven 3-schijfs. Het kardeel werd gebruikt om de onderra,s te hijsen of te strijken. De val van de onderra is bevestigd aan het kardeelblok (bovendste).
 
Grotera is getuigd, op de brassen na, deze laatste zouden in de weg zitten voor het tuigen van de grotemarsra en gr.bramra, dus de brassen worden later gezet.
Hier een paar plaatjes van het tuigwerk;







Blokken voor schoot en hals grootzeil.



De halzen zijn belegd op de 1e knechten aan BB en SB op de bak.
De lijnen aan de railings voor de kuil zijn: Buitenste buikgordings grootzeil, Binnenste brassen blinde.
 
ik heb ooit geschreven dat dit Hoge School Modelbouw is, maar daar klopt niets van....dit is Universitair Top Modelbouw....pffff wat een klasse apart is dit zeg :thumbsup:
 
Ziet er netjes uit, dat mag gezegd worden, maar ik zit even naar de tuigage aan de kanonnen te kijken..........
De broekingen en de takels zitten verkeerd om aan de scheepswand
De takels horen boven de broeking te zitten zoals op de Victory in Portsmouth en volgens Mondfeld (pag.163) hier heb je ze omgedraaid en da's toch jammer !
 
Bovenstaande berichten passen totaal niet in dit bouwverslag, dus met alle respect, voor persoonlijke berichten kun je gebruik maken van je eigen postvak!!

( ) tussen haakjes, ik heb Klaas als genegeert lid aangemerkt, omdat ik nou eenmaal graag zelf uitmaak hoe ik mijn schepen bouw!
 
Laatst bewerkt:
Ziet er netjes uit, dat mag gezegd worden, maar ik zit even naar de tuigage aan de kanonnen te kijken..........
De broekingen en de takels zitten verkeerd om aan de scheepswand
De takels horen boven de broeking te zitten zoals op de Victory in Portsmouth en volgens Mondfeld (pag.163) hier heb je ze omgedraaid en da's toch jammer !
Volgens mij klopt het niet wat hier staat. Als je goed naar de foto's kijkt loopt de broeking door een oog op de bovenkant van de lopen van de kanons. Als je dit zo zou uitvoeren, dan zitten takels en broeking gekruist. Dat lijkt me sterk. Ik denk dat het correct is en vreselijk mooi
 
Constructie grotemarsra,

De grotemarsra is de laatste ra waarvan ik de constructie laat zien in dit verslag, omdat deze ra toch enigszinds anders is als de grotera. De fokkera en fokkemarsra hebben mits iets andere maten nagenoeg de zelfde constructie als de grotera en de grotemarsra.


De ra is gemaakt van 6 mm dik linde rondhout, waarvan het middenstuk 6 mm blijft en de uiteinden taps toelopen naar 3 mm. De ra meet 280 mm (exclusief de lijzeilspieren). Middenstuk word 8-kantig


De nok(ken) krijgen een zachtmetalen kop voor de lijzeilspierbeugels,

De metalen kop word in vorm geschuurd gelijk met de nok,


De ringen die de fabriekant levert voor de spierbeugels op de ra zijn veel te dik, dus die heb ik vervangen voor een ring gemaakt van een stukje plat messing van 2 mm breed en 0,2 mm dik,

word vervolgt,
 
Volgens mij klopt het niet wat hier staat. Als je goed naar de foto's kijkt loopt de broeking door een oog op de bovenkant van de lopen van de kanons. Als je dit zo zou uitvoeren, dan zitten takels en broeking gekruist. Dat lijkt me sterk. Ik denk dat het correct is en vreselijk mooi
Dat klopt helemaal Ron, de broeking loopt door de broekingring aan de achterkant van het kanon (loop), Klaas heeft gelijk indien de broeking door een ring aan het rolpaard loopt, wat hier dus niet het geval is!
 
Back
Top