hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Constructie Grotera,

De grotera is wat gecompliseerder van constructie als de Ra,s van de kruismast. mede daar deze Ra (evenals de grotemars-, fokke- en fokkemarsra) lijzeilspieren krijgt.

De Ra word gemaakt van 8 mm dik linde rondhout en is 390 mm lang. Eerst is de ra in model geschuurd, het middendeel blijft 8 mm en is 80 mm lang. bijde uiteinden worden vervolgens taps gemaakt tot 3 mm dik aan de nokken,

Het middenstuk word 8-kantig,

(word vervolgd)

De ra aan het voorbereiden voor de lijzeilspieren. De lijzeilspierbeugels aan de ranok,

De beugel is van 1 mm rond messing en de kop van zacht metaal die in de vorm van de ranok is gevijlt.
De beugel word (hier suggestief) in de metalen kop geschroefd. Op de beugel komt een metalen ring waar straks de spier in komt.

De tweede (binnenbeugel) komt ong. 50 mm van de ranok, ook hier komt een ring op zodat de lijzeilspier straks in de ringen word geschoven. (de lengte van de messing staafjes moet nog worden aangepast.
.

Laatst bewerkt:
De lijzeilspieren zitten (dryfit) aan de ra,

De ra inclusief de spieren meet nu 480 mm.

Detail opname van de spieren,

Na montage klampen, deze worden na drogen nog in model gevijlt

Laatst bewerkt:
Ik zeg het veel vaker Piet, maarre Vreselijk mooi.
Is dit nu allemaal eigen knutselwerk?? of hoort dit bij je bouwpakket?

Ik zeg het veel vaker Piet, maarre Vreselijk mooi.
Is dit nu allemaal eigen knutselwerk?? of hoort dit bij je bouwpakket?
Het is natuurlijk en bouwpakket, dus al het benodigde materiaal is in principe aanwezig. dat neemt natuurlijk niet weg dat je zo,n beetje alles zelf moet maken of modelleren. De lijzeilspierbeugels aan de nokken is bijv. eigen initiatief omdat de fabriek deze veel te grof maakt naar mijn idee en zo zijn er wel meer zaken die ik zelf maak.

Bedankt voor je reactie Piet, ook deze vorm van knutselen gaat je dan goed af, want zo te zien is het een prachtig soldeerklusje geweest.

De grotera is gereed om te worden afgehangen, op de foto kijk je tegen de achterzijde van de Ra.

Betekenis letters; A = samengestelde blokken voor de toppenanten (7 mm enkelschijfsblok en 5 mm enkelschijfsblok. B = brasblokken ( 5 mm enkelschijfsblok) C = geleidingsblokken voor halende parten toppenanten grootmarsra en grootbramra. D = Ratakels (7 mm enkelschijfsblokken). E = strop voor borg. F = geiblok (enkelschijfs 3 mm). G = blokken voor de buikgordings (3 mm enkelschijfsblokken)

piet, is het juist dat de spieren indien ze nodig waren uitschuifbaar waren?
Klopt, deze werden uitgeschoven door de ringen, waarna er extra zeilen konden worden gevoerd, (lijzeilen).
De Diana heeft op het model twee lijzeilen aan de grotemast, die hangen tussen de grotera en de grotemarsra één aan SB en één aan BB, de naam van deze lijzeilen is grootbovenlijzeil. aan de fokkemast idem, waar het zeil voorbovenlijzeil heet. (opmerking, het model krijgt géén zeilen, wel de spieren aan grote-, fokke-, grootmars- en fokkemarsra)

De spieren voor de andere ra,s werden aangebracht indien nodig, voor de grotemast is er nog het grootonderlijzeil wat naast het grootzeil kwam te hangen en het grootbramlijzeil aan een spier aan de grootbramra. Voor de fokkemast respectievelijk; vooronder- en voorbramlijzeil.

Werden die Lijspieren ter plaatse uitgeschoven , of werd dit ook met touwwerk gedaan Piet?? Even uit nieuwsgierigheid

Bezig met het afhangen van de grotera. Op de foto hangt de ra alleen nog maar in de borgstrop. Ik gebruik hier twee hulplijnen (aangegeven met de blauwe letters A). De ra hangt nu op de juiste hoogte en kan niet meer bewegen, nu kan ik de tuigage rustig aanbrengen zonder iedere keer te hoeven corrigeren.

Op de onderstaande foto de borgstrop, die over de top van de mast is gelegd,

De borgstrop is met een talreepje bevestigd aan de strop om de ra,

Verder met afhangen grotera,

A = halende parten toppenanten, deze worden belegd op de knechten aan weerszijde van de grotemast net achter de kuil. B = val van de draaireep. C = strop van tweeschijfsblok voor de draaireep van de onderra, bevestigd aan klampen aan de top van de mast. D= toppenanten. E = draaireep onderra (grotera)

Detail foto,s;
Draaireep,

Strop draaireep aan de masttop,

Val van de draaireep, tijdelijk bevestigd aan de klampen aan de mastvoet, komt later vast met kardeel aan de ringen aan weerszijde van de mast, met de halendeparten aan de zelfde klampen,

halende part(en) toppenant(en) aan de knecht(en),

Back