hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Dag Piet ,ik zal mij even voorstellen : ik ben Rene sinds december lid van deze club.
Met bewondering jou bouwverslag gelezen:schitterend maar door jou weet ik nu ook welk schip bij mij op de werf komt 1 maal raden.
Ben bijna klaar met de Friesland. Even een vraag bij wie heb jij de kit gekocht.
Ik zit wel eens te snuffelen en het grote prijsverschil viel mij op .

Dag Piet ,ik zal mij even voorstellen : ik ben Rene sinds december lid van deze club.
Met bewondering jou bouwverslag gelezen:schitterend maar door jou weet ik nu ook welk schip bij mij op de werf komt 1 maal raden.
Ben bijna klaar met de Friesland. Even een vraag bij wie heb jij de kit gekocht.
Ik zit wel eens te snuffelen en het grote prijsverschil viel mij op .
Rene,
Ik heb de boot in Engeland gekocht, via deze site; www.cornwallmodelboats.co.uk ,

Fijne winkel - ik heb er ook het nodige gekocht. Vergis je alleen niet in de wisselkoers Pond Euro. Die is helaas best wel ongunstig momenteel.

Jammer dat je rugwervel zo plaagt Piet, is er ook geen verbetering sinds je deze blessure hebt??
Want dat is toch al een behoorlijk poosje

Jammer dat je rugwervel zo plaagt Piet, is er ook geen verbetering sinds je deze blessure hebt??
Want dat is toch al een behoorlijk poosje
Het is niet operabel, alleen pijnbestrijding en dat gaat niet altijd even goed. Het bouwen staat momenteel ook op een laag pitje omdat ik niet lang kan blijven zitten.

De grootbramra is gereed om te worden afgehangen,

Zo ziet het eruit aan de grotemast (bovenste ra, nog niet helemaal getuigd)

De grotemast en kruismast zijn volledig getuigd op de brassen van de grotera na,

Het is bijna niet te doen om goede foto,s te maken van de tuigage, daar met name het lopend tuig, de blanke lijnen dus, vaak wegvallen tegen de achtergrond.(op de foto hier onder zijn de brassen toch redelijk zichtbaar)

Laatst bewerkt:
Detail opname van de brassen van de kruisra, de enige ra die de brassen naar voren heeft staan,

Het vaste part van de brassen zijn vastgemaakt aan het 9e hoofdtouw van het grootwant. De bras loopt dan naar het brasblok aan de kruisra en vervolgens via een staartblok eveneens aan het 9e touw van het grootwant naar de grote nagelbank naast de grotemast.

Nog een paar plaatjes genomen met daglicht,

op de voorgrond, de stuurboords bras van de grotera.

Op de bak tussen de luiken en de beting nog wat kruitvaatjes geplaatst.

A = draairepen grotemarsra, ook het stuurwiel is defenitief geplaatst.

A = bras grotera, B = schoot grotera, C = hals grotera, D = bras kruisra

grootbramra met de toppenanten en brassen.

grotemarsra met de brassen, enz...

Geloof ik direct, de blanke touwen vallen weg in die overvloed aan licht, Dat kan denk ik alleen tegen een zwarte achtergrond

Constructie fokkera,
De ra is gemaakt van 8 mm dik linde rondhout en meet 343 mm lang, ik heb er 344 van gemaakt, omdat zodoende het midden net iets makkelijker te bepalen is. De uiteinde zijn taps geschuurd tot 3 mm,

Ook hier is het middenstuk weer 8-kantig gemaakt,

en de nokken zijn voorzien van een metalen kop voor de lijzeilspierbeugels,

De ra word vervolgens nagenoeg identiek opgebouwd zoals de grotera, dus volgende foto als deze ra gereed is.

Maak je die hele iele rondhouten ook op de draaibank Piet? Ze zien superglad en retestrak uit.
Alle stengen en ra,s worden inderdaad op het draaibankje vorm gegeven Peter, behalve de bramra,s, die doe ik uit de hand met een schuurpapiertje omdat die slechts 3 mm dik zijn.

Back