bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

De sloep is gereed en staat definitief op de roosters,

Vandaag het schilderwerk voltooid, de binnenkant staat in de transparante matte lak, het dolboord in walnoot en de buitenkant is gebeitst met eiken (donker van Kolderstok. één laag). Het roer met de helmstok (messing 0,8 mm dik), voor en achter 2 trosjes en eveneens 2 roeispanen (misschien wat weinig, maar ik wil het een beetje subtiel houden), Ook zijn er in het midden voor en achter 2 kleine plaatjes gelijmd met daarin een ringetje voor de latere spruit;
De bootsklampen zijn gemaakt van twee stukjes 3 x 3 mm beuk op elkaar gelijmd en in model geschuurd;
20211020_150633_bewerkt-1.jpg

Hiermee zijn alle dek details op het model gemonteerd. Wat rest zijn 2 berghouten (aan beide kanten), de galjoen regelingen met de ornamenten en de sierlijke drukkers onder de kraanbalken.
20211020_150836_bewerkt-1.jpg

De fokkerust mist een juffer aan bakboord achter, omdat ondanks het voorboren van de schoren deze toch was gespleten, dus die maak ik opnieuw. Aanvankelijk dacht ik dat het wel meeviel, maar met het aanspannen van de hoofdtouwen is er kans dat het los komt, dus dat risico ga ik dan maar niet nemen....

Laatst bewerkt:
De sloep is gereed en staat definitief op de roosters,

Vandaag het schilderwerk voltooid, de binnenkant staat in de transparante matte lak, het dolboord in walnoot en de buitenkant is gebeitst met eiken (donker van Kolderstok. één laag). Het roer met de helmstok (messing 0,8 mm dik), voor en achter 2 trosjes en eveneens 2 roeispanen (misschien wat weinig, maar ik wil het een beetje subtiel houden), Ook zijn er in het midden voor en achter 2 kleine plaatjes gelijmd met daarin een ringetje voor de latere spruit;
De bootsklampen zijn gemaakt van twee stukjes 3 x 3 mm beuk op elkaar gelijmd en in model geschuurd;
Bekijk bijlage 463057

Hiermee zijn alle dek details op het model gemonteerd. Wat rest zijn 2 berghouten (aan beide kanten), de galjoen regelingen met de ornamenten en de sierlijke drukkers onder de kraanbalken.
Bekijk bijlage 463060

De fokkerust mist een juffer aan bakboord achter, omdat ondanks het voorboren van de schoren deze toch was gespleten, dus die maak ik opnieuw. Aanvankelijk dacht ik dat het wel meeviel, maar met het aanspannen van de hoofdtouwen is er kans dat het los komt, dus dat risico ga ik dan maar niet nemen....
Complimenten, Piet. Het geheel ziet er zeer verzorgd uit. En steeds meer details: handvatten aan het roer, roeispanen, kaapstander stokken, lenspompen ....... Ik zie steeds weer wat nieuws. :)
Gr. Peter

Zoals ik liet weten was er een schoor en juffer los gekomen aan de achterkant op de bb-fokkerust en omdat de rust al aan de huid gemonteerd is gaf dat problemen met de reparatie. De schoor is maar 5 x 3 mm, dus erg klein en daarom kreeg ik het eigenlijk niet goed voor elkaar. Als oplossing heb ik gat in de schoor voor het puttingijzer (touwwerk) helemaal door de scheepshuid geboord, waardoor ik het garen makkelijker kon bevestigen.

Aan de buitenkant ziet het er het zelfde uit als de rest,
20211024_121130_bewerkt-1.jpg

maar aan de binnenkant van de verschansing zit nu een gaatje waar ik middels een knoopje het touw heb vast gezet,
20211024_114027_bewerkt-1.jpg

Ik heb daarom 4 verschansing knechten gemaakt, 2 voor SB en 2 voor BB, de knecht die voor het gaatje en knoopje komt heb ik voorzien van een kleine uitsparing die precies over het knoopje valt, rechts boven op de foto,
20211024_114123_bewerkt-1.jpg

na montage is er van de reparatie niets meer te zien en de knecht kan ik gebruiken om het halende part van één van de pardoens voor de fokkemast die daar aan dek komt te staan te beleggen,
20211024_120226_bewerkt-1.jpg

Achter in de kuil tegen de verschansing komt de 2e knecht, (aan stuurboord het zelfde),
20211024_120309_bewerkt-1.jpg

De knechten zijn gemaakt van 3 x 3 mm beuk en behandeld met Deense olie

Begonnen aan de berghouten en ik heb de hele zondagmiddag besteed aan de 1e van 4 en op een klein stukje na bij het galjoen is deze gereed...

Het berghout heb ik bij de boeg tot de slooiknie doorgetrokken en ik doe het laatste stukje wat langs de slooiknie gaat lopen tot tegen het boegbeeld apart omdat er een lelijke knik in kwam als ik dat in één keer zou doen. Dat laatste stukje moet straks mooi vloeiend overgaan langs de slooiknie (word vervolgd),
20211024_184130_bewerkt-1.jpg

Bij het achterschip loopt het berghout helemaal tot tegen het ornament boven het hakkeboard, er komt nog een berghout onder wat dan aan de onderkant tegen het ornament komt. Het is allemaal iets anders als op de tekening omdat het ornament op mijn model los van het hakkeboard is geplaatst en niet er direct tegen zoals eerder in dit verslag beschreven. Er komt slechts 1 mm tussen de beide berghouten, dus niet direct een van de makkelijkste dingen om te plaatsen op dit model, het verlijmen van de 1 x 1 mm berghouten is ook niet eenvoudig :eek:
20211024_184048_bewerkt-1.jpg

het hele berghout is in 3 delen verlijmd, omdat in één keer zo goed als onbegonnen werk was....
20211024_191249_bewerkt-1.jpg

Back