bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

De laatste ornamentjes aan SB geplaatst, is een beetje eigen inbreng omdat het metaal met geen mogelijkheid te buigen valt, het breekt zelfs bij een geringe poging en na verhitting. Dus heb ik ze los geknipt met een kniptang en apart achter op de boeg gelijmd, tevens het laatste stukje bovenste berghout aan de boeg gelijmd en een klein stukje tussen de fokke rust en de slijtplaat voor het anker. het berghout is niet goed te zien daar het evenals de huidgangen ook van noten is en slechts 1 x 1 mm dik. Als laatste heb ik de ring om de boegspriet aangepast aan het berghout,
20210930_182916_bewerkt-1.jpg

Er komen nog 2 berghouten van 1x1 mm die straks vanaf de punt van de galjoenscheg/achterkant boegbeeld langs de slooiknie(en) naar het achterschip lopen met een onderlinge tussen ruimte van 2 mm, dus dat gaat ook weer niet meevallen...:rolleyes:. Maar eerst ga ik nu het hele verhaal van stuurboord nog eens herhalen aan bakboord,
20210930_182648_bewerkt-1.jpg

Vandaag de bouwplank veranderd in een standaard, de steunen die ik heb gebruikt zijn meegeleverd in de kit, ik heb ze wel moeten aanpassen, de grote steun in het midden heb ik aan de bovenkant de vorm van de romp gegeven en onder moest de steun ook worden aangepast aan de plank omdat hij te ruim was. Onder een noten lat in de uitsparing gelijmd van 1 mm dik en rond de plank linden latten gelijmd ook van 1 mm dik waarna de steun naadloos om de plank paste. De lindenlatten geven ook een mooi contrast aan de standaard die geheel 2 x in de D-oil is gezet.
De kleine steunen voor en achter zijn 9 mm lager gemaakt waarna de kiel er mooi in past. Aan de zichtkant van de steun nog wat aanpassingen gedaan voor het naamplaatje,
20211002_195950_bewerkt-1.jpg

( de kopse kanten van de grote steun die zichtbaar blijven heb ik walnoot geschilderd, omdat het triplex is, de zijkanten hebben de zelfde kleur als de plank, hetgeen op de foto's niet te zien is)

Het model ligt nu zonder lijm zeevast in de standaard,
20211002_195826_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag de bouwplank veranderd in een standaard, de steunen die ik heb gebruikt zijn meegeleverd in de kit, ik heb ze wel moeten aanpassen, de grote steun in het midden heb ik aan de bovenkant de vorm van de romp gegeven en onder moest de steun ook worden aangepast aan de plank omdat hij te ruim was. Onder een noten lat in de uitsparing gelijmd van 1 mm dik en rond de plank linden latten gelijmd ook van 1 mm dik waarna de steun naadloos om de plank paste. De lindenlatten geven ook een mooi contrast aan de standaard die geheel 2 x in de D-oil is gezet.
De kleine steunen voor en achter zijn 9 mm lager gemaakt waarna de kiel er mooi in past. Aan de zichtkant van de steun nog wat aanpassingen gedaan voor het naamplaatje,
Bekijk bijlage 460396
( de kopse kanten van de grote steun die zichtbaar blijven heb ik walnoot geschilderd, omdat het triplex is, de zijkanten hebben de zelfde kleur als de plank, hetgeen op de foto's niet te zien is)

Het model ligt nu zonder lijm zeevast in de standaard,
Bekijk bijlage 460398
:thumbsup:

Vandaag nog wat extra details aangebracht, de 'antisliplatten' voor de roerganger, deze inspiratie komt van de Royal Caroline en een klein daglicht op het cabine dek. Beide items is eigen inbreng en staan niet op de tekening,
20211003_163519_bewerkt-1.jpg

Daar ik wat problemen heb met de gezondheid en veel overlast ervaar van de verbouwing gaat het bouwen niet lekker. Middels enkele PB's vroegen sommige zich al af of alles OK was en dat is dus niet zo, uiteraard bedankt voor de berichtjes en hopelijk gaat het binnenkort weer wat beter.

Vandaag toch weer een redelijk goeie dag gehad en een beetje aan het model gewerkt;

Voor het ankerspil heb ik twee windbomen gemaakt van 2 mm dik rondhout,
20211009_172511_bewerkt-1.jpg

De Amphion krijgt 12 brasguns, 6 aan bak- en 6 aan stuurboord op de verschansing/potdek van de kuil, vandaag de gaten aan stuurboord uitgemeten en geboord voor de houders van het geschut,
de onderlinge afstand tussen de kanonnen is precies 20 mm,
20211009_172413_bewerkt-1.jpg

de houders dry-fit in de gaten (2 mm) geplaatst,
20211009_172129_bewerkt-1.jpg

En de kanonnen eveneens dry-fit in de houders geplaats met een zwart nageltje, later als de romp klaar is werk ik dit af,
20211009_171912_bewerkt-1.jpg

Jammer te horen dat het wat minder gaat Piet, we hopen in elk geval dat de verbouwing wat opschiet, zodat die overlast in elk geval ophoud.
Mede namens mijn directievleugel veel beterschap, zodat je snel weer met deze wonderschone dame verder kunt in je eigen tempo.

Groet Peter en Marijke

Back