bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

Vandaag het laatste berghout aan bakboord afgewerkt, waarmee de berghouten compleet zijn :)

Om het 2e berghout precies één mm onder het 1e te lijmen zet ik een latje van 1 x 1 mm met een aantal stukjes tape vast tegen het bovenste berghout, waarna ik het volgende berghout tegen het latje op de huid lijm,
20211108_161424_bewerkt-1.jpg

Dit krijg je los uit de pols nooit zo mooi voor elkaar (denk ik....)
20211108_162851_bewerkt-1.jpg

en tenslotte het laatste stukje tegen de slooiknie van het galjoen,
20211108_162938_bewerkt-1.jpg

20211108_165422_bewerkt-1.jpg

De romp met alle berghouten aan bakboord...

(Helaas kwam ik met mijn duim tegen het kruishout tijdens het vastlijmen van het berghout, waardoor dit los kwam, achter het model ligt het op de werktafel. Eigenlijk is dit een goed bewijs dat seconde lijm en hout géén goede combinatie is, stuurboord is ook al een keer los gekomen en daarna verlijmd met houtlijm en vast gezet met een lijmklem, dus dat ga ik nu aan deze kant ook doen zodat het tot in lengte van dagen blijft zitten. Niet zo slim van mij om tegen mijn eigen advies in de kruishouten vast te zetten met een druppie sec. lijm :rolleyes:)

(Helaas kwam ik met mijn duim tegen het kruishout tijdens het vastlijmen van het berghout, waardoor dit los kwam, achter het model ligt het op de werktafel. Eigenlijk is dit een goed bewijs dat seconde lijm en hout géén goede combinatie is, stuurboord is ook al een keer los gekomen en daarna verlijmd met houtlijm en vast gezet met een lijmklem, dus dat ga ik nu aan deze kant ook doen zodat het tot in lengte van dagen blijft zitten. Niet zo slim van mij om tegen mijn eigen advies in de kruishouten vast te zetten met een druppie sec. lijm :rolleyes:)

Het ziet er allemaal prachtig uit :thumbsup::worship:. En dat kruishout komt wel goed vermoed ik :). Ik las eerder een stuk van je over het dichten van kleine openingen in de beplanking, waarbij je een druppeltje secondelijm gebruikte. Toen dacht ik: dat is voor gevorderden:); ik heb 't nog niet geprobeerd. Voor mij was een drupje secondelijm bij het aanbrengen van de plankjes aan de kop van de boeg al genoeg "plak-mijn-vingers-vast-risico" :D.

Het ziet er allemaal prachtig uit :thumbsup::worship:. En dat kruishout komt wel goed vermoed ik :). Ik las eerder een stuk van je over het dichten van kleine openingen in de beplanking, waarbij je een druppeltje secondelijm gebruikte. Toen dacht ik: dat is voor gevorderden:); ik heb 't nog niet geprobeerd. Voor mij was een drupje secondelijm bij het aanbrengen van de plankjes aan de kop van de boeg al genoeg "plak-mijn-vingers-vast-risico" :D.
Bedankt voor je compliment Dave. Met sec. lijm moet je altijd voorzichtig zijn, het plakt beter op je vingers dan op een hout verbinding. In 1e instantie zit het hout ook altijd goed vast, maar sec. lijm word erg hard en kan met de tijd dus weer loslaten, beter houtlijm gebruiken. Om kiertjes te dichten werkt het alleen bij kleine kiertjes, een halve mm of nog kleiner.

Tijdens de verbouwing van mijn flat is er het één en ander van mijn werktafel op de vloer beland, waaronder het doosje met de 12 brasguns. 2 houdertjes en 1 kanon heb ik niet meer terug kunnen vinden die zitten hoogst waarschijnlijk in de stofzuiger van de bouwvakkers, die iedere namiddag alles netjes schoonmaken voor ze naar huis gaan. Ik heb daarom besloten om i.p.v. 12 (6 aan beide kanten) er 8 te plaatsen (4 aan beide kanten) omdat aan één kant 6 en de andere 5 eigenlijk geen optie is.

Om die reden heb ik de 2 voorste- en de 2 achterste gaatjes voor de houders weer dicht gemaakt met fijne plamuur, vervolgens 4 stukjes van 1 mm dik uit een rondhout van 4 mm gezaagd en op de dichtgemaakte gaatjes gelijmd en voorzien van een ring, de ringen komen later weer van pas voor de tuigage. Na het op kleur brengen morgen is het natuurlijk niet zoals op de tekening, maar het zal er zeker wel aardig uitzien....
20211109_195754_bewerkt-1.jpg

verder vandaag in de kuil aan beide kanten 3 gaatjes geboord om de oogboutjes in te plaatsen waar de onderste blokken aan komen voor de pardoens van de fokkemast, de voorste een juffer en de 2 achterste gestropte 2-schijf blokken, (ringen zijn nog niet vast gelijmd)
20211109_195617_bewerkt-1.jpg

Ik heb nog 1 complete swivelgun voor op de verschansing liggen, waarschijnlijk van deze kit.
Maar je hebt het mooi opgelost.
Mocht je toch interesse hebben ervoor, hoor ik het wel.
Bekijk bijlage 465882
Herby, uiteraard vriendelijk bedankt voor het aanbod, maar ik denk dat ik het zo maar laat er zijn wel wat meer dingetjes die niet geheel volgens de tekening zijn gedaan en zo krijgt ook dit model een persoonlijk tintje.

Ondanks de overvloed aan korvijnnagels op het model heb ik eigenlijk geen goede belegpunten voor de pardoens van de fokkemast. Op de foto op de doos (1e foto op pagina 1 van dit verslag) is er een nagelbank te zien net achter het voorschot tegen de verschansing in de kuil. Deze nagelbankjes staan echter niet op de tekening, daar ze volgens mij broodnodig zijn heb ik dus maar 2 kleine nagelbankjes gemaakt met 3 korvijnnagels speciaal voor de pardoens,

Links op de foto de achterkant met aan de bovenkant een latje van 1 x 1 op de belegbank en aan de onderkant een latje van 2 x 2, de latten zijn voornamelijk bedoeld om wat meer lijm oppervlak te creëren zodat de nagelbanken stevig tegen de verschansing kunnen worden verlijmd. rechts de voorkant,
20211110_115836_bewerkt-1.jpg

hieronder een zicht op de bovenkant van de nagelbankjes,
20211110_115915_bewerkt-1.jpg

en verlijmd tegen de verschansing,
20211110_141207_bewerkt-1.jpg

Het potdek is weer op kleur gebracht en de ringen zijn definitief verlijmd, tevens de blokken voor de pardoens van de grote mast voorzien van schenkel en stroppen en achter op het cabinedek geplaatst, ook het kruishout aan bakboord is weer terug op zijn plek en nu met houtlijm verlijmd.
20211110_141129_bewerkt-1.jpg

Ik zal het verloren kanon niet echt gaan missen....
20211110_141303_bewerkt-1.jpg

Met genot heb ik mij weer bijgelezen. Mooi dat het bestuderen van de foto’s extra details oplevert.
De berghouten lopen mooi samen en accentueren de lijnen van de romp prachtig.
Gr. Peter

Nou nou Piet, als die verbouwers van je appartement maar een klein beetje van de kwaliteit leveren die jij hier ten toon spreid dan krijg je een heel mooi appartement terug als het klaar is :wave
Het blijft hier genieten zeg……

Nou nou Piet, als die verbouwers van je appartement maar een klein beetje van de kwaliteit leveren die jij hier ten toon spreid dan krijg je een heel mooi appartement terug als het klaar is
Zo te zien gaat dat helemaal goed komen Koos, ze leveren zeer netjes werk en mijn flatje word weer als nieuw, nog een kleine 2 weken en dan is het klaar. Daarna komt er nog wel een schilder om alles netjes af te werken. Evengoed zal ik blij zijn als ze allemaal opgehoepeld zijn....

Back