bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

Vandaag 2 'zware' ringen gemaakt en voor op/in de bak gelijmd voor de latere grootstag, die op dit model niet om de boegspriet word gelegd maar dus aan dek voor op de bak word vast gezet. De ringen (oogbouten) zij gemaakt van 1,5 mm dik rond messing,
20211014_161937_01_bewerkt-1.jpg

Nu bezig met de rusten voor de bakboord kant (op de foto de onderdeeltjes zoals eerder in dit verslag beschreven voor de rusten aan stuurboord) de 'naalden' zijn al aan de rusten gelijmd en de gaatjes voor de puttingijzers zijn ook al geboord. verder zijn de schoren op maat gezaagd en is de fokke rust in model geschuurd van de romp...
20211014_142511_bewerkt-1.jpg

De schoren worden in model geschuurd (afgeschuind naar onderen) en voorzien van een gaatje om de ijzers (gemaakt van 0,5 mm bruin touw van onze firma Kolderstok) vast te zetten in de romp.
Daar ik alles met witte houtlijm bevestig moeten de schoren na verlijming wel een uurtje in de klemmen, de fokkerust heb ik in de bankschroef geklemd tot de lijm is uitgehard,
20211014_161349_bewerkt-1.jpg

Ziet er bij jou altijd uit of je net hebt schoongemaakt. Geen stofje of pluisje te bekennen. Dat touw van Kolderstok ziet er ook wel gaaf uit. Lijken geen pluizen aan te zitten! Mooi strak werk Piet mijn complimenten!

Vandaag de rusten voor de bakboord kant verder afgewerkt en op/aan het model gezet, tevens wat ornamenten op maat gevijld en vast gelijmd en twee delen van het bovenste berghout geplaatst.

Op de foto zijn de rusten in de verf gezet, walnoot van adm.paints en de putting ijzers van touwwerk met de juffers aan de rusten bevestigd. De touwtjes worden in het onderste gat van de schoren met houtlijm vast gezet, wat ik met een tandenstoker in de gaatjes duw. Na uitharden van de lijm snij ik het overtollige touw weg waarna ze aan het model worden gelijmd een nagel zonder kop borgt de bovenkant en met een zwart nageltje in het onderste gat word de schoor vast gezet in de scheepshuid;
20211017_152104_01_bewerkt-1.jpg

Het is uiteraard een must dat de rusten, ramen en ornamenten exact gespiegeld worden met de stuurboord kant....
20211017_170611_bewerkt-1.jpg

De laatste ornamenten aangebracht (boven de fokke rust aan bakboord), het berghout door getrokken tot de voorsteven en de ring van de boegspriet aangepast aan het berghout,
20211018_171745_bewerkt-1.jpg

Ik ben een kleine sloep aan het bouwen (8 cm lang) die ik misschien op de roosters plaats. Dit staat niet op de tekeningen en in de kit zit ook geen bij-bootje, maar ik vind het wel een aardig detail. Het is nog maar een plannetje en de sloep moet nog worden afgebouwd, of ik het bootje ook werkelijk op het model zet weet ik nog niet zeker....
20211018_165749_bewerkt-1.jpg

Das een mooi sloepje zo Piet, uit eigen voorraad of een stukkie scratch bouw???
Hij misstaat niet op het dek hoor, het is gewoon een aanwinst vind ik persoonlijk ;)
Succes verder

Laatst bewerkt:
Das een mooi sloepje zo Piet, uit eigen voorraad of een stukkie scratch bouw???
Hij mis staat niet op het dek hoor, het is gewoon een aanwinst vind ik persoonlijk ;)
Succes verder
Ik geloof dat de spantjes en de kiel van een bij-bootje van de Witte Swaen zijn, het schip van Barentsz de rest is een eigen idee en is dus nog niet af. Ik denk ook dat het niet misstaat, zeker als ik de zelfde kleur gebruik als het grote model, de binnenkant is beplankt met de zelfde latjes als het dek van de Amphion.

Vanmiddag wat verder aan de sloep gewerkt, het lijkt niet veel, maar toch ruim 3 uur bezig geweest...

De onderkant;
20211019_164819_bewerkt-1.jpg

En wat er tot nu toe is bij gewerkt; de voor- en achterplecht zijn beplankt, voor heb ik wat opgevuld met laminaat vuller, daar komt nog een latje tegen als het is uitgehard en de doften en het dolboord geplaatst,
20211019_165149_bewerkt-1.jpg

Back