bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

Vandaag begonnen aan de masten, de Amphion heeft slechts 2 masten, de fokke- en grote mast die beide bestaan uit de mast zelf + 3 stengen; mars-, bram-, en vlaggen- of topsteng.
De voor mast is al in vorm gebracht, van 8 mm aan de voet tot 6 mm aan de top, ook dit krijg ik niet goed op de foto met de telefoon, maar goed het idee is een beetje zichtbaar.
De fokke mast staat haaks op de kiel en de grote mast leunt een tikkie naar achteren,
20211223_180543_bewerkt-1.jpg

De marsen die voor gezaagd in de kit zitten zien er eigenlijk niet uit en ondanks dat ik hier heel wat tijd aan heb besteed ben ik niet tevreden en ga de marsen daarom hoogst waarschijnlijk opnieuw maken, de linkse op de foto is wat ik heb geprobeerd er van te maken en de rechtse is wat de fabrikant in de kit heeft gestopt, schots en scheef dus.... ff een nachtje over slapen en dan beslis ik of ik ze ga gebruiken of niet
20211223_175251_bewerkt-1.jpg

Ik heb vandaag de blinde ra afgehangen, geprobeerd om detail foto's te maken, maar dat wil niet goed lukken met de telefoon. Je kan erg slecht inzomen op een specifiek onderwerp, of ik heb er gewoon geen sjoege van :rolleyes:. Tijd dus dat mijn camera weer terug is....
Hier enkele plaatjes die wel gelukt zijn,
Bekijk bijlage 471918
Het lopend want van de boegspriet bestaat uit; van de nokken van de blinde ra naar de top van de kluiverboom de schuiftoppenant (ook wel schuifblindeval genoemd en belegd op de nagelbank) en van de nokken naar de verschansing bolders de brassen. De toppenant loopt vanaf een ring aan het ezelshoofd naar de bovenkant nok, terug naar het ezelshoofd en via een geleide blok naar de nagelbank. Aan de achterkant van de blinde ra de geien die rechtstreeks naar de nagelbank lopen waar ze zijn belegd, (de geien doen uiteraard geen dienst daar er geen zeil word gezet)

Bekijk bijlage 471920
Het rak van touwwerk is bevestigd aan een rakhouder op het midden van de ra en om de top van de boegspriet gelegd. In het midden van de rakhouder is de ronde vorm van de boegspriet gevijld, dit kreeg ik niet goed op de foto.

Zicht op de belegpunten, aan de bolders de brassen en aan de nagelbank van de fokkemast, schuiftoppenant, toppenant en geien. (sommige lijnen zijn nog niet definitief belegd)
Bekijk bijlage 471921

Bekijk bijlage 471922
De voetpaarden onder de blinde ra ben ik een beetje vergeten, maar die krijg ik er nog wel aan omdat er niet veel in de weg zit.
toppie:worship::yes:

In de kit van de Amphion zitten als blokken voor het lopend want alleen de maten 4- en 5 mm en alhoewel die voor sommige lijnen best wel te gebruiken zijn, vind ik ze voor het grootste deel van de tuigage net even te groot en niet in verhouding met het model. Dit komt uiteraard vaak voor, denk maar aan de blokjes voor de rolpaarden die over het algemeen ook te groot zijn in nagenoeg iedere bouwkit.
Ik heb bij Kolderstok daarom blokken gekocht van 3 mm (totaal 120 stuks), eerst 40 en die bevallen zo goed dat ik er nog 80 bij heb besteld, die ik inmiddels al in huis heb. Ook blokjes van 2 mm die bijna nergens te koop zijn heb ik bij Hans wel kunnen aanschaffen, zeer geschikt voor bijvoorbeeld de vlaggenlijnen. In samenwerking met lijnen van 0,10, 0,20 en 0,25 dik krijg je een realistisch beeld op je model van de tuigage :). (reeds te zien aan de getuigde boegspriet)
Tevens 2 mooi stukken notenhout om o.a. de ezelshoofden mee te maken.

Het verschil is goed te zien als je de blokjes naast elkaar ziet, waarbij rechts (wit) de blokken uit de bouwkit zijn en links (geel) de nieuwe maten van Kolderstok,
20211224_110558_bewerkt-1.jpg

Vandaag de mars voor de fokke mast gemaakt, de onderkant bekleed met noten fineer latjes van 0,5 x 5 mm en de bovenkant met linden latjes eveneens 0,5 x 5 mm. Het soldaten gat is omlijst met een noten latje van 1 x 3 mm en de buitenkant van de mars is omlijst met een noten latje van 0,5 x 3 mm,

onderkant;
20211224_172534_bewerkt-1.jpg

en de bovenkant;
20211224_172743_bewerkt-1.jpg

Als de mars klaar is dan word alles net als de masten en ra's in de Deense olie gezet.

Vandaag de mars voor de fokke mast gemaakt, de onderkant bekleed met noten fineer latjes van 0,5 x 5 mm en de bovenkant met linden latjes eveneens 0,5 x 5 mm. Het soldaten gat is omlijst met een noten latje van 1 x 3 mm en de buitenkant van de mars is omlijst met een noten latje van 0,5 x 3 mm,

onderkant;
Bekijk bijlage 472320

en de bovenkant;
Bekijk bijlage 472321

Als de mars klaar is dan word alles net als de masten en ra's in de Deense olie gezet.
Keurig Piet!

Ik heb de de latjes op de mars de helft smaller gemaakt met een hobbymes omdat die 5 mm duidelijk te breed was in verhouding tot de deklatten van 3 mm op de romp, verder aan de achterkant van de mars een 2 x 2 mm notenlat gelijmd en de snaphanen van 1 x 1 mm op de mars gelijmd. tevens de gaten geboord voor de juffers,
20211226_115104_bewerkt-1.jpg

Gisteren de zaling gemaakt die onder de mast komt. Wat ik van deze kit wel wat vind tegenvallen is de verschillende houtsoorten die worden gebruikt voor bepaalde onderdelen. Zo worden hier de dwarszalingen gemaakt van 3 x 3 mm beuk en de langszalingen van noten, indien je de zaling dekkend zou schilderen is dit natuurlijk geen probleem, maar gebruik je beits of in mijn geval Deense olie dan krijg je kleurverschil en dat is uiteraard niet de bedoeling. Dit 'probleem' komt regelmatig voor in deze bouwkit. Gelukkig heb ik altijd wel wat voorraad aan hout liggen, dus heb ik de beide zalingen gemaakt uit 2 x3 mm noten met het volgende resultaat;

De onderkant,
20211227_083810_bewerkt-1.jpg

en de bovenkant, (uit het blokje noten wat er naast ligt word het ezelshoofd gemaakt,
20211227_083904_bewerkt-1.jpg

Heel mooi Piet, ik kan me je ‘frustratie’ voorstellen. Dit zou je toch niet mogen verwachten van een merk zoals dit.
Omdat ik over het algemeen nogal positieve berichten lees over de bouwkits van Corel, is dit toch inderdaad wel wat minder vind ik, evenals de 'kromme' marsen, ankerstokken en ezelshoofden, die in principe zo de kliko in kunnen.... Dus als je zo'n bouwkit aanschaft en je hebt zelf niets in huis, dan heb je toch een beetje een probleem :rolleyes:

Het enige voordeel dat het biedt, is dat je wel je eigen inbreng aan het model kunt vergroten. En dat is jou wel toevertrouwd :worship:

De mast is bijna klaar, op wat kleinigheidjes na, zoals; enkele blokken en een kleine klamp aan de masttop net boven de mars en ringen voor de nodige blokken aan het ezelshoofd.

Vandaag de 'oren' die in de kit zaten in model geschuurd waar de mars op rust, het ezelshoofd gemaakt van een stukje notenhout, de masttop smaller gemaakt en de nodige woelingen gelegd en op de zaling de kalven aangebracht en een extra lat van 2 x 3 mm om de steng op te sluiten,
20211227_163658_bewerkt-1.jpg

Alles vast gelijmd en 2 woelingen gelegd om de masttop, (woelingen om de mast zijn van bruin garen van 0,5 mm dik en om de masttop eveneens bruin garen van 0,25 mm dik)
20211227_170942_bewerkt-1.jpg

De mast dry-fit in het model,
20211227_171255_bewerkt-1.jpg

En met de nog onbewerkte steng,
20211227_194541_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Ziet er erg mooi uit Piet je bouwt wel heel erg snel kan ik niet aan tippen.
Groet Cees
Dank je wel Cees en wat dat snel bouwen betreft, dat lees ik wel vaker, maar de mast ben ik toch 5 dagen mee bezig geweest, dus zo snel is dat nu ook weer niet....

De mast voorzien van de nodige blokken. Aan de voorkant van het ezelshoofd komen nog 2 enkelschijf blokjes voor de toppenanten, maar daar kan ik de gaatjes pas voor boren als de steng er definitief in zit. Aan de masttop zijkant 2 enkelschijf blokken van 4 mm, aan de achterkant 2 juffers van 4 mm en 1 dubbelschijf blok van 4 mm. In het ezelshoofd 2 ringen waar er dus nog 2 bij komen en onder de mars 6 enkelschijf blokken van 3 mm (3 aan beide kanten)
20211228_151911_bewerkt-1.jpg

De specifieke benamingen komen wel aan bod tijdens het optuigen, dan is het ook wat duidelijker.

Back