bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

Vandaag het anker aan stuurboord afgehangen, valt verder niets over te melden, is het zelfde als aan bakboord, wel 2 fotootjes,
20211220_163812_bewerkt-1.jpg

20211220_163846_bewerkt-1.jpg

Ik heb vandaag de blinde ra afgehangen, geprobeerd om detail foto's te maken, maar dat wil niet goed lukken met de telefoon. Je kan erg slecht inzomen op een specifiek onderwerp, of ik heb er gewoon geen sjoege van :rolleyes:. Tijd dus dat mijn camera weer terug is....
Hier enkele plaatjes die wel gelukt zijn,
20211221_174046_bewerkt-1.jpg

Het lopend want van de boegspriet bestaat uit; van de nokken van de blinde ra naar de top van de kluiverboom de schuiftoppenant (ook wel schuifblindeval genoemd en belegd op de nagelbank) en van de nokken naar de verschansing bolders de brassen. De toppenant loopt vanaf een ring aan het ezelshoofd naar de bovenkant nok, terug naar het ezelshoofd en via een geleide blok naar de nagelbank. Aan de achterkant van de blinde ra de geien die rechtstreeks naar de nagelbank lopen waar ze zijn belegd, (de geien doen uiteraard geen dienst daar er geen zeil word gezet)

20211221_184256_bewerkt-1.jpg

Het rak van touwwerk is bevestigd aan een rakhouder op het midden van de ra en om de top van de boegspriet gelegd. In het midden van de rakhouder is de ronde vorm van de boegspriet gevijld, dit kreeg ik niet goed op de foto.

Zicht op de belegpunten, aan de bolders de brassen en aan de nagelbank van de fokkemast, schuiftoppenant, toppenant en geien. (sommige lijnen zijn nog niet definitief belegd)
20211221_184329_bewerkt-1.jpg

20211221_184639_bewerkt-1.jpg

De voetpaarden onder de blinde ra ben ik een beetje vergeten, maar die krijg ik er nog wel aan omdat er niet veel in de weg zit.

Laatst bewerkt:
Gisteren avond alle lijnen van de boegspriet belegd en netjes afgewerkt, tevens de stagkraag met kous gemaakt aan één van de zware ringen aan de boeg voor de latere grootstag. De driehoek juffers van 5 mm zijn net iets te klein voor de zware stag en daarom de kous gemaakt (2 stuks) van een stukje rest hout,
20211222_182123_bewerkt-1.jpg

Aan de nok van de kluiverboom een noktakel gezet die met 4 mm juffers word stijf gezet aan een ring onder het ezelshoofd. Deze talie heeft als doel; om de opwaartse kracht die de voorstengen- en topstag gaan uitoefenen op de top van de kluiverboom op te vangen. De kluiverboom is amper 3 mm dik en na het aanspannen van genoemde stagen zal de top iets omhoog worden getrokken, de talie dient om dit te voorkomen,
20211223_075908_bewerkt-1.jpg

Gisteren avond alle lijnen van de boegspriet belegd en netjes afgewerkt, tevens de stagkraag met kous gemaakt aan één van de zware ringen aan de boeg voor de latere grootstag. De driehoek juffers van 5 mm zijn net iets te klein voor de zware stag en daarom de kous gemaakt (2 stuks) van een stukje rest hout,
Bekijk bijlage 472089

Aan de nok van de kluiverboom een noktakel gezet die met 4 mm juffers word stijf gezet aan een ring onder het ezelshoofd. Deze talie heeft als doel; om de opwaartse kracht die de voorstengen- en topstag gaan uitoefenen op de top van de kluiverboom op te vangen. De kluiverboom is amper 3 mm dik en na het aanspannen van genoemde stagen zal de top iets omhoog worden getrokken, de talie dient om dit te voorkomen,Bekijk bijlage 472090
Mooi om te zien, Piet, hoe de boegspriet opgebouwd wordt. Met de telefoon is het inderdaad een beetje behelpen om het scherp en niet al te vervormd in beeld die krijgen. Maar met misschien af en toe een extra opname heb je het toch mooi in beeld gekregen.
Gr. Peter

Back