Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Ik had vanochtend de kanonnen er op en vast met per stuk drie talies en een broeking. Maar de uitvoering van de roosters, de kanonskogelrekken en de kanonnen zinde me voor geen meter. Ik heb dus het dek schoongeveegd en begin met dek en verschansing opnieuw af te werken. Dan ga ik weer aan de roosters enzovoort enzovoort. Je moet de moed hebben te veranderen wat veranderd moet worden en laten we eerlijk wezen op deze manier geniet ik twee keer van al die draadjes en blokjes en roostertjes en kogeltjes. Immers het bouwen is de lol.

Ik bouw twee extra sloepen voor mijn Victory, foto in mijn album. Ik bouw niet geheel volgens het bouwplan van deAgostini. Wel in grote lijnen maar met enkele subtiele verschillen. alle foto's staan op de site van photobucket.com/pietsan.

Ik heb het sloepje ook niet volgens het bouwplan gemaakt, ik vond de latjes die tegen de spantjes moesten gelijmd worden veel te dun. Heb met een soort pasta de tussenruimten van de spanten opgevuld en daarop de latjes gelijmd, het heeft met veel werk gekoste om nadien de hardgeworden pasta er af te schuren maar ik ben tevreden en mijn sloepje mag ook gezien worden

Ik had vanochtend de kanonnen er op en vast met per stuk drie talies en een broeking. Maar de uitvoering van de roosters, de kanonskogelrekken en de kanonnen zinde me voor geen meter. Ik heb dus het dek schoongeveegd en begin met dek en verschansing opnieuw af te werken. Dan ga ik weer aan de roosters enzovoort enzovoort. Je moet de moed hebben te veranderen wat veranderd moet worden en laten we eerlijk wezen op deze manier geniet ik twee keer van al die draadjes en blokjes en roostertjes en kogeltjes. Immers het bouwen is de lol.
Dat vind ik nou ook, het bouwschema cQ-plan van DeAgostini is een mooie richtlijn, maar jou boot bouw je zoals jij het mooi vind! Ik vind ook niet alles correct van deA. Pietsan

verf

@ allemaal

Ik heb bericht gekregen van DEA, dat de verf bij aflevering 60 aangeboden wordt.
Dus nog even wachten.

Ik vind ook niet alles correct van deA.

Dat zal altijd zo blijven, Piet. Een model ontwerpen is nu eenmaal niet het simpelweg miniaturiseren van het origineel. Sommige dingen kunnen nu eenmaal niet op de correcte schaal weergegeven worden. Dan sta je als ontwerper voor de keus: of een wat grovere versie maken of weglaten. Sommigen spreken van de "kunst van het weglaten", omdat als je te veel dingen noodgedwongen op een grotere schaal dan de schaal van het model maakt, de proporties van het geheel niet meer kloppen. In dat soort gevallen is het selectief weglaten van dingen dan soms beter.
Iedereen zal de grens daarbij anders leggen, dus ontwerpers van dit soort bouwkits moeten een soort "gulden middenweg" kiezen, waarmee sommigen het eens zijn en anderen weer niet.

Omdat ik nu zelf een schip van "scratch" bouw begrijp ik die problematiek maar al te goed, en ik zit daar soms best wel een tijd over te piekeren.

Moraal van het verhaal: iedereen moet zijn eigen keuzes maken zodat het model zoveel mogelijk naar zijn eigen zin is.

Groet,

Ad

Aan de prijzigekant.

Ja, dat kan Jan. Ik had daar niet op gelet. Ik haal mijn hout altijd bij "mijn" modelbouwwinkel op Rotterdam-Zuid, en om eerlijk te zijn let ik niet altijd op de prijs. Ik werd gisteren overigens onprettig verrast door een mededeling van de eigenaar: "ik stop per 1 februari 2013". Weer een modelbouwwinkel minder......
April vorig jaar was van Nieuwenhuyzen in Rotterdam Centrum (een "instituut" op modelbouwgebied) al gestopt. Nu blijft er in deze omgeving niets meer over op dit gebied, heel erg jammer!!!

Groet,

Ad

modelbouw winkel.

Ad.

Ik moet wel veel op het internet snuffelen, want een modelbouw winkel in Roermond heb je niet, de eerste goeie zaak is in Venlo, maar gespesialiseerd in plastic, ze hebben wel voor houdbouw, maar niet erg veel.

winkels

Ad.

Ik moet wel veel op het internet snuffelen, want een modelbouw winkel in Roermond heb je niet, de eerste goeie zaak is in Venlo, maar gespesialiseerd in plastic, ze hebben wel voor houdbouw, maar niet erg veel.
tis maar een tip !!! Verspaget in Eindhoven hele grote modelbouw winkel en Toemen in Den-Bosch

April vorig jaar was van Nieuwenhuyzen in Rotterdam Centrum (een "instituut" op modelbouwgebied) al gestopt. Nu blijft er in deze omgeving niets meer over op dit gebied, heel erg jammer!!!

Groet,

Ad[/QUOTE]

Zijn we natuurlijk allemaal een beetje schuldig aan door alles maar via internet te bestellen. Ook abonnementen voor de Bismarck en de Victory zijn daar debet aan (ik steek mijn hand ook in eigen boezem).

Groet
Ton

internet

Groet,

Ad

Zijn we natuurlijk allemaal een beetje schuldig aan door alles maar via internet te bestellen. Ook abonnementen voor de Bismarck en de Victory zijn daar debet aan (ik steek mijn hand ook in eigen boezem).

Groet
Ton[/QUOTE]
ja maar om km te gaan rijden voor wat latjes is ook niet slim en tel dan eens de afstand met de huidige benzineprijzen, nee dan bestel ik toch liever een setje via internet snel makkelijk en veel goedkoper !!!!

Ad.

Ik koop ook bij baillien in Antwerpen, hebben zowat alles wat je maar kan bedenken. Ze zitten online op: www.modelbouw-baillien.be Kijk maar eens rond. gr. pietsan

dit is een hele mooie victory.

Inderdaad een mooi sierstuk. Die variatie met de kleuren hout voor romp en berghout is erg mooi gedaan. Als je zoiets wilt zal je het hout echt daarop moeten uitzoeken.
De opgenomen zeilen vind ik ook wel iets hebben. Ik heb er ook wel eens aan lopen denken. Het maakt het schip compleet, en toch blijft het tuigage grotendeels zichtbaar. Met de details van het tuigwerk heeft de bouwer het niet al te nauw genomen..... Maar nog,aals, als sierstuk echt mooi.

Groet,

Ad

hallo, ik wil weer een poging wagen op de bovenbouw van de uss missouri.
wat kan ik beter gebruiken 1 mm berken of beuken triplex.

en zagen met myn decoupeer zaag tafelmodel proxon.

is scale 1:200.

Hoi,

Het beplanken begint goed te vlotte.

Ik heb wat witte vulpasta om de spleetsje op te vullen gekocht. Voor ik hier mee aan de slag ga wil ik wat tips verzamelen.

Hoe moet ik met die past aan de slag gaan?

Mvg,
Peter

Back