Bouwverslag HMS-victory Deagostini

roosters

DeAgostini adviseerd in het bouwplan om de roosters in te smeren met waterverdunde houtlijm. Indien je je roosters echter wilt schilderen, raad ik dit af omdat lijm en verf (vooral beits) elkaar niet goed verdragen. Als je de latten aan de zijkanten lijmt dan is dat voldoende en zit alles goed vast. Groet Pietsan
full

Laatst bewerkt door een moderator:
ijzerdraadje, oogboutje, blokje, touwtje en als dat klaar is gaan we opnieuw. Blokje, touwtje en als dat klaar is gaan we opnieuw. Deel 49 is echt om te genieten:rolleyes:. Niet moeilijk, afgezien van het feit dat je leert dat je onhandig bent met een pincet en wel worstvingers hebt. Ik hou vol dat ieder kanon een terugbrengtalie moet hebben, daardoor worden het 30 geschutstalies en per kanon een extra blok aan de achterkant. Beetje prutsen beetje meer prutsen en dan maar weer even iets anders doen want de vingers raken te gauw vermoeid en dus bibberig. Maar je ziet de stapeltjes groeien en weet dat er dus vorderingen gemaakt worden.

ijzerdraadje, oogboutje, blokje, touwtje en als dat klaar is gaan we opnieuw. Blokje, touwtje en als dat klaar is gaan we opnieuw. Deel 49 is echt om te genieten:rolleyes:. Niet moeilijk, afgezien van het feit dat je leert dat je onhandig bent met een pincet en wel worstvingers hebt. Ik hou vol dat ieder kanon een terugbrengtalie moet hebben, daardoor worden het 30 geschutstalies en per kanon een extra blok aan de achterkant. Beetje prutsen beetje meer prutsen en dan maar weer even iets anders doen want de vingers raken te gauw vermoeid en dus bibberig. Maar je ziet de stapeltjes groeien en weet dat er dus vorderingen gemaakt worden.

Hou vol. :p

meeting Victory

Is het misschien een leuk idee om met iedereen van het forum een zondag af te spreken om samen te komen en ervaringen uitwisselen, foto's laten zien of filmpjes of nog mooier je HMS Victory meenemen op een voor ieder geschikte locatie ergens in ons kikker landje.
Laat eens horen wat je ervan vind.

groetjes, Frenk ;)

Bedankt voor de support heren. Twee terugbrengtalies op die site Newbie. Die variant had ik nog niet gevonden. Het verhaal begon met er zit een ring bij het rooster en in de caldercraft versie zat deze enkele terugbrengtalie. Dat er in andere varianten twee waren vind ik zeer aannemelijk zeker voor de 32 ponders op het onderste geschutsdek. We hebben nu Deagostinie geen, caldercraft en de uitvoering van veel affuiten op andere plekken met een centrale terugbrengtalie en jouw nauwkeurig ogende site met twee. In ieder geval leren we een hoop over hoe gebruik ik en bevestig ik zo'n kanon.

In 17e eeuw waren voor het afvuren van een kartouw 7 man nodig, voor een kolverijn 4 man, voor een saker of een mignon 3 man, en voor een 3-ponder 2 man. In de 18e eeuw eiste de bediening voor een 42-pnd 15 man, 32-pnd 13 man, 24-pnd 11 man, 18-pnd 9 man, 12-pnd 7 man, 9-pnd 6 man, 6-pnd 5 man, 4-pnd 4 man, 3-pnd 3 man. Voor een carronade waren slechts 2 man of 1 man en een jongen nodig. De bediening van een gladloops kanon bleef bijna 200 jaar, tot half 19e eeuw, vrijwel ongewijzigd. Vóór de strijd werden alle benodigde zaken klaargelegd (kogeltang, koevoet, laadstok, wisser, kruithoorn, lont en richttalies) en werd gezorgd voor een constante aanvoer van nieuwe kardoezen en kogels. Er waren strenge regels m.b.t. de omgang met de kardoezen en gemorst kruit om ontbrand- ing door een vallende lont, gloeiende resten van de kardoes, vijandelijke treffers en eigen mondings- vuur te voorkomen. De stukken werden voor het eerste schot ontdaan van hun sjorrings en talies. Vervolgens werd het kanon m.b.v. een talie aan een ringbout naar achteren gerold ("Stukken in!"), tenzij het stuk door de terugloop van een vorig schot al in die positie was gebracht, en daar tijdelijk gezekerd. De windprop (die de loop in tijden van rust beschermde) en het platlood (afdekking van het zundgat) werden weggenomen, en het zundgat (cintgat) werd gevuld met een propje katoen. De loopmond (ziel of tromp) werd ontdaan van gloeiende resten van de kardoes van het vorige schot, waarvoor men een soort kurkentrekker op een stok gebruikte (patroontrekker of krasser). Daarna haalde men een natte spons op een stok door de loop (wisser). Het kardoes (een patroon van speciaal karton gevuld met zwart kruit) werd geopend, in de loop gebracht en met drie stevige stoten aangezet. De kogel werd ingebracht met daarop de prop (om uitrollen te voorkomen). Prop en kogel werden eveneens aangezet. Het zundgat en de patroon werden met een priem schoongemaakt, respectievelijk doorboord, waarna men het zundgat met kruit uit de kruithoorn vulde. Het platlood werd weer over het zundgat gelegd. Vervolgens bracht men het stuk met twee talies naar voren met de loop door de geschutspoort ("Stuk te boord!"). Na richten van het stuk werd de lont afgeblazen en het platlood weer verwijderd. Voor het afvuren hield men een brandende lont op het uiteinde van de lontstok bij het zundgat. Vanaf 1780 werd een soort vuursteenslot ingevoerd. De bemanning sprong tevoren terzijde om het rolpaard niet bij de terugloop over zich heen te krijgen. Na 10 tot 12 schoten werd het kanon gekoeld met natte sponzen. De vuursnelheid bedroeg bij de Engelsen en Nederlanders één schot per minuut, wat aanzienlijk hoger was dan bij Fransen en Spanjaarden. De vuursnelheid van een carronade was dank zij de eenvoudige bediening drie schoten per min. Dreigde een kanon in vijandelijke handen te vallen, dan maakte men het (tijdelijk) onbruikbaar door een ijzeren nagel in het zundgat te staan (vernagelen).

wat info

Ziehier mijn oplossing voor de "niet aanwezige terugbrengtalies" Omdat straks door de kuil de 12 ponders niet echt goed zichtbaar zijn en er ook niet veel ruimte is door de roosters heb ik ze naar achteren vast gezet met een ring en touwwerk. Straks op het halfdek doe ik er wel een talie aan omdat die veel beter te zien zijn. Gr. pietsan.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
foto

Hoi Pietsan

Even over de foto, hij ziet er heel mooi en strak uit, maar er zit een fout in, bij de trap, loopt het touw aan de verkeerde kant, zo kan er niemand naar beneden.

Hoi Pietsan

Even over de foto, hij ziet er heel mooi en strak uit, maar er zit een fout in, bij de trap, loopt het touw aan de verkeerde kant, zo kan er niemand naar beneden.
Bocdan, je hebt gelijk, ik ga het veranderen. Goed dat dit draadje er is om elkaar te helpen. gr. Pietsan

Laatst bewerkt:
Volgens mij zit het touw inderdaad goed, maar zit de trap verkeerd ! de beide trappen zitten volgens de engelse site naar elkaar toe gericht..
gr. Wim

Ik heb het touw andersom gezet en hoe de trappen worden geplaatst, is up to you. Is denk ik niet echt belangrijk. Ik wijk hier en daar toch al af van het origineel. Ik bouw de boot zoals ik het mooi vind. Want perfect op schaal is soms niet eens mogelijk. De blokken om de 12 ponders vast te zetten zijn in verhouding ook veel te groot. Gr. Pietsan

:(Het spijt mij maar je hebt gelijk Pietsan. De blokken zijn te groot en niet een beetje. De touwen kunnen misschien net voor de broeking maar zijn zeker te dik voor de talies. Bedenk dan ook nog eens dat je voor de talies eigenlijk aan drie keer het touw veel te weinig hebt. Mijn 30 talies en 10 broekingen heb ik gisteren aangeslagen en aan ieder kanon zitten drie blokken. Ik heb gewerkt met een modelbouw treinen complex schaal N. Dat betekent dat je lokomotief kleiner is dan een lucifers doosje. Op die schaal moet je geen goed gedetailleerde stoomfluit op je lokomotief willen, dat kan niet. :confused:Moet je op deze schaal wel blokken in je talies van de kanonnen willen. Kijken we niet teveel naar schepen 1:72 en 1:50. :(In deel 50 wordt de scheepsbel geleverd, daar komt geen klepel in. Schaal 1:84 is groot maar toch zijn er beperkingen.

In afl 50 worden de kannonnen gemonteerd maar moet ik niet eerst de kozijnen schilderen als de kanons er al staan kan ik toch nooit meer goed bij het kozijn !!!

Van de kozijnen wordt de dekzijde niet geschilderd en de buitenkant op de romp ook niet. Alleen de binnenkant in de doorgang van het kozijn wordt rood. Deagostini gaat er vanuit dat je dat van buiten af bij het schilderen van de romp wel red.

elk oorlogschip werd aan de binnenkant volledig rood geverfd.

kwestie dat de mensen niet in shock geraakte bij het zien van al dat bloed en ingewanden.

In belgie zijn we aan afl. 28 toe.Toch mooi hoe je dat model onder je handen ziet groeien.Als beginneling heb ik weinig toe te voegen aan de vele hints en raadgevingen.Heb me wel een hoop litteratuur aangeschaft via De Slegte.Oudere boeken van oa.Orazio Curti,Rolf van Hoeckel enz.Wreed interessant.

Back