Bouwverslag HMS-victory Deagostini

n° 1 van humbrol bv is de grijze primer.

gebruik die op messing en koper. gewoon tervoren goed ontvetten en beetje opschuren dat de verf kan pakken en opgelost.
 
Advies gevraagd

Ziehier enkele foto's van wat ik tot nu toe heb.
De spanten zijn nog niet aan de kiel vastgelijmd.
Echter (zoals het ook te zien is op de foto's in de "bouwhandleiding van deAgostini) komen de spanten nummers 15 (heel duidelijk) en 16 niet tot aan de bodem van de kiel. Zo-ook heb ik de indruk dat de eerste spant aan de boeg misschien iets dieper zou moeten zijn (zie foto's). Enig raadgeving is hier meer dan welkom. Dank bij voorbaat
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziehier enkele foto's van wat ik tot nu toe heb.
De spanten zijn nog niet aan de kiel vastgelijmd.
Echter (zoals het ook te zien is op de foto's in de "bouwhandleiding van deAgostini) komen de spanten nummers 15 (heel duidelijk) en 16 niet tot aan de bodem van de kiel. Zo-ook heb ik de indruk dat de eerste spant aan de boeg misschien iets dieper zou moeten zijn (zie foto's). Enig raadgeving is hier meer dan welkom. Dank bij voorbaat

@Xtian, dat is bij mij ook het geval.
Is niet zo erg omdat daar later de zandstrook op de kiel wordt gemonteerd, zie uitgave 36. Eventueel kun je de spant ter plaatse nog wat opvullen.

Groet
Ton
 
Ziehier enkele foto's van wat ik tot nu toe heb.
De spanten zijn nog niet aan de kiel vastgelijmd.
Echter (zoals het ook te zien is op de foto's in de "bouwhandleiding van deAgostini) komen de spanten nummers 15 (heel duidelijk) en 16 niet tot aan de bodem van de kiel. Zo-ook heb ik de indruk dat de eerste spant aan de boeg misschien iets dieper zou moeten zijn (zie foto's). Enig raadgeving is hier meer dan welkom. Dank bij voorbaat

@Xtian, dat is bij mij ook het geval.
Is niet zo erg omdat daar later de zandstrook op de kiel wordt gemonteerd, zie uitgave 36. Eventueel kun je de spant ter plaatse nog wat opvullen.

Groet
Ton

Akkoord ik kan het zo laten, maar gaat er dan geen deuk komen in de romp? maakt die deuk deel van het origineel ontwerp (dwz op de echte Victory) Ik schat toch een verschil van een klein mm tussen de bodem van de valse kiel en de onderkant van de spant. Zal de deuk uiteindelijk al dan niet zichtbaar zijn na de beplanking? Indien het best opgevuld moet worden, wat is het eenvoudigste oplossing? In België zijn we nog bijlange niet toegekomen aan deel 36
 
Akkoord ik kan het zo laten, maar gaat er dan geen deuk komen in de romp?

Dat kan je natuurlijk even controleren door er een lat langs te buigen. Als je die echt extra aan moet drukken om hem tegen de betreffende spanten te krijgen, dan kan het zijn dat daar een deuk zichtbaar wordt die niet echt de bedoeling is.
Ik veronderstel dat de spanten aan de bovenkant wel gelijk met de bovenkant van de valse kiel komen? Dan zou het goed moeten zijn, hou er wel rekening mee dat er later nog een aparte kielbalk onder komt (zie foto die ik even van Timberwolf heb overgenomen, EDIT ik zie net dat Ton dat ook al opmerkt: de zandstrook), zodat dat kleine stukje dat de valse kiel nu uit de spanten springt wegvalt door de dikte van de beplanking.

full


Groet,

Ad
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziehier enkele foto's van wat ik tot nu toe heb.
De spanten zijn nog niet aan de kiel vastgelijmd.
Echter (zoals het ook te zien is op de foto's in de "bouwhandleiding van deAgostini) komen de spanten nummers 15 (heel duidelijk) en 16 niet tot aan de bodem van de kiel. Zo-ook heb ik de indruk dat de eerste spant aan de boeg misschien iets dieper zou moeten zijn (zie foto's). Enig raadgeving is hier meer dan welkom. Dank bij voorbaat

@Xtian, dat is bij mij ook het geval.
Is niet zo erg omdat daar later de zandstrook op de kiel wordt gemonteerd, zie uitgave 36. Eventueel kun je de spant ter plaatse nog wat opvullen.

Groet
Ton

Klopt helemaal Ton.
 
Xtian1957,
Was bij mij ook het geval. Ik heb het laten zitten. Dat gaf niet zoveel problemen aan de romp. Moest de spant iets opvullen en de hoogte van de deksteunen aan de bovenkant zijn iets te hoog. Kunnen natuurlijk ook bijgewerkt worden.
Ik denk dat als je het spant iets laat zakken je het uiteindelijk iets makkelijker zult hebben.
Succes.
Jan Zwart.
 
Xtian1957, je probleem komt mij wel bekend voor. Alles past heel mooi maar het klemt wel eens, een tikje met de hamer kan dan geen kwaad, dat kan bij de middenspanten zijn, maar ook de boeg klemt makkelijk maar moet wel tot het einde passen.
Bij de achtersteven is dat ook het geval, ik heb na montage dit weer moeten slopen omdat ik merkte dat er iets niet paste, na het aanbrengen van de lijm ging het klemmen zonder dat ik dat merkte. Alle spanten moeten goed op hun plaats zitten.
Na het monteren van de spanten komt je eerste dek, dat brengt verband in de boot, maar het dek moet goed met de buitenkant van de spanten de vorm geven, dit dek moet een goede gladde buitenpartij gaan opleveren, veel en zorgvulig schuren.
Dan is het beplanken later gemakkelijker.
Ook de boeg en het achterschip in een goede gladde lijn schuren.
Achteraf had ik nog wel wat door moeten schuren, maar dan ben je bang dat je te ver gaat, hoe gladder de buitenzijde hoe mooier verloop van de lijnen.
Ik heb wat foto's in mijn album staan.
Bouwwverslag HMS Victory Deagostini / gebruikersinstellingen / Interessegroepen / HMS Victorybuilders / your group HMS V.buikders / HenRie en de andere builders met een album. Cucces HenRie
 
hallo, ik heb vandaag deel 53/56 binnen gekregen .

niet in een doos maar in een witte envelop.

deel 53 54 56 was de plastic hoes kapot en de onderdelen zaten los in de envelop.

heb al een klacht ingedient by deagostini.
 
Xtian1957,
Was bij mij ook het geval. Ik heb het laten zitten. Dat gaf niet zoveel problemen aan de romp. Moest de spant iets opvullen en de hoogte van de deksteunen aan de bovenkant zijn iets te hoog. Kunnen natuurlijk ook bijgewerkt worden.
Ik denk dat als je het spant iets laat zakken je het uiteindelijk iets makkelijker zult hebben.
Succes.
Jan Zwart.
Jan, het spant laten zakken is géén goed idee, omdat je dan later met het beplanken van het dek in de problemen komt. Dan zit er nl. een steun voor de dekplanken lager en dat is niet aan te raden. Het bewuste spant lijkt iets te hoog te zitten maar dat is om de boeg goed te vormen tijdens het beplanken van de huid. mvg. pietsan
 
Ziehier enkele foto's van wat ik tot nu toe heb.
De spanten zijn nog niet aan de kiel vastgelijmd.
Echter (zoals het ook te zien is op de foto's in de "bouwhandleiding van deAgostini) komen de spanten nummers 15 (heel duidelijk) en 16 niet tot aan de bodem van de kiel. Zo-ook heb ik de indruk dat de eerste spant aan de boeg misschien iets dieper zou moeten zijn (zie foto's). Enig raadgeving is hier meer dan welkom. Dank bij voorbaat

@Xtian, dat is bij mij ook het geval.
Is niet zo erg omdat daar later de zandstrook op de kiel wordt gemonteerd, zie uitgave 36. Eventueel kun je de spant ter plaatse nog wat opvullen.

Groet
Ton
De spanten 15 en 16 staan iets hoger dan de andere omdat je de spanten 12 t/m 14 samen met de boeg in de juiste vorm moet schuren VOOR dat je gaat beplanken. Dus maw de boeg moet een ronde vorm krijgen van voor naar achter en dan staan de bewuste spanten juist precies goed. Dus niet met hamers gaan tikken om de spanten te laten zakken, want dan kom je in de problemen met het latere dek. gr. Pietsan
 
hallo, ik heb vandaag deel 53/56 binnen gekregen .

niet in een doos maar in een witte envelop.

deel 53 54 56 was de plastic hoes kapot en de onderdelen zaten los in de envelop.

heb al een klacht ingedient by deagostini.


Heb de zending ook ontvangen in een witte envolpe. Volgens mij zijn ze aan het bezuinigen.
 
onderdelen

Als je je onderdelen maar onbeschadigd ontvangt, dan maakt het niet uit hoe ze ze verzenden.
Bij de Bismarck zaten ze ook in plastic.
 
Als je je onderdelen maar onbeschadigd ontvangt

Juist Jan, aan onbeschadigde en goedverpakte rotzooi heb je niks!!!

Vraagje over het abonnement. Er is waarschijnlijk een Nederlandse handleiding bij, maar hoe is de kwaliteit van die vertaling, en met name de scheepstermen.

Ik loop daar tegenaan met de (voorzichtige) voorbereidingen van de restauratie van mijn Victory. Met name met het tuigwerk loop ik er nog weleens tegenaan dat ik de Nederlandse benamingen moeilijk weet te vinden (lukt meestal wel, maar dikwijls na veel zoekwerk). Dus ik vroeg me af hoe ze dit bij DeAgostini gedaan hebben.

Groet,

Ad
 
tuigwerk

Hoi Ad.

Met de benaming van het tuigwerk, gebruiken ze, en zullen ze in de toekomst ook het beperkt blijven gebruiken.
Ik denk dat de meeste toch niet snappen wat ze precies bedoelen, ik heb zelf gevaren 6,5 jaar, en ik moet je bekennen dat ik soms ook niet weet waar ze het over hebben.
ocht je je er in willen verdiepen i.v.m de restoratie van het model, zul je de meeste vragen toch op moeten zoeken in goede boeken, die dan ook alleen de VICTORY behandelen, en dan nog de tuigage.
Ik zelf heb een boekwerk van dit schip, en dan nog, vraag je je af waar ze het over hebben, op de eerste plaats is het nog engels ook, en je weet technise termen in een andere taal, geeft je hoofdbrekens.
Maar ik wens je sterkte met je plan.
 
Juist Jan, aan onbeschadigde en goedverpakte rotzooi heb je niks!!!

Vraagje over het abonnement. Er is waarschijnlijk een Nederlandse handleiding bij, maar hoe is de kwaliteit van die vertaling, en met name de scheepstermen.

Ik loop daar tegenaan met de (voorzichtige) voorbereidingen van de restauratie van mijn Victory. Met name met het tuigwerk loop ik er nog weleens tegenaan dat ik de Nederlandse benamingen moeilijk weet te vinden (lukt meestal wel, maar dikwijls na veel zoekwerk). Dus ik vroeg me af hoe ze dit bij DeAgostini gedaan hebben.

Groet,

Ad
AD, kijk hier maar eens rond, daar vind je vast wat je zoekt. www.vocsite.nl/woordenlijst/tuigage.html

gr. pietsan
 
Back
Top