Bouwverslag HMS-victory Deagostini

verf

ik had al heel in het begin verf gekocht voor het schilderen van de boot en de figuren die straks komen. Ik kocht mijn verf bij de kwast in Den Bosch.Ik heb dus verschillende potjes met Acrylic verf bedoelt om straks metaal mee te schilderen mij is immers deze verf aanbevolen. Ik lees op de beschrijving van het potje dat de verf verdunbaar is met water maar ik dacht dat verf voor metaal nooit met water verdunbaar was. VRAAG heb ik nu de juiste verf voor het schilderen van metalen onderdelen ???

VRAAG heb ik nu de juiste verf voor het schilderen van metalen onderdelen ???

Volgens mij kan je metalen onderdelen ook gewoon met acryl verf schilderen. Ik heb zelf een primer (Epifanes Washprimer AQ) die speciaal voor metaal is en op waterbasis is. Het gebruik van een goede primer is echt belangrijk, en ik zou het altijd aanraden om eerst een proefstukje te maken. Ik had bijvoorbeeld eerst een primer van Stilleven (spuitbus) die daar ook voor gemaakt zou zijn, maar ik veegde die er zo weer af!!!

Groet,

Ad

Hoi,

Het beplanken begint goed te vlotte.

Ik heb wat witte vulpasta om de spleetsje op te vullen gekocht. Voor ik hier mee aan de slag ga wil ik wat tips verzamelen.

Hoe moet ik met die past aan de slag gaan?

Mvg,
Peter
Peter, je moet wel opletten of je vulpasta overschilderbaar is, als je je boot wilt schilderen. Want dit is niet altijd het geval. Ik gebruik zelf altijd kneedbaar hout, dat is er in diverse tinten en dat kun je ook schilderen.
Daar het in de modelbouw altijd om kleine kiertjes en spleetjes gaat gebruik ik een recht (haaks) hobbymesje om het aan te brengen en schuur indien nodig als het droog is met fijnkorrelig schuurpapier de overmatige pasta weg. Het is echter beter om je plankjes zo strak mogelijk tegen elkaar aan te bevestigen zodat je geen of zo weinig mogelijk vulmiddel nodig hebt. Succes! Gr. Pietsan

ik had al heel in het begin verf gekocht voor het schilderen van de boot en de figuren die straks komen. Ik kocht mijn verf bij de kwast in Den Bosch.Ik heb dus verschillende potjes met Acrylic verf bedoelt om straks metaal mee te schilderen mij is immers deze verf aanbevolen. Ik lees op de beschrijving van het potje dat de verf verdunbaar is met water maar ik dacht dat verf voor metaal nooit met water verdunbaar was. VRAAG heb ik nu de juiste verf voor het schilderen van metalen onderdelen ???

Ad heeft al een goed advies gegeven, een primer is noodzaak als je metalen onderdeeltjes gaat schilderen. Ik gebruik zelf een blikje universele grondverf en heb eigenlijk nooit een probleem met de hechting van de verf daarna. Of het nu synthetisch is of op waterbasis. Gr. Piet

ik ga ook weer verder met de uss missouri ik heb berken triplex gekocht.

25x 50 cm by 1 mm dik.

daar wordt de boven bouw van gemaakt.

verven

Jordaantje.

Wil je metaal verven, zal je het eerst in de primer moeten zetten, daar hebben we het in de bouw van de Bismarck vaak over gehad.
Zeker de messing onderdelen vragen een goede voorbereiding, en doe je dat niet, licht de verf er zo af.

Ik zelf doe de messing delen zwarten, dat is wel even wat werk, maar het wordt mooi egaal zwart, en gaat er nooit meer af.

primer

Ik heb een grote pot Gesso Primer 1001 de verf die erin zit is wit van kleur. Er staat ook een icoontje op met oil en Acrylic. In de beschrijving staat voor het prepareren van schilderdoek (linnen en katoen) hout,multiplex hardboard etc ook voor alkalihoudende ondergronden.Verder staat er kan met acrylverf gekleurd worden is na droging watervast en elastisch en dan staat er nog onder,Basis:gepigmenteerde acrylaatharsdispersie.
Nu mijn vraag ?
Stel ik ga het stuurwiel verven in de kleur bruin moet ik deze dan eerst een keer behandelen met de Gesso???:confused:

primer

Jordaantje.

Het merk van de primer, zal er niet toe doen, als er op staat dat het geschikt is voor metaal, dan is het goed.

Maar bedenk wel dat je messing, en alu, niet met deze primer kan doen, daar heb je andere primer voor nodig, en daar staat dan ook duidelijk op
dat die geschikt is voor deze metalen.

primer

Hay Bocdan

Dat is het 'm nou juist ik kom nergens in de beschrijving metaal tegen dus ik weet het nog steeds niet al wat ik lees komt het allemaal neer op hout,muren beton,multiplex,karton en hardboard. Ik heb dit bij de kwast in den bosch gekocht en heb verteld waarvoor ik de primer nodig had maar als ik het dan lees zou je zeggen dat deze niet voor metaal is bedoeld. Natuurlijk kan ik terug naar die winkel maar als iemand via het forum raad kan geven ben ik daar ook gerust op. Ikzelf denk dat ik andere primer moet hebben of.............................

hallo jordaantje
gewoon naar de bouwmarkt gaan en busje primer halen ze hebben div. soorten
voor alle type metaal of universeel kom je soms uit de jordaan amsterdam

vr.gr.jan

Dat zou ik ook willen adviseren. Je kunt bij bouwmarkten diverse soorten primer krijgen voor diverse matrialen. Kijk goed op de verpakking of jou matriaal ertussen staat. Overigens is het ook nooit verkeerd om de verpakking en verwerkingsinstrukties goed door te lezen. (Dat laatste geld overig voor iedereen.) :-)

gewoon naar de bouwmarkt gaan en busje primer halen

Dat zou ik ook willen adviseren.

Kan heel goed lukken. Voor één ding wil ik nogmaals waarschuwen: de non-ferro metaal primer van Stilleven (bijvoorbeeld bij Praxis, en ik dacht ook Karwei). Naast mij hadden meerdere forumleden daar zeer slechte ervaring mee.
De Rust-oleum Combi Primer die ik gebruik is vermoed ik alleen bij goed gesorteerde verfwinkels te krijgen, en is behoorlijk duur. Ook de watergedragen Epifanes washprimer AQ is niet bij bouwmarkten te krijgen, wel bij zaken die spullen voor jachtonderhoud verkopen (ik heb die bij Correct-Marine vandaan).
Maar het kan inderdaad dat je met een metaalprimer van de bouwmarkt ook goed uit de voeten kunt. Het is jammer dat dit alleen proefondervindelijk vast te stellen is......

En ja, instructies lezen. Enigzins opruwen is altijd goed, en goed ontvetten natuurlijk ook!!!!

Groet,

Ad

ter info
Heb bij modelbouw de kombuis de Victory verfset gekocht. Eén van de vele potjes bevat ook een (grijze) metaal primer. Al op diverse metalen bebruikt, ook messing en werkt prima.

gr. Wim

Back