Bouwverslag HMS-victory Deagostini

gegroet collega modelbouwers eerst en vooral bedankt voor al die goeie tips volg het van in het begin en het helpt wel ik doe het op mijn gemakjes zodat ik alles zo goed mogelijk kan doen het is ook mijn eerste boot in hout al mijn andere waren in plastiek
groetjes pluche uit oostende
 
:D gegroet collega modelbouwers eerst en vooral bedankt voor al die goeie tips volg het van in het begin en het helpt wel ik doe het op mijn gemakjes zodat ik alles zo goed mogelijk kan doen het is ook mijn eerste boot in hout al mijn andere waren in plastiek
groetjes pluche uit oostende :D
 
Tweede laag

hallo, bocdan ik wil myn boot een tweede laag geven waar kan ik dat het beste kopen.


Hoi Timberwolf.

Je wilt je boot met een tweede laag planken voorzien, dat kan heel goed,
ik doe dat zelf ook.
Je moet voor de plankjes op EBAY kijken, klik op modelbouw, en dan matrialen, dan zie je een heel asortiment.
Het adres is zeer betrouwbaar, en de verzending perfect.
Kijk alleen met wat voor soort hout je dat gaat doen, als je hem schilderd, kan je ahorn gebruiken, 5 mm breed, 30 cm lang.
Laat je hem ongeschilderd, dan moet je de kleuren van het hout bij elkaar zoeken.
Ook dat zal geen probleem zijn, je hebt zelfs hout die bijna zwart is.
Bestel je medere hout soorten hoef je maar 1 maal portokosten te betalen,en dat is een bedrag van 4 euro's.
 
Hi bouwers,
Ik kom nog even terug op de dekroosters.
Op de Engelse site van deAgostini is een forum van bouwers.
Een van hen, Son of Bulwark, werkt heel mooi en nauwkeurig.
Hij constateert dat de dekroosters wat te breed zijn, en versmalt ze.
Ik heb dat advies opgevolgd en ben wel tevreden, het dek toont slanker en geeft wat meer ruimte tussen de affuiten en de roosters, later komen ook de trapjes beter op hun plaats..Op onderstaand adres vind je de site.

Victory for Son of Bulwark - HMS Victory Build Diaries - ModelSpace

Ad bedankt voor je reactie op mijn vraag voor het toevoegen van foto's.
Helaas ben ik zo slechthorend dat ik de uitleg niet kan beluisteren en het beeld is te klein om te lezen.
Kun je nog een ander advies geven?
Allemaal een prettige dag, HenRie
 
Aanvulling,
Ik controleerde het adres op juistheid, klopt, maar zijn bouwverslag is erg lang op pagina 9 behandeld hij de dekroosters.
Gegroet, HenRie
 
toegevoegde waarden

hallo bocan

wat is de toegevoegde waarde tweede laag planken

vr.gr jan


Hoi Jan.

Eigenlijk is het wat je zelf mooi vind, en wil, ga je het schip verven, dan heeft het weinig zin om dubbel te beplanken, buiten dat je de poorten veel mooier af kan werken, je krijgt er een kozijntje in, het zelfde als op het echte schip, dat is die rand waar de poorten in vallen.
Plank je wel dubbel en je wil het schip zo laten, moet je het wel heel zuiver doen, en de plankjes netjes naast elkaar leggen, dan kan je met de eigen hout kleuren, toch nog de strepen namaken, en dan de boel in de olie zetten.
Ik ga hem dubbel beplanken, om de poorten mooier uit te laten komen, dan ga ik hem ( denk ik) wel schilderen, in geel en zwart, maar wel dun, zodat je het hout structuur blijft zien, het onderwater schip wordt van koperen plaatjes voorzien, die ik zelf maak, van een rol koper band.

Alleen ben ik er nog niet uit, met welke hout soort ik ga dubbelen.

Er zijn verschillende soorten die mooi zijn, sugesties zijn zeer welkom.
 
Eigenlijk is het wat je zelf mooi vind, en wil, ga je het schip verven, dan heeft het weinig zin om dubbel te beplanken

In grote trekken met je eens, Jan. Als je met een enkele/eerste beplanking de romp in perfectie vorm hebt geschuurd (dat moet je voor een dubbelplanks-systeem ook doen, alleen moet het oppervlak dan wat ruwer blijven voor de goede hechting van de tweede laag), is de romp dikwijls behoorlijk kwetsbaar doordat je plaatselijk nogal veel weg hebt moeten schuren. Verder zijn er onvermijdelijk naden door de wat dikkere gebruikte latten (of je moet de kopse kanten op de juiste manier afgeschuind hebben, maar er zijn maar weinigen die dat voldoende beheersen). Dat kan je dan wel weer wegplamuren, maar het gevaar van latere krimpscheurtjes is dan echt niet denkbeeldig. Doordat je voor de tweede beplanking dunnere latten gebruikt (ik gebruik 1 x 5 mm noten, en ook de Caldercraft Victory heeft dat) heb je veel minder last van kieren, en de verlijming en positionering gaat veel makkelijker omdat je het volledige oppervlak verlijmt.
Bij een blank houten schip moet je wel iets speciaals doen om geen gaatjes in de planken te krijgen (je wilt dus geen spijkers of punaises gebruiken), een voorbeeld staat in mijn Mississippi verslag (link in handtekening).
Doordat de vorm er met de eerste beplanking al goed in zit, hoef je als het goed is niet al te veel meer van de tweede laag af te schuren.

De planken voor de tweede laag over de hele lengte goed in de witte houtlijm zetten, zodat als je de plank erop drukt de lijm uit de naad met de vorige plank geperst wordt. Overtollige lijm kan je daarna gewoon met een vochtig doekje wegvegen, waarbij je ook het oppervlak van de eerste beplanking waarop de volgende plank moet komen de uitgeperste lijm moet verwijderen (even wegschrapen met een plamuurmes met scherpe hoek of gewoon iets anders met een scherpe hoek). Daarmee niet wachten tot de lijm uitgehard is, anders heb je problemen met de goede aansluiting van de volgende plank.

Ik heb het zo met alle vier mijn "grote" schepen gedaan, en het bevalt me uitstekend.

Groet,

Ad
 
beplanking

Hallo Ad.

Je antwoord met veel intresse zitten lezen, en ik ben het met je eens.
Je schrijft dat je noten hebt gebruikt voor de tweede beplanking,
Ik heb besloten en al besteld teak plankjes van 5mm x 0,6 mm x 300 mm
ik denk zelf dat het een mooie kleur zal worden, bovendien zijn ze goed in model te buigen.
Over het dubbel beplanken las ik ergens, dat ze eerst de romp insmeren met verdunde houtlijm, dat laten drogen, en dan de latjes aanbrengen zoals jij het uitlegd, de lijm zou dan eerder hechten.
Heb jij daar ervaring mee, ik in ieder geval niet, maar we gaan het uitproberen.

Over het verven ben ik het nog niet eens, ik wil zelf dat je het structuur van het hout nog kan zien, maar ik begrijp dat het moeilijk zal worden.
 
Ik heb besloten en al besteld teak plankjes van 5mm x 0,6 mm x 300 mm
ik denk zelf dat het een mooie kleur zal worden, bovendien zijn ze goed in model te buigen.

Ik denk dat je gelijk hebt, Jan. In noten heb je een enorme variatie, van bijna lichte teak kleur tot bijna zwart (kijk maar naar één van de laatste delen van mijn Rotterdam verslag, daar noem ik het ook nog). Voor een blanke boot moet je echt in de gelegenheid zijn om dat uit te zoeken, en ik denk dat teak ook een goede keuze is.


Over het dubbel beplanken las ik ergens, dat ze eerst de romp insmeren met verdunde houtlijm, dat laten drogen, en dan de latjes aanbrengen zoals jij het uitlegd, de lijm zou dan eerder hechten.

Ik heb daar geen ervaring mee, maar ik kan me er iets bij voorstellen. Alles wat ik doe is de eerste beplanking niet te glad schuren (korrel 120 of zoiets als fijnste), waardoor je ook een goede hechting krijgt.

Succes verder.

Groet,

Ad
 
Deklaag

Goede avond heren

Ik lees alles natuurlijk ook met heel veel interesse maar omdat het voor mij echt de aller eerste ( en niet laatste ) keer is dat ik een schip maak blijf ik vooralsnog met beide beentjes op de grond staan. Wel ben ikzelf ape trots op het geen wat ik gemaakt heb maar ik heb toch nog een vraag ? Ik schilder mijn Victory twee keer met dekleuren zwart,oker en rood en wat kan ik er dan het beste op aanbrengen om enige glans te krijgen ? Misschien vernis ?????

Mvrg, Frenk
 
wat kan ik er dan het beste op aanbrengen om enige glans te krijgen ? Misschien vernis ?????

Het is natuurlijk een persoonlijke keuze, maar ik vind hoogglans op dit soort schepen niet mooi, het wordt gauw wat schreeuwerig. Als je de verf te mat vindt zou je een blanke zijdeglans vernis erover kunnen doen, of hoogglans als je daar toch voor kiest. Wel opletten, een vernis op waterbasis als laatste laag kan in principe overal overheen. Vaak worden bepaalde parketlakken (Glitsa bijvoorbeeld) op waterbasis hiervoor gebruikt.

Groet,

Ad Bakker
 
dag Ad bedankt voor je snelle reactie ik heb hier wel een potje met Artists Acrylic Satin uv Varnish staan is dat misschien ook iets ik ken het niet ik heb het gekregen van iemand.
 
ik heb hier wel een potje met Artists Acrylic Satin uv Varnish staan is dat misschien ook iets ik ken het niet ik heb het gekregen van iemand.

Lijkt op zich niet gek, is kennelijk met een UV filter en dat voorkomt verkleuring. Acryl verf is op waterbasis, dus zou het denk ik moeten kunnen. Maar ik zou altijd in dit soort gevallen een proefstukje maken, want ik heb al wat gekke dingen gelezen hier met bepaalde verfcombinaties. Proefstukje hoeft echt niet te groot te zijn, je ziet snel genoeg of het niet gaat bladderen en dan kan je gelijk ook zien of de tint je bevalt. Goed opletten dat de ondergrond (eerdere laklagen) echt goed uitgehard zijn, en dat duurt bij de meeste verven aanzienlijk langer dan de tijd die als "stofdroog" wordt aangegeven. Bij sommigen kan dat wel een week duren.
Maar geduld is iets dat je wel aanleert met deze hobby.

Groet,

Ad
 
Ik gebruik blanke PU-lak op waterbasis (zijdeglans) als laatste laag. Geeft voor mij een erg mooie afwerklaag op de diverse kleuren beits die ik gebruik voor mijn Victory. de beits is overigens ook op waterbasis.

Ik heb alle kanonnetjes (de 10 die je blijft zien in de "kuil') weer los gemaakt. Omdat de blokjes van DeAgostini echt véél te groot zijn, het is niet mooi. Ik heb blokjes besteld van 2mm, dat is een betere maat dan de 5mm van DeA. Gr. pietsan
 
Blokjes

Ik gebruik blanke PU-lak op waterbasis (zijdeglans) als laatste laag. Geeft voor mij een erg mooie afwerklaag op de diverse kleuren beits die ik gebruik voor mijn Victory. de beits is overigens ook op waterbasis.

Ik heb alle kanonnetjes (de 10 die je blijft zien in de "kuil') weer los gemaakt. Omdat de blokjes van DeAgostini echt véél te groot zijn, het is niet mooi. Ik heb blokjes besteld van 2mm, dat is een betere maat dan de 5mm van DeA. Gr. pietsan

Ik heb jullie al een paar keer gehoord over blokjes het zal zeker aan mij liggen maar mij ontgaat het volledig welke blokjes hier bedoeld worden.

Sorry,Frenk
 
Sorry Frenk voor het woord "blokjes" , maar Ad heeft het goed neergezet, dat maakt het duidelijk.

Ik heb de talies gehalveerd voor de 12 ponders in de kuil, want straks zijn ze nog nauwelijks zichtbaar. Op het halfdek en poop(campagne)dek doe ik er 2-of 3mm blokken aan dat is toch wat reälistischer. Gr. Piet.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top