Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Allemaal de beste wensen voor 2024, en dat er weer veel moois gebouwd mag worden.:yes:
Bertus, Jolie, Marceline, Fixit en Charlotte dank je voor de reactie.
Bertus, het is nog even wachten op de telescoopmast, ik ga eerst de bovenwagen functioneel afmaken zodat het geheel radiografisch is te bedienen, ondertussen ga ik aan het ontwerp van de mast realiseren.

Van de week wel veel tijd besteed aan de kraan, maar niet veel werkzaamheden die om een foto vragen.
Zoals bijvoorbeeld de eindschakelaars van de ballastlift die niet soepel schakelde, het probleem gevonden! De passing van de bedieningsstang was te krap en door het licht kantelen van de evenaar waar de kabels overlopen nam deze de stang mee en schakelde deze de eindcontacten op willekeurige momenten.
Simpele oplossing met veel sleutelwerk, het gat een 0.5 mm opboren.:(

Inmiddels drie motoren aangesloten op de receiver van de afstandbediening, de motor voor het zwenken van het kraan platform, de motoren van de mastcilinders voor op- en aftoppen, en de motor van de ballastlift te heffen.

20240106_214057.jpg

De receiver in de motorruimte, het is wel woekeren met de ruimte.

20240105_161046.jpg

Ook de wal aansluiting voor de bovenwagen een plekje gegeven aan de voorzijde.

20240105_161040.jpg

Na veel afwegen, een plek gevonden waar ze niet in de weg zitten, en waar ze ook niet te veel opvallen zonder afbreuk te doen aan het model.

Wordt vervolgd.

Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Die afstandbediening ziet er leuk uit Marceline, maar dit model wordt niet gebruikt bij deze kraan.

We gaan weer verder met wat plaatwerk in de motorruimte.

20240111_112842.jpg

Zoals je een paar afbeeldingen terug kunt zien zit in de motorruimte de aandrijving van de ballast spindels, om dat de kans groot is dat de bedrading daarin vastloopt
moet daar een beschermplaat voor komen.




20240111_115708.jpg

Ook een plaat gemaakt voor op de bodem van de motorruimte met ventilatie.


20240111_162800.jpg

De eerste beschermplaat kwam niet door de keuring, het beschermt tekort de aandrijving, en voor demontage moet de hele superstructure gedeeld worden, wat ook niet wenselijk is.
De tweede versie (onder) heeft een slotgat gekregen waar je de plaat zo op de pennen kan schuiven en boven twee goed bereikbare boutjes.

20240111_165342.jpg

Beetje matige foto, maar hier is wel te zien dat de aandrijving volledig wordt afgedekt.


20240110_133214.jpg

De elektrische cilinder van de cabinearm werkte prima, totdat ik deze aan de spanning zette van de kraan en rc aanstuurde, wilde deze nog maar een kant op.
De oorzaak was dat de aansluiting van het motortje in de cilinder contact maakt naar de cilinder toe, dus als deze contact maakte met de kraan werkte hij niet goed.
De oplossing gezocht door de cilinder geheel geïsoleerd op te hangen aan de arm, door middel van nylon busjes.



20240110_171339.jpg

De scharnier punten van de cabinearm voorzien van knappe pennen. Nu het geheel nog aansluiten op de receiver zodat alle bewegingen met de afstandsbediening kan worden aangestuurd,

Wordt vervolgd

Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Hoi leo, het ziet er weer geweldig uit. dat van die cilinder is wel een goede tip, ik heb vermoedelijk de zelfde, en was al te vreden met de kracht die hij heeft. Maar zal ook iets als kunstof toe passen. Bedankt.

Mvg bertus
 
Bertus dank je voor het compliment. Als je met de multimeter meet, mag er geen verbinding met de buitenzijde van de cilinder en de draden zijn.
Marc ook bedankt voor het compliment.
Alle Leukaanklikkers ook weer bedankt voor de belangstelling voor het project.

We gaan verder met het aansturen van functies van de cabine arm met de zender.

20240115_104205.jpg

Dit is de uitslag van de schakelkast die bij de 1:1 kraan aan de linkerzijde van de kraan is gesitueerd.

20240115_133529.jpg

Na buigwerk ziet het er zo uit, met gelijk een extra hoekje voor de boutjes om de afsluiting van het deksel te realiseren.



20240115_135257.jpg

De doorvoeringen groot genoeg gehouden om de stekkers te kunnen doorvoeren.

20240115_140915.jpg

Schakelkast met deksel gemonteerd.



20240116_110329.jpg

De aansluitingen ook met stekkers op het cabine platform. met nog drie extra draden voor wat verlichting in de cabine.



20240118_115153.jpg

Ik zou een sleepring toepassen op het draaipunt van de arm voor de bedrading maar daar zie ik voorlopig nog vanaf, de draadjes waren wel erg dun. Ook nog een aanslag gemaakt om te voorkomen dat de arm tegen de schakelkast aan komt.
De schakelkast raakt al aardig vol.



20240118_115806.jpg

Ja, en dan komt de opzichter weer kijken of de schakelkast wel goed bereikbaar is voor storing en onderhoud, gelukkig hij was tevreden met deze optie.

20240118_120045.jpg

Je krijgt zo een aardig beeld van de grote van de cabine arm, alle bewegingen van de arm zijn nu met de zender te bedienen.
Zwenken naar voor en achter, arm omhoog en omlaag, cabine kantelen omhoog en omlaag, en de cabine parallel zetten met de kraan.

20240119_113559.jpg

Aan de achterzijde een oplegpunt gemaakt voor de arm om tijdens transport de arm op te leggen.

20240119_113637.jpg

Nog een beeld van het opleg punt van de cabine arm.

Wordt vervolgd.

Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er weer schitterend uit Leo ! :thumbsup:
Alleen nog een likje zwarte verf op de kabels tussen de kast en de arm zou het helemaal af maken ...:rolleyes:

groetjes, Charlotte.:bye:
 
Schitterend, Leo! Wat heb je het weer helder in beeld gebracht :worship:
Inderdaad krijg je zo een goed beeld van de grootte van de cabine-arm en van het geheel, zeker in de aanwezigheid van de opzichter.

Fijn weekeinde :bye:
Jolie
 
Johannes dank je voor het compliment.
Charlotte dank je voor het compliment, als alles geschilderd wordt zijn dat inderdaad de details die we dan gaan uitvoeren.
Jolie dank je voor het compliment.
Richard dank je voor het compliment en de mooie woorden, ja de ruimte voor de RC aansturing is schaars, en is moeilijk in te schatten hoeveel ruimte dat vraagt, maar tot nu toe, gaat het nog steeds lukken.

We gaan verder met het afmaken van de winch, deze was nog niet gereed!

20240123_133301.jpg

Dit is de bodemplaat waar de tweede lier oorspronkelijk zit, deze ruimte ga ik gebruiken voor de elektronica.




20240124_121601.jpg

De originele winch heeft bescherming platen aan de voor en achterzijde dus dat ook aangebracht, alleen deze zijde is uitneembaar anders kan de liertrommel niet gede- en gemonteerd worden.

20240124_135204.jpg

Extra steunen voor de kabel geleiderol.

20240124_135235.jpg

Nog een beschermkap voor over de aandrijving heen.



20240124_151403.jpg

Genoeg ventilatie gaten voor de koeling.

20240124_151428.jpg




20240124_152926.jpg

De winch zover gereed op de aandrijfmotor na. Links op de foto zie je ook de bodemplaat van de eerste foto.


20240125_112820.jpg

Nog wat ruimte over, om straks de aansturing van de telescoopmast in te kunnen bergen, en dan komen er nog looproosters overheen.


Wordt vervolgd

Groet Leo.
 

Bijlagen

  • 20210925_102011.jpg
    20210925_102011.jpg
    2,3 MB · Weergaven: 91
  • 20240124_152229.jpg
    20240124_152229.jpg
    107,8 KB · Weergaven: 98
Laatst bewerkt:
Johannes en Marceline dank je voor de complimenten.
Alle Leuk aanklikkers ook bedankt voor de belangstelling van mijn project.

Twee weken weinig tijd gehad voor mijn project, ik had andere dringende werkzaamheden die eerst moesten gebeuren.
Nog wel wat foto's van werkzaamheden die al eerder uitgevoerd waren.


De elektrische aansluiting voor de voeding van het radiografisch aansturen van de bewegingen van de bovenwagen.


20240203_115008.jpg

De olie retour leiding gebruik ik voor de bedrading.



20240203_114955.jpg

Wissel schakelaar om keuze te maken voor accu of wal aansluiting, en een schakelaar voor de koelventilator.

20240203_115023.jpg

De accu heeft een plekje gekregen in de hydrauliek olietank.


20240203_115319.jpg

Hier komt straks de beplating voor langs.

20240203_115503.jpg

De stoel voor de machinist nog wat bijgewerkt met een paar stuurknuppels en deze een zwart verfje gegeven.
Hier zie je ook dat ik een hulpveer op de servo heb gezet om te helpen met het kantelen van de cabine.

20240203_115641.jpg

Hierbij nog een plaatje van het geheel met de cabine gezwenkt in de werkrichting.

Wordt vervolgd

Groet Leo.
 
Jolie, Charlotte Fixit en Jos -1972 dank je voor de complimenten, inderdaad het lijkt of die smile steeds groter wordt van mijn broer.;)
Alle leuk aanklikkers ook weer bedankt voor de belangstelling voor het project.

We gaan verder met de zijbeplating van de superstructure.

20240212_194711.jpg

Hier is de CNC machine de eerste plaat onderdelen er aan het uit frezen, de vierkante 124 ventilatie gaatjes heb ik er uitlaten frezen met een 1mm freesje daar had de machine 4 uur werk aan
het er uit te frezen.

20240213_112420.jpg

En dan is dit het resultaat.

20240213_115650.jpg

Het nodige zetwerk om de plaat van 0.5 mm een beetje sterkte te geven.

20240213_141003.jpg

En hier de beplating gemonteerd, gelijk een uitsparing in de plaat er uit gehouden om de hoofdschakelaar te kunnen bedienen.

20100410dsc04304-.jpg

Hierbij nog een plaatje van hoe dat er uitziet bij de 1:1 kraan.



20240213_141022.jpg



20240214_141515.jpg

Nog een stuk plaatwerk om het laatste gedeelte af te schermen.

20240214_142826.jpg

En zo ziet het eruit als het gemonteerd is.



marwijk11200_11.jpg

Hierbij nog een plaatje om de verschillen op te zoeken.

20240215_122603.jpg


Van de week nog op een open dag gestaan, van het Horizon College, en dan is het gelijk een mooie gelegenheid om de kraan even te wegen voor het transport.
Tot zover is de kraan op wat details na gereed en dan gaat het alleen nog om de telescoop giek die gemaakt moet worden, en daarmee probeer ik met het totaal gewicht van de kraan onder 50 kg te blijven.

Wordt vervolgd
Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top