Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dank je voor dit snelle en nuttige advies !Een halve cm is prima op die schaal. Mag zelfs een mm. Minder. Probleem is de dikte van de ratline, weeflijn, die is in het echt ook maar een halve inch. Op schaal iets van 0,15-0,2 mm. Het dunste garen dat je kan vinden. Als je die dezelfde kleur als je want touwen geeft, wordt het een rustig geheel.
En ook voor dit advies !
En voor deze toelichting en raad. Doe ik zeker !De Amerigo heeft ook niet zulke dikke wanttouwen, ik vermoed (weet het niet zeker) dat deze van staal of een kunststof zijn en daardoor dunner en minder in aantal dan op een 17 of 18 eeuws schip. Het is dan al snel uit verhouding. Maar er zijn prachtige foto's van dat schip te vinden, tel de weeflijnen en dan weet je het zeker.
Je kan ook eens een proefstuk maken om het effect te beoordelen.
Houd ik zeker rekening mee, als ik aan de ratlines begin ! Ik hou jullie op de hoogte !Eens met de bemerkingen van Stephan. Occre gebruikt de volgende afmetingen en diktes voor de AV:
Voor de verticale stagen (shrouds) gebruiken ze draad van 0,8 mm van dek naar 1e platform en 0,5 mm naar 2e en 3e platform. Op dek niveau staan ze 6 mm uit elkaar.
Voor de weeflijnen ( ratlines) gebruiken ze draad van 0,15 mm met een onderlinge afstand van 3,5 - 4 mm.
Groet: Ruud
Maar er zijn prachtige foto's van dat schip te vinden,
Inderdaad een pracht van een foto !Zoals bijvoorbeeld deze! Niet heel nuttig voor het wand en ratlines, maar wel mooi!
Bekijk bijlage 589636
Weerom heel nuttig info !Hi Mark. Ziet er netjes uit hoor! V.w.b. je vragen:
Ik bereid zo veel mogelijk voor met de masten niet op het schip. Bij de bouw van mijn SotS heb ik de (opgebonden) zeilen pas aangebracht toen de masten uitgelijnd op het schip stonden. De zeilen ook met de marlsteek opgebonden. Ook bij de AV breng ik de zeilen pas aan met de masten op de boot, omdat ik de AV volgetuigd maak. Dat vind ik makkelijker.
Ik heb bij de SotS de helft van het zeiloppervlak gebruikt, waarbij ik de snijkant heb dubbelgevouwen tot een kleine rand en vastgelijmd met textiellijm. Een zoom aanbrengen met een naaimachine behoort niet tot mijn competenties.
Het lopende want niet verwijderd, maar netjes opgebonden.
Groet,
Ruud.
Dank voor de tip ! Maar op gevaar af van voor een domme oen versleten te worden : wie of wat is A.L.?Om nog even terug te komen op de tool die je gemaakt hebt voor de ratlines die is nu ook beschikbaar bij A. L. En als je veel te doen hebt dan spaar je wel tijd uit
![]()
Oh, OK, daarmee weet ik dat ook weer. Bedankt voor de toelichting !Nou ik weet niet of ze hier op het forum kieskeurig zijn met merknamen maar dat is afkorting van Artesania Latina .