Amerigo Vespucci bouwverslag

De Amerigo heeft ook niet zulke dikke wanttouwen, ik vermoed (weet het niet zeker) dat deze van staal of een kunststof zijn en daardoor dunner en minder in aantal dan op een 17 of 18 eeuws schip. Het is dan al snel uit verhouding. Maar er zijn prachtige foto's van dat schip te vinden, tel de weeflijnen en dan weet je het zeker.
Je kan ook eens een proefstuk maken om het effect te beoordelen.
 
Een halve cm is prima op die schaal. Mag zelfs een mm. Minder. Probleem is de dikte van de ratline, weeflijn, die is in het echt ook maar een halve inch. Op schaal iets van 0,15-0,2 mm. Het dunste garen dat je kan vinden. Als je die dezelfde kleur als je want touwen geeft, wordt het een rustig geheel.
Dank je voor dit snelle en nuttige advies !
Mark
 
De Amerigo heeft ook niet zulke dikke wanttouwen, ik vermoed (weet het niet zeker) dat deze van staal of een kunststof zijn en daardoor dunner en minder in aantal dan op een 17 of 18 eeuws schip. Het is dan al snel uit verhouding. Maar er zijn prachtige foto's van dat schip te vinden, tel de weeflijnen en dan weet je het zeker.
Je kan ook eens een proefstuk maken om het effect te beoordelen.
En voor deze toelichting en raad. Doe ik zeker !
 
Eens met de bemerkingen van Stephan. Occre gebruikt de volgende afmetingen en diktes voor de AV:
Voor de verticale stagen (shrouds) gebruiken ze draad van 0,8 mm van dek naar 1e platform en 0,5 mm naar 2e en 3e platform. Op dek niveau staan ze 6 mm uit elkaar.
Voor de weeflijnen ( ratlines) gebruiken ze draad van 0,15 mm met een onderlinge afstand van 3,5 - 4 mm.
Groet: Ruud
 
Eens met de bemerkingen van Stephan. Occre gebruikt de volgende afmetingen en diktes voor de AV:
Voor de verticale stagen (shrouds) gebruiken ze draad van 0,8 mm van dek naar 1e platform en 0,5 mm naar 2e en 3e platform. Op dek niveau staan ze 6 mm uit elkaar.
Voor de weeflijnen ( ratlines) gebruiken ze draad van 0,15 mm met een onderlinge afstand van 3,5 - 4 mm.
Groet: Ruud
Houd ik zeker rekening mee, als ik aan de ratlines begin ! Ik hou jullie op de hoogte !
 
Ik was nog zinnens om enkele bemerkingen te delen mbt de constructie van de bezaanmast, wat een beetje verloren is gegaan in de reacties op mijn vraag mbt tot de ratlines.
Hieronder dan toch mijn bevindingen :
1) de messing verbindingsstukken tussen de verschillende onderdelen van de mast waren van een abominabele kwaliteit : uitpuilende en dus weg te zagen en bij te vijlen uitstulpingen, toegeslibde en dus terug uit te boren gaten… daarenboven bleken de diameters niet te kloppen met de aangegeven diameters van de delen van de masten zelf en dienden de leegten dus opgevuld te worden met plamuur;
2) zoals reeds het geval was met de buitenscheepse trappen, komen de diameters van de spijlen van de reling van het platform totaal niet overeen met de voorgeboorde gaten. Hier zat er niets anders op dan deze naar een fijnere doormeter bij te vijlen.
Geen man overboord, integendeel, het houdt je scherp .;)
3) gezien de diameters van de onderdelen van de mast kleiner waren dan de doormeters van de messing verbindingsstukken, gaf dit naar mijn oordeel geen sterk geheel. Ik heb dan ook in elke ronding van het verbindingsstuk een 0,8 mm gaatje geboord en daar een spijkertje doorheen gestoken tot in het betreffende deel van de mast. Doet zeker geen afbreuk aan het esthetisch uitzicht, wel integendeel, vind ik toch…
Tot daar mijn vaststellingen.
 
Maar er zijn prachtige foto's van dat schip te vinden,

Zoals bijvoorbeeld deze! Niet heel nuttig voor het wand en ratlines, maar wel mooi!

IMG_7287.jpeg
 
Ondertussen heb ik het wand aan de mast afgewerkt, met volgend resultaat :
IMG_9785.jpg


Voor de verticale stagen tussen het 1ste en 2de platform heb ik voor een draad gekozen van 0,75 mm en boven het 2de platform voor een draad van 0,50 mm. De weeftouwen kregen een doormeter van 0,20 mm.
Ik heb voor het aanbrengen van de weeftouwen (voor veel modelbouwers althans) een doodzonde begaan : ik heb deze namelijk niet geknoopt maar gelijmd. Ik had dit procédé gezien in de instructiefilmpjes van de HMS Beagle van Occre, en het resultaat daarvan viel (wederom naar mijn mening) enorm mee. Het strookt natuurlijk niet met de nagestreefde authenticiteit, maar op esthetisch vlak is het naar mijn mening zeker geen minwaarde.
Voor diegenen die in het verlijmen van de ratlines ook geen probleem zien : ik gebruik hiervoor dit handig zelfgemaakt tooltje, dat ik ergens (weet niet meer waar) op internet heb opgepikt :
IMG_9760.jpg


Het bestaat uit een op maat uitgeknipt strookje hard plastic, waarop ik de ratlines op de juiste afstand heb afgetekend. Op een kleine halve centimeter van de zijkanten van dit strookje wordt een klein latje gelijmd (met contactlijm, dat houdt het best), en bovenaan wordt ook een latje tegen de boord aan gelijmd. In die beide zijboordjes van een halve centimeter wordt dan op elke ratline een knipje aangebracht. En klaar is kees. Dit tooltje wordt dan ter plaatse vastgeklemd achter de verticale stagen. Vervolgens worden de weeftouwtjes opgespannen en vastgeklemd in de knipjes langs beide zijden, mooi evenwijdig met de afgetekende ratlines op het strookje plastic.
IMG_9762.jpg


Door de latjes worden zowel de stagen als de weeftouwtjes opgespannen en weggehouden van dit plastic strookje, zodat dan de lijm op elk contactpunt vlotjes kan aangebracht worden.
IMG_9767.jpg


Even de lijm laten uitharden en daarna de weeftouwen langs de rand met de stagen afknippen. Daarna het tooltje verwijderen en indien (gebeurt af en toe) er een lijmpuntje toch niet onzichtbaar is uitgehard, dit wat bijwerken met zwarte verf.

IMG_9776.jpg

Tot daar mijn wedervaren met de ratlines.

Ik ben van plan om ook de ra's zo veel mogelijk los van het schip af te werken en vast te maken aan de mast. Om daarna de mast met de eraan vastgemaakte ra's in zijn geheel op het schip aan te brengen. Denken jullie dat dit werkzaam is ?
Tweede vraagje : gezien ik ook opgebonden zeilen wens te voorzien op mijn model, denk ik dat deze ook best horizontaal (dus los van het schip) verwerkt worden. Met de hamvraag : hoe ga ik hierbij te werk ? Ik heb ergens gelezen dat je de zeilen best voor het opbinden inkort met 1/3de tot zelfs de helft. Maar zal die afgeknipte zijde (die dus geen afboordsel zal hebben, zoals de andere zijdes van de zeilen) dan niet zichtbaar zijn ? En wat met het lopend wand van de zeilen : valt dit dan volledig weg ? Kortom heeft één van jullie praktische ervaring met het opbinden van de zeilen op één van zijn modellen en kan hij mij zijn praktische ervaring hierover delen ?
Alvast een hartelijke dank voor jullie reacties !
Beste groetjes,
Mark
 
Bedankt om deze techniek te delen. Ga ik zeker onthouden. Bij mijn vorig schip heb ik telkens een knoopje ( mastworp) gelegd. wat een niet alledaags werkje was. resultaat van jouw werk ziet er alvast prachtig uit.
 
Nog snel een bijkomend vraagje : om het zeil aan de ra te bevestigen gebruikte ik bij de hms Beagle de marlsteek. Kan ik dit ook doen bij mijn AV ?
Zomergroeten. !
Mark
 
Hi Mark. Ziet er netjes uit hoor! V.w.b. je vragen:
Ik bereid zo veel mogelijk voor met de masten niet op het schip. Bij de bouw van mijn SotS heb ik de (opgebonden) zeilen pas aangebracht toen de masten uitgelijnd op het schip stonden. De zeilen ook met de marlsteek opgebonden. Ook bij de AV breng ik de zeilen pas aan met de masten op de boot, omdat ik de AV volgetuigd maak. Dat vind ik makkelijker.
Ik heb bij de SotS de helft van het zeiloppervlak gebruikt, waarbij ik de snijkant heb dubbelgevouwen tot een kleine rand en vastgelijmd met textiellijm. Een zoom aanbrengen met een naaimachine behoort niet tot mijn competenties.
Het lopende want niet verwijderd, maar netjes opgebonden.
Groet,
Ruud.
 
Hi Mark. Ziet er netjes uit hoor! V.w.b. je vragen:
Ik bereid zo veel mogelijk voor met de masten niet op het schip. Bij de bouw van mijn SotS heb ik de (opgebonden) zeilen pas aangebracht toen de masten uitgelijnd op het schip stonden. De zeilen ook met de marlsteek opgebonden. Ook bij de AV breng ik de zeilen pas aan met de masten op de boot, omdat ik de AV volgetuigd maak. Dat vind ik makkelijker.
Ik heb bij de SotS de helft van het zeiloppervlak gebruikt, waarbij ik de snijkant heb dubbelgevouwen tot een kleine rand en vastgelijmd met textiellijm. Een zoom aanbrengen met een naaimachine behoort niet tot mijn competenties.
Het lopende want niet verwijderd, maar netjes opgebonden.
Groet,
Ruud.
Weerom heel nuttig info !
Heel erg bedankt hiervoor !
Mark
 
Om nog even terug te komen op de tool die je gemaakt hebt voor de ratlines die is nu ook beschikbaar bij A. L. En als je veel te doen hebt dan spaar je wel tijd uit .

ART-27312_01.jpg
 
Om nog even terug te komen op de tool die je gemaakt hebt voor de ratlines die is nu ook beschikbaar bij A. L. En als je veel te doen hebt dan spaar je wel tijd uit

ART-27312_01.jpg
Dank voor de tip ! Maar op gevaar af van voor een domme oen versleten te worden : wie of wat is A.L.?
Mark
 
Nou ik weet niet of ze hier op het forum kieskeurig zijn met merknamen maar dat is afkorting van Artesania Latina .
 
Back
Top