Amerigo Vespucci bouwverslag

Volgende stap in de afwerking: het maken en aanbrengen van de safe guard reddingsvlotten.
De voorgesneden plaatjes dienen op elkaar gestapeld en zo verlijmd te worden tot blokjes.
IMG_8486.jpg

Daarna dienen deze afgeschuind/gevijld te worden langs de vier zijden, boven- en onderaan :
IMG_8488.jpg

Uiteindelijk krijg je dit resultaat :
IMG_8489.jpg

Voor 4 vlotten dienen er messingstaafjes als ondersteuning geplooid te worden, de overige vlotten worden gewoon opgehangen. Na het nodige schilderwerk gaf dit volgend resultaat :
IMG_9134.jpg

En dit is het eindresultaat. De loshangende draden worden nog tot trossen geplooid. Ik ben ook zinnens de hangende vlotten netjes op dezelfde hoogte en onderlinge afstand te fixeren tegen de wand van het schip. Dit kan echter slechts gebeuren nadat het nog uit te voeren tuigwerk op die
plaats is voltooid.
IMG_9135.jpg

IMG_9136.jpg

IMG_9137.jpg

Prettig weekend !

Het wordt een heel mooi schip Mark. Compliment voor de gedetailleerde afwerking. Een klein vraagje: Waar dient de grote zwarte kabel haspel aan bakboord voor op het 2e plaatje van onderen?
Groet, Ruud

Mark, ik sluit me volledig aan bij het compliment van Ruud. Alle details op het dek maken het erg levendig. Ik zal zelf voorlopig geen begin 20e eeuws schip bouwen, maar vind 't wel interessant en leuk om deze bouw te volgen !

et wordt een heel mooi schip Mark. Compliment voor de gedetailleerde afwerking. Een klein vraagje: Waar dient de grote zwarte kabel haspel aan bakboord voor op het 2e plaatje van onderen?
Om eerlijk te zijn, ik zou het bij god niet weten. Ik heb het ook al even nagekeken op recente ftoto's van de AV, maar vind die haspel er niet op terug (nog andere dingen ook niet, zoals bvb de kanonnen op het voordek). Misschien dat er bij de rigging enig licht schijnt in de duisternis ...:hammer:?!

Eerst en vooral dank voor alle likes en reacties !
Ik heb besloten om de pijlers van de zonneluifels en de davits van de bootjes en de bootjes zelf slechts aan te brengen nadat ik de masten en de bedrading/rigging van het schip heb afgewerkt, omdat ik vrees dat deze bij deze werkzaamheden enkel maar in de weg zullen zitten en hinderend zullen zijn.
Daardoor ben ik meteen aan een mijlpaal toe bij het bouwen van mijn AV-model : alle attributen van de romp (buiten bovenvermelde) zijn aangebracht (en dit na ruim 2 jaar) ! Feestje !!!:yes:
Daartoe heb ik nog deze laatste werkzaamheden verricht :
1) het op vorm schuren en aanbrengen van een zwenkarm, met naastliggende scheepsladder op de romp :
IMG_9223.jpg

De functie hiervan heb ik op een foto op internet gevonden (denk ik toch) :
IMG_0061.JPG

Daarna diende ik enkel nog de reddingsboeien aan te brengen (buiten 2 die pas na de rigging kunnen geplaatst worden). Dit leek een simpel werkje, maar was dat in het geheel niet. In de bouwdoos waren ringen voorzien, die in het klassiek okergeel dienden gekleurd te worden. Daarna diende daaromheen een koord (in het model uiteraard slechts een draadje) bevestigd te worden met 4 rode kleefbandjes, uit te snijden uit een bijgeleverd strookje :
IMG_9218.jpg

Bleek echter dat die strookjes alles behalve kleefden. Dan maar geprobeerd met secondenlijm, maar na anderhalve reddingsboei heb ik dat opgegeven ... niet die strookjes, maar wel mijn vingers bleken goed te kleven. Dan met houtlijm geprobeerd, en dat ging al een pak gemakkelijker. Het resultaat viel uiteindelijk best mee :
IMG_9219.jpg

En ter plaatse ziet dat er zo uit :
IMG_9220.jpg

Als kers op de taart heb ik dan nog Amerigo Vespucci himself zijn plaatsje op de boeg gegeven :
IMG_9222.jpg

En daarmee ben ik aanbeland op het moment dat ik het meest vrees bij de bouw van dit model : het plaatsen van de masten, zeilen en bedrading of rigging. Temeer dat de instructies in de bouwdoos (voorzichtig uitgedrukt) zéér summier zijn dienaangaande. Ik heb reeds op internet de plannen van de AV van Occre hierover gevonden, en hoop bij samenvoeging van beide, toch een minimum aan inzicht te krijgen van de te volgen werkwijze.
Ook doe ik bij deze een warme oproep aan aan alle lezer/volgers van deze blog : mochten jullie ervaring hebben of mensen kennen die hier ervaring in hebben of links kennen die mij op dit gebied wijzer kunnen maken, laat het mij dan please weten. Alle hulp is welkom !!! Zij zullen zeker een plaatsje in het hemelse hiernamaals hiermee verdienen ! ;)
Hoe dan ook zullen de werkzaamheden aan mijn bootje enige weken stil liggen, vermoed ik, o.w.v. voorafgaande diepgaande studie !
Beste Groet !

Bijlagen

• IMG_9221.jpg
    IMG_9221.jpg
    54,6 KB · Weergaven: 48
Nou nou Mark, je maakt er wel een plaatje van zo hoor :wave
En wat die touwtjes betreft gewoon mee beginnen dan komt het gevoel van zelf wel;)

Voor het plaatsen van de touwen kan ik maar 1 tip geven, begin achteraan, onderaan, en werk naar voor en naar boven.
Meer in detail, plaats eerst de voorste hoofdtouwen van het want van de bezaanmast, en werk om en om, bakboord en stuurboord naar achter toe.
Daarna plaats je de stag van de bezaanmast, want die ligt normaal over de hoofdtouwen, en loopt naar de voet van de grote mast.
Dan plaats je de voorste hoofdtouwen van het want van de grote mast, en dan om en om naar achter de hoofdtouwen afwerken.
Hierna plaats je de grote stag, want deze ligt normaal over de hoofdtouwen van het want van de grote mast en loopt naar de voet van de fokkemast, of langs deze naar de boeg.
Hierna plaats je de voorste hoofdtouwen van het want van de fokkemast, en voeg je om en om naar achter toe de overige hoofdtouwen toe, om af te sluiten met de fokkestag.

Herhaal de ganse procedure voor de hoofdtouwen van het want van de stengen en de stengestagen.

De talrepen schoor ik in, maar laat de uiteinden gewoon los hangen. De hoofdtouwen blijven mooi op hun plaats omdat de 6 gaatjes in de jufferblokken voldoende wrijving geven zodat het niet los komt.
Als alle hoofdtouwen van het want van de 3 masten geplaatst zijn kan je nu door de talrepen aan te trekken een kleine afwijking van de masten naar bak- of stuurboord corrigeren. De eindjes van de talrepen pas afbinden als je tevreden bent met de uitlijning van de 3 masten.
Komt bij het opspannen één (of meerdere) van de bovenste jufferblokken te hoog of te laag in verhouding tot de andere, haal dan de talreep los, op 2 gaatjes na (1 in het onderste en 1 in het bovenste jufferblok).
Draai het bovenste jufferblok tussen je vingers, de richting is afhankelijk van het gewenste resultaat en of er links- dan wel rechts geslagen koord is gebruikt. Het koord "opdraaien" zal hem korter maken, het koord "afdraaien" zal hem lichtjes verlengen. Daarna de talreep weer volledig inschoren en alle hoofdtouwen overlopen.

Succes met dit op zich niet zo moeilijke maar repetitieve werkje, waarna je de duizenden mastworpjes van de weeflijnen te wachten staan. :p

Hi Mark. Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar via onderstaande link zie je stap voor stap vanaf filmpje 33 hoe OcCre dit aanpakt voor hun AV. Ik heb het niet gecontroleerd en weet ook niet of ik dit zelf zo ga doen. Ik kan je eventueel ook de bijbehorende tekeningen opsturen als je dat wilt. Het is niet erg moeilijk hoor, of zo als een een kennis van mij met een goed bedoelde opmerking zei: gewoon touwtje voor touwtje. :rolleyes:
Succes, Ruud

>
<

Bedankt allemaal voor jouw reacties. Bijzondere dank ook oor de adviezen en de link, ik bestudeer ze en houd ze zeker in gedachten als ik aan de tuigage begin. Dat zal echter niet voor onmiddellijk zijn, daar ik en mijn vrouwtje de voorbije weken het rotweer in de lage landen hebben ingeruild voor enkele deugddoende weken in de Ardeche. En of dat zonnetje en zomerweer (wel minder warm dan normaal daar in deze periode van het jaar, wat ook mooi meegenomen was) deugd gedaan heeft !!! Maar vandaar mijn radiostilte en het volkomen stil komen te liggen van mijn scheepsbouwwerf.
Ik hou jullie zeker op de hoogte van mijn vorderingen aangaande de tuigage !
Tot binnenkort !

Uit mijn "studie" van masten en tuigage (en op basis van de hints en links mij doorgestuurd door de collega-hobbyisten, waarvoor nogmaals dank), heb ik, sneller dan verwacht, volgende beslissingen kunnen nemen :
1) ik construeer elke mast in zijn geheel afzonderlijk, en plaats ze na afwerking dan ook afzonderlijk, één voor één , op het schip;
2) waarna ik het tuigage uitvoer van de geplaatste mast;
3) ik begin achteraan, met de bezaanmast, en werk naar voor (en voor de tuigage van onder naar boven), zoals aangeraden door Herby
4) dus eerst de bezaanmast, daarna de grote mast, vervolgens de fokkenmast en tenslotte de boegspriet.
Graag jullie mening over deze beslissingen.
Verder heb ik nog een VRAAG NAAR JULLIE TOE : ik zou de zeilen opgevouwen willen aanbrengen, zodat het zicht op het dek niet teveel belemmerd wordt door de zeilen. Mijn twijfel dienaangaande : breng ik deze zeilen best aan voor de mast op het schip wordt geplaatst, of wacht ik best voor het aanbrengen van de zeilen tot na het plaatsen van de mast met bijhorende tuigage ? Graag jullie gewaardeerde mening hierover !
Dus heb ik de voorbereidingen om aan de slag te gaan alvast opgestart.
Daartoe heb ik het nodige geïnstalleerd om de veelvuldige masten zo efficiënt mogelijk te versmallen/verjongen. Gezien mijn status van niet al te ver gevorderde amateur-modelbouwer (en navenante werktuigen) behelp ik mij met eenvoudige technieken. Zo gebruik ik hiertoe, in geval van belangrijke verjongingen, naargelang het geval, een schraper of kleine schaaf, gevolgd door het nodige schuurwerk ter afwerking. Bij minder belangrijke verjongingen beperk ik mij enkel tot het schuurwerk. Voor het schuurwerk gebruik ik mijn boormachine. Verder heb ik een lat gezocht die op dezelfde hoogte uitkomt als het onderste van het middelpunt van mijn boorkop, zodat het rondhout horizontaal over deze lat draait. Op deze lat prik ik volgens de behoefte (korrel, lengte, enz.) het nodige schuurpapier vast. Dat geheel heb ik dan met een sergeant bevestigd aan mijn werktafel. Met een schuurblok klem ik vervolgens, naar wens, in meer of mindere mate en glijdend over de benodigde lengte, het rondhout tegen de lat met schuurpapier aan. Om te vermijden dat de klemmen van mijn boormachine, waarin het rondhout wordt vastgeklemd, indrukken maken in het rondhout, omwikkel ik dit stuk meerdere malen met schilderstape.
Visueel geeft dit dan dit :
IMG_9325.jpg

IMG_9323.jpg

IMG_9319 (1).jpg

In een volgende post volgen mijn eerste verwezenlijkingen.
Alvast dank voor jullie reacties !
Beste groet !

Van achter naar voren is perfect. Eerst het staande tuigage, niet de stagen vergeten in die route. Wel handig dat je die onder aan de mast al monteerd voor het hoofdwant erop zit.

Voor het verjongen van de masten gebruik ik ook een schaafje, dat gaat als je ermee om kan gaan het beste. https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaardigheden-tips-en-weetjes.269159/page-10#post-4344540 misschien heb je daar iets aan. Achter het verjongen van de masten en ra's zit een berekening. Het is niet rechttoe rechtaan.
Als je het staande tuigage klaar hebt kan je verdere met het lopend tuig. Maak je zeilen al vast aan de ra's voordat je ze ophangt. Ook het benodigde touwwerk als voorbereiding aan de ra bevestigen scheelt een hoop.
Succes.

Ook interessant voor als je zeilen opgevouwen oftewel gereefd wil aan de ra's.
Maar ongeveer de helft of een derde van de hoogte van het zeil gebruiken.
Dat vouwt makkelijker op en toont minder dik.

Back