Amerigo Vespucci bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door MarkGr, 22 dec 2023.

1. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Alles duidelijk, behalve de nummertjes van het grondplan met de bevestigingspunten. Als je daar nog een foto van alleen kan trekken, zullen die denk ik wel voldoende leesbaar zijn. Daar kan ik in ieder geval een eind mee op weg, denk ik. Nogmaals bedankt Dirk !!!

2. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    En het houdt niet op : mag ik nogmaals beroep doen op jullie hulpvaardigheid en kennis ? Ter herinnering : ik ben absoluut nog een groentje in de scheepsmodelbouw ...!
    Hier geraak ik dus ook niet aan uit. Kan iemand mij duidelijk maken hoe ik hier eigenlijk tewerk moet gaan (met die twee dubbele blokken en de bevestiging van de touwen) :
    IMG_0434.jpg

En dit is een foto hoe dit er zou moeten uitzien (waar ik eerlijk gezegd ook niet wijzer uit word) :
    IMG_0435.jpg

Alvast nogmaals mijn hartelijke dank voor jullie hulp !
    Mark

Jeroen de Lange vindt dit leuk.
  3. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Misschien dat onderstaande foto helpt. Het touw links gaat in dit geval naar de ra. De touwen rechts lopen tussen de dubbele blokken (rechts buiten de foto ligt nog een dubbel blok, die in jouw geval aan het dek bevestigd zit). Let op: in tegenstelling tot de foto dient het touw tussen de blokken een kleinere diameter te hebben dan de touwen naar het dek en de ra. Succes!
    IMG_8223.jpeg

Baker en Herby63 vinden dit leuk.
  4. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Dank je wel Erik. Op basis van jouw foto meen ik dus volgend schema te moeten volgen (de stippellijn is het touw tussen de blokken vanaf het bevestigingspunt boven het bovenste blok naar de eerste katrol rechts van het onderste blok) :

: IMG_0436.jpg

Ben ik correct ?
    Alvast bedankt voor jullie advies !
    Mark

5. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Bij nader inzien : correctie op schets : vast knopen van touw tussen blokken niet bovenaan bovenste blok maar onderaan bovenste blok. Denk ik toch ?

Hans Groenenberg en Herby63 vinden dit leuk.
  6. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021

7. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Thx Dirk ! Ik vind het toch ontluisterend dat Mantua een grondplan bij een (toch niet zo goedkope) bouwkit voegt met een nummering die deels verwijst naar een plan in die bouwdoos en deels naar plannen die zich niet in die bouwdoos bevinden. :hammer:

8. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Vindt dit idd raar. in mijn Mantua bouwdoos zat het plan van de zeilen er wel bij terwijl de zeilen er niet bij aanwezig waren en apart verkocht werden. raar, maar gelukkig is het opgelost. nog veel succes met de touwen. Blijkbaar zat er bij u wel een handleiding bij, wat in mijn geval niet was. er stond links en rechts wat genoteerd op de plans.

MarkGr vindt dit leuk.
  9. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Precies! Verder klopt je tekening helemaal.

Let er daarnaast op dat het touw tussen de blokken bij het bovenste blok door de bovenste gaten loopt en bij het onderste blok door de onderste gaten

10. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Dank je Erik, zo ben ik helemaal zeker. Morgen ga ik ermee aan de slag !

Erik B vindt dit leuk.
  11. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Voor al wie het aanbelangt : om alle misverstanden uit te sluiten, geef ik hieronder het juiste schema :
    IMG_0441.jpg

Wat in de praktijk dit geeft :
    IMG_0438.jpg

En daarmee zijn alle ra's aan de bezaanmast bevestigd :
    IMG_0439.jpg

Prettig weekend !
    Mark

12. Ruud Kok

Ruud Kok

Lid geworden:
    7 nov 2023
    Ziet er mooi uit Mark.

13. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Vooreerst nogmaals dank voor de hulp en de likes ! Dat doet altijd deugd !
    Ondertussen zijn ook de boom en de gaffel aangebracht. Oorspronkelijk had ik gedacht om gans het achterschip hierna verder af te werken, maar ik vrees dat tijdens de verdere werkzaamheden de pilaren van de zonneluifel en de bootjes van het schip enkel maar in de weg gaan zitten, dus ga ik ineens verder gaan met de hoofdmast. Het achterdek verdient m.i. ook nog wat versiering (hier en daar wat trosjes touw bvb, andere ideeën altijd welkom ...). Dat doe ik dan nog wel tussendoor. Ook ontbreekt er nog heel wat lopend want (m.b.t. de zeilen), maar daar ben ik nog niet volledig aan uitgeraakt, gezien mijn geborgen zeilen. Ook hier is advies welkom !
    Om af te sluiten nog enkele plaatjes, altijd leuk om die op het forum te zetten, vind ik.
    IMG_0457.jpg

IMG_0456.jpg

IMG_0459.jpg
    Beste groeten,
    Mark

Clemens W., Baker, Pingu57 en 7 anderen vinden dit leuk.
  14. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    mooi hoor.:):)

Admiraal B vindt dit leuk.
  15. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    Netjes gedaan :thumbsup:

16. MarkGr

MarkGr

Lid geworden:
    21 dec 2023
    Mannekes, nu heb ik wat voor ...! Dat verdomde Mantua ook !
    Ik laat jullie mijn (toch niet zo klein) probleem zelf ontdekken.

Dit zijn de instructies voor de opbouw van de bezaanmast (met een basisdoormeter van 8 mm) die ik getrouw heb opgevolgd :
    IMG_0464.jpg

En dit is het overzicht van de messingstukken, met o.a. de bijhorende stukken voor deze montage :
    IMG_0463.jpg

En dit zijn de instructies voor de opbouw van de fokkemast en de hoofdmast, met zelfde basisdoormeter van 10 mm, dus slechts één instructie voor beide masten :
    IMG_0466.jpg

Zien jullie ook mijn probleem ?
    Groetjes !
    Mark

17. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    eeuuuhhhh nee eigenlijk zie ik het even niet:) Kan ik Nr 502 niet vinden?

Laatst bewerkt: 19 okt 2024
  18. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Mark, ik zie het ook even niet. Ik vrees dat de plans van mijn Victory ook niet kunnen helpen. Ik merk nu pas dat jij de Victory van Panart aan het bouwen is. Mijn Victory was van Mantua zelf.(Panart is opgeslokt door Mantua group). Als het u een troost mag zijn bij Mantua model zitten enkel plannen bij maar geen instructieboekje. De instructies staan mee op de plans. (bv wat de masten betreft 5 regeltjes!.)
    Dit wil niet zeggen dat ik niet mee kan nadenken dus een klein beetje meer info zou kunnen helpen.;)

19. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    in bedoelde de Americo Vespucci natuurlijk:eek:

20. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Onderdeel 502 zijn messingstrookjes die om de mast komen te zitten. Kijk even bij je onderdeeltjes of je zulke strips hebt. Die moet je er waarschijnlijk omheen buigen.
    231.jpg

DirkL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina