Na wat opzoekings- en studiewerk elders en op het forum hier (ter info : op het forum vond ik nog volgende bouwverslagen met geborgen zeilen : “De zeven provinciën Hans” van Hans Groenenberg vanaf p. 79 en “Het expeditieschip van Willem Barentsz – Kolderstok” van *Hans* op p. 7) en dankzij de info die ik gekregen heb van Ruud en *Hans*, waarvoor nogmaals mijn warme dank, heb ik mij aan de geborgen zeilen gewaagd.
In eerste instantie heb ik wat geëxperimenteerd. Het was mijn bedoeling om de zeilen niet te strak aan te binden, zoals in mijn blog reeds aangegeven. Zo had ik bvb de beide onderhoeken van de zeilen omgeplooid vooraleer het zeil op te plooien.
Dit gaf volgend resultaat, waarover ik niet echt tevreden was :
Uiteindelijk ben ik als volgt te werk gegaan.
1) Ik heb de zeilen aan de ra’s bevestigd met de marl-steek, ook wel gekend als de feston-steek.
2) Vervolgens heb ik de zeilen, waar nodig, met 1/3de ingekort onderaan (sommige zeilen waren op zich al smal, en ze verder inkorten zou het volume van de geborgen zeilen te nadelig beïnvloed hebben). Wel heb ik minstens de onderste zoom van het zeil weggesneden, daar dit te stijf bleek bij het opplooien van de zeilen. De sneden heb ik ingestreken met textiel-lijm om uitrafelen te voorkomen.
3) Daarna heb ik de zijkanten van het zeil naar binnen gevouwen, zodat de zijboorden evenwijdig kwamen te liggen met de bovenkant van het zeil, en dit vervolgens zo gefixeerd met textiel-lijm.
4) Klaar om op te plooien. Daarvoor heb ik de zeilen bevochtigd, dit versoepelt het opplooien.
Het opplooien gebeurt dan als volgt :
Ik vouw het zeil ongeveer de helft naar boven toe. Vervolgens leg je een lus met een schuifknoop over het midden van de ra en van het half toegevouwen zeil. Dan is het kwestie van het zeil plat te houden en de lus aan te trekken naar de ra toe, zodat het zeil zich mooi opvouwt tegen de ra aan.
Naargelang de breedte van het zeil herhaal je dit zo vaak als nodig, vanaf het midden van de ra naar de buitenkant toe.
Het resultaat :
Ter herinnering : mijn streefdoel was het volgende :
En bij een dry-fit is het dan dit geworden :
Ik ben van plan de plooien nog wat bij te werken (af te ronden) en daarna deze te fixeren door de zeilen in te strijken met verdunde houtlijm.
En dat was het.
Beste groeten !
Mark