Amerigo Vespucci bouwverslag

Vooraleer het hoofdstuk zeilen aan te vangen, wil ik nog twee opmerkingen meegeven over de constructie van de bezaanmast.
De eerste betreft een correctie : het onderste deel van de mast mag gerust enkele centimeters langer zijn dan de door mij opgegeven 223 mm, deze bijkomende centimeters verdwijnen immers in de buik van het schip waar ze door de daar aanwezige uitsparing schuiven en de mast zo meer stabiliteit geven.
Tweede opmerking : wat de stagen boven het tweede platform betreft, heb ik deze bovenaan aangespannen door deze door een gaatje te trekken dat ik doorheen de mast heb geboord, waarna ik deze eenmaal rond de mast heb gelijmd, zodat dit gaatje niet meer zichtbaar was. Immers, het opspannen met een lus rond de mast lukte mij niet zo best.
Volgende bijdrage wijd ik uit over mijn ervaringen met mijn ‘geborgen’ zeilen.
Groeten,
Mark

Na wat opzoekings- en studiewerk elders en op het forum hier (ter info : op het forum vond ik nog volgende bouwverslagen met geborgen zeilen : “De zeven provinciën Hans” van Hans Groenenberg vanaf p. 79 en “Het expeditieschip van Willem Barentsz – Kolderstok” van *Hans* op p. 7) en dankzij de info die ik gekregen heb van Ruud en *Hans*, waarvoor nogmaals mijn warme dank, heb ik mij aan de geborgen zeilen gewaagd.

In eerste instantie heb ik wat geëxperimenteerd. Het was mijn bedoeling om de zeilen niet te strak aan te binden, zoals in mijn blog reeds aangegeven. Zo had ik bvb de beide onderhoeken van de zeilen omgeplooid vooraleer het zeil op te plooien.
IMG_9806.jpg

Dit gaf volgend resultaat, waarover ik niet echt tevreden was :
IMG_9807.jpg

Uiteindelijk ben ik als volgt te werk gegaan.
1) Ik heb de zeilen aan de ra’s bevestigd met de marl-steek, ook wel gekend als de feston-steek.
IMG_9808.jpg

2) Vervolgens heb ik de zeilen, waar nodig, met 1/3de ingekort onderaan (sommige zeilen waren op zich al smal, en ze verder inkorten zou het volume van de geborgen zeilen te nadelig beïnvloed hebben). Wel heb ik minstens de onderste zoom van het zeil weggesneden, daar dit te stijf bleek bij het opplooien van de zeilen. De sneden heb ik ingestreken met textiel-lijm om uitrafelen te voorkomen.
IMG_9810.jpg

3) Daarna heb ik de zijkanten van het zeil naar binnen gevouwen, zodat de zijboorden evenwijdig kwamen te liggen met de bovenkant van het zeil, en dit vervolgens zo gefixeerd met textiel-lijm.
IMG_9811.jpg

4) Klaar om op te plooien. Daarvoor heb ik de zeilen bevochtigd, dit versoepelt het opplooien.
Het opplooien gebeurt dan als volgt :
Ik vouw het zeil ongeveer de helft naar boven toe. Vervolgens leg je een lus met een schuifknoop over het midden van de ra en van het half toegevouwen zeil. Dan is het kwestie van het zeil plat te houden en de lus aan te trekken naar de ra toe, zodat het zeil zich mooi opvouwt tegen de ra aan.
Naargelang de breedte van het zeil herhaal je dit zo vaak als nodig, vanaf het midden van de ra naar de buitenkant toe.

Het resultaat :
Ter herinnering : mijn streefdoel was het volgende :
AmerigoVespucci-scaled.jpg

En bij een dry-fit is het dan dit geworden :
IMG_9813.jpg

Ik ben van plan de plooien nog wat bij te werken (af te ronden) en daarna deze te fixeren door de zeilen in te strijken met verdunde houtlijm.
En dat was het.
Beste groeten !
Mark

Mooi gedaan! Zeker op die schaal wordt het stof van de zeilen al snel te dik en hangt het niet meer op een natuurlijke manier aan de ra. Het is je aardig gelukt om dit te ondervangen :thumbsup:

In eerste instantie dienen de opspanners (of hoe die spullen ook mogen heten) voorbereid te worden.
IMG_0254.jpg

Dit is een geduldig werkje, temeer omdat het er 68 zijn ...
Eerst dient het middelste stuk wit geschilderd te worden. Een echt prutswerkje !
IMG_0247.jpg

Daarna dient er aan elke kant een ringetje bevestigd te worden (met een verschillende diameter). Om de ringetjes te openen, laat ik deze
over mijn pincet schuiven.
IMG_0251.jpg

Daarna dienen de uiteinden zwart geschilderd te worden. Gezien de ringetjes en de openingen waarin de ringetjes zijn aangebracht en de binnenkanten ervan ook zichtbaar zullen zijn (en ook gezien het aantal) heb ik geopteerd om deze te spuiten. Daartoe heb ik de witte middelstukjes met schildertape langs twee kanten beplakt, en tussenin toegenepen. Het leek wel een munitieriem ...
IMG_0256.jpg

Maar het resultaat was bevredigend :
IMG_0257.jpg

Tenslotte dienden nog de bevestigingsbeugels (of hoe dit ook heet) aan deze spanners bevestigd te worden. Volgens de instructies dienden deze, nadat ze doorheen het ringetje waren gestoken, toegeplooid te worden en vervolgens gesoldeerd te worden. Daar ik geen soldeerbout heb, en ook geen verstand heb van solderen, heb ik deze gelijmd met Zap slow, nadat ik de contactvlakken ervan eerst ruw had gevijld. Met een uitstekend resultaat : langs geen kanten nog los te wrikken.
IMG_0258.jpg

En dan kon ik eindelijk overgaan tot het aanbrengen van de bedrading : een verademing na al dat prutswerk. Met dit (voorlopig) resultaat. Zo begint mijn AV toch al wat meer op een schip te lijken.
IMG_0261.jpg

IMG_0263.jpg

Dat verdient m.i. twee weekjes vakantie, die ik dan ook ga nemen ....:) Op naar het Zuiden !
See you !!

PS : indien één van jullie de juiste termen kent voor die "opspanners" en "bevestigingsbeugels", hoor ik het graag !

Allen hartelijk dank voor de likes !
Wat de terminologie betreft, heb ik nog wat opzoekingen gedaan.. Ruud heeft, denk ik, gelijk wat het deel in oker betreft (de bevestiging aan de romp met het oog) : dit zouden inderdaad puttings zijn.
Het zwart-witte deel zouden dan “wantspanners* zijn, voor zover mijn bronnen juist zijn natuurlijk. Ik hoor het wel van jullie. Ondertussen zonnige en warme groetjes uit Granada!

Hallo iedereen. Terug van weggeweest... en het heeft deugd gedaan.
Dus met goede moed begonnen aan het lopend want van de bezaanmast.
Om jullie een idee te geven van de degelijkheid van de richtlijnen hierover gegeven door Mantua, vind je hieronder het (enige) ingesloten plan van het lopend want van de bezaanmast :
IMG_0430.jpg

En hieronder het grondplan van de bevestigingspunten van dat lopend want :
IMG_0431.jpg

Conclusie : op dit grondplan vind ik een groot aantal nummers die ik totaal niet terugvind op het plan van het lopend want. Dat wordt dus behelpen ...:( Als iemand zich geroepen vindt om daar klaarheid in te scheppen of hierover meer duidelijkheid kan verschaffen, dan verneem ik het graag !!!!
Toch ben ik maar (met de moed der wanhoop) al begonnen aan dit lopend want, en ik zie dan wel wat het geeft.
Met volgend voorlopig resultaat :
IMG_0432.jpg

IMG_0433.jpg

Wordt zeker vervolgd!
Beste groet,

Mark

Marc. Ik heb zelf heel wat puzzelwerk gehad met mijn AV. Hierbij twee foto's van de detail op mijn plans van mantua. ps de bevestigingspunten met een stip achter zijn die voor de zeilen. Indien meer info nodig laat het maar weten.

full

full

Bedankt voor de likes !
@Ruud : zeker een hulp als ik er niet meer aan uit geraak ! Bedankt !
@Dirk : bedankt ! Heb je ook een plan van de rigging van de zeilen, want zo'n plan heb ik niet met deze corresponderende nummers op jouw plan ?
Groetjes,
Mark

Mark,

hierbij enkele foto's van de A0. Hopelijk is het duidelijk genoeg anders laat je me me maar iets weten en zoeken we er een oplossing voor.

full

full

full

Back