Amerigo Vespucci bouwverslag

Dank voor de reacties en hints.

Ziehier de eerste resultaten van mijn mast-werkzaamheden :
IMG_9329.jpg


Een woordje uitleg over de witte ringen. Deze moeten uitgesneden worden uit hardboard.

IMG_9321.jpg


Aanvankelijk was ik hier nogal sceptisch over : ze leken mij heel fragiel om dit werkje zonder problemen te kunnen uitvoeren. Dit viel echter reuze mee. Het hout is van uitstekende kwaliteit en op één enkele uitzondering na kwamen ze probleemloos en ongeschonden los.
Ze hebben een verschillende diameter en dienen volgens op het plan aangeduide plaatsen op de ra's aangebracht te worden, en bepalen zo mede de doormeter van de uit te voeren verjongingen van de ra op die plaatsen.
Uiteraard dienden ze nog wit geverfd te worden. Dit bleek geen sinecure, want zowel zijkant als bovenkant dienen geschilderd te worden. Uiteindelijk vond ik hier een praktische oplossing voor : ik heb ze op een saté-stokje geschoven, waarvan ik de diameter met schilders-tape heb aangepast aan de verschillende doormeters van de ringen , zodat ze niet konden verschuiven. Dit bleek een erg handige oplossing om dit schilderwerkje vlot te laten verlopen (omdat je het stokje kan laten draaien bij het schilderen en hierbij verfvingers worden vermeden).
IMG_9326.jpg


Dat was het voor vandaag. Eerst nog enkele ra's af te werken, vooraleer de mast zelf aan de beurt is.
Groet !
 
Hoi iedereen. Vandaag geen verslagje, eindelijk mooi zomerweertje in de lage landen, EK op TV, en dus de bouwwerf op een laag pitje : traag verder afwerken van de ra's. Hierbij stel ik mij wel (zeker weten, maar toch stel ik ze maar) een domme vraag : ik zie nergens in de bouwinstructies hoe die ra's aan de masten moeten bevestigd worden ... kan iemand van jullie daar meer licht op werpen. Alvast bedankt, en geniet van het terrasjesweer !
 
Goeiemorgen ! Enkele bedenkingen.
1. Nog steeds aan het werken aan de ra's, waarbij er (wel wat laat) enige twijfel bij mij is gerezen ...
Hieronder het plan van de bezaansmast, welke ik momenteel aan het construeren ben.
IMG_9399.jpg


Zoals jullie merken vermeldt dit plan een schaal van 1/1,4, wat volgens mij betekent dat 1cm gemeten op het plan overeenkomt met 1,4 cm op het uit te voeren model. Verder vermeldt het plan ook specifiek de totale lengte van elke ra en onderdeel van de mast (L in het rood). En daar schuilt het probleem. Concreet, vanaf de bovenste ra naar de onderste :
1. bovenste ra : gemeten : 70 mm x 1,4 = 98 mm - vermelde lengte : 85 mm
2. gemeten : 100 mm x 1,4 = 140 mm - vermelde lengte : 125 mm
3. gemeten : 140 mm x 1,4 = 196 mm - vermelde lengte : 170 mm
4. gemeten : 175 mm x 1,4 = 245 mm - vermelde lengte 215 mm
5. onderste ra : gemeten 200 mm x1,4 = 280 mm - vermelde lengte : 245 mm
Wat de mast betreft : gemeten 320 mm x 1,4 = 448 mm. Op internet vond ik dat de bezaansmast van de amerigo vespucci een hoogte heeft van 43 m. Toegepast op de schaal van het model (1/84) zou dit dan 511 mm moeten geven op mijn model. Wel serieuze verschillen, nietwaar ?!

Vandaar mijn vraag aan Ruud, die de AV ven Occre momenteel bouwt : uit mijn ervaring (van de HMS Beagle van Occre) weet ik dat zij de plannen van de masten afdrukken op schaal 1/1. Zou jij voor de bezaansmast de afmetingen van jouw model volgens het plan eens kunnen nameten en doorgeven ? Omgerekend naar de schaal van de AV van Mantua (welke schaal heeft de AV van Occre ?) kan ik mij dan een idee vormen van welke afmetingen het meest betrouwbaar zijn (de opgemeten of vermelde lengtes). Alvast bedankt hiervoor.
2. De Ringen rond de ra's. Ik sprak mij hier in een vorige bijdrage lovend over uit. Dit moet wel wat bijgesteld worden. Als de verjonging van de masten correct wordt uitgevoerd, blijken heel wat ringen een te grote diameter te hebben. Enige oplossing : een stukje er tussenuit knippen en de voeg opvullen met plamuur en gladschuren.
3. Eigenaardigheid : de bijgeleverde draad in de bouwkit blijkt zeer moeilijk tot bijna niet te verkleven met secondenlijm. Enig idee hoe dit kan komen ? Daarentegen is de draad zeer goed, snel en stevig te verlijmen met gewone houtlijm. Een wist-je-datje ...;)
Beste groet.
PS : Zie vorig verslagje: bevestiging van de ra's aan de masten ? Alvast bedankt
 
de bijgeleverde draad in de bouwkit blijkt zeer moeilijk tot bijna niet te verkleven met secondenlijm

Veel vragen waar ik geen antwoord op kan geven.

Maar :
voor mij is de seconden lijm gel (CA gel) nog altijd best om knopen van het touwwerk te verzegelen.

En seconden lijm die al lang in gebruik is.
Open toe, open toe ....Verliest zijn kleefkracht door inwerking van de lucht.
 
Mark, Ik bouwde een vijf jaar geleden de Americo Vespuci van Mantua schaal 1/100. Ik heb de plannen nog even opgezocht en daarop staat hoe de Ra's geplaatst worden ( nu werd het me terug duidelijk). ik voeg een fotootje bij van de tekening. Het systeem met nageltje werkt wel maar is pas veilig vast als je de touwen geplaatst hebt. Wat de knoopjes betreft zegel ik deze steeds met lijm ZAP CA Thin CA ( met roos etiket). dit is de meest lopende. ik druppel gewoon een druppeltje in een oud metalen lepeltje en breng dan met houten tandenstoker of stokje de lijm over naar de knoop. Normaal zit deze dan snel vast. Lijm verliest idd, zoals patrick zei, zijn kleefkracht met de tijd.

full
 
Laatst bewerkt:
Dag Patrick en Dirk. Bedankt voor jullie reacties. Ik gebruik ook Zap secondenlijjm, en het actuele flesje is al minstens een jaartje oud. Blijkbaar tijd dus om een nieuw te gaan kopen. Ik was er mij niet bewust van dat lijm door het verstrijken van tijd aan kracht verliest ... nooit te oud om te leren hé !
Verder bedankt Dirk voor het opzoekingswerk aangaande de bevestiging van de ra's aan de masten. Niet te begrijpen dat Mantua dit niet opgenomen heeft in haar plannen of instructieboekje voor de AV schaal 1/84. Maar ik ben gered, thanks to you !
Groetjes,
 
De beste manier om seconden lijm te bewaren.

Dit advies komt komt niet van mij. Maar van geleerde mensen uit een onderzoekslabo van een firma die lijmen en dergelijke maakt.

Seconden lijm na gebruik altijd luchtdicht afsluiten, best een goeie plakband gebruiken als extra verzegeling. De ZAP "potjes" zijn hier ideaal voor.

In de ijskast bewaren kan maar moet niet. Doe je dit toch, eerst laten acclimatiseren vóór openen.

Heeft allemaal iets te maken met de inwerking van zuurstof of stikstof.
Dewelke juist weet ik niet meer.

Doe je dit zo, dan gaat je CA lijm best een jaar mee.
 
Laatst bewerkt:
Hi Mark. Zoals al toegezegd stuur ik je de tekeningen. Je vraag of je de Ra's moet vastzetten aan de mast: in het echt moeten de Ra's om de mast heen kunnen draaien, afhankelijk van de windrichting. Voor het model worden ze vaak vastgezet. Occre doet dat ook. Om het jezelf makkelijk te maken, omdat je de zeilen opbindt aan de Ra's, kan je overwegen om ze met een klein spijkertjes in de mast vast te zetten, als er geen speciale konstructie voor is bijgeleverd.
Om je masten en Ra's te versmallen heb ik ook dezelfde methodiek toegepast en dat ging prima.
Groet,
Ruud
 
Hallo allemaal.
Terug na een lange radiostilte te wijten aan : gesloten wegens vakantie !
Maar ondertussen terug van start gegaan met de AV.
In één van mijn laatste berichtjes uitte ik mijn twijfels over de plannen van Mantua voor de masten, meer bepaald de bezaanmast, waar ik mee ben begonnen. Tijdens de vakantie had ik hierover een uitgebreide mailwisseling met Ruud (1001 maal dank hiervoor), die deze twijfels heeft opgelost.
Samengevat : Occre voegt plannen van de masten op schaal 1/1 toe aan zijn kit. Ruud bezorgde mij deze plannen met zijn opmetingen hiervan. Hieronder vinden jullie deze.


20240707_190547.jpg

Bezaan mast.jpg


Door vergelijking met deze metingen van Ruud en mijn opmetingen op het plan van Mantua, kon ik tot de vaststelling komen dat 1 opgemeten centimeter op het plan van Mantua overeen komt met 1,239 cm werkelijke lengte voor het model.

Op het plan van Mantua heb ik dan deze gegevens verwerkt : links vinden jullie de totale (omgezette) lengtes, gemeten vanaf de top van de mast, rechts de onderlinge lengtes tussen de ra's. Eén belangrijke correctie drong zich hierbij op : de totale lengte van het onderste deel van de mast moet terug gebracht worden van 310 mm naar 223 mm.
IMG_9713.jpg


De samengetelde lengtes van Occre komen tot een som van 33,3 cm, wat een in een schaal van 1/100 een reële lengte geeft van 33,3 m; De lengte volgens het plan van Mantua (omgezet naar 1,239 cm) is 39,8 cm, wat in een schaal van 1/84 een lengte geeft van 33,4 m... OK dus !
Waarna we voor een tweede probleem kwamen te staan : de locatie van de ra's tussen de twee plannen verschilden aanzienlijk. Ruud kwam echter met de zeer plausibele uitleg dat de ra's op een tallship niet alleen horizontaal om de mast bewegen, afhankelijk van de windrichting, maar ook verticaal. Zo staan de ra's dichter bij elkaar als het schip niet vol getuigd is, dan als het dit wel is, kwestie van te vermijden dat de zeilen elkaar in de weg zouden zitten. Ter staving stuurde hij hiervoor volgende foto's. :
tall-ship2.jpg


4eff42cf6526face3a4bb291c68473ce.jpg


Daarmee was ook dit probleem van de baan, en werden de laatste twijfels weggewerkt, zodat ik met volle vertrouwen aan de bezaanmast kan beginnen, en dit volgens de plannen van Mantua met de omzetting van 1 gemeten cm= 1,239 cm van het te bouwen model.
PS : ondertussen heb ik alle ra's afgewerkt, van mijn werkzaamheden aan de mast zelf hou ik jullie in een volgend berichtje op de hoogte.

IMG_9712.jpg

Beste groeten,

Mark
 

Bijlagen

  • 20240707_190547.jpg
    20240707_190547.jpg
    225,1 KB · Weergaven: 42
  • IMG_9713.jpg
    IMG_9713.jpg
    254,1 KB · Weergaven: 36
  • IMG_9712.jpg
    IMG_9712.jpg
    38,4 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
Mark, bij de bouw van mijn AV had ik ook problemen met fouten op de plannen van Mantua( 1/100). Ik kan helaas niet meer terug vinden welke ra fout was weergegeven maar ik herinner mij dat de maat op de sheet van de masten/ra's en scheet van de zeil opstellening niet overeen kwam. Dus als je zeilen hebt best even de maten vergelijken. ik had ra's die korter waren dan de zeilen . De originele plannen heb ik nog, de werk copy echter niet meer. Als je een fotootje ervan nodig hebt laat maar weten.
 
Hi Dirk,
Bedankt voor jouw reactie. Het nakijken van de zeilen heeft ook deel uitgemaakt van mijn verificatieproces van de Mantua plannen, en dit leverde geen problemen op in de breedte. In de hoogte heb ik niet nagekeken, daar het mijn bedoeling is om mijn model met opgebonden zeilen af te werken, zodat je meer zicht behoudt op de welgevulde dekken. Maarre, een fotootje is altijd welkom hoor !
Mark
 
Werkend aan de bezaanmast, slaagt Mantua er weer in om bij mij twijfel op te wekken.
Als je naar het Mantua plan in mijn vorige bericht kijkt, zie je duidelijk dat voor de ondermast zich de middenmast bevindt en voor de middenmast dan weer de bovenmast.
Echter, in het begeleidende instructieboekje zie je op de foto's (waarvan ik er hieronder twee weergeef) dat voor de ondermast zich ook de middenmast bevindt maar dat de bovenmast zich achter de middenmast bevindt.
Wat moet het nu zijn ?! Graag jullie mening (ik ben geneigd om het plan te volgen, dus niet de foto's, maar misschien ben ik wel geheel verkeerd ...)
Alvast dank voor jullie gewaardeerde mening !
IMG_9720.jpg


IMG_9721.jpg
 
Dank voor de reacties !
Ik heb ook nog wat opzoekingswerk gedaan ondertussen, en stel vast dat ook het plan van Occre een trapsgewijze opbouw van de mast weergeeft.
Ook op volgende foto’s van de AV is die trapsgewijze opbouw van de mast te zien. Ik veronderstel dus dat de foto’s nog dateren van vroeger, maar dat de plannen van Mantua inmiddels geactualiseerd zijn. Conclusie : ik ga voor de trapsgewijze opbouw, overeenkomstig het plan van Mantua in mijn vorig bericht.
PS : wat een prachtig resultaat heb jij bekomen met jouw Amerigo Vespucci Dirk. Van die afwerking kan ik momenteel enkel dromen !
IMG_0078.jpeg


IMG_0079.jpeg
 
De bezaanmast is in elkaar gestoken, met volgend resultaat (ziet er wat scheef uit op de foto, maar dat is gezichtsbedrog ...) :
IMG_9724.jpg


Ik plan om de mast zo veel mogelijk af te werken (ratlines, enz. ...) los van het schip.
Wat die ratlines betreft, las ik dat deze in de realiteit zo een 40 cm uit elkaar liggen. Met een schaal van 1/84 zou dit afgerond op een ratline om de halve centimeter komen, wat mij wel veel en druk lijkt. Wat denken jullie ?
Zomerse groeten !
Mark
 
Een halve cm is prima op die schaal. Mag zelfs een mm. Minder. Probleem is de dikte van de ratline, weeflijn, die is in het echt ook maar een halve inch. Op schaal iets van 0,15-0,2 mm. Het dunste garen dat je kan vinden. Als je die dezelfde kleur als je want touwen geeft, wordt het een rustig geheel.
 
Back
Top