Dank voor de reacties en hints.
Ziehier de eerste resultaten van mijn mast-werkzaamheden :
Een woordje uitleg over de witte ringen. Deze moeten uitgesneden worden uit hardboard.
Aanvankelijk was ik hier nogal sceptisch over : ze leken mij heel fragiel om dit werkje zonder problemen te kunnen uitvoeren. Dit viel echter reuze mee. Het hout is van uitstekende kwaliteit en op één enkele uitzondering na kwamen ze probleemloos en ongeschonden los.
Ze hebben een verschillende diameter en dienen volgens op het plan aangeduide plaatsen op de ra's aangebracht te worden, en bepalen zo mede de doormeter van de uit te voeren verjongingen van de ra op die plaatsen.
Uiteraard dienden ze nog wit geverfd te worden. Dit bleek geen sinecure, want zowel zijkant als bovenkant dienen geschilderd te worden. Uiteindelijk vond ik hier een praktische oplossing voor : ik heb ze op een saté-stokje geschoven, waarvan ik de diameter met schilders-tape heb aangepast aan de verschillende doormeters van de ringen , zodat ze niet konden verschuiven. Dit bleek een erg handige oplossing om dit schilderwerkje vlot te laten verlopen (omdat je het stokje kan laten draaien bij het schilderen en hierbij verfvingers worden vermeden).
Dat was het voor vandaag. Eerst nog enkele ra's af te werken, vooraleer de mast zelf aan de beurt is.
Groet !
Ziehier de eerste resultaten van mijn mast-werkzaamheden :
Een woordje uitleg over de witte ringen. Deze moeten uitgesneden worden uit hardboard.
Aanvankelijk was ik hier nogal sceptisch over : ze leken mij heel fragiel om dit werkje zonder problemen te kunnen uitvoeren. Dit viel echter reuze mee. Het hout is van uitstekende kwaliteit en op één enkele uitzondering na kwamen ze probleemloos en ongeschonden los.
Ze hebben een verschillende diameter en dienen volgens op het plan aangeduide plaatsen op de ra's aangebracht te worden, en bepalen zo mede de doormeter van de uit te voeren verjongingen van de ra op die plaatsen.
Uiteraard dienden ze nog wit geverfd te worden. Dit bleek geen sinecure, want zowel zijkant als bovenkant dienen geschilderd te worden. Uiteindelijk vond ik hier een praktische oplossing voor : ik heb ze op een saté-stokje geschoven, waarvan ik de diameter met schilders-tape heb aangepast aan de verschillende doormeters van de ringen , zodat ze niet konden verschuiven. Dit bleek een erg handige oplossing om dit schilderwerkje vlot te laten verlopen (omdat je het stokje kan laten draaien bij het schilderen en hierbij verfvingers worden vermeden).
Dat was het voor vandaag. Eerst nog enkele ra's af te werken, vooraleer de mast zelf aan de beurt is.
Groet !