Hier is dan de vooruitgang in de ankerlier. Achteraf bekeken was dit misschien toch niet het beste idee (hoewel het ook niet echt een mislukking is).
De ketting is vastgemaakt aan de ankers. Ik had het idee om één anker genoeg ketting te geven om het net boven het water te hangen. Daarom dacht ik een kleine kettingruimte te maken in een buisje. Achteraf bleek dat buisje echt niet genoeg reserve ketting te kunnen opslaan.
In ieder geval is dit ongeveer de volgorde van handelingen.
1) Ik tekende de voetafdruk van de lier op het dek volgens het plan.
2) Daarna plaatste ik die lier erop om te zien of alles wel uitgelijnd was en pastte.
3) Het boren van het gat voor het styreen buisje (zelfde diameter als m'n ankerkluis) onder het kettingwiel.
4) De ketting op lenge afgeknipt en aan het anker bevestigd.
5) Anker in de kluis getrokken en de ketting in het buisje vestigd (wel door de basis van de lier gegaan). Onderaan is ze bevestigd met een kleine pin die ik door een gaatje trok dan aan beide zijden plat tegen het buisje aangeplooid.
6) buisje in het gat in dek geplaatst.
7) kettingwiel eronder gestoken en op z'n plaats gezet met de as in de lierbasis.
Voor aanpassing van de lengte van de ketting, iets te strak of net niet strak genoeg, kon ik de ketting iets afknippen (als er teveel ketting was) en om een tekort aan ketting te compenseren kon ik het buisje iets omhoog trekken de bovenkant afsnijden/schuren.
Hier zit er eentje op z'n plaats en zie je het begin van de ankerstopper staan. Die moet nog wat aangepast worden.
Het ankerbuisje is niet vastgelijmd, maar door de kleine spelingen zit het stevig vast in het gat in het dek. Door het buisje kan er geen water in de romp lopen. Het zit niet vast omdat mijn ankers van styreen zijn. Moest er een van de ankers kapot gaan door aanvaring (met ander schip of planten ofzo) dan kan ik de volledige ketting en anker nog steeds verwijderen om een nieuw anker te plaatsen.