Helaas gaat een scherpe boeg ten koste van laadvermogen, of je wordt er iedere dag op afgerekend doordat je lengte groter is.
(of gaat dat per tonnage in de zeevaart)
Hangt grotendeels af van de plaats waar je komt. Bij gastankers zijn de taksen alles bij elkaar niet zo'n heel groot bedrag vergeleken met de waarde van de lading, hetzelfde geldt voor slepers enzo.
Deze schepen hebben ook twee diepgangsmerken, eentje is altijd wit geschilderd, het andere is gewoon gelast, maar scheepskleur. Het hoger geplaatste merk (dus meer diepgang) is voor Naphta of VCM, zwaardere ladingen dan de normale ammoniak of propaan (dus als je volume vol is, weegt je schip veel zwaarder en zit het veel dieper). De taksen worden, vooral in Japan, berekend op je mogelijke laadvermogen, gelinkt aan je diepgangsmerk/zomer diepgang, ongeacht je actuele belading als je daar aankomt. Daarom zijn er veel schepen met dubbele merken en papieren.
Ik weet niet of daar deze tijd nog veel mee gewerkt wordt, maar vroeger, zeker met olie, werden zelfs die diepgangmerken overschilderd en herschilderd, voor aankomst in Japan dan.
Als je naar andere LPG tankers kijkt, vooral de Japanse of Koreaanse, dan zie je gelijk een veel scherpere boeg. Deze Belgisch gebouwde zijn de enige schepen waar ik over de afwezigheid van die brandstoftank gehoord heb. Het heeft ook zo z'n voordelen, geen stoomleidingen die vanuit de machinekamer naar voor moeten lopen, geen pompkamer vooraan om de fuel naar achter te pompen etc. Ook bij een aanvaring is er geen gevaar voor olie lekkage.
Niet elk schip heeft buiswater, bij zeeschepen gebeurt dat eigenlijk zelden, zeker in die windcondities.
Het gebeurt inderdaad bij elk schip, maar dan is het wel een orkaan en met deining 6m of meer.
Als jullie het goedvinden dan ga ik verder met de bouw van de romp tot het eind en zal ik dan aan de bovenbouw en details beginnen. In realiteit heeft de romp een tijd stilgelegen, ik was weg tijdens de zomer en als ik thuis was was het te koud voor fibreglassing en body filler. Dus heb ik toen de bovenbouw gedaan en pas een jaar later ofzo verder gedaan met die romp. Ik zal het hier dus herschikken om de romp verder te tonen. Als jullie daar geen bezwaar voor hebben natuurlijk!