Een tijdje geleden ondertussen.
Ik heb dus al het een en ander verder afgewerkt. De gasdomes zijn ondertussen alle drie bijna af. Om die irritante lijmvlek (door het verschuiven bij het kleven) te vermijden, heb ik bij de andere gasdomes kleine gaatjes geboord in het centrum. Dan een klein gaatje in de styreen cirkeltjes en dan met een staafje gecentreerd. Resultaat, niet verschuiven en dus geen lijmvlekken.
Om een lang verhaal kort te maken. De "compressor room", dat is dus het dekhuis waar de koelinstallatie voor de lading in staat, die ik drie jaar geleden bouwde, was duidelijk niet meer opzelfde niveau als de rest van het schip. Bijgevolg heb ik hem herbouwd. Resultaat, 300% minder vulmiddel nodig en dus een veel nettere opbouw.
De lijn die je van boven naar beneden ziet lopen naast de raampjes is een van de gevallen waar ik gered werd door het "meet twee maal, snijd eenmaal" principe.
Ondertussen ook vulmiddel bijgevoegd en dan binnenkort laatste schuurbeurt.
En hier dan het begin van die ondersteuningen. Ik had al een plan af tot net voorbij de compressor room (ongeveer midscheeps) en ben dus begonnen met plaatsen vooraan.
Het plan dat ik door Arthur opgevat had, leek niet echt te werken. Ik dacht eerst ook aparte rekken te maken en dan te plaatsen. Aangezien ik voor RC de steunen een stuk in het dek wou werken, moest ik de gaatjes daarvoor later snijden. Het leek bijna niet mogelijk om dat te doen. Dan maar naar de goede oude methode van paaltje per paaltje (en daarna de verbindingen).
De potlood lijnen veeg ik uit voor ik de paaltjes echt plaats, overschilderen is altijd moeilijk bij potlood. Eens de paaltjes verbonden zijn schilder ik het om dan een verder laag paaltjes te plaatsen.
En een overzicht van "tank 1". Het meeste is gewoon droog op z'n plaats gezet. Ook de kabels zijn nog niet vastgelijmd. De losse uiteinden die je onderaan de foto ziet, zullen nadien in dat buisje aan de golfbreker geplaatst worden.
En hier is de bunker manifold. Zo zijn er twee aan elke kant, voor en achter de ladingsmanifold.
In het echt is hij veel kleiner natuurlijk. De onderkant gaat onder een kleine hoek naar binnen, geen idee waarom ze dat niet recht lieten. Op de bovenrand is een halve cilinder geplaatst om de slangen te ontvangen zonder ze te beschadigen.
Nu nog alles vlakschuren en dan schilderen.
Daar zit ik nu dus. Het plan voor de steunen achteraan tot midscheeps is ook af. Enkel de manifold zelf is nog een vraagteken.