Mijn vlieg ervaring van vandaag

Ik heb een leuke voor je Nico:

vader en zoon.jpg


De linker is van ongeveer 1995 toen mijn vader 44 was, de rechter heb ik 2 weken geleden gemaakt
 
Nog eentje uit de persoonlijke geschiedenis dan maar

IMAG0384.jpg


Een van zijn eigen ontwerp zwevers, hem kennende met E205, dit was óf op Kabbelaarsbank óf op Voorne Putten. Ik was nog blond dus 4/5/6 jaar oud en dat maakt het zo rond '81/'82/'83

Kabbelaarsbank heb ik als enige actieve herinnering dat wij daar waren toen deze voorbij kwam:

https://www.modelbouwforum.nl/threads/leuk-verhaal-over-de-spaceshuttle-op-de-boeing.268108/

Ik heb dat altijd als kinderfantasie onthouden want ik heb nooit geweten dat dat echt heeft plaats gevonden maar uit dat draadje bleek dat dat ding daadwerkelijk boven Nederland heeft gevlogen en wel in 1983 en dát is precies die kabbelaarsbank periode!
 
Nog eentje uit de persoonlijke geschiedenis dan maar

Bekijk bijlage 439673

Een van zijn eigen ontwerp zwevers, hem kennende met E205, dit was óf op Kabbelaarsbank óf op Voorne Putten. Ik was nog blond dus 4/5/6 jaar oud en dat maakt het zo rond '81/'82/'83

Kabbelaarsbank heb ik als enige actieve herinnering dat wij daar waren toen deze voorbij kwam:

https://www.modelbouwforum.nl/threads/leuk-verhaal-over-de-spaceshuttle-op-de-boeing.268108/

Ik heb dat altijd als kinderfantasie onthouden want ik heb nooit geweten dat dat echt heeft plaats gevonden maar uit dat draadje bleek dat dat ding daadwerkelijk boven Nederland heeft gevlogen en wel in 1983 en dát is precies die kabbelaarsbank periode!

Ja, zo herinner mij ik jullie :bye:
Ik zal nog eens zoeken naar die foto die ik heb van de spaceshuttle, of daar wat van te zien is als ik een kopie maak.
 
Gisteren hadden we eindelijk weer eens een dag met mooi vliegweer. Dat trok dan ook meteen een aantal leden naar het veld.

Omdat de verwachting op thermiek duidde had ik wat (e-) zweefwerk mee, de Slite en Xperience Pro.
Met beiden leuk belletjes kunnen pakken.
De mooiste vlucht was met de Xperience, in de aanvlucht voor de landing op lage hoogte een bel pakken en vervolgens een half uur weg zijn. Dat zijn de krenten uit de zweefpap.

Vandaag wellicht nog eens dunnetjes overdoen.
 
2 jaar terug heb ik een Salto gekocht via Marktplaats.
De eerste vlucht: het mag een wonder heten dat hij nog heel is geland. Ongeacht welke sturing, bij meer dan 15% knuppelbeweging kreeg hij een heel venijnige tipstall, en duikelde zeker 20m naar beneden.
Oorzaak was al snel gevonden: de vorige eigenaar had de vleugelneus veel te scherp geschuurd. Remedie: vleugel kaal maken, en voorste deel van de vleugel 2,0-2,5 mm balsa erop, en 1,5mm eronder. Daarna malletjes (10!) frezen (ik heb het profiel kunnen achterhalen) en de hele vleugelneus netjes vormen, en tot slot de vleugel weer een kleurtje geven.

3 weken geleden de remaiden. Ja, er zat veel tijd tussen door dat andere 'model in Frankrijk' en alle Corona-perikelen.
Het was al een heel andere kist, maar bij extreme bochten toch nog 2x een tipstal gehad.
Na overleg met Berrie alle roeruitslagen met 40%-50% gereduceerd, en het zw-punt naar achteren.

Vandaag opnieuw een poging: het was een compleet andere kist. Slechts eenmaal een tipstall gehad, maar dat was met opzet. Langzaam aan steeds meer up en steeds langzamer vliegen. Bij vol getrokken hoogte ging hij over een tip weg. Dat mag van mij.
Hierna enkele foto's en een filmpje van de start.
Hij is nu goed vliegbaar, maar zeker nog niet helemaal fine getuned. Dat komt de komende tijd wel.

Het was een geslaagde dag.

P1070054.JPG


WhatsApp%20Image%202021-05-29%20at%2015.12.03.jpeg



P1070067.png


P1070070.JPG


P1070069.JPG
 
Leuk dat je er zoveel effort in gestoken hebt.

Welk profiel was het nou?

Zat/zit er washout in de vleugels?

Leuk design, de onderkant!

Overigens: 15% knuppelbeweging zegt niet veel over de roeruitslag . . .


jan.
 
Scherpe rand voorkant vleugel , zelfde probleem heb je met een kiel en vrij hangend roer van een schip , niet mee te sturen.
Geen geleidelijke overgang van de stroming.
 
Scherpe rand voorkant vleugel , zelfde probleem heb je met een kiel en vrij hangend roer van een schip , niet mee te sturen.
Geen geleidelijke overgang van de stroming.
Laten we het een niet-Reynolds-geschikt profiel noemen.;)

Volgens mij staat hier op MBF ook nog het verhaal van het stabilo van mijn Raçek III / Möwe. Die had het profiel van het origineel: dikste punt op ±50%. Toen dat stabilo op een keer beschadigd was door een buitenlanding op de hei, heb ik een nieuw gebouwd met profiel S8020. Het was een compleet andere kist geworden. Serge vroeg meteen wat ik had gedaan nog tijdens vlucht-1.
 
Laatst bewerkt:
Laten we het een niet-Reynolds-geschikt profiel noemen.;)

Volgens mij staat hier op MBF ook nog het verhaal van het stabilo van mijn Raçek III / Möwe. Die had het profiel van het origineel: dikste punt op ±50%. Toen dat stabilo op een keer beschadigd was door een buitenlanding op de hei, heb ik een nieuw gebouwd met profiel S8020. Het was een compleet andere kist geworden. Serge vroeg meteen wat ik had gedaan nog tijden vlucht-1.
Klopt. Met het origine profiel was de Möwe altijd alles of niks op het hoogteroer. Met het nieuwe stabilo werden gelijk de bochten mooier en de landingen strakker.
 
Gisteren, ja ik loop steeds een dag achter met posten...., weer een paar vluchten gemaakt met de Xperience Pro. Deze keer weer een camera meegenomen op de vleugel:

Polder is de afgelopen weken weer helemaal tot leven gekomen. Overal wordt gras gemaaid en de tulpen staan in bloei.
 
Gisteren, ja ik loop steeds een dag achter met posten...., weer een paar vluchten gemaakt met de Xperience Pro. Deze keer weer een camera meegenomen op de vleugel:

Polder is de afgelopen weken weer helemaal tot leven gekomen. Overal wordt gras gemaaid en de tulpen staan in bloei.
Mooi veldje hebben jullie daar, in the middle of nix.:worship:
Waar is dat?
 
Mooi veldje hebben jullie daar, in the middle of nix.:worship:
Waar is dat?

Wij vliegen in de Schermerpolder, net ten (zuid-) oosten van Alkmaar.
Thermisch niet heel sterk en meestal meer wind dan landinwaarts, relatief dicht bij de kust, maar wel veel ruimte boven het agrarische landschap.

Edit: ik zie dat je zelf uit Middelburg komt, hoef je niets te vertellen over wind enz....
 
Wij hebben onszelf getrakteerd op een paar dagen Texel. Op Slople.com zag ik dat er een mogelijkheid is om te soaren langs de duinen bij de vuurtoren.
Dus een full-carbon zwever meegenomen en vanmiddag uitgeprobeerd:

Ik heb er nog even aan gedacht om over te steken naar de Vliehors range voor een strafe rondje. Kon de targets niet goed zien dus maar niet gedaan.
 
De nieuwe Robbe Calif A-21 voor het eerst uitgelaten (voor mij, niet het vliegtuig). Telt dit nu als "groot"? Ik vind van wel!
Bloedspannend, maar de maiden verliep probleemloos. Flap compensatie wat bijgesteld
en volgende keer voorzichtig het zwaartepunt verder terug naar achteren.

Twee intrekbare wielen blijft wel een stoer gezicht :-)

IMG-20210607-WA0003.jpg
IMG-20210607-WA0004.jpg
 
Vanavond na de BBQ rond 19:30 nog even gaan vliegen naast het dorp met de X-dream. Ik had geen thermiek meer verwacht,
maar dat was een vergissing! De eerste vlucht vloog ik makkelijk de 6 minuten vol, oefenen met een doellanding en iets te laat
beneden. Hmm.

De tweede vlucht zat ik na 5 minuten op 100 meter en had net fatsoenlijk een bel gecentreerd. Om nu naar beneden te gaan ...
Niks! Doordraaien maar. Uiteindelijk op 150 meter blijven hangen, en 26 minuten later weer beneden. Langer was waarschijnlijk
mogelijk maar de lage avondzon zat ernstig in de weg bij de thermiekbel.

Schitterend weer!
 
Back
Top