Mijn vlieg ervaring van vandaag

Gister morgen was het om 11 U al thermisch , laatste vlucht om 11.30 slechts 3 X motor gebruik totaal vlucht 46 min :banana:,
Mini para penter van 2.5 m heeft alles moeten dicht trekken om naar beneden te geraken.

Gisteren op het veld van Roden.

Mooi weer.

Met de Goldberg Electra omhoog, en op zeker moment ging het, zonder te centreren of iets, omhoog.

Blauwe thermiek, en niet zo'n beetje ook.

Als ik één keer naar iets anders gekeken had, had ik 'm nooit terugevonden in het eindeloze blauw.

Het was dat iemand met het advies 'alles in de hoeken' kwam, anders had ik het niet kunnen navertellen . . .

jan.

IMG20210702144101.jpg
IMG_20210702_144231.jpg

Paar dagen geleden nog even naar de helling geweest, altijd leuk :)

In het kader van "mijn vliegervaring vandaag" of "mijn grootste blunder" ...

vandaag heeft de gloednieuwe CX5 één van zijn 9 levens opgebruikt, en ik ben weer een jaartje ouder van schrik vermoed ik.
Schitterende thermiek vlucht, voor het eerst met nieuw gemaakte ballast. Vliegt geweldig, bere-thermisch, maar het gaat net
zo hard omhoog als omlaag dus "dynamisch vliegen".

Na ongeveer een uur vlieg ik wat verder weg, een meter of honderd en opeens pats boem valt de cx5 in een soort
verticale vrille. Het is meteen duidelijk dat hij niet meer reageert op inputs - nada. Goed gekeken waar hij neerkwam, en lopen maar.
De blunder: ontvanger batterij kats leeggevlogen! (2s stond op 3V). En natuurlijk wel telemetrie beschikbaar maar geen audio
alarm ingesteld. Oeps. Vanaf nu dus wel!

Door het veld, achter de bomenrij, over de sloot, zender mee en op de RSSI kijken wanneer ik in de buurt kom. Dat werkt aardig als
afstandsmeter! Binnen no time gevonden, verticaal in een soort korenveld. Wat schetst mij verbazing: hij heeft helemaal NIETS.
0.0, geen krasje. nieuwe batterij er in, en hij vliegt weer ....

pffff!

Wat een geluk!!

Maar na een uur al leeg?

Is dat door de 2S? Ik heb in?'n Helios 1S600 en die kan ik in 1 dag niet leeg vliegen (meestal de accu van de kist nog niet leeg als de mijne dat wel is;))

In het kader van "mijn vliegervaring vandaag" of "mijn grootste blunder" ...

vandaag heeft de gloednieuwe CX5 één van zijn 9 levens opgebruikt, en ik ben weer een jaartje ouder van schrik vermoed ik.
Schitterende thermiek vlucht, voor het eerst met nieuw gemaakte ballast. Vliegt geweldig, bere-thermisch, maar het gaat net
zo hard omhoog als omlaag dus "dynamisch vliegen".

Na ongeveer een uur vlieg ik wat verder weg, een meter of honderd en opeens pats boem valt de cx5 in een soort
verticale vrille. Het is meteen duidelijk dat hij niet meer reageert op inputs - nada. Goed gekeken waar hij neerkwam, en lopen maar.
De blunder: ontvanger batterij kats leeggevlogen! (2s stond op 3V). En natuurlijk wel telemetrie beschikbaar maar geen audio
alarm ingesteld. Oeps. Vanaf nu dus wel!

Door het veld, achter de bomenrij, over de sloot, zender mee en op de RSSI kijken wanneer ik in de buurt kom. Dat werkt aardig als
afstandsmeter! Binnen no time gevonden, verticaal in een soort korenveld. Wat schetst mij verbazing: hij heeft helemaal NIETS.
0.0, geen krasje. nieuwe batterij er in, en hij vliegt weer ....

pffff!
Als je ontvanger batterij leeg was, dan geeft hij toch ook geen RSSI waarde meer aan? Of was de spanning te laag voor de servo's terwijl de ontvanger wel bleef werken?

Batterij was bijna leeg, niet 100%. Hij herstelde wat op de grond en hield (net aan) verbinding voor de telemetrie. Verbazend maar waar.
Ik ben eerst de verbinding kwijt geweest en daarna kwam hij weer terug waardoor de RSSI "afstandmeting" werkte.

Justus> is een 2S 300 mAh. Ik zag bij thuiskomst psa dat het degene was die ik bij de clinic onlangs per ongeluk ook heb laten
leeglopen (toen op de grond gelukkig). Ik vermoed dat hij een tik gehad heeft en gereduceerde capaciteit, deze gaat dus weg.
De anderen (goede) doen het zo'n 1.5 a 2 uur.

Was een bewuste keus (met een paar batterijtjes vlieg je een dag) maar die waarschuwing blijkt dus WEL hard nodig. Ahum
Gaat me niet nog een keer zo gebeuren vermoed ik.

Ik trof de goede uurtjes op deze zondagmiddag. Veel vocht in de lucht en als vogels en verkeer even stil vielen was de stilte drukkend. Geen blad bewoog.

h9at4q.jpg

Lift genoeg, al ging het niet hard omhoog. Afwezigheid van wind maakte dat de lift niet verwaaide maar langzaam doch zeker stijgen mogelijk maakte. De juiste omstandigheden waar m'n Supra zich in thuis voelt. Heerlijke rust.

Bij ACK hebben we gisteren een clubsleepmiddag gehouden. De omstandigheden boven onze polderpostzegel waren gelijk aan wat Berrie beschrijft.

De aanwezige Eco Boomster, geïnspireerd op kustwachtkleuren (ik mag het woord afgekeken niet meer gebruiken…..), heeft heel wat elektronen door de motorwikkelingen laten vloeien om al die meters spanwijdte de lucht in te brengen.
Er waren zwevers aanwezig van zeer divers pluimage, van oud-hout tot behoorlijk modern. Er was zelfs een Fokker zwever aanwezig, deze bestond voornamelijk uit doek en spandraden. Ondanks de ingebouwde weerstand zou de piloot bij de nadering graag een paar spoilers hebben gevonden onder één van de knuppels. De selderieplantjes, grenzend aan ons veld, gaven gelukkig behoorlijk mee.

IMG_9827.JPG

IMG_9833.JPG

IMG_9832.JPG

IMG_9830.JPG

IMG_9831.JPG

IMG_9834.JPG

IMG_9837.JPG

IMG_9839.JPG

IMG_9827.JPG

IMG_9820.JPG

Nog samen gepakt, net onder het zeil vandaan na de enige bui van de middag.

Wij hopen dat deze middag een voorbode is voor een goede zomer.

hmmmm. thermiek thermiek thermiek.
thermiek thermiek thermiek.
thermiek thermiek thermiek :-)

tegen de tijd dat je "ho nou..." gaat roepen gaat het hard omhoog... Dit was een oefening zonder vario, nou met dit weer lukt dat wel :-)

2021-07-22.png

(piek rond 1040 is van een onbedoelde hoogtemeter reset)

Vandaag heb ik een Eifelhelling bezocht, de Radersberg. Een briesje uit het noorden was net genoeg om met de Xperience Pro wat hoogte te winnen. Thermiek liet zich ook af en toe “zien” voor de extra spaß.

IMG_9944.JPG

IMG_9936.JPG

Als je een tijd niet op een locatie bent geweest kan er wel eens wat veranderd zijn.. de duitsers hadden een klein schuurtje op het vroegere pad naar de vliegclub gebouwd:
IMG_9917X.JPG

Edit: een paar filmpjes van de SD-kaart geplukt:

Helaas stopte de camera vrij snel na de start, waarschijnlijk een lege accu…

Na opladen van de accu, een kijkje van de andere kant:

Laatst bewerkt:
Ja, het transportbedrijf had wat meer ruimte nodig dus hebben ze maar een halletje gebouwd pal naast het veld.
Beetje einde club verhaal want je mag niet meer uit die kant aanvliegen.

GJ

Ja, het transportbedrijf had wat meer ruimte nodig dus hebben ze maar een halletje gebouwd pal naast het veld.
Beetje einde club verhaal want je mag niet meer uit die kant aanvliegen.

GJ

Alleen nog een dak over het veld en je hebt een indoor club. Het veld is rondom al bijna ingesloten.
De bestaande hallen vallen nog redelijk weg omdat ze lager in het terrein staan. Deze nieuwbouw is niet te missen (figuurlijk….)

Tja, ik was er vanmiddag nog even.
Het is groter dan de club verwacht had.
Denk dat als er per ongelijk een model door het dak gaat de club een probleem heeft.

GJ

Back